Nagyon jók a képeid, örülök, hogy feltetted ezeket. Azt említetted, hogy otthonos vagy a fűtőház témában, ezek szerint van több anyagod is Petrozsényről? Nagyon érdekelne, szeretnék erről még többet megtudni... Rakok fel én is egy petrozsényi képeslapot, igaz nem fűtőház, de azért Petrozsény.
Mennyit változott az állomás? A jelenlegi körfűtőház hol helyezkedne el ezeken régi képeslapokon?
Amúgy nagyon érdekes, egészen a századfordulóig aránylag kis mozdonyparkkal rendelkezett, (15-20 db) vagyis semmi sem indokolta ekkora épület megépítését. Ezek szerint a mi körfűtőházunkat valamikor 1910 és trianon között kellett megépíteni...
Tudnál segíteni más erdélyi fűtőházak esetében is?
Soroljam a neveket:)))))))))
Végül, ha nem lenne gond, szertném elkérni a topikra feltett képeidet nagyobb méretben, természetesen a Szerző személyét tiszteletben tartva...
Igen, és még a kémény még a mai napig is áll! Az elmúlt évtizedekben Petrozsény csupán vontatási kirendeltségként működött, ezért úszhatta meg a korszerűsítést, átalakítást.
Ha jól rémlik nekem, akkor a szín műemléki védettséget élvéz.
Érdekes a két petrozsényi kép, amit betettél. Az első képen lévő szín helyén ma vonatfogadó vágányok vannak. A másodikat nem tudom beazonosítani, biztos, hogy Petrozsény?
1855-ben nyílt meg a Bruck-Győr Újszőny vasútvonal, majd 1860-ban az Újszóny-Szfehérvár. 1860-ig Újszőny-ben(magyar Komárom) volt a végállomás, ahol feltehetően szenet, vagy tözelőanyagot és vizet kellett vételezni, esetleg megfordítani a gőzmozdonyokat. 1870-ben a leégett faépület helyett kőépületet építettek, mely 1965-ig a változatlan formájában állt.
Örömmel olvasom a topikot. Most gyűjtöm az adatokat a komáromi fűtőház történetéhez és én is keresek információkat magáról a fűtóház pontos keletkezési idejéről, mely 1856-60 környékére tehető. Sajnos csak 1870ig van információm.
Ez legalább olyan különleges gőzöskorszak beli emlék mint a kisterenyei fűtőház!
Nézzétek csak Józsga első képén az ajtók fölött azt a csövet! Alul csatlakoznak hozzá a harangok és együttes füstelszívóként üzemel nem csak kéményenként. A szögletes cső kint egy gyárkéményhez csatlakozik. Ezt nevezik Fabel féle füstelszívó rendszernek.
Ez is ilyen csak kicsit másképp és máshol (Északi fűtőház).
Elnézést kérek a késői reakcióért. Nem gondoltam, hogy ilyen érdeklődésre tart majd számot a képem, ezért nem is néztem ide vissza mostanáig. De örülök, hogy sikerült sokak érdeklődését felkeltenem! :) Annál is inkább, mert az én szakterületem éppen a vontatási telepek. Apropó, itt a fórumon mit értetek fűtőház alatt? A mozdonyszínt, vagy a vontatási telepet?
Sajnos nem sok képem van a petrozsényi mozdonyszínről, de járok még arra, majd alaposabban körbefényképezem. Maga a Piski - Petrozsény vasút 1870-ben került átadásra az Első Erdélyi Vasút Rt. által. A vonalat 1884-ben átvette a MÁV, a mozdonyszín, ha jól sejtem ez után épült.
Belülről nem egy nagy durranás, se daru, se süllyesztő, csak kát vagy három emelőcsoport van. Mozdonyt nem nagyon látni benne, a napivizsgálatok a szabad ég alatt zajlanak egy komplex álláshelyen. Néha forgóvázat szerelnek ki bent, de nagyobb javításra általában Piskibe küldik a gépeiket.
Nem is arra gondoltam, hogy mind a több száz fűtőház történetét kellene összegyűjteni, hanem arra, hogy Józsqahoz hasonlóan, ha valakinek van fotója régi, vagy elcsatolt fűtőházról, akkor azt itt leközölné...
Mindent lehet! Magam szerelmese vok többek közt a fűtőházak témának is, szép gondolat! Bennem így még nem fogant meg, egyelőre Cell története, Ajka története és TAPOLCA története foglalkoztat leginkább. Alig hiszem, hogy a család és a munka meg az egyebek mellett ilyen munkára is lenne energiám.
Azonban megígérem, ha lesz ilyen szerveződés akkor a rendelkezésemre álló infókkal segíteni foglak benneteket.
Nagyon tetszik a fotó a petrozsényi fűtőházról. Tudnál erről valami bővebb információval is szolgálni? Gondolom vannak még fotóid, esetleg ezekből közölnél itt a topikon, vagy magánban? Nagyon érdekel a fűtőház, örömmel fogadnám a segítséged.
Titibi !
Gondoltál már arra, hogy össze kellene gyűjteni a Nagy-Magyarország fűtőházainak listáját? Egy időben foglalkoztatott a gondolat, kb 270-280 fűtőházról sikerült valami információt találni. A hazaiak még úgy-ahogy felkereshetők, de az elcsatoltakkal már gond van.
Itt a neten fel lehetne kérni a Vasútbarátokat, hogy segítsenek ezekről fotót találni...