Keresés

Részletes keresés

Lujza71 Creative Commons License 2001.02.15 0 0 59
Nem tud valaki válaszolni?

Lujzi

Előzmény: Lujza71 (56)
tiamat Creative Commons License 2001.02.15 0 0 58
Vajk,
a vagdalkozás alatt azt értem, hogy valamibe mindig belekötsz a témát illetően...de természetesen Neked is megvan a lehetőséged a választásra.

A "new age kor van" hozzászólásod nem értem, hiszen a Waldorf-pedagógia 1919-ben indult...Magyarországon 1923 környékén indult az első iskola, képzett német tanárokkal, akik sajnos egy hitleri rendelet kényszerére el kellet hagyják Magyarországot, így az iskola ellehetetlenült. Azt Te is belátod, hogy az utána következő évtizedekben teljes képtelenség lett volna Waldorf-iskolát indítani nálunk, erre csak 1989-ben nyílt lehetőség ismét. Ha nem így alakult volna a politikai helyzet...de kár ezen gondolkozni, ez van.

"Nem az életnek tanítják a gyereket..." írod. Miért? A mai magyar iskolarendszer igen?? Hol fognak ennyi haszontalan és ömlesztett tudást kérni az embertől valaha is az életben? Egyedül a Legyen Ön is milliomosban...és most ne gyertek azzal, hogy ki tudja, mikor lesz rá szükséged! Differenciált, tagolt tanításra volna szükség, érdeklődési kör szerint. Nem kötekedésképp, de megkérdem: tanultál te pedagógiát, pszichológiát, fejlődéslélektant, didaktikát? Mindegyik megerősíti a Waldorf-szemléletet.

A Waldorf megtanítja a gyereket gondolkodni, kombinálni. Nem a kész megoldást adja a kezébe, hanem megmutatja az oda vezető utat.

Statisztika...nos a magyar képzés rövid ideje miatt még nincs statisztika, külföldit pedi hirtelen nem tudok mondani, de megígérem, keresek neked. Elsőre talán annyit, hogy Németországban sok cég (pl. Opel) kimondottan úgy keres _felső_vezetőket, hogy azokat preferálják, akik Waldorfban végeztek.

Előzmény: Vajk (55)
tyutyus Creative Commons License 2001.02.14 0 0 57
Furcsákat írsz és gondolsz...

Az iskolások jórésze tényleg nem tanul meg olvasni! :-( És ezért őket felelőssé tenni... hááát... És nem a tévé a baj, meg a filmek, főként nem a szgép! Hanem a hajszolós, hülye követelmények /és az annak bedőlő tanítók/. :-(

És a Waldorfban, ahol hagyják a gyereket az egyéni ütemében fejlődni, vajh "hová" akarnák felzárkóztatni? (Értelmetlen a kérdés!)

A hagyományos iskolarendszer miért gondolod, hogy az "életre" készít fel? (röhögnöm kell bocs...) Az adathalmazt úgyis elfelejti legtöbbünk... :-) És hol veszi figyelembe az egyéniséget, az érdeklődést, a tálentumot?

Ez az agyrém kerettanterv is, amit most erőltetnek, a legidealistább (hűűűde finom voltam :-) cucilista 78-as egyenkockásító marhaság.

Van, ami szerintem is túlzás a Waldorfban, de mi van, ha valaki nem akarja, hogy a gyereke "teljesítményorientált" legyen? Csak egyszerűen azt, hogy megtarthassa egyéni érdeklődését és boldog legyen? Hmmm?

Miért ne lehetne olyan színes és sokféle az iskolarendszer, mint az emberek általában?

Miért ne dönthetnénk el, hogy miféle iskolában és hogyan tanuljon a ded?

Mér kényszerít a politika mit gondolsz?
Szerintem azért, hogy nehogymá gondolkodó autonómak kritizáljanak itten, mer sokkal könnyebb dolguk van bólogató alattvalók közt, akiknek a felmenőik lelki kényszereit illik hagyományozni...

Előzmény: Vajk (55)
Lujza71 Creative Commons License 2001.02.14 0 0 56
Sziasztok

Lenne 1-2 kérdésem
Mennyi az osztálylétszám?
Idegen nyelv oktatás szinvonala?
Tuljelentkezés van ? engen 17ker érdekelne jövöre.
És a piszkos anyagiak?

Lujzi

Vajk Creative Commons License 2001.02.14 0 0 55
Tiamat,
nem hiszem, hogy vagdalkoztam volna...
Az a baj, hogy new age kor van. En azt ertem ezalatt, hogy felredobnak mindent, ami jol bevalt, mert vannak "alternativ" megoldasok a dolgokra. Aki az egyikben frusztralt volt barmi miatt, ertelemszeruen a (megha kevesse is ismeri) masik megoldast fogja preferalni.
Az en lanykam is rajzversenyt nyert, de meg nem fordult a fejemben, hogy eziranyban kellene tovabb fejlesztenem a kepessegeit. Pedig az altalad sokat szidott tanulasi rendszerben meg olvasni is sikerult megtanulnom.
Irtad: nem mernel a kozepiskolaban hangosan felolvastatni a gyerekekkel. En ugy emlekszem, nalunk mindenki tudott olvasni(hagyomanyos iskola) es az altalad tapasztalt(sajnos valos) problema nem az olvasas megtanulasanak modjaval van(hiszen eddig nem volt), hanem azzal, hogy _altalaban_ keveset olvasnak a gyerekek, inkabb szamitogepeznek vagy filmet neznek. De ezt az iskolarendszer rovasara irni....

