Keresés

Részletes keresés

NAR Creative Commons License 2024.05.09 -1 2 348242

Ezt nem a mostani városvezetés mondja, hanem az egyik ellenjelölt.

Előzmény: 08-73 (348237)
névtelen Creative Commons License 2024.05.09 0 4 348241

Nem hiszem, hogy nagy esélye lenne, mert olyan felháborodást hozna, hogy akárki aki ezt behozza, megbukna. Nem véletlen nincs dugódíj sem.

Előzmény: Ashi Valkoinen (348239)
névtelen Creative Commons License 2024.05.09 0 2 348240

A Föld erőforrásai korlátozottak, a mai világgazdasági modell a növekedésre épül. Na, ez a kettő össze fog találkozni és az fájni fog.

A valódi megoldás nem a fenntarthatóság alapú gazdasági és társadalmi modell lenne, de az teljesen szembe megy a növekedésre épített, versenygés és hatalom alapú gazdasági modellel.

 

Az ilyen intézkedések ezért két okból is kontraproduktívak:

 

- semmit nem segítenek a fenntarthatóságban, sőt, épp a nem-növekedés alapú modellel mennek szembe

- másrészt pedig elhitetik, hogy tettünk valamit a fenntarthatóságért, pedig nem.

 

Nagyából ez olyan, mintha a süllyedő Titanic személyzete elkezdte volna vízmentes ládákba pakolni az ágyneműt, nehogy elázzon..

Előzmény: jbaal (348238)
Ashi Valkoinen Creative Commons License 2024.05.09 0 4 348239

Én őszintén remélem, hogy a hivatkozott "tervezett" szabályozás csak a szokásos fideszes ellenségképgyártás és nem egy olyan ötlet, amely komolyan megfordult a jelenlegi (szintén nem túl acélos) városvezetés fejében.

Előzmény: 08-73 (348233)
jbaal Creative Commons License 2024.05.09 -1 1 348238

A másik meg a nagytőkés ipar érdeke, valószínűleg ők is presszionálják erősen a politikát ilyen típusú intézkedések meghozatalára. Majd ha nem mehet a proli 10 évnél idősebb autóval a városban, akor vesz újat. A kényelem nagy úr, úgyis meg fogja venni mindenki, majd vesz fel hitelt, nem eszik annyi minőségi élelmiszert, túlórázik...stb.

Előzmény: névtelen (348234)
08-73 Creative Commons License 2024.05.09 -6 2 348237

Ezekkel a dolgokkal az a baj, hogy vörös vonal! Nem kell az ilyen nyugati szarságokat átvenni. Amúgy is, mindenhol máshol ezt ÉVJÁRATHOZ kötik, nem életkorhoz. Tényleg takarodjon már el a mostani városvezetés, mert csak a bajt és szart hozzák a fejünkre.

Előzmény: névtelen (348234)
jbaal Creative Commons License 2024.05.09 0 4 348236

Attól eltekintve, hogy valószínűleg egy jó nagy kamu ez az egész, tényleg kellene már valamilyen korlátozás, de ez a vagyoni cenzusos rendszer nagyon nem lenne jó. Ez gyakorlatilag arról szól, hogy a gazdagokat zavarja a dugóban ácsorgás, és mit képzel a paraszt, hogy egy 200 ezer Ft. értékű Suzuki Swifttel helyet és időt raból előle, mikor ő egy X akárhanyas német prémiummal jár.

Egy ilyen rendszer meg valójában a fidesznek is érdeke lenne, csak nyilván nem merik bevállalni, mert egyrészt rengeteg szavazóba, másrészt meg rengeteg adóbevételbe kerülne. De amúgy a hegyvidéki sutyerák klientúrájukat nagyon zavarja már, hogy egyelőre még ők sem tudnak repülni az autójukkal a városban.

A Lánchíd körül is csak a műsor megy, valójában marhára örülnek annak, hogy kaptak egy dugómentes korridort az 5. kerületből a várba és tulajdonképpen a Hegyvidék felé is, a balhét meg elviszi Karácsony.

Előzmény: 08-73 (348233)
morgó mh. Creative Commons License 2024.05.09 -1 2 348235

"Az sincs a magyar KRESZben leírva, hogy a a tiltó táblák hatályát egy kereszteződés feloldja."

