Keresés

Részletes keresés

leha Creative Commons License 2001.03.27 0 0 119
ööö ... nekem még nem aktuális az iskolaválasztás, meg nem is akarok állást foglalni, de engedtssék meg számomra egy apró +jegyzés:

másodikos korban nem olyan nagy szám az írás olvasás, négy alapművelet ... asszem

GA úr X-ben Creative Commons License 2001.03.27 0 0 118
Kedves Nikoszka!
Először is: légy üdvözölve a rögös úton. (Azt akartam írni, hogy a kisegítő szülők kisegítő közösségében, de nem mertem, mert féltem, hogy félreérted. -:))))
Másodszor: Szeretném tudni, hogy mit értesz problémás gyerek alatt. Akkor sem biztos, hogy tudom a választ, de anélkül nem megy.
Harmadszor: Számítógép. Mint láthatod, most itt írok, a számítógépen. A gyerek az előbb hangosan olvasta, amit írtál. Természetesen játék nincs, csak néha rajzolás. De amikor egyértelműen rájött, hogy a rajz, festmény, grafika sokkal kézzelfoghatóbb és ajándékozhatóbb, mint a számítógépes rajz, abbahagyta a gépi rajzot. -- Meg azért kézzel sokkal ügyesebb, mint egérrel.
Negyedszer: Tévé. Én, megrögzött félhülye civilizált ember, szoktam tévét nézni. Különböző dolgokat. Ő is szokott nézni. Meséket. Nem pokémónokat. De. Borzasssztó nehéz kiiktatni az életünkből a nem éppen épeszű meséket. Nagyon kell figyelni rá. Ma már általában tudja, hogy a lehető legkevesebb tévézés a jó. Waldorf-Ünnepek napján Ő tilt el engem is az aznapi tévézéstől. Megfogadja az osztálytanító kérését.
Most ennyit. Folytathatom. Folytathatom?
Előzmény: nikoszka (117)
nikoszka Creative Commons License 2001.03.27 0 0 117
Kedves waldorfos szülők, gyerekek, tanárok,
én ugyan már nagyjából eldöntöttem, hogy a gyermekemet (7éves) szeretném W. iskolába iratni, mégis van még bennem némi kétely. A közelünkben (minő szerencse) 2 Waldorf iskola is működik, Fóton illetve Gödöllőn. Tudtok ezekről esetleg valamit?
A gödöllőiben voltam nyíílt napon, és feltűnt, hogy pl. a másodikosok közt 8-