Dózsa György út 140 (újabban 138-142), ismeritek?
Öt "lépcsőházból áll, hosszanti belső udvarral, amelyiknek a másik vége a Taksony utcára nyílik, tehát ez is átjáróház, és belőle két "szárnyudvar" ágazik ki. A Tüzér utcai oldalon saját belső parkja van, a II. és IV.sz. lépcsőházból lehet kimenni oda. 1911-12-ben épült, az I. lépcsőház kapualjában (sajnos belül, és a kapukat már ott is zárják) emléktábla van, azt hiszem a tervezője is fel van tüntetve rajta.
A belső park felőli oldala olyan lépcsőzetes, mint a Szent István park házai. A sarkon kis kerek, kúpos tetejű elárusítóbódé, valamikor trafik volt, most nem tudom, van-e valami benne, de a házikó áll. A ház másik oldala pedig, a Lehel utca sarkán az általános iskola, a D.Gy. úti bejáratára most is az van kiírva: ELEMI LEÁNYOK. A fiúiskola bejárata a Lehel utca felől volt (van). Nemrég újították fel az egész tömböt (a 140-nek, azt hiszem, csak a homlokzatát), az iskoláról Ráday Mihály is megemlékezett az Unokáink... műsorában.
Érdemes megnézni, ha be tudtok jutni! Az emeleti korlátok kovácsoltvasból vannak, a legszebb szerintem az I. lépcsőház 4. emeletén, a tetőtér-ráépítéses résznél, a kanyarban. Ezek 1961-ben készültek, de teljesen harmonikusak a ház többi, korábbi részével! (Én ott laktam tíz évig)
amióta átvette a MÁV-tól az IKV azóta nem nyúltak semmihez, már vagy 40 éve...
a homlokzat elégé potyog, de a társasháznak még a felálványozáshoz sincs elég pénze...
most az építészeti műemlék rang alapján próbálnak támogatást pályázni
ami nagyon ronda, hogy a homlokzaton lévő nagyon szép faragott diszítésekbe barbár módon belevágták a konvektorok kivezetését egy csomó lakásnál!
a pincében rács van, a emeletek átvezető kis folyosókat meg egyes lakók sajátították ki "sufninak", nem rácsokkal, mert rendes kétszárnyú ajtó van azokon is, csak egyszerüen lezárták maguknak...
Azt hiszem, a 20-as években épültek. Nem is tudtam, hogy ilyen komoly átjárás van bennük. Bár gondolom mára lezárták rácsokkal nem? (Úgy szokott történni...)
Zuglóba? Vágány, Dévényi, Tatai... Tán csak nem a MÁV házak a Tatai úton? DE DE IGEN!!! Megvan, a Szent Mautner László Sándor 130-as páratlan számai! Ugye?
Off (vagy on)
Zaza, nagyon jól csinálod, ne hagyd abba!!! Mellékelj egy listát is légyszi, hogy mi micsoda, mert szégyen nam szégyen, de nem vagyok 100 %-ig biztos benne mi hol van... + évszámot esetleg... Nagyon tetszenek!!!
On (vagy Off, sosem tudom)
sejtem melyikekre gondolsz, de azok nekem fiatalabbaknak tünnek, és nem is igazán van ott "érdekes ikerség"
segítek: a hátsó kapun már Zuglóba lehet ki menni (az utca túl oldala)
dbz nagyon érdekes, itt töröm a fejem, mert kevés olyan angyalföldi ház van, ahol ne jártam volna, igaz, körülnézni többnyire nincs idő...
Olyasmikre gondolok, mint a belsőkertes egybeépült háztömbök a Gyöngyösi, Vőfély, Kassák Lajos utcákban, vagy a Váci úton (Árbóc u.), de nem tudom melyiknek van átjárója. Aztán lehet ám, hogy nagyon messze járok az igazságtól...
Én átjáróházban lakok! söt nem csak két kapunk van, hanem ez végül is egy "ötösiker" háztömb, régen a minden emeleten és a pincében is volt átjárás a házak között.
Úgy tudom építészeti műemléknek van nyilvánitva a tömb.
Úgy látom szokás itt rejtvényeket feladni, tehát a kérdés hol ez a háztömb?
A helyes megfejtő elmesélhetné a ház történetet, mert kiváncsi vagyok...
Régen, amikor még nem „tömegközlekedtünk” annyit, komoly előnyt jelentett az átjáróházak ismerete. Ezek közül néhány még ma is használható, például a Múzeum kőrúton kettőt is tudok, az egyik a Reáltanoda utcába vezet. Ha arra vezet az utam, mindig megcsodálom az udvar fából készült „kövezetét”. (Kár, hogy az eltörött kockákat betonnal pótolták.) Van a Múzeum körúton még egy nevezetes átjáró, a Magyar utcába (a Kodály antikvárium melletti kapu.) Itt keskeny ajtón kell keresztülmenni, amelyet a régi pesti városfalba vágtak. Van, ahol azonban már nem járhatóak az átjáróházak, mert mind a két kapujukat zárják, és csak kaputelefonnal nyitják. Ferencvárosi csatangolásaim során a volt egy összefüggő rendszerem: a Közraktár utcából 3 átjáróházon keresztül egészen a Ferenc körútig lehetett eljutni. Izgalmas átjáróház az Attila úton a Kós Károly építette bérház is: ennek hátsó kapuja a Lógodi utcára nyílik (pontosabban záródik), azonban egy emelettel feljebb, mint a Vérmező felőli.
Hontalan
Van jópár mega Budapest fénykép a gépemen. Itt "porosodnak". Néhány régi kép is van köztük, elküldök Novembernek egyet példaként.
Ha éedekel a dolog írjatok...
Zaza
ui.: Nagyon jó ez a topic, ha lesz rá időm :-(( végigolvasom!
Angyalföldre születtem kétszer
1944.november 4-én történt a Margit hídon (részletek)
"...iparkodtunk a Ny.pályaudvari villamosmegállóhoz
Jókedvűen telepedtünk le a kocsi elején a legelső két ülésre.
A hídra érve...óriási robbanás reszkettette meg a levegőt...
Nem tudtam hirtelen, hol is vagyunk? Hát a Dunába szakadt Margit híd V-betűjének felső részén, Pest és a sziget között, az egyetlen fennmaradt vollamoskocsiban..."
Hat akkoriban eleg sok hid szerkezete megvaltozott. :-( Peldaul a tamaszok szama mindegyiknel.)
Viszont ha valaki az eredeti, szep andras-keresztes tartokra kivancsi, az tekintse meg a szigeti szarnyhidat. Azt nem robbantottak fel, igy ma is az eredeti.
Ja, tegnap estea Tasztal-bulira menet direkt megnéztem a Bajcsyn az oszlopokat. Mondjuk azért a tetejüket egy kicsit szebben eldolgozhatták volna!
(csak egy kicsi hibaigazítás: a földalatti adott részein csehsüveg boltozat van, nem poroszsüveg)
Ezek a középső oszlopok valóban nem tartják az eredeti poroszsüveg-boltozatot. Az ok pedig az, hogy amikor az új Deák téri állomást építették, itt volt a földalatti végállomása, ezért be kellett építeni egy kitérőt a vágányba, ehhez azonban útban voltak a vágányok között egy méterenként levő oszlopok. Részleges födémcserével kiváltották a terhelést, a peronon falakat építettek mintegy öt méter hosszban, ennyivel rövidebb lett az állomás. 1973-ban, amikor a mostani, 30 méter hosszú kocsikat beszerezték, akkor bontották ki a falakat, betonoszlopokká alakítva. Évekig volt ilyen ronda nyersbeton, aztán 1995-ben ugyanolyan Zsolnay-csempével burkolták ezeket az oszlopokat, mint amilyen a falakon van. Most szebben néz ki. A középső oszlopokat is visszatelepítették, igaz, most már tartófunkció nélküliek, ezért nem is érnek a födémhez.
Más. 55 éve történt valami, ami emlékezetesen megváltoztatta egyik Duna-hidunk szerkezetét.
http://www.nexus.hu/jhoward/urban5.htm
Reszben OFF
Valakinek van otlete, hogy miert nem kapom a lista uzeneteit? Ket napja felnyaltam magam, a onelist tud is rolam, aztan megsem. Most atalltam digestre, hatha... :-(
"...a földalatti Bajcsy Zsilinszky úti megállójánál, a Deák tér felé eső végén, a vágányok közötti oszlopok nem érnek fel a födémig, pár centi hézag van, egy hosszanti tartóig mennek csak, és ott a peronon álló oszlopok is mások, mint a többi. Tudjátok, miért?"
Ja, nem minden oszlop teherhordásra szolgál (például ezek sem, de jó példa erre bármely kéménypillér), hanem takar valamit.
A Drechsler palotás képen az a , hogy a földalatti lejáróháza egyáltalán VAN! Oda ugyanis eredetileg nem építettek, csak a többi állomáshoz.
"Az állomásokhoz vezető lépcsők fölé díszes lejárócsarnokokat emeltek, kivéve az Opera és a szemközti Drechsler palota előtti lejáratokat. Ezeknél a ma is létező balusztrádos kőkorlátokat építették, hogy az impozáns épületeketne takarják."
Forrás: A főváros tömegközlekedésének másfél évszázada, I. kötet
Hogy ezen a fényképen miért szerepel mégis így? Ezt én sem tudom. Láthatóan utólag retusálták be a képbe, elég ügyesen, de mint azt Osztap Bender elsőre kiszúrta, fordítva áll a lejáró, az Oktogon felől van a lejárat!
Egyébként érdekes, hogy sok régi fényképen fellelhető a retusálás nyoma. És itt nem csak fotóhibák javítására gondolok, van egy olyan Klösz György kép (biztos több is, de most ez jut az eszembe), ahol az utcaképből emberek hiányoznak, a helyüket kockakőre meg járdaszegélyre retusálták!
Még egy apró kérdés:
Nem tudom, észrevettétek-e, hogy a földalatti Bajcsy Zsilinszky úti megállójánál, a Deák tér felé eső végén, a vágányok közötti oszlopok nem érnek fel a födémig, pár centi hézag van, egy hosszanti tartóig mennek csak, és ott a peronon álló oszlopok is mások, mint a többi. Tudjátok, miért?