 

De, az benne van:

 

14. § (1) A járművek forgalmát tiltó vagy korlátozó jelzőtáblák:

[...]

Az (1) bekezdés c)–g) pontjában említett jelzőtábla hatálya a táblánál kezdődik és a következő útkereszteződés kezdetéig tart, kivéve ...

Előzmény: IZé (348230)
névtelen Creative Commons License 2024.05.09 -1 0 348234

Ezekkel a dolgokkal az a baj, hogy ebben a formában a gazdagokat nem érintené, az átlagot és a szegényeket pedig nagyon.

A valódi klímavédelem az a gazdagokat érintené sokkal jelentősebben, az átlagot pedig kevésbé, arányosan. De, erről nincs szó.. hozzáteszem máshol se nagyon.. gazdasági érdekek (több eladott új autó) mentén a klímavédelem elvi szinten esélytelen.

 

Előzmény: 08-73 (348233)
08-73 Creative Commons License 2024.05.09 -1 0 348233

Ezt baromi gyorsan elfelejteni! A magyar és  budapesti emberek jelentős részének NINCS pénze 10 év alatti autóra.

https://index.hu/belfold/2024/onkormanyzati_valasztas/2024/05/09/fidesz-valasztas-budapest-fopolgarmester-jelolt-szentkiralyi-alexandra-karacsony-gergely/

altenberger Creative Commons License 2024.05.09 -5 2 348232

"a hülyén felfestett jelzések miatt koccan"

 

Nagyon életszerű!

 

Ez kb. az a kategória, mintha beteszed a macskát a mikróba száradni, mert nincs rá írva, hogy nem lehet! :-(

Persze perelheted a forgalmazót, hajrá!

Előzmény: sz_b (348231)
sz_b Creative Commons License 2024.05.09 -1 1 348231

A Te alternatív valóságodban pedig, hogyha két autó a hülyén felfestett jelzések miatt koccan, akkor azokat 0 Ft megjavíttatni?

Előzmény: altenberger (348225)
IZé Creative Commons License 2024.05.09 -1 3 348230

Pl. Magyarországon a tiltó táblák hatályát egy kereszteződés feloldja, Ausztriában és Németországban nem. Sőt, Ausztriában pl. a "lakott terület"* tábla se.

1. Magyarországon sem old fel semmilyen tiltást a "lakott terület" tábla.
Például: ha van egy megállni tilos a városból kivezető főúton az utolsó utcasarkon, akkor az utána elhelyezett laktervége tábla után sem szabad megállni, a következő kereszteződésig.* Ugyanez a helyzet a többi tiltó táblával, tehát a sebességkorlátozással is. Ha kitettek egy 30-ast a lakter végén, akkor a laktervége tábla után is 30-cal kell menni. de fordítva is igaz, ha pl. 70-es sebességkorlátozó tábla hatálya alatt haladsz el egy lakter kezdete tábla mellett, akkor az a korlátozás (max 70) a következő utcasarokig érvényben van. A lakott terület tábla mindössze (ebben a vonatkozásban) a sebesség alapértelmezett értékét jelöli ki, amit a tábla hatálya módosíthat.

 

2. Az sincs a magyar KRESZben leírva, hogy a a tiltó táblák hatályát egy kereszteződés feloldja. Egyes tiltó táblákra meg van adva, hogy meddig érvényes. De általában nincs ilyen. Egyébként szerintem a józan ész alapján, ha valaki "újonnan" csatlakozik az útra, akkor az nem tudhatja hogy előtte milyen tiltás volt érvényben, tehát nem számonkérhető. Nem tudom elképzelni, hogy azokban az országokban, ahol a tiltást nem oldja fel a kereszteződés, ezt hogyan kezelik.

 

 

*Képzeljük el egy nagyváros bevezető útszakaszát, ahol még nincs kint a lakter kezdete, de egy nagyforgalmú út, és kint van a megállni tilos (plusz akár más tiltások, kerékpár, lassú jármű, akármi). Egyszer csak elérkezünk a lakott terület tábláig. Itt meg kellene ismételni az összes tiltó táblát, ha ezek hatályát a lakter tábla oldaná, de egyébként az a cél, hogy ezek a tiltások továbbra is hatályosak legyenek.

