Látta valaki tegnap a DunaTV-n a Budapest retró-t? Nem vette fel valaki videóra? Sajnos lemaradtam róla, mert éppen a gépemet installáltam, pedig nagggyon meg akartam nézni, a '60-as évek az egyik kedvencem.
A napokban Csepel túlsó szélére kellett mennem. Nagyon tanulságos volt. Ezen az úton végig követhettem a jeleit az elmúlt ötven évnek. Ahogy a dinnyeföldek és a szabadkikötő után a lakottabb részre érünk, a Kossuth technikum környékén, a szocreál köszönt ránk. Talán jó jelző ezekre a házakra a "gipszstukkós kisszerűség". Ezután következik egy új lakótelep. Régóta ismerem Csepelt - ez a rész szerintem egy kellemes kertváros helyére épült, máshol azonban kevésbé kellemes családi házakat meghagytak.
A főtér borzalmasan zsúfolt, és az egykori piac helyét formátlan, pavillonszerű épületek foglalták el. Csepel sosem volt valami különlegesen szép város, de most nagyon nem szép.
Hontalan
Itt lakom mellette szinte, a kedvenc éttermeim közé tartozik, de olasz konyha szempontjából, mindenképp az első. Tényleg nagyon szépen rendbehozta a házat a tulajdonos. slr, tudod ki a tulaj? Érdekelne, hogy ki van a sok jo mogott.
Nagyra tartom az étterem tulajdonost, aki amellett, hogy sok éve egyenletes, sőt folyamatosan fejlődő színvonalú éttermet vezet (kicsit inkognitóban), erre is figyelmet fordított.
Mikor felújította a homlokzatot, a városnak helyfoglalási pénzt fizetett az állványzatért...
Biztosan Ti sem szeretitek, mikor a hajdan gyönyörű fővárosi épület földszintjébe beköltözik X hamburgercég vagy Y bolt és saját portálja kétméteres környezetét újravakolja, rózsaszínűre festi, míg a maradék omlik tovább.
Az én találós kérdésem a következő:
A XI. (November) kerület Bartók Béla úton van egy étterem az egyik lakóház pincéjében. A háznak van némi érdekessége, bár nem műemlék. A tulajdonos ahelyett, hogy a pinceajtót körbefestette volna, az egész homlokzatot rendbehozatta, méghozzá elég szépen.
Tudjátok-e, hogy melyik házról beszélek, ki építette, mi az érdekessége és miféle étterem található benne?
A Kodály (korábban Hitler) Köröndnél, Benczúr utca 4 sz. alatt található egy romos
kis neobarokk palota, melyben a Benczúr utcai kórház működött,most üres. Ennek
a földszintje átnyúlik a Benczúr utca 2. sz. (és Körönd 1.) Kodály házba. Kérem
ha valakinek van információja a kórház múltjáról, értesítsen. Csak azt tudom,hogy
1920 óta kórház, de valószínűleg az 1890-es években épülhetett.
(diplomázó építész hallgató vagyok, és egy követséggé próbálom alakítani)
Egyszer említettem már itt Kós Károly Attila utcai (91. szám) házát. Az első vh. táján épülhetett, két udvaros, körfolyosós bérház. A hátsó kapuja a Lógodi utcára nyílik, és mint említettem, ez az oldal egy emelettel alacsonyabb, mint a másik. A két rész között a földszinten és a legfelső emeleten van csak átjárás.
A házat mostanában renoválták, nagyon szépen helyreállították a kovácsoltvas dolgokat. Minden ajtó mellett van egy kihajtható vas akrámi, ami olyan, mint egy vállfa. Ki tudja, mire szolgált?
Hontalan
Hello Hacsek!
Érdees, én másképp tudtam. Rosszul, az világos, de akkor mi a neve azoknak a mind a két végükön elzárt területeknek, amelyek két ház között vannak, olyanok, mint egy utca, de a járda sincs megszakítva előttük, és sok esetben úgy vannak alápincézve, mint a ház, azaz nem is lehet járművel közlekedni rajtuk. Két ilyet ismerek, mindkettő a Közraktár és a Lónyai utca között van, az egyik talán a 8 és 10, a másik (nem talán) a 24 és a 26 között.
Hontalan
A kéket valami automata viszi, a vezető csak nyitja-csukja az ajtókat...
Na, erről jut eszembe a legenda (a Városi közlekedés topic-ban sütötte el valaki, én csak közreadom):
A 3-as metrón valóban automatikus a vezérlés, a kocsivezető csak becsukja az ajtókat, az automata indít, atviszi a szerelvényt a következő állomásra, és kinyitja az ajtókat. Egyszer úgy történt, hogy az ajtó csak nem akart becsukódni. A vezető dühösen ki a fülkéből a peronra, kívülről megrugdossa a renitens ajtót, mire az becsuk. Szerelvény el, a vezető meg taxizhatott a következő állomásig, ahol már várta a békésen legelésző szerelvény...
Sajnos baromi nehezen megy most a hozzászólás, mert a böngészőm percekig fagy az űrlaptól, pont beleírni alig tudok. Szóval a 3-as metrón 6, a kettesen 5 vagonból áll a szerelvény. Onnan is lehet tudni, hogy van egy jópofa lista arról, melyik állomáson melyik ajtónál kell toporogni, hogy a nyitás után a legközelebb legyünk a mozgólépcsőhöz.
( Ehun a lista)
A kék metróban magányosan ül a vezető, míg a pirosban beszéget vele a segédvezető. A kéket valami automata viszi, a vezető csak nyitja-csukja az ajtókat, meg elrontja a magnót, hogy minden állomáson mást mondjon be, és néha felcsattan a hangja olyan személyes üzenetekkel, hogyaszongyahogy: "húzza már beljebb a táskáját, mert soha nem fogunk elindulni!" A pirosnál ennél jóval összetettebb az ügy, nem véletlenül vannak ketten, pl. az egyik szokta átvenni azokat a rejtélyes borítékokat amiket egyik állomásról küldözgetnek a másikra, olykor valamelyik vezető kiszáll, és megmutatja magát az utazóközönségnek, ilyesmi.
Ja, és csak a kék tud úgy megállni az állomás közepén, hogy a vonat hátulja még bent van az alagútban, de nem nyitja ki az ajtókat, hanem vár egy kicsit aztán előbbregurul. A pirosnál ilyet még nem láttam.
Egyébként a kéken több vagonból áll a szerelvény.
Ja, és a piroson járnak az ütött kopott vagonok, a kéken valamivel szebbek.
Hát, ha arra gondolsz, hogy csak a szerelvény két végén van vezetőfülke? Végig lehet látni mind a hat kocsin! (Bár, úgy tudom, ott sem mindegyik szerelvény ilyen)