Kiss Ernő szerk.: A világosság fiai II. Írások a 140 éves Árpád a Testvériséghez Szabadkőműves Páholy történetéből 1870-2010
Bába kiadó, Szeged, 2010, 128 oldal
ISSN: 2062 2090
A kiadó ismertetője
Az 1989-ben újjáalakult magyarországi szabadkőműves páholyok közül a legrégibb a szegedi Árpád a Testvériséghez, amely idén ünnepelte alapításának 140. évfordulóját. A szabadkőműves Heltai Jenő Szabadság című versével, valamint Takács János főmester bevezető soraival indított összeállítás csak részben szól a hazai és a szegedi szabadkőművesség múltjáról, így eredetéről, rendszereiről, a kiegyezés utáni fénykoráról, vagy a szegedi Dóm tér szabadkőműves vonatkozásairól. A második rész sokkal inkább azt a benső inspirációt hivatott érzékeltetni, amelyet e különleges, jelképekbe burkolt filozófiai-etikai rendszer adhat egy gondolkodó embernek. Több személyes, vallomásos beszámoló olvasható a keresés és a beavatás élményéről, az "útról", a "titokról", a türelemről, a testvériségről és a családról.
A terjesztők ismertetője
Az 1989-ben újjáalakult magyarországi szabadkőműves páholyok közül a legrégibb a szegedi Árpád a Testvériséghez, amely idén ünnepelte alapításának 140. évfordulóját. Ebből az alkalomból a páholy igényes kiadvánnyal lépett a "profán" közönség elé, mely szerkezetét, küllemét tekintve megegyezik az öt évvel ezelőtti ünnepségre kiadott, azonos című kiadvánnyal (200511005). A szabadkőműves Heltai Jenő Szabadság című versével, valamint Takács János főmester bevezető soraival indított összeállítás csak részben szól a hazai és a szegedi szabadkőművesség múltjáról, így eredetéről, rendszereiről, a kiegyezés utáni fénykoráról, a kimagasló szellemiségű szegedi "testvérek" (Czibula Antal, Csongor Győző, Petri Gábor) munkásságáról vagy a szegedi Dóm tér szabadkőműves vonatkozásairól (a tudománytörténeti érdeklődésű olvasók számára kuriózum a Mozart betegségéről szóló tanulmány). Az írások másik része azonban sokkal inkább azt a benső inspirációt hivatott érzékeltetni, amelyet e különleges, jelképekbe burkolt filozófiai-etikai rendszer adhat egy gondolkodó embernek. Több személyes, vallomásos beszámoló olvasható a keresés és a beavatás élményéről, az "útról", a "titokról". Utóbbi írások némileg betekintést nyújtanak a szabadkőművesség mai helykeresésébe is. Az utolsó fejezet a társaság iránt netalán komolyabban érdeklődők számára fogalmaz meg általános gondolatokat arról, miként vélekedik a szabadkőművesség a családról, a türelemről, a testvériségről, mi a társaság viszonya valláshoz, politikához, és hogyan lehet csatlakozni. A néhány adattal záródó, szabadkőműves jelképekkel illusztrált, szép kiadvány minden érdeklődő számára jó szívvel ajánlható.
A Szőnyi Antikvárium (1055 Bp. Szt. István krt. 3. Tel./fax: 311 6431), 2011 április 16. szombat 10:00 órától tartja 25. árverését ÚJ HELYSZÍNEN!!! Az Apáczai Kiadó Molnár Ferenc Termében, (Bp. VIII. József krt. 63.)
(Bp.) [1928]. (Pallas nyomda). 931 l., 13 t. 232 mm.
Dedikált példány!
A mű előszavában a szerző összefoglalja célját: Az 1870-től 1928-ig tartó időszak zsidószellemű sajtójáról, szabadkőműves és szocialista politikájáról akarja lerántani a leplet.
Vajszínű, kiadói egészvászon-kötésben, az első kötéstáblán dombornyomású, aranyozott családi címerrel.