Előzmény: attus germanicus (348207)
toto92 Creative Commons License 2024.05.08 0 2 348229

Ha már közúti jelzések: a Corvin-negyednél ugyebár a táblán külön nevesítve van hogy csak a 100E busz szegheti meg a KRESZ szabályait sorolhat ki a külső sávba a záróvonalon keresztül, azaz ha operatívan metrópótlás van azon a szakaszon, akkor a metrópótlóknak ugye végig kell araszolniuk a külső sávban a Páva utcától? :3

ÁsítóSárkány Creative Commons License 2024.05.08 0 1 348228

Ez a szokásos egyensúly megtalálása.
A sok kiesett idő akárcsak dugózás miatt nem épp szerencsés a gazdaságnak meg az adóbevételeknek sem, szóval olykor van a mérleg túloldali serpenyőjében is rendesen. És akkor még balesetekről nem is beszéltünk.

Előzmény: altenberger (348223)
morgó mh. Creative Commons License 2024.05.08 -3 1 348227

Van mindkettő. Egyrészt olyan dolgokra kérdeznek rá, aminek semmi gyakorlati jelentősége. Másrészt az egész folyamat szemlélete rettenetesen formális, nincs összhangban az átlag populáció szövegértési képességeivel, vagy hogy kell ezt PC-n mondani...

Előzmény: NAR (348226)
NAR Creative Commons License 2024.05.08 -1 1 348226

Emlékeim szerint alapvetően nem a jogszabályt kérték számon a KRESZ-teszten, hanem az alkalmazást (adott szituáció, kinek van elsőbbsége). Persze volt néhány viszonylag értelmetlen kérdés (tetőn hordott csomag mennyire nyúlhat túl), de nem ez volt a jellemző.

Előzmény: morgó mh. (348216)
altenberger Creative Commons License 2024.05.08 -4 0 348225

Jó Neked az alternatív valóságban, ahol a pénz nem számít! :-)

(Amúgy nem csak pénz, mert hiába hoznál létre akár digitálisan bármennyit, ha pont nem találnál rá szakembert.)

Előzmény: toto92 (348224)
toto92 Creative Commons License 2024.05.08 -2 4 348224

Anyagi vonzata van. Biztos erre kell költeni? 

 

Igen. Eszem-faszom megáll hogy ez felmerülhet kérdésként.

Előzmény: altenberger (348223)
altenberger Creative Commons License 2024.05.08 -5 0 348223

"a forgalmi rend igényes kialakításával."

 

Anyagi vonzata van. Biztos erre kell költeni? Nem lenne máshol jobb helye annak az összegnek?

Na ugye! Kellene valami mérőszám a költséghatékonyság meghatározására.

Előzmény: ÁsítóSárkány (348221)
morgó mh. Creative Commons License 2024.05.08 -1 0 348222

"van pár nemzetközi egyezmény, amit nem lehet figyelmen kívül hagyni"

oké, de szerintem célszerű, ha a nemzetközi egyezményekkel az állampolgárok számára tényleges jogkövetkezményekkel járó magyar jogszabályok összhangba kerülnek :)

Előzmény: ÁsítóSárkány (348206)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2024.05.08 -1 0 348221

Ezen bonyolít az, hogy más embereknek más az egyértelmű.

És ebben a kérdésekben más nemzetekkel is együtt kell működni, erről szólnak az egyezmények, ami végképp csavar egyet a dolgon.
A legtöbb esetben a közútkezelő tudná megkönnyíteni a helyzetet a közlekedők számára, a forgalmi rend igényes kialakításával.

Előzmény: altenberger (348219)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2024.05.08 -1 1 348220

Addig oké, hogy ott tényleg vége. De csak ott?
Ott a 14. § (6) bekezdés, 15. § (2) bekezdés rendezi a kérdést más típusú jelzőtábláknál, a 11. § a főútvonal tábla hatályáról mélyen hallgat.