Amugy nem valaszoltal, hogy mikeppen tortenik a w iskolakban a gyengebben tanulok felzarkoztatasa, kulon foglalkoztatasa. Tenyleg erdekel.
A legeslegnagyobb bajom a w iskolakkal(amugy mar leirtam lejjebb), hogy nem az eletnek tanitjak a gyereket, hanem egy burokban tartjak, pedig ha kilep a sulibol, igenis teljesitmenyorientalt tarsadalomban talalja magat. Ami neki uj lesz es 18 evesen baromira szar lehet radobbeni, hogy EZ nem AZ a vilag....
Jo lenne valami statisztika, hogy a w iskolakat vegzettek hogyan tudtak ervenyesulni a suli utan....akar kulfoldi pelda is szemleletes lehet.

Előzmény: tiamat (54)
tiamat Creative Commons License 2001.02.14 0 0 54
Vajk,
a Waldorf iskola osztályaiban van egy ún. főtanító, és több szaktanár. akár hiszed, akár nem, minden héten egy meglehősen maratoni (min. 6-8 órás!) értekezletet tartanak, ahol minden egyes diák fejlődését, előnyeit és hibáit megvitatják! ez a hagyományos iskolarendszerben elképzelhetetlen, így érthető, hogy a waldorfos diákokra miért tudnak jobban odafigyelni.
sajnos hozzászólásod többi része vagdalkozás, legalább egy picit engedd magad meggyőzni!

természetesen nem azért ajánlom a Waldorf-iskolát, mert X.Y. gyermeke is idejár, sőt, nem Vekerdy személye fogott meg. mindössze annyi, hogy valóban a legjobbat szeretném adni a gyerekemnek, sőt, vállalom, hogy keresőképes koráig ellátom, taníttatom, de nem engedem, hogy ez az elfajzott, álértékekre építő, teljesítményhajhász magyar iskolarendszer tönkretegye. ha valaki, akkor én látom, hidd el, hogy mit tesz a gyerekekkel ez a tempó, hogy a 2 hónap alatt "megtanított" írás-olvasás ellenére a jó nevű gimnáziumunkban nem merek hangosan felolvastatni egy cikket a diákokkal; hogy a szövegszerkesztési gyakorlatokon a Word szövege piroslik az aláhúzott helyesírási hibáktól, és még sorolhatnám.

a lányom már most, 4 évesen gyönyörűen rajzol. kizártnak tartom, hogy egy hagyományos iskolába kerülve a tanítóknak idejük lenne arra, hogy egy picit is fejlesszék őt. a Waldorfban lenne rá esélye.
már most remekül számol, de tudom, hogy elveszik a kedvét a matematikának nevezett borzadállyal.
magamat tudom ismételni: jó fejem ellenére kínszenvedés volt a középiskola. matekból és fizikából pótvizsgáztam harmadikban, ennek ellenére most informatikát és számítástechnikát tanítok. a Waldorf-módszer _biztosan_ segített volna rajtam. még egyszer ezt a hibát nem fogom megengedni az életben.

az elmúlt évek-évtizedek során sajnos sikerült azt a szemléletet beleültetni az emberekbe, hogy ami nem hagyományos, az deviáns, az valószínüleg káros. tessék tudomásul venni, hogy vannak eltérő dolgok, melyek igenis hasznosabbak, jót tesznek a gyerekkel, és ez nem kísérletezés, ez objektív szülői gondoskodás.

Magyarországon valóban nincsenek még tapasztalatok, mivel még az első osztály nem érte el az érettségit...
külföldön azonban csak pozitív tapasztalatok vannak.

Előzmény: Vajk (53)
Vajk Creative Commons License 2001.02.13 0 0 53
tiamat,
megfordult a fejemben, hogy kulon foglalkoznak a gyengebekkel, de mit jelent a kulon? A gyengebb este bentmarad es meg gyakrorolnak egy picit? Mit jelent az, hogy kulon foglalkozik? Es ez vajon nem megy-e a tobbiek rovasara?
Mi a lanykammal most (szeptemberben ) kezdjuk el az iskolat.
Nezegettunk sokfelet, kettannyelvutol az elit alapitvanyin keresztul a Fazekasig es be kell valljam, nagyon nehez a dontes. Mert nem latok ra, mi fogja erni a gyerkocot...
Jopofizast kaptunk az oviban, amikro a kornyekbeli iskolakbol elhivtak a tanitoneniket, ott meg is hallgathattunk egy ket elmeletben kivaloan mukodo dolgot... csak ki tudja, valojaban milyen lesz?
Hogyan lehet lemerni egy iskolarol, hogy jo-e vagy sem?
A W. nekem unszimpatikus torekves. Biztosan azert, mert nem hallgattam Vekerdyt eloben, vagy mert a regi sikolarendszerben nottem fel, vagy akarmiert.
Egy kerdes: teljes felelosseggel mered a gyerkocodet egy olyan iskolaba adni, ami meg nem bizonyitotta a megelheteset? Az, hogy sok "hires" ember W.-be jaratja a gyereket nem mas, mint divat. Mert mitol lenne erv a W.mellett, hogy pl a "jolkepzett" zambo is odajaratja a gyereket? (nem tudom hova jaratja csak azt akartam szemleltetni, a hires embereket nem kell birka modjara majmolni, csupan azert mert tobbszor szerepelnek a hirekben es az ujsagokban, mint a szomszed. Ok is emberek, es nagy tobbseguk atlag alatti tudasanyaggal rendelkezik)

Visszaugorva a megismeres ketelusegere en azt vallom, mivel nem latok bele az orakba, a tanitok-tanarok gyerekekehez valo hozzaallasat sem tapasztalom meg, igy megprobalom olyan iskolaba adni a gyerkocomet, amelyik mar valamit bizonyitott.
A gyerekem fejlodese nem az a resze a korulottem levo vilagnak, amivel jogom lenne kiserletezni.

Előzmény: tiamat (52)
tiamat Creative Commons License 2001.02.13 0 0 52
bokor:
az iskola a XVII. kerületben, a Ferihegyi út 36. szám alatt van, de nemsokára nagyobb, szebb helyre költöznek.