Antiquarium Hungaricum, 27. árverés 2011. április 14., csütörtök 17 óra, Hotel Mercure Korona, I. emeleti rendezvényterem, Budapest, V. Kecskeméti utca 14. (a Kálvin térnél)
tétel 341: Altalános Szabadkőmives - alapszabályok. “Egyesség a hazában” című páholytól. - Allgemeine Freimaurer-Statuten. Von der Loge “zur Einigkeit im Vaterlande”.
Pest, 1868. Légrády 13 l. 22,3 cm
1867. végén Lewis Lajos angol származású szabadkőműves engedélyt kér előadások tartására. Ebből a Szent János-rendi kezdeményezésből alakult meg az első legális magyar páholy, az “Egyesség a hazában”. A benyújtott alapszabály szerinti működésre 1868. októberében kapták meg a belügyminiszteri engedélyt, az első nagymester Pulszky Ferenc lett. A szabadkőműves szabályok szerinti működéshez befogadó nyilatkozatot 1869-ben kapták meg az Angliai Nagypáholytól.
Kezdetben a jótékonyság mellett azonos súlyú volt a hazafiság (“...soha nem szabad megfeledkeznie azon ragaszkodásról és hűségi kötelezettségről, melylyel hazájának tartozik.”), valamint a napi ügyektől való távolságtartás: “A páholyban egyházi vagy politikai kérdések fölötti discussiok meg nem engedtetnek; ... ki ezt figyelembe nem veszi ... a páholyból kizáratik.”
Irodalom: Raffay Ernő: Szabadkőművesek Trianon előtt Bp. 2010.
Fűzve, szélein barnult papíron, hajtásnyomokkal, de jó állapotban, újabb tékába helyezve.
A Honterus Antikvárium és Aukciósház Kft. 2011. április 8-án (péntek) 17 órai kezdettel rendezi 81. könyvárverését, ÚJ HELYSZÍNEN: Hotel Mercure Budapest Korona, 1053 Budapest, Kecskeméti u. 14.
tétel 292: Huszár Károly: 5000 szabadkőmíves névsora. Adalék a titkos politikai pártok történetéhez. Eredeti szabadkőmíves nyomtatványok alapján összeállította --.
[Budapest, év nélkül. Stephaneum.] 94 p. Fűzve, kiadói papírkötésben. Jó példány.
A magyarországi szabadkőművesség aranykorának szokták nevezni az 1868 - 1919 közötti korszakot. Ebben az időszakban számos páholyban jelentős létszámú szabadkőműves tevékenykedett. A szűken vett filantropikus szervezeteken kívül (leányanyák segítése, szeretetotthonok, segélyezések, stb.) a társadalmi élet számos területén hoztak létre hiányzó és előremutató intézményeket (mentőszolgálat, párbajellenes liga, egyenlő és titkos választójog, stb.). A szabadkőművesség korabeli gazdasági és társadalmi megerősödését az is jelzi, hogy egyre több székházat - ún. páholyházat - építettek. Ennek a "páholyházépítő mozgalomnak" az egyik csúcspontja a budapesti nagypáholyház felépítése volt - mérete, költségei és szimbolikus jelentősége kapcsán - de hasonló jelentősége volt a az egyénként ugyan jóval kisebb, de a szerte az országban elkészült helyi páholyházaknak is.
A szabadkőművesség 1869. utáni újjáéledése és először lassú majd visszaesésekkel tarkított, mégis egyre gyorsuló terjedése során a páholyok kezdetben magánlakásokban, bérelt szállodai szobákban jöttek össze. A külföldi példák és a hazai igények kapcsán egyre gyakrabban megfogalmazódott a saját székház, a speciálisan a páholymunkák számára kialakított épület szükségessége.
Kolozsvár, 1889.
...
Szeged, 1898.
...
Nagyvárad, 1901.
...
Arad, 1905.
...
Nagykanizsa, 1912.
...
Pozsony, 1912.
...
Szabadka, 1912.
...
Szombathely, 1912.
...
Sopron, 1914.
...