Előzmény: Ashi Valkoinen (348209)
altenberger Creative Commons License 2024.05.08 -3 0 348219

Az átlag ember addig foglalkozik a KRESZ-szel, amíg megszerzi a jogsit.

 

A gyakorlatias dolgokat kellene gyakorolni, ismételgetni:

 

Egyértelműség, jobbratartás, kiszámítható haladás, irányjelzés, holttér kérdése, ilyesmik

 

Akkor nem lenne probléma a felülírt útburkolati jel!

ÁsítóSárkány Creative Commons License 2024.05.08 -1 1 348218

Külön Köszönöm a "mint sokan gondolják" megfogalmazást.

A konkrét példa, a jelzőtáblák hatálya pont az, aminél valóban meglepő, hogy nem tárgyalja egyáltalán az egyezmény. Akad néhány ilyen fehér folt.

Alighanem annyira más az életfilozófiája más népeknek, hogy nehéz közös nevezőt találni, és megelégedtek pár tábla szabályozásával (övezet táblák, főútvonal...). Máshol van, ahol választási lehetőségeket hagy az egyezmény, itt is lehetett volna felsorolni néhány opciót.

Előzmény: attus germanicus (348207)
morgó mh. Creative Commons License 2024.05.08 -1 2 348217

Megkerestem, 80 oldal, és abban már minden benne van a tanulás és vizsga menetétől az illetékes hivatalok címének, telefonszámainak listájáig.

Előzmény: morgó mh. (348216)
morgó mh. Creative Commons License 2024.05.08 -2 2 348216

"ha minden olyan dolgot beleraknának a KRESZ-be, amit az autóvezetőknek tudniuk kellene, akkor kicsit vaskosabb lenne"

Ne hülyéskedjünk, itt és most egy gyakorlatban igen lényeges, biztonságot érintő, gyakran előkerülő szituációnak egy félmondatban elintézhető szabályozásáról van szó. Miközben a Kresz az átlag autós számára jóval kevésbé lényeges technikai részleteket is kínos precizitással tárgyal.

 

"hogy túl nagy a magyar KRESZ terjedelme."

Ez egy teljesen más kérdés. Az én véleményem az, hogy a terjedelem egy dolog, de az a megközelítés alapvetően téves, hogy a tanulóktól kvézi egy jogszabályt kell számonkérni. Legyen jogszabály a jogászoknak a húzós kérdések eldöntésére, az autós meg tudjon normálisan és biztonságosan közlekedni - a kettő között csak laza kapcsolat van. A holland példát nem ismerem, de mondjuk Amerika államaiban a dolgot jellemzően egy sokkal egyszerűbb módon oldják meg. A "vezetési útmutató" NY államban kb. 60 oldalas, és kifejezetten gyakorlatias szemszögből tárgyalja a valóban felmerülő szituációkat - olyan dolgokra ad pl. alkalmazható receptet, hogy mire vigyázz a holttérben egy kamion mellett, vagy hogyan kell belőni a jó követési távolságot sávváltáskor. Nyilván nem ez az összes szabály, de ez a biztonságos közlekedéshez pont elég. Ott persze egyszerűbb is a Kresz, a populáció jóval szélesebb rétege vezet, és a gyakorlati oktatás minimális, de a forgalom mégis alapvetően biztonságosan zajlik (a hazainál sokkal nyugodtabban), és ha egyszer mégsem, annak a legritkább esetben a "lazaság"  az oka.

Előzmény: Il Leone (348208)
Il Leone Creative Commons License 2024.05.08 -1 5 348215

Szerintem is túl sok a KRESZ, nem azért, mert személyesen gondot okoz alkalmazni (elvégre egy közlekedési fórumon vagyunk + érdekel is a téma), hanem leginkább azért, mert túl sok hivatkozás és keresztszabály és kivételszabály létezik benne.

 

A kereszthivatkozásokat nem tudod teljes egészében kivenni, vannak részek, amik általános érvényűek, tehát külön kiemelhetők, és aztán bizonyos eseteket nevesít, hogy ott is az alkalmazandó.

 

Például szerintem ilyenek az előzés szabályai is, annak vannak általános érvényű részei, pl. ha valaki már megkezdte az előzésedet, akkor te nem kezdhetsz előzésbe, ez igaz lakott területen belül, azon kívül, országúton és autópályán is, ahogyan a jobbról előzés tilalma is érvényes, de itt már jön a csavar, lakott területen belül többsávos út esetében a balra kanyarodó járműre vonatkozóan.

 

Szerintem vannak olyan passzusok is, amiket nem lehet elégszer leírni a KRESZ-ben, gyakorlatilag minden paragrafusba be lehetne tenni.

 

Kedvencem, ami a napokban jött elő, hogy ha egy úttal párhuzamosan van kerékpárút, gyalog- és kerékpárút, akkor azon kell tekerni, kivéve, ha az úton van kerékpáros nyom, mert akkor nem, de ha a gyalog- és kerékpárúton a gyalogosok akadályozzák a kerékpáros forgalmat, akkor mégis mehetek az úton, akkor is, ha nincs kerékpáros nyom, de ha a kerékpárúton akadályozzák a gyalogosok a forgalmat, ahol akkor lehetnek, ha nincs járda, akkor nem mehetek az úton. Ugyanannak az egy nyomorult bringával közlekedésnek (mehetek-e az úton vagy nem) három vagy négy helyen van a részlet- és kivételszabálya.

 

Ebben teljesen igazad van, egy nagy adag trutyi az egész, ezt sokkal egyszerűbben és egyértelműbben kellene szabályozni mert sokminden mást is.

 

De ott van az attus által emlegetett bécsi egyezmény, ami ha jól emlékszem, akkor kifejezetten nem engedi meg a közúti jelzőlámpák esetében a villogó zöldet. Na hol alkalmazzák a villogó zöldet? Egész Ausztriában, ha már bécsi egyezmény. :)

Ugyanez a tömegközlekedési járművek megállóhelye táblák esete is, a szabványosat érdekes módon pont a Nyugat-Európaiak használják kevésbé a tapasztalataim szerint.

Előzmény: Ashi Valkoinen (348211)
Il Leone Creative Commons License 2024.05.08 -1 0 348214

Voltam kint én is.

 

A forgalomkorlátozási terv készítésekor csak egy végleges teljesen kiépített állapotra készül a terv.

 

Tehát a terven szereplő állapot kiépítésére nem készül terelési terv, ezt remélem nem kell magyarázzam, hogy miért.

 

Minden tervlapon található egy jelmagyarázat, amiben külön fel van tüntetve, hogy mi a meglévő, a tervezett, a letakarandó és mi az ideiglenesen elbontandó elem, mindezt burkolati jelre, jelzőtáblára, oszlopra és jelzőlámpára, ezen felül az ideiglenes forgalomkorlátozó elemekre is van jelmagyarázat, ha kell és természetesen a szabályosan elkorlátozott munkaterület is szerepel rajta, hogy hogyan nézzen ki.

 

Nem segít, ha alapból táblaerdő van kint egy adott helyszínen, melyiket kell csak letakarni, melyiket kell elbontani, stb. és utána hova és milyen oszlopok és táblák kerüljenek ki, plusz ott vannak az új burkolati jelek is, esetleg jelzőmaszk csere, stb.

Közben mindent fel kell kotázni mindent.

 

A végtermék egy helyszínrajz, amit elvileg elsőre minden szakembernek meg kell tudnia érteni, elvileg még egy átlag közlekedőnek is, hiszen pont az lenne a lényege a dolognak, csak akkor van baj, ha az előző bekezdésben említett dolgok egy nagyon szűk helyre koncentrálódnak.

 

A Fehérvári úti terelés pont ilyen, rendkívül kis helyen nagyon sok változás, és még azt is elárulom, hogy nem az eredeti terv szerint épült ki, a kivitelezés során is kellett módosítani a terven.

Előzmény: 18-09 (348212)
Grgabácsi Creative Commons License 2024.05.08 -1 0 348213

Apropó obszar zabudowany, a lengyeleknél ráadásul a közigazgatási terület határát külön tábla jelöli, amelyen belül a valóban lakott terület kezdetét és végét a nálunk is - bár ritkán - látott "skyline"-os tábla jelöli, és ez jelenti egyúttal a sebességhatár változását.

Előzmény: attus germanicus (348207)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!