Hawkeye:
az antropozófia, mint "elmebaj", már nincs annyira jelen a mai modern Waldorf-oktatásban. az elv ugye a 19-es évekből származik, ezért kicsit megmosolyogtató. de kerül annyira előtérbe, hogy zavaró lenne, vagy ideológiailag visszás lenne számunkra.
én is féltem egy picit, amikor megismertem a Waldorf-pedagógiát. kicsit "szektás" jellegűnek tűnt, de hamar rádöbbentem, hogy gyakorlatilag én is ugyanezeket az elveket gyakorlom a hagyományos oktatás keretein belül )ezért is konfrontálódom néha a kollégáimmal).
a mai magyar oktatási rendszer egy tudásközpontú, felhúzott, összetákolt valami. nagyon érdekes volt Vekerdy tanár úrtól hallani, hogy pl. míg nyugati országokban a reáltárgyak 10 egységben vannak jelen, addig a magyar oktatásban 24-26 egységben (a diktatúrákban mindig ez a helyzet, kérdezz meg egy történészt!), magyarul, a gyerekek művészetek, kreativitás iránti érdeklődését elnyomják. a gyerekemet azért fogom Waldorf-suliba adni, mert csak itt látom biztosítottnak azt, hogy teret engednek képzelőerejének, kreativitásának, és ismerve, hogy milyen "rossz" tanuló voltam (lám, mégis jó (?) pedagógus vált belőlem...), tudom, hogy neki is gondjai lesznek a "hagyományos" rendszerrel.

karhu:
ezek az autentikus, "első kézből" származó információk szoktak a legtöbbet ártani mindennek. a Waldorf iskola nem osztályoz, DE kérésre (pl. ha más iskolába viszed a gyermeked) érvényes, jegyekkel ellátott bizonyítványt állít ki. az átvételnél legtöbbször nem a gyerekek tárgyi tudásának hiánya szokott problémát okozni, hanem a tanulás megközelítésének mikéntje. a tapasztalat azt mutatja, hogy néhány hét, de legfeljebb 1-2 hónap alatt a hagyományos iskolába áttért diákok "előre törnek" a tanulásban, hiszen nem rendelkeznek azokkal a korlátokkal, mint kortársaik.
Magyarországon jövőre fog az első Waldorf-osztály érettségizni, így gyakorlatban akkor derül ki, hogy a magyar viszonyok között hogyan vizsgázik a pedagógia. de rengeteg nyugati országban pozitív tapasztalat van. sok közismert ember járatja/járatta gyermekét Waldorf-iskolába.

kedves történet: a solymári Waldorf-iskola gyerekei és szüleik egy német Waldorf-csoportot vártak látogatóba. a szülők izgatottan nevetgéltek - kíváncsiak voltak, hogy a 12-es német diákok vajon tudnak-e írni és olvasni :))
ebből is látszik, hogy a közvélekedés csodabogaraknak, fejlődésben elmaradtnak nézi a waldorfosokat, de ez természetesen nem igaz.
azt hiszem, Vajk írta, hogy az egész osztály a leggyengébbhez igazodik. sajnos a fejében meg sem fordult az, hogy a tanító esetleg külön foglalkozik a gyerekkel azért, hogy le ne maradjon? vagy (hála a nem-hagyományos oktatásnak), nincsenek is gyengébb képességűek, lemaradók...

karhu Creative Commons License 2001.02.12 0 0 51
Sziasztok!
Engem az érdekelne igazán, hogy a Waldorf ált isk. után vissza lehet-e térni a hagyományos rendszerbe (értsd: gimnázium.) Első kézből származó információim szerint az egyik jó hírű budai gimnáziumban undorodva dobták félre azok lapját, akik Waldorfba jártak. A W. gimnázium megfelelő tudást ad-e az egyetemhez? (Netán igaz, hogy érettségi gyanánt is szöveges értékelést adnak?)
Hawkeye: "...antropozofia nevű agyrémet is." Ez mi?
Törölt nick Creative Commons License 2001.02.12 0 0 50
Kedves Tiamat,
járom végig az oskolákat, merthogy szeptembertől elsősök leszünk a lányommal. A közoktatásban eléggé fika a helyzet, ahogy látom. Kopottság, kosz, igénytelenség - kivül; idegroncs tanítónők, suksükölő igazgatónéni, mosolytalan, fáradt kisiskolások - belül. Egyszerűen hátborzongató.

Beszélj rá a Waldorfra.

A gond az, hogy magával a W. módszerrel ki tudok egyezni, csak az ideológiájuk ne lenne. Steiner nem csak a pedagógiai módszereket vitte a W. iskolába, hanem az antropozofia nevű agyrémet is.

Kérdés: miért nincs olyan suli, ahol korszerű, máshol már bevált módszerekkel nevelik és okosítják gyermekeinket (akár a Waldorf módszert alkalmazva), de mindenféle ideológiai körítés teljes mellőzésével.

Van ilyen iskola?