A fentieken kívül még több szabadkőműves páholy is rendelkezett páholyházzal, de ezek többsége csak a belső berendezést alakította a rituális munka igényeihez, kívülről nem volt felismerhatő az épület célja. Az egyik legnagyobb ilyen épületet a budapesti Galilei páholy építette - ez egy többemeletes bérház volt a Margit körút és a Kapás utca sarkán, ennek belsejében alakították ki a szentélyt és az többi speciális helyiséget. A kaposvári Berzsenyi Dániel páholy is egy átalakított házban működött a Zárda utcában. Újpesten a Világosság páholy a Lőrinc utca 6-ban alakított ki páholyházat. Beregszászon a Pro Libertate páholy is a Damjanich és Kisfaludy utca sarkán levő saját páholyházát használta. A mezőzúri A „Kossuth Lajos” páholy a páholy céljaira megvásárolt Báthory-féle házban (Búza utca) tartotta összejöveteleit.
Valószínűleg a fentieken kívül is voltak még páholyok, amelyek rendelkeztek saját épülettel, amelyet a páholy működéséhez többé-kevésbé átalakítottak. Sajnos az előzőekben bemutatott ismertebb páholyok páholyházain kívül nem nagyon akadnak ezekről leírások, illetve fényképek. Ha mégis lenne valakinek ilyen természetű anyaga, annak bemutatását, ismertetését nagyon szívesen elvállalom.
Nemrég említettem a szabadkőműveseket, és azt is, hogy Olaszország egyesítésében is aktív szerepet játszottak. Lássuk, hogyan.
...
A napóleoni időkben a szabadkőműves páholyok 20 000 főt számláltak, de az ezt követő restaurációs időszakban (Bourbonok) nehéz lett a túlélés, lévén a hercegek, királyok módszeresen zárták be a templomaikat. Elterjedtek tehát a titkos szövetségek, a Carboneria, az Adelfi-k, Filadelfi-k stb. Ezek egy része idővel elsorvadt, szektásodott, de valamilyen szinten azért továbbvitték a hagyományokat.
Namost a szabadkőművesek hozzájárulásáról az olasz egységhez periódusonként más és más volt a vélemény. Volt, aki nagyra tartotta, volt, aki ellenben minimálisnak gondolta (éppen mondjuk akkor, amikor Mussolini hadat indított a szabadkőművesek ellen).
Az eddig csak fél- és teljesen fasiszta internetes orgánumokban hirdetett ifj. Tompó László féle "Szabadkőműves világveszedelem" előadások bekerültek a mainstream-be; a Békési Tavaszi fesztivál programjában szerepel Békéscsaba turizmus oldalán.
A bizottság kifejezi elégedetlenségét amiatt, hogy a Bulgáriában 2001-ben kettévált reguláris nagypáholy utódszervezetei nem képesek egyezségre jutni.
Az UGLE (Egyesült Angol Nagypáholy) és Ciprusi Nagypáholy (Grand Lodge of Cyprus) megegyezett ciprusi fennhatóságaik területéről, testvéri kapcsolatokat létesítettek egymással, így a Ciprusi Nagypáholy megfelel a regularitás minden szabályának.
A Cseh Nagypáholy értesítése szerint disszidens tagjai létrehoztak egy Cseh Nemzeti Nagypáholy (Czech National Grand Lodge) nevű irreguláris szervezetet. Ez nem felel meg regularitás szabályainak; a Cseh Köztársaságban továbbra is a Cseh Nagypáholy az egyetlen reguláris nagypáholy.
Ács-Muhi Csilla, a Szatmárnémeti Kölcsey Ferenc Főgimnázium középiskolai történelem tanárnője egy remek honlapot készített és bővít folyamatosan, amelyre a történelem oktatásával kapcsolatos cikkeit tölti fel.
Ezek között szerepel egy "Szabadkőműves összeesküvés?" című írás is, amelyben egy YouTube-n terjesztett szabadkőműves-ellenes videó állításait cáfolja meg a józan ész és történelmi ismeretei alapján.
Egyes budapesti közterületek átkeresztelésről is szó van újabban, s a vitákban előkerült a szabadkőműves-ellenesség kártyája is:
'Szerinte [Tarlós] az is vállalhatatlan, hogy Budapesten közterületek olyan emberek nevét is viselik, akik teljes mértékben a demokratikus berendezkedés ellen tevékenykedtek, mint például az 1919-es népbiztosok. A főpolgármester a jelenlegi helyett egy másik budapesti teret nevezne el Moszkváról, így az egykori Széll Kálmán tér visszakaphatná régi nevét. Javasolja azt is: nevezzenek el közterületet az ’56-ot támogató Elvis Presley-ről. A Jobbik és SZDSZ más nevet javasolt. A városházáról is kihullott liberálisok az egykori szabadkőműves nagymesterről [sic! főmester!], Jászi Oszkárról neveznének el közterületet.
...
A felvetésre Raffay Ernő reagált lapunknak, a történész szerint felháborító a párt ötlete. „Javaslom az SZDSZ-nek, elégedjen meg azzal, hogy Jászi Oszkárról szabadkőműves páholyt neveztek el. A felvetés a budapesti lakosság provokációja” – fogalmazott Raffay.'
Egy Henry Makow nevű amerikai fickó - egyébként az angol irodalom PhD-ja, számítógépes játékok írója, aki a szabadkőművesség, a cserkészet, a feminizmus, az új világrend és melegek elleni küzdelem élharcosa - felfedezte, hogy a gmail logója és a szabadkőművesek köténye között megdöbbentő hasonlóság van.
Lehet-e ez véletlen? - tette fel a (számára költői) kérdést honlapján:
Hodapp részvétteljes kommentárja a következőképpen hangzik:
"He's all over us like white on rice.
Seriously, doctor. Didn't Mom and Dad have bigger dreams for you?"
Ezek feltehetőleg amerikai szólások, szlengek. Minden szavukat értem, az értelmüket is sejtem, de ha valaki adna hozzájuk egy háttérmagyarázatot, azt nagyon megköszönném.
A szabadkőművesek… titkos szekta, mindent átszövő szervezet, és még sorolhatnám a fenti szóról eszünkbe jutó asszociációkat.
Ehhez képest én az ittlétem első évében hallottam arról, hogy X egyetemi tanárt be akarták venni a soraikba, de ő nem akarta, és Y politikus is szabadkőműves. Akkor hogy is van ez? Itt mégsem olyan titkos a dolog?- kérdeztem a körülöttem levőktől.
A szombathelyi „Ébredés” Szabadkőműves Páholy 1902-ben alakult. Első főmestere Bárdossy István volt, aki korábban szombathelyi főszolgabíróként (1867 – 1871), majd Szombathely polgármestereként (1872 – 1878) vett részt a közéletben. A szabadkőműves páholy gazdasági erejét jelzi, hogy 1912-ben önálló páholyházat építettek, amit Weis Oscar Jakab tervezett. A páholyház kultúrtörténeti ritkaság, hiszen Magyarország területén alig találunk olyan épületet, amelyik eredetileg is egy szabadkőműves páholy számára épült és ahol már a tervezésnél figyelembe vehették a szervezet sajátos igényeit. Így Szombathelyen a homlokzat a szabadkőműves gondolatvilágnak megfelelően egy görög templomra utal.
Válogatás a Magyarországi Nagyoriens Szabadkőműves Egyesületben a fundamentalizmus, a vallás és az állam viszonya témában elhangzott előadásokból
Úgy gondolom: Candide lázadása - gondolatébresztőül Hagyomány és Örökség Egy adogmatikus a vallási fanatikusok között Hogyan értelmezendő a „Szabadság! Egyenlőség! Testvériség!” hitvallás? Kell-e félnünk az iszlámtól?
2011. február 28. 19:30 - 22:00 Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem 1097 Budapest, Komor Marcell u. 1.
Mozart: Exultate, jubilate (K. 165/158a) Alleluja Vásáry André
Mozart: D-dúr („ Párizsi” ) szimfónia (K. 297/300a) – I. tétel (Allegro assai) Mozart: Esz-dúr sinfonia concertante (K. 364/320d) – II. tétel (Andante) Mozart: Szöktetés a szerájból (K. 384) – Janicsárkórus Mozart: D-dúr kétzongorás szonáta (K. 448/375a) – III. tétel (Molto allegro) Kiss Petra, Réti Balázs
Mozart: d-moll zongoraverseny (K. 466) I. tétel (Allegro) Réti Balázs - zongora
Mozart: Szabadkőműves gyászzene (K. 477/479a) Mozart: Don Giovanni (K. 527) – elkárhozási jelenet Rezsnyák Róbert, Kálmán Péter, Lettner Zsolt
Mozart: Requiem (K. 626) – Lacrymosa
Közremüködik: Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar, Budapesti Akadémiai Kórustársaság Narrátor: Molnár Gyöngyi, Bakos-Kiss Gábor Vezényel: Jean-Pascal Hamelin
2010 október 24-én elhunyt L. Nagy Zsuzsa történész professzor, aki többek között a szabadkőművesség kutatásának is kiváló művelője volt.
Két alapvető könyvén - Szabadkőművesség a XX. században (1977) és a Szabadkőművesek (1988) - kívül több cikkében is mintaszerű történészi alapossággal és hitelességgel foglalkozott a szabadkőművesség nemzetközi és hazai történetével. H. Balázs Éva mellett ő volt, aki beemelte a szabadkőművesség tanulmányozását a hazai tudományos életbe, elfogadott diszciplínát teremtett - sajnos kevés - követőjük számára.
Magyarország egyik legszínvonalasabb történelmi folyóiratának, a Történelmi Szemlének 2010/3. számában jelent meg L. Nagy Zsuzsa műveinek bibliográfiája.
Emberi hozzáállására és segítőkészségére jellemző, hogy amikor teljesen ismeretlenül hozzá fordultam egy kérdéssel, akkor részletesen válaszolt levélben, megadta telefonszámát is, s így élőszóban is többször konzultálhattam vele.
A szabadkőművesség jelképei nemcsak a páholyok épületén, berendezésében, regáliákban tűnnek fel, hanem divatcikkeken, ajándéktárgyakon is. A manapság mintegy három millió szabadkőműves úgy látszik, hogy megbízható keresletet jelent ilyen tárgyakra. Egy ausztráliai online bolt kínálatában mintegy 4960 szabadkőműves emblémával ellátott árucikket lehet kapni - én ebből az első 600-at megnéztem, s az érdekesebbeket most itt bemutatom. Van egérpad, rozsdamentes acélpalack, női trikó, bugyi, baba partedli és rugdalódzó is.
Újra jelentekezem. Eltűnésem oka egy csoda: többek között a szabadkőművességnek köszönhető.
Egy üvegtéglás piramist építettem, benne egy tündérrel. Most is onnan írok, vagy inkább egy kis ablakon át kiáltom ezt Nektek.
A szabadkőművesség eszméinek, nagyjainak kutatása közben, magamat csiszolgatva jutottam el olyan helyre, ahol ezeket a nemes eszméket nem csak egy közösség, és nem csak a férfiak értékelik.
Mondom, tényleg csodában járok. A szabadkőművesség sok titka közül most rátaláltam az egyikre. Nagyon féltem.
Hálás köszönet a szabadkőművességnek!
Vajon megírták-e már a Testvériség, és a szerelem kapcsolatát?
Ha valaki a Nagyoriens iránt érdeklődik, legcélszerűbb a Nagyoriens.hu honlapra kattintani. Itt választ talál ollyan kérdésekre, mint "felvesznek-e utcáról bedőlt" tagokat, üldözik a szabadkőműveseket és ezek forgalmaznak-e ékszereket (pl. gyűrűt)?
A felvételről csak annyit, hogy a törvényes nagykorúság, azaz 18 év a határ, de mindenképpen szükséges, hogy a jelölt önálló jövedelemmel rendelkezzék.
A Nagyoriens honlapról elérhető több páholy honlapja is, a felvételt ezek intézik.