Monitor, szkenner, nyomtatas, levilagitas a szinek oldalarol. Mivel, hogyan, hol, miert (,mennyiert) es mit kalibraljunk. Elmélet, gyakorlat, szoftverek, hardverek, kelvinek, gammak, gorbek... Ez egy eleg nagy es fontos tema a képfeldolgozásban, egy haladobb szint felett mar nem lehet megkerulni.
Igen van: a színek szebben jelennek meg, a feketék mélyebbek. A nagyobb különbség inkább abból is ered a színeknél, hogy a 1931 az sRGB-t tud, a 2231 meg sokkal nagyobb színterű (ebből adódóan a nem túl jól megírt képjelenítőkkel vannak is gondok... ugyanis a legtöbb a kalibrált profil szerint jeleníti meg, nem pedig azt csinálja, hogy az sRGB képet átrakja a monitor színterébe... emiatt pl. a képeim egy része szép narancsos színezetet kap pl. Irfanview-al nézve, de az Irfan fejlesztőjével már beszéltem, nemsokára kapni fog normális színkezelő modult :) ). A 2231-en egyébként nem nagyobbak a szövegek, csak éppen nagyobb a felület vízszintes irányban (mert a 1931 függőleges felbontása 1024, a 2231-é pedig 1050, az a 26 db pixel nem olyan nagy különbség).
Szubjektív megítéléssel van látható különbség képminőségben a 1931 és a 2231 között általános használat (filmezés, játékok, netezés) során? Mert gondolkozok rajta, hogy kis spórolás után váltok, mégiscsak túl kicsinek érzem a 19-est (vagy az én szemem egyre rosszabb), közel kell hajolnom a képernyőhöz, hogy rendesen el tudjak olvasni mindent. Kicsáncsi leszek mennyit fog változni az ára (az Eizo-t ismerve nem valószínű, hogy sokat).
A Lightroom normálisan kezeli a színeket, azzal nincs gond, a gond a többi programmal lehet (a Lightroom ProPhotoRGB-t használ, ez a legnagyobb színterű beállítás, viszont jól csinálja a proofot). A problémát a programok gyártóinak kellene kiküszöbölni, hogy ne MonitorRGB-t használjanak megjelenítéshez, hanem pl. sRGB-t. Én pont ezt leveleztem le a kalibrálóm gyártójával... példát látsz tőlem a következő címen: http://picasaweb.google.com/KTTech79/VistaColorManagementSpyder2/
Segitsegeteket szeretnem kerni, mert kezd felforrni az agyvizem. Mi az oka annak, hogy ugyanaz a raw file kulonbozo programokkal nezve (DPP, C1, Lightroom) kulonbozo szinekben jelenik meg? Meg a C1 hasonlit legjobban a DPP-hez, a Lightroom szornyu. Hogyan lehet kikuszonbolni ezt az elterest? A laptop monitora kalibralva van, ezzel elmeletileg nem lehet gond. Ha minden program a kalibralas soran elmentett szinprofilt hasznalja, akkor elmeletileg egyfromaknak kellene lenni a kepeknek, nem.
Én webre inkább használnám (meg amúgy is) a 2.2-es Gamma-t, sRGB-vel... főleg, hogy szerencsére ma már a Mac-ek is kezdenek felhagyni ezzel (mármint az 1.8-as Gamma-val).
LR-ben kimenetnél meg lehet adni az sRGB-t, egyébként ProphotoRGB-ben dolgozik. Mindenképpen van konverzió. Az még rátesz egy lapáttal, ha esetleg még kalibrált profilt használ a géped, mert onnantól teljes a káosz (pl. nem találok egyetlen képnézegetőt sem, ami normálisan jelenítené meg a képet a gépemen. Mindegyik MonitorRGB-t használ az sRGB helyett, így helytelenül jelennek meg a képek - erős narancs beütéssel -, viszont a FF3.0-ban már jó, miután bekapcsoltam a színkezelést rendesen, illetve olyan gépeken, amik nem használnak kalibrált profilt, mert ott WindowsRGB - más nevén sRGB - van használva megjelenítésre).
Az RGB nem feltétlenül 8 bites színmélységet jelöl, főleg RAW-ból nem, aminek min. 12 bites az alapja. Az aRGB AdobeRGB színteret jelöl, ez szélesebb az sRGB-nél (ami a szabvány az interneten és Windows környezetben). Ha aRGB képet jelenítesz meg sRGB környezetben színkezelés nélküli programmal, akkor keményen eltér az eredeti és a megjelenített kép egymástól. Arról nem is beszélve, hogy az Mac 1.8-as Gamma-t használ az sRGB szabvány 2.2-es Gamma-ja helyett.
Kis olvasnivaló: http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/sRGB-AdobeRGB1998.htm
http://www.jseaman.com/articles/srgb.html
és egy kicsi a fotózás Chuck Norrisától: http://kenrockwell.com/tech/adobe-rgb.htm
A programot, már ha lehet (elvileg mentéskor rá kellene kérdeznie, milyen színtérben szeretnéd menteni, vagy valahol a beállításai közt)... de én nem bízok Jobs-ban... :) Ha RAW-ban nyomod, akkor a fényképezőgép nem használ semmilyen színteret.
A FF3.0-ban egyébként bekapcsolható a színkezelés az about:config oldalon a gfx.color_management.enabled érték TRUE-ra való állításával. De attól még a többi böngészőben a színek rosszak lesznek, mert Te aRGB-t használsz (Mac tulajdonság), a világ 98%-a meg sRGB-t.
Egy 60E-es kalibráló már nem is elég jó neked? :D egyénként a 130cd/m2 ajánlás TFT-knél ezért azt állítottam be, és ezért van a mostani S2231W-n is az belőve (ha világosabbra állítom, akkor a laborban már sötétek lesznek a képek).
Sziasztok. Eizo S1931-eshez kaptam kalibrált beállításokat (tehát egy másik - valamilyen olcsóbb kolorimeterrel kalibrált - S1931 beállításait és ICM profilját). Mennyit ér ez így? Nem vagyok sem profi grafikus, sem fotós, csak szeretném, ha a monitoromon rendesen jellennének meg a színek. (Nekem a kép ezekkel a beállításokkal egy kicsit sötétnek tűnik és fárasztja a szememet.)
Szubjektív mércével az OSD-ben található sRGB profil (ami nyilván közelében sincs a színhelyességnek) kellemesebb képet ad, olvashatóbbak a szövegek és a filmek képe is élénkebb (mondjuk a brutális 100%-os alapértelmezett fényerőt úgy 75-re vissza szoktam venni).
Érdemes egy átlagfelhasználónak kalibráltatni? Vagy legyen nekem jó a factory default?
Nekem XP (64 és 32) alatt a NEC 2690-nel nincs semmi gondom Adobe-ban sem. Bármilyen profilnézővel kinyitva a mért profil is közel Adobe, meg ha egymás mellett nézem ugyanazt a képet Adobe-ra és sRGB-re képes két monitoron, akkor szépen látszik a papírforma szerinti gamutkülönbség a két képernyőn is.
Maximum annyit tudok elképzelni, hogy kis bitmélységű elektronikájú monitorok kissé sávosabb tónusmenetet produkálnak Adobe-ban, de a színmélység azokon is kifogástalan.