Hawkeye

Előzmény: tiamat (48)
bokor Creative Commons License 2001.02.12 0 0 49
Kedves tiamat,
van érdeklődő! Többek között az is érdekelne, pontosan hol van ez az iskola? Meg persze a sok téveszme cáfolata is!
Előzmény: tiamat (48)
tiamat Creative Commons License 2001.02.12 0 0 48
Sziasztok,
szeretném ezt a topicot felhozni, mert boldog apukaként nemsokára érintett leszek az iskolaválasztásban.
A XVII. kerületben lakunk, és a közeli Rákosligeti Waldorf Iskolában ma kezdődött egy előadássorozat, melynek első előadásaként Vekerdy Tamás, ismert gyermekpszichológus, és "Waldorf-apuka" ismertette a Waldorf-pedagógia világát.
Sok, itt elhangzott téveszmét is cáfolt, melyek sajnos gyakran pletykaszinten terjednek a szülők körében.
Külön öröm számomra, hogy szakmailag is érintett az előadás, hiszen jómagam is pedagógus vagyok egy gimnáziumban, számítástechnikát és informatikát tanítok, így ismerem a "hagyományos" pedagógia árnyoldalait. Látom magam előtt a felesleges tudást megukba tömő, diákoknak hívott emberi roncsokat, akik a felsőoktatásba való készülődés folyamán elfelejtik a kreativitást, az igazi kihívásoknak való megfelelést.
Látom a 6-7 éves gyerekeket, akik alsó tagozatban sírógörcsöt kapnak a 2-3 óra alatt elkészíthető házi feladatoktól; az idegbeteg tanító/nőket, akik hisztériarohamot kapnak, és pszichológushoz küldik a gyereket, ha nem tanul meg november-december elejére írni és olvasni.
A Waldorf-pedagógia alapítója, Rudolf Steiner 1916 táján fektette le a Waldorf-iskola azon alapelveit, melyek az 1970-es(!) években nyertek teret a "hagyományos" oktatásban
(pl. gondoljatok bele: hogyan lehet egy 6-7 éves gyereket írásra tanítani (mit tanítani, kényszeríteni!), amikor antropológiai adottságaikat tekintve fejletlenek, nem képesek letapadt izmaik-inaik segítségeivel finom mozgásokra...).
Sok országban "barbárságnak" tekintik a pedagógia azon elemeit, melyek ma Magyarországon a gyakorlatban alkalmazottak.

Írnék még többet, de most beájulok az ágyba :(
Nemsokára folytatom, ha van érdeklődő.

dcsh Creative Commons License 2000.10.05 0 0 47
Sziasztok!
Hol milyen volt a Mihály napi bátorságpróba?
Hédi
igazi hős Creative Commons License 2000.09.04 0 0 46
TaXiN,
az hogy valamit részenként ismersz meg, nem azt jelenti, hogy részeket tanulsz. (Például egy zeneművet sem hangonként tanulsz ill. hallgatsz meg hanem a teljes művet, habár az oktatást valahogy részekre kell bontani.) A Te logikád szerint semmilyen 'egészt' nem lehet megtanítani , amihez több mint 4 óra kell. (Programozáselmélet matematikai hátterét kb. 20 másfél órás előadásban oktatnak, valószínűleg egyetlen 20 órás előadás elegendő lenne :-)
Előzmény: TaXiN (45)
TaXiN Creative Commons License 2000.09.01 0 0 45
"Informatikát ill. Programozást (Programtervezést) csak az egésztől a rész felé "

Amire epul az reszdolog. ugye egy resszel kezdodik a dolog, a szamok, aztan egy masik resz alapmuveletek.

A tanulas - kutatas reszeredmenyekkel indul ezeket kiterjesztik, ket reszt osszevonnak, osszefuggesek felismerese.
Ismet hivatkoznom kell Konrad Lorenz: En itt vagyok, te hol vagy ? Mostanaban adtak ki. A nyari lud etologiaja. Ott szebben le van irva.
Persze osszefuggeseket is lehet tanitani, de ekkor - hallgatolagosan - mar tudott reszekre kell epiteni, ha nincs meg ez az alapozas az tudod mit er.

OFF ON:

"számítástechnikai ismereteket tetszőleges sorrendben lehet oktatni, az így is, úgy is haszontalan. "

Juheeeeeeeeee !!!! Ez az !!!!!! Mindig is volt bennem egy ilyen erzes !!!!!! De nem mertem kimondani.

Előzmény: igazi hős (40)
TaXiN Creative Commons License 2000.09.01 0 0 44
Hali !

SZANDEKOSAN hoztam fel durva peldat. Megpedig azert mert megjelent egy velemeny amiben az szerepel, hogy azert jobb a hagyomanyos iskola mert...
Pedig akkor jo a hagyomanyos iskola, ha olyan a tanar aki kepes rugalmasan kezelni a meglehetosen merev kereteket, es kepes sokat kihozni a gyerekbol. Pontosabban felkelti az erdeklodeset, es a gyerek szivesen jar be orara.
Viszont rengeteg elrettento dolog is van.
A tanar a donto, a kepzesi forma masodlagos.

Felhivnam a figyelmet arra az alt. isis tanarnenire aki gyerekpornora kozvetitette ki a gyerekeket. Hmmm most nem tudom a forrast megadni, de lehet, hogy mas jobban emlexik.

Azt kell megnezni, hogy az a _konkret_ tanar, akihez a gyerek kerul milyen.

Előzmény: freyja (38)
igazi hős Creative Commons License 2000.09.01 0 0 43
Egy átlagos 3 (három) éves gyermekben megvan a bizonyítás, a szereplés vágya (valószínűleg már hamarabb is, csak mi felnőttek túl primitíven komunikálunk ahhoz, hogy észrevegyük), ha ezt a környezete nem nyomja el, akkor megmarad az iskolában is. Persze ehhez a szülőnek (és a pedagógusnak) türelem kell, a türelemhez nyugalom kell, nyugalomhoz szolid életkörülmények (írhatnám: anyagiak) kellenek...
Előzmény: Vajk (41)
anteus Creative Commons License 2000.09.01 0 0 42
POntosan így gondolom én is
Előzmény: Pirx (26)
Vajk Creative Commons License 2000.08.31 0 0 41
Ez akkro igaz, ha a gyerkoc fekleri esszel, hogy nem az iskolanak tanul, hanem maganak. Amig azonban ez nem kristalyosodik ki bennuk, addig szerintem el kell varnia(kovetelnie kell) a teljesitmenyt.
Utana mar valoban csak merni kell, de ez az also tagozatban meg nem fog megvalosulni, es a felsoben is ritkan.
Előzmény: igazi hős (40)
igazi hős Creative Commons License 2000.08.31 0 0 40
Vajk,
szerintem az iskolának nem kell elvárnia a teljesítményt (és a szülőnek sem!), de mindkettőjüknek mérnie kell és tudatni a gyerekkel. Ja és a legfontosabb: tudniuk kell ösztönözni.
OFFtopic: TaXIN, Informatikát ill. Programozást (Programtervezést) csak az egésztől a rész felé (azaz az matematikai elmélet felől a konkrét algoritmusok és később a nyelvek felé) lehet oktatni. Programírást ill. számítástechnikai ismereteket tetszőleges sorrendben lehet oktatni, az így is, úgy is haszontalan.
OFFOFF
Előzmény: Vajk (39)
Vajk Creative Commons License 2000.08.30 0 0 39
Ubizz

"Ezzel nem azt akarom mondani, hogy defektusos vagy világnézetileg, csak azt, hogy felesleges egy kiragadott, esetleg tévesen értelmezett idézet alapján bármit megitélni."
Nem ertelek. Ez nem a kornyezetebol kiragadott mondat volt, vagy ha Te annak talalod, akkor szivesen vennem, ha elmagyaraznad mit ertettem mashogy benne, mint ahogy a szerzo szerette volna.

"Gondolom ismered a japán példákat."
Futolag foglalkoztam ezzel. Azonban nagyon nagyon mas a japan oktatasi elv, mint a magyar, szinte semmilyen hasonlosag nincs benne.

TaXin
"Na ja, és a hagyományos iskola ezt nyújtja. Nézz szét a világban, az a generáció amelyiket nem tették tönkre a Waldorfos téveszmék: okos, felkészült, szorgalmas, nyitott az ujdonságokra. Ugye ezt Te se hiszed el. "
Nem hat. De mint ismerjuk, a vilag nem Waldorfbol es masbol all, hanem nagyon sokmindenbol. En nem azt allitottam, hogy a nam-W. iskolak jok, 100%-osan eltalaltak, hanem azt, hogy szerintem a W. inkabb a devians hajlamu gyerekeknek(most majd kapok a fejemre) tud nyujtani megfelelo banasmodot, foglalkozast. Ezert nem tartom jonak es megfelelonek az oktatasi, foglalkoztatasi rendszeret, mert nagyon nem aktualis az a vilagnezet, amit ott kepviselnek.A masik ami (nekem) ellenszenves , a kereszeteny erolkodes.

freyja
"Figyelted igéri a szülöknek, nem a gyerekektöl várja el (szerinte a gyereknek az jó, szívesen teszi, ha hagyjuk megérni az igényt)."
Errol beszeltem. Az iskolanak igenis el kell varnia a gyerektol a teljesitmenyt. Most talan sokan felkialtanak, hogy ez az, horribile dictu: a teljesitmeny. De hat konyorgom, mikor tanulja meg a gyerkoc azt, hogy neki teljesitenie KELL, ha nem a suliban? Meg aztan tegyuk a szivunkre a kezunket: hanyan hasznaltuk a suli befejezese utan a logaritmust pl? Vagy a tapadasi surlodas szamitasat? Esetleg Ohm torvenyet? ( az erintett szakteruletek kivetelevel persze) Ennek a ismeretnek a vagya soha nem fog felmerulni a gyerkocben, velemenyem szerint az elso ilyen iranyu, komolynak tekintheto tudasvagy ugy felso tagozatban jelentkezik, amikor gyerkoc TOBBET akar megtudni az iskolaban kapott anyagnal.

" gyerekek megbetegedni sem hajlandóak, hogy járhassanak"
Most a gyerekek, vagy csak a lanyod? Nem mindegy. Amugy az en lanykam a szunet alatt is bement az oviba jatszani, (be akart menni) es nem W. ovirol van szo.

freyja Creative Commons License 2000.08.30 0 0 38
Kedves Elöttemszóló!
Azt én is láttam középiskolában, hogy tanitónk, tanárnak e szakma alacsony megbecsülése miatt sokszor azok mennek, akik nem akarnak kétkezi munkát végezni, de máshova nem vennék fel öket.
De vannak kivételek. Volt egy osztálytársam, aki érzékeny, kedves lány volt és tanítóképzöbe jelentkezett. Próbáltam rábeszélni, hogy legalább egyetemre menjen, hiszen képességei ezt maximálisan lehetövé tették. De ö elmondta, hogy számára mekkora öröm a gyerekeket elinditani az életbe, az elsö tudást átadni nekik. Nagyon szerette a gyerekeket, igazi hivatást érzett a tanítás iránt. Késöbb több évfolyamtársam is tanitónöt- tanárnöt vett el feleségül. Mivel ök is mérnökök, van köztük programozo is, ismerhették az életet, mégis megtették. Ezek szerint ezek a nök is kivételek lehettek.
Ezért kérlek ne általánosíts, föleg ne ilyen durván.
Tudod az éremnek mindig két oldala van. Az általad említett igencsak durva példában nem csak a tanitonöpalánta szerepelt. És volt alkalmam látni, milyen eldurvulásra képesek mérnökpalánták egy-egy bulin.
Ez a topic közvetve gyerekekröl, nevelésröl szól. A jövöröl, amit mindenki szebbnek, tisztábbnak szeretne látni, mint a jelenlegi. Ismered a mondást? "A rét szálanként zöldül" és azt?
"Söpörjön mindenki a maga portáján"
Az általad említett példa erre maximálisan alkalmat ad.
Előzmény: TaXiN (36)
freyja Creative Commons License 2000.08.30 0 0 37
Sziasztok!
Nemsokára nem lesz netem, ezt emiatt a topic miatt nagyon sajnálom. Valakinek, talán Olginak a harmincasokból megadom a telefonszámomat. Így el lehet érni, ha információra van szükség.
"A világ nem waldorfos" A világ SzVSz jelenleg felszines. Minden értelemben kitágult, állandoan változik, semmi biztonságérzet. Az emberek hajtanak, hogy a reklámok sugallatára minnél többet éljenek meg, hisz elérhetö, és ez boldogit. De megélésük felszines, ami csak ujabb vágyakat kelt, és biztonságuk nem növekszik. A három hétig tarto zoknik korát éljük. Biztos vén vagyok mint az országut, de szerintem ez csak múlo divat. Amig a hatalmasoknak így jó, amig hatalmon vannak.
Nem állítom, hogy a waldorf pedagógia minden szülö-gyereknek jó. De ami ösrégi és állandó, hogy a szülö érzi, hogy az ö gyerekének mi a jó, és SzVSz eszerint válasszon. Akár waldorf pedagógiát.
Kedves igazi hös! A Te ismeröseidnek tévedés volt waldorf iskolába adni a gyermekeiket. Ugyanis ez nem a hagyományos értelembe vett teljesítményorientált pedagógia. 12 éven keresztül nincs osztályzás. Ami nagyobb hiba volt, hogy felvették öket. Ugyanis a waldorf iskolákban van felvételi:
- a szülöknek, hogy kölcsönösen megbizonyosodjanak arról, hogy a szülök tudják, hogy hova iratják a gyerekeiket, mit várhatnak az iskolától
- a gyereknek, hogy az osztálytanito lássa ki tudja-e alakítani azt a (heterogén, egyenletes eloszlásu) osztályközösséget, amit végig tud vinni 8 évig.
Vajk: A lányom osztályában volt aki már elsöben könyveket olvasott. A lányom csak tavaly kezdte el, de azóta is olvas, meséket az öccsének, magának ifjusági regényeket, és könyvtárba jár. Én is negyedikben olvastam el elsö önállóan vállasztott könyvemet (Pöpö papa és a kutyákok), de mai napig sokat olvasok . És ugye nem kell mondanom, hogy ez még az értelmiség köreiben sem általános. A waldorf iskola negyedik végére igéri az irás olvasás általános elsajátítását. Figyelted igéri a szülöknek, nem a gyerekektöl várja el (szerinte a gyereknek az jó, szívesen teszi, ha hagyjuk megérni az igényt). A gyerekektöl bizalmon alapulo szófogadást, a szülöktöl együttmüködést vár el.
Egyébbként ezekben az iskolákban általános, hogy a gyerekek megbetegedni sem hajlandóak, hogy járhassanak. Tavaly nálunk is ez történt. A lányomon látszott, hogy elkezdödött nála valami betegségféle, de nem vette le a lábáról, kitartott, hogy ne hiányozzon a suliból. A végén a tanárnöjével közösen ráparancsoltunk, márpedig itthon marad három napig erösödni.
A vallás:
Nincs vallásos oktatás, de van a vallások mögötti misztérium. Konkrét formába öntéskor minden országban a fö vallás eszközeit használják. Nálunk ez a katolikus, iszlám területen (ott is van waldorf iskola) az iszlám vallásét.
De nem a vallást tanítják, hanem a mögötte lévö tartalmat. Vannak ünnepek, amik szentek nevéhez köthetöek. És nálunk eddig két mondoka volt ami ilyen jellegü:
- reggel: elsöben volt ez, minden évben más van
Felragyog a nyájas Nap,
ö világit egész nap
lélek, szellem, hatalom
mozdítja lábam és karom.
A napfényben Istenem
embereröm tisztelem,
melyet a Te jóságod
a szívembe beoltott
Hogy legyek szorgos,
tudnivágyo, dolgos
Fény és erö, béke Veled
Dicsöség és hála Neked.

- tízórai elött:
Föld Te adtad ezt nekünk,
Nap Te érlelted ezt nekünk.
Föld Te kedves, Nap, Te kedves,
Szívünknek mindig kedves.
Jó étvágyat kívánok!
Na remélem nem rémísztettem el nagyon senkit. Mindenféle vasllásu szülök járatják ide a gyerekeiket. Ateisták is. A mondokát általában mondják a gyerekek. De az ünnepekre nem mindenki jár. Még a karácsonyira sem. Tehát egyik sem kötelezö.
Azért waldorf szülöként is vannak neuralgikus pontok. Az elsö nálunk nem probléma, mert nincs TV-nk. Szóval az ovisok, és kisiskolások nem nézhetnek TV.-t
A másik, hogy mi is látjuk, hogy mennyire fontos a világban a teljesítmény, és hogy a világ eszerint itél. Ezért igencsak aggodva figyeljük, hogy vajon mennyit fognak tudni a gyerekeink, hova felvételizhetnek, egyáltalán mehetnek-e egyetemre. Mo.-n Hidegkuton van már 11. osztály. Két éve készítettem riportot Vekerdy Tamással (Ö tanította öket), ill. voltam egy nyiltnapjukon, ahol a tanárok mellett a gyerekek is szóhoz jutottak. Erröl is készült egy cikk (Semmi nagy dolog, csak iskolaujság ). Meg kéne keresnem ezeket. Mindenesetre akkor megnyugodtam. Persze ez a bizonytalanság meg fog maradni a szülökben addig, amig nem végez egy jó pár osztály. Akkor többet lehet tudni erröl. Saját tapasztalat Németo.-ból: a férjem egy munkatársa szerint nem igazán vált be ez az oktatási forma. Egy frankfurti deutsch-institut beli tanár szerint: szuper. Hát ez nem sokat segített.
Az idén vitorlástáborban találkoztam egy waldorfos, 9.-es lánnyal. Kérdeztem a jövöjéröl. Azt mondta tengerbiológus szeretne lenni. Ezért van itt. A pénz nagy részét ö szedte össze a tanfolyamra, jövöre buvárkodni tanul. Tudatosan készül, tanul többet biológiából, fizikából. Ez nem olyan nagy szám, de ez a lány epilepsziás, és meg sem fordul a fejében, hogy betegsége megakadályozhatnák álmai megvalósításában. Hát kívánom sikerüljön neki.

TaXiN Creative Commons License 2000.08.30 0 0 36
törpilla:
"Ha nem figyelnek a gyerekek, kimennek egy kicsit játszani a kerbe és megtartják az órát később"

Ez nem Waldorf specialitas. Ha a tanarok lattak, hogy az evfolyam egy szakestely utan alig el, es a tarsasagnak az a fele amelyik megjelent az oran azon kuzd, hogy na adja meg magat a gravitacionak, akkor szinten visszavettek, esetleg elment a dolog meselosbe.
Roxer Egon bácsi (matematika) volt ebben igen kivaló.
Kozepiskolaban is igy volt, ott tanultam meg - oran ! - , hogy palinkat eperfahordoban erlel az ember, illetve tolgyhordo dongai hogy alljanak rostlefutas, meg belsugarak viszonylataban. Vo: Nem az iskolanak, hanem az eletnek tanulunk.
De a cegnel is lukas napot tartok, ha erzem, hogy ez nem az en napom. Ha igy elkezdenek programozni, akkor tobb kart csinalnak mint hasznot.
Legfeljebb doksit irok, leiras az InocuLAN virusirto hasznalatahoz stb.

csufi:
"Vért izzadnak, hogy beleszokjanak a "hagyományos" rendszerbe."

Nem hagyomanyos hanem loszar rendszer. Nehogy mar egy muszaki mernoknek magyarazza el egy konyvtar-kaptar szakos kis picsa (elnezest, tanitoneni), hogy mi az elet, meg milyen kovetelmenyeknek kell megfelelni.
A kis picsat komolyan gondolom. Volt szerencsem latni nehany pedagoguspalantat amikor seggmatarészegek. Nem mintha józanul jobbak lettek volna. És ök fognak osztalyfonoki oran a ferfi-noi kapcsolat, parvalasztas, csalad mifene. Ja, volt hogy egymas utan 20-an is megkurtak.
Az altalanos, es kozepiskolaban is (mi a turoert tanitottak nekunk integralast kozepiskolaban ?) az lenne a feladat,
hogy _keveset_ tanitsanak meg, de azt _nagyon_pontosan_ (a tanarok fele sik hulye meg az adott targyhoz is) erre aztan egy het alatt szinte barmit fel lehetne epiteni. (alt isiben vitatkoztam a tanitonenivel, hogy a szőlő fasszárú-e, unokatestvérem egyest kapott mert azt mondta vannak elevenszülő halak, másik tanítónéni szerint a szitakötő növényevő stb)

PETYUS:
"Nem az iskolatípus a fontos, hanem a pedagógus személye."

Igen. Igen. Igen.

bokor:
"nagybetűs életre hivatkozva"

Ja. Az egyetemet el lehet vegezni 2 spiralfuzettel, egy kockas a statika, mechanika, fizika, matek meg tarsainak, egy vonalas meg a rizsa targyaknak, filozofia meg a tobbi, akkor mi a turonak annyi cucc szerencsetlen alt. isiseknek, hogy nem latszanak az iskolatáskától ?

Kilroy:
"A bátyja ugyanezen nevelés mellett nagyságrendekkel jobb ember lett.."

Itt van a kutya eltemetve. Egy jól tejelő tehén persze, hogy sok tejet ad.
Nem a jó tanulókon lehet lemérni egy tanár képességét. Egy nagyon inteligens gyerek megtanul _magától_ is olvasni, belső késztetést érez a tanulásra, és valszeg egy jó könyvtárral meg szabadidővel ugyanoda jut mint az iskolával. Én pl. középiskola végén jöttem rá, hogy a tanár ugyanazt az anyagot adja le mint ami a tankönyvben van. - Nem olvastam a tankönyveket, ki sem nyitottam őket.
A tanár képességeit egy lusta és buta gyereken lehet lemérni. Mit képes kihozni abból az anyagból...
A tanárok 90%-a semmit. Ami a nagyobbik baj, hogy _nem_ is érzi _feladatának_

Nekem egy Waldorf-os gyerekkel volt szerencsem talalkozni, hát nem tetszett. (óvoda) De nem tudom lemérni, hogy egy masik óvoda mit hozott volna ki a gyerekböl.

Vajk:
"Ugyanis az iskola celja az eletre valo neveles, felkeszites a varhato problemakra es azok minel optimalisabb megoldasaira az egyen keretein belul."

Na ja, és a hagyományos iskola ezt nyújtja. Nézz szét a világban, az a generáció amelyiket nem tették tönkre a Waldorfos téveszmék: okos, felkészült, szorgalmas, nyitott az újdonságokra. Ugye ezt Te se hiszed el.

Vajk:
"ugy latom, hogy a vilag nem az Egeszbol alakult ki a es lettek ebbol a Reszek, hanem eppen forditva."

Ebben tökéletesen igazad van - Lásd Konrád Lorenz: én itt vagyok, te hol vagy ? Mostanaban adták ki. Soxor elképeszt, hogy Informatikát NAGY betüvel tanitanak, úgy, hugy a delikvensek azt sem tudják, hogy kell bekapcsolni az ámítógépet. Tanítani csak részeket lehet, és az az emberke fejében áll egybe. Na ez a bölcsesség.

ubizz Creative Commons License 2000.08.30 0 0 35
Semelyik oktatási módszert sem a szülői nevelés pótlására találták fel. A Waldorf módszer sem működik a szülők hatékony közreműködése nélkül. Ł8) zubi
Előzmény: igazi hős (32)
pint Creative Commons License 2000.08.30 0 0 34
Az új iskolarendszerek terjedése megállíthatatlan. Ma még talán úttörő az, aki a gyerekét ilyen iskolába adja, de úttörők nélkül nem jutunk sehova.

Más: hallott-e valaki olyasmit, hogy mozaik iskolák léteznének? Ezt a képzési módszert is már vagy 40 éve kitalálták, de nem hallottam még gyakorlati megvalósításról kis hazánkban.

Kilroy Creative Commons License 2000.08.30 0 0 33
"Ezek szerint a szombathelyi gimi erosebb , mint a Fazekas? "

Valszeg nem, ez esetben egyéb oka lehetett, hogy a srác rosszabb jegyeket kapott máshol. Szerinted?
Mellesleg elég jól ismerem a csajt, szinte biztos túlosztályoszták a Lauderben, ami végülis egyfajta dezinformáció a tudását illetően, és mint ilyen, enyhén szólva kifogásolható. Mellesleg ismétlem, a csaj nem lenne hülye, ha tanult volna, talán a tényleges tudására is megkaphatta volna ezeket a jegyeket.

Kilroy

Előzmény: Vajk (21)
igazi hős Creative Commons License 2000.08.30 0 0 32
Lehet hogy gonosz vagyok (sőt biztos), de a Waldorf óvi/iskola nem csak arra való, hogy ami nevelést nem kapott meg a gyerek az első 3 évben, azt megpróbáljuk pótolni? Pedig akkor már késő. A mi családunkban 2 gyermek járt (rövid ideig) Waldorf iskolába, de ott is ugyanolyan tragikusan teljesítettek mint a hagyományos iskolákban. (Persze lehet, hogy későn kerültek oda, ha ott kezdenek, akkor mostanra szimpla nehezen kezelhető, tudatlan tinédzserek lennének, ahelyett amik [az 'akik' minősítést túlzásnak tartom rájuk nézve].)
Az én fiam most kezdte az óvodát, hagyomásnyosat (igaz fizetőset, hogy a 15-20 gyerekre 6 óvónő juthasson). Vele biztosan nem lesz baj sem itt, sem később, feltéve, hogy ÉN mindig fenn tudom tartani az érdeklődését valami új iránt. (Azért én, mert az iskola erre _többnyire_ nem képes, de ez nem a hagyományos iskolarendszer hibája, hanem az államé [mindegy ki van épp hatalmon], ami ennyire elhanyagolja az oktatást.)
ubizz Creative Commons License 2000.08.30 0 0 31
Ha a moderm kozmológiát tekintjük, az is az egységesből halad a részek felé: Ősrobbanás ==> elemi részecskék; földtörténeti "ősleves" => szerves vegyületek ==> ...
Ha az ősi kozmológiákat vesszük (ne vegyük, mert hirtelen nem jut eszembe, csak három példa, maradjunk a zsidó-keresztény kozmológiánál, azt itt Európában mindenki ismeri):
1 Móz. 1.1 Kezdetben teremté Isten az eget és a földet. (Károli fordítás), vagy
Gen 1.1 brasjt bra alhjm at hsmjm vat harc. (Hadd ne túrjak héber font-beillesztés után, korán van ahhoz, illetve a Korán nincs itt, de valami hasonló van ott is).

Ezzel nem azt akarom mondani, hogy defektusos vagy világnézetileg, csak azt, hogy felesleges egy kiragadott, esetleg tévesen értelmezett idézet alapján bármit megitélni. Épp eleget teszik ezt az ujságírók és politikusok. Mi meg bedőlünk nekik.

Természetesen hasonló "súlyú" érvekkel alá tudnám támasztani a te véleményedet is.

De hogy ontopic is legyek: A körülöttünk levő világ nem Waldorf-világ, (bármit is értünk ezalatt), ez tény. De nem biztos, hogy a gyerekemet (ha majd lesz) hasonló mókuskerékbe szeretném vetni, mint amiben én vagyok. Nálunk (még) nem sok diák lett öngyilkos a hajtás, a stressz és a középiskolai, egyetemi felvételi hajszolása miatt. Gondolom ismered a japán példákat. Nem azt mondom, hogy afelé tart a magyar helyzet, de majdnem.
Azért nem olyan kis múltra tekint vissza a magyar Waldorf-oktatás sem, ha jól emlékszem, már a huszas években - alig pár évvel a németországi után - beindult az iskola és a képzés itthon is, egy lelkes, méltatlanul elfeledett magyar hölgy révén (akinek - mondom, méltatlanul elfeledett - most épp nem jut eszembe a neve, jobb lett volna mégis lefénymásolnom az emlékiratait tavaly (vagy jobb lenne inkább aludni)) (szerintem) jó irányba haladt a börtönökbeli alkalmazás is, csak persze a fasizálódás, majd a kommunizmus lefékezte a folyamatot. Most persze - mint annyi mindenben - elmaradásban vagyunk e téren is, remélem, mielőbb ledolgozzuk a hátrányunkat (o: csak hogy a végén ismét valami versenyelvű képet használjak :o).
Ł8) zubi

Előzmény: Vajk (30)
Vajk Creative Commons License 2000.08.29 0 0 30
Na meg egyszer en, aztan mara kusti lesz nekem:)

Ez egy idezet a W. iskolak alapelvebol:
" A tanítás során, ahol csak lehet, arra törekszünk, hogy az egészből a részek felé haladjunk. Ez az analitikus út felel meg a világ, a dolgok kialakulási rendjének. (Ez a metodikai út különösen fontos a számolásban és a nyelvtanban.) "

En (bar ez vilagnezeti kerdes) ugy latom, hogy a vilag nem az Egeszbol alakult ki a es lettek ebbol a Reszek, hanem eppen forditva.
De az is lehet, hogy defektusos vagyok vilagnezetileg.
Ti ezt hogy latjatok?

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!