Nem megváltja a világot, de sokat tud tenni érte, hogy javítson sok területen, főleg az energetikai használaton és felhasználáson.
Nyilván ez sem 100%-os csodaszer és mindenre jó alkalmazás, de sokat segíthet akár már az önfogyasztás csökkenésén is.
A szezonális problémái fennállnak, de lehet ez a jelen. A PTG (power to gas) kutatások elég intenzívek és elég sok előremutató technológia van már. Ha ezzel az évszakos tárolást, vagy annak egy részét tudnánk segíteni, az is komoly erőt képviselni, de ma még erre válaszolni nem tudunk jelenleg, mert nem látjuk a jövőt. Kísérletek hada zajlik nap mint nap, és ez egy olyan út lehet, ami nem járhatatlan kategória, hiszen a nyáron megtermelt energiahordozót - legyen az gáz, folyadék, akármi - eltárolni eltudjuk nagyban akár központilag is már a jelenlegi struktúrában is akár.
Szóval az hogy elmebaj, a legkevésbé sem mondanám.
Csak a saját példámat nézve:
- elektromos járműveket már 80% körüli mértékben napelemről töltöm éves szinten (tavasztól őszig 100%, mindenféle hálózati energia nélkül DC-DC módon helyben megtermelve és felhasználva. Ha ehelyett sok100 liter üzemanyag menne el, én sokkal szomorúbb lennék (azt megjegyzem, mi magát az autóhasználatot eléggé szanáljuk ha lehet, de jelenlegi lakhelyünkön ez nem könnyű kérdéskör)
- a villamos energia helyi felhasználásnak köszönhetően lényegesen kevesebb a hálózatról felvett energia mennyiségünk, és ez örömteli, mert mindezt sehol nem is kell megtermelni akármilyen módon is akármilyen szennyezéssel együtt
- a jövőbeli fejlesztéseim fő célja, hogy minél nagyobb arányú legyen a helyben használat, ötlet ezer meg ezer, ami szabadidőtől függően apránként szépen valósulnak meg. Ez is mind csökkenti a hálózatról szükséges felvenni kívánt energia mennyiségét
- nincs jelenleg az a villamos energia mennyiség, amit nem tudok elnyelni a rendszerben valamilyen formában, az más kérdés, a felhasználásra szükség van-e
- ha összekötjük más lehetséges megoldásokkal, mind energetikai téren mind egyéb lehetőségekkel (pl társadalmi, épületfizikai stb) akkor összességében egy baromi jó végeredményt kaphatunk, még ha nem is mindenre jó megoldást, de eléggé előremutatót a jelenlegi helyzethez képest
Az más kérdést, hogy a társadalom, egyének stb nem állnak olyan szinten, hogy erre mozduljunk el, előbb megy el Hawai szigetére nyaralni, mint hogy pl szigetelje a házát, majd ennek hiánya miatt legyen nagyobb fűtési energiafelhasználása télen
De pl pont az ecar mint jövőbeli lehetőség kiegészítésére is tökéletes lenne, mert ha nappal töltjük az autót akárhol is helytől függetlenül, pont táplálhatja jelentős részüket napelem, intelligensebbé téve pedig akár még jobb részarány érhető el. Az pedig rengeteg üzemanyag spórolást, és emellett rengeteg szennyező anyag kijutását tudja megakadályozni. Pontosabban tudná, ha akarnánk.
A kliforratlan jövőt még nem látjuk, majd ki fog derülni mit sikerül összehozni és összehangolni a következő évtizedekben.
ettől még nem fog se a napelem, se az akku áramot termelni télen, amikor 15 óra az éjszaka
nagyon helyes, hogy a szabályozás visszaszorítja ezt az elmebajt
ettől még mint fogyasztó (értsd tech kütyübuzi, aki élvezi a legújabb kütyüvel a bütykölést és fizet érte) telepíthet bárki napelemet, csak ne gondolja hogy megváltja vele a világot
Pedig nagy változások vannak ezen a téren hidd el. nem azért mert kínai. Dolgoztam kb fél évet az egyik legnagyobb hazai felvonós cégnél beszabályozó mérnökként átmeneti állásként 6-7 éve valamikor. A mechanika sokkal kifinomultabb lett, vannak áttételes rendszerek, stb. 1-2kW-os motorok mozgatták az újabb 3-5 fős lifteket.
A régi is ellensúlyos volt persze, de a maiak már más világ.
Mi az, hogy "mai lift"? ~40 éve jártam felvonókarbantartói tanfolyamra. Már akkor a régi liftek is ellensúlyosak voltak. '87-ben végeztem technikusminősítőn, ahol felvonószerelői képesítést is kaptam. Na még akkor se volt visszatáplálás a liftekben, de ellensúly igen. A motorok mérete "kínai" lett. Hogy visszatáplálás van-e, kétséges, hiszen ha üresen megy le, az ellensúlyt emeli, ha teherrel megy fel, az embereket. :-(
Egy mai lift nagyon keveset fogyaszt. Ugyanis egy ellensúlyos rendszer működik benne, és a lift mozgatásához ha jól ki van súlyozva és be van lőve mechanikailag nagyon kevés energia kell. A régi liftekben még embernyi méretű hajtóműves motorok voltak, a maiakat felkapod a válladra, és elég kis teljesítményűek. Nem mellesleg a féküzem is már visszatáplálós a hálózatra.
Azt nem állítom, hogy semmit nem fogyaszt, de tényleg keveset - mármint a maiak.
Az elkövetező néhány átmeneti év bizonyosan, de remélhetőleg a politika és a lobbiérdekek nem ölik meg azokat a technológiai/piaci lehetőségeket amik már ma is megvannak, de még túl kevés a kapacitás a kényszerű bevezetéshez.
Milyen felhasználást tudsz egy átlag háztartásban 30 kWp-re?
Műszakilag igen. Azonban mivel akár visszamenőleg is módosítgathatják a szabályozást, az egyetlen biztos megoldás a fogyasztóként való megjelenés a végponton.
Öt forintos átvételi ár mellett nemigen van értelme közvetlenül napelemmel sem a hálózatra termelni, nemhogy akkuról, aminek eleve 20-25 Ft-kWh a költsége.
Fölös termelést át lehet irányítani a HMV-re, 8 kWh éppen elég a nappali termelés eltolására az esti fogyasztásra, nem látom rentábilisnak 28 kWh akku beépítését, hazaknem EV-t akarsz tölteni vele. Ez azonban még nem tipikus.
Az éves elszámolás... valóban vitatható... módozatán kívül a mai elszámolási rendszerben nem érdemes túlméretezni a napelemeket.
Ennyire eltérített árak túlságosan torzítják a piacot a napelemesek rovására.
Az, hogy a házam csak fogyasztó a hálózat felé nekem oké, bár nem túl jövőbemutató megoldás. Ennél modernebb lenne, ha infót tudna a rendszerem adni arról, hogy most éppen ebben a pillanatban mennyi fölös energiám van az akkumulátoromban, amit meg is tudok osztani a hálózattal igény esetén. Ezt persze mindig a pillanatnyi áron tenném meg.
4kW napelem + 8kWh akku elég minimális megoldás, ráadásul nem is túl reális rendszer. Én kb. 7x szorzóval tennék be akksit.
Lantos Csaba közölte, hogy a támogatási intenzitás maximum 65 százalék lesz. Két korlátot határoztak meg: maximum 4 kWp háztartási napelemek mellé legfeljebb egy 8 kilowattórás tárolóegységet lehet telepíteni.
Olyan hibrid rendszert kell építeni, ami teljesen független a hálzattól. A ház energiaellátását az inverter biztosítja akkummulátorról, azt pedig nap/szl/hálózati forrásból lehet tölteni, amelyik éppen rendelkezésre áll, vagy szükséges.
Ez esetben a ház a hálózat felé csak fogyasztóként jelenik meg, galvanikusan el van választva az inverter kimenete a hálózattól.
A kémiai Nobel díj a kvantumpöttyök kutatása hozta el a három kutatónak.
Ezt olvastam a cikkben:
"Néhány területen (például kijelzők) már bizonyítottak, de intenzív kutatás-fejlesztési munkák zajlanak a kvantumpöttyökkel energetikai, katalitikus és hidrogénfejlesztési területeken is – közölte." kiemelés tőlem)
Hasonló elvet használnak ki pl vákuumdesztillálók esetén, nálunk is van egy böszme nagy ilyen szerkezet. Ugyan a vakuumot létre kell hozni ami energia, de cserébe nem 100C-on forr el a víz,. Összességében sokkal kevesebb energetikailag, csak hát nem keveset bele kellett invesztálni.
Tíz ujjunk van, szabadon dönthetünk melyiket harapjuk. :-)
Hulladékhő télen, amikor fűtésszezon van valószínűleg 10 °C körüli maradványvízzel "szennyezi" a Dunát.
Az elvételes technológia a fűtőerőműveknél, nagyon rugalmas, elkülöníthető a villany- a hőtermeléstől, de csak egymás rovására.... vélhetően a piaci körülmények szabják meg a prioritást.
Említettem, hogy hőerőműben is ismerek olyan megoldást, hogy külön gázkazán is van a távfűtéshez, mert esetenként olcsóbb direktben vizet melegíteni, mint a villanytermeléstől vonni el a hőt.
Így küszöbölik ki a turbinasor után a gőz ellennyomását. Fel is tüntették a nyomást 30 milibar, tehát jókora vákuumot képezve nyernek egy bar nyomást a légkörből, amivel munkát végeznek. Nem sok, de ingyen van.
Helion fúziós energia fejlesztő cég bejelentése a Nucor acélgyártással foglalkozó céggel az együttműködésről, hogy acélt tudjanak előállítani karbonmentes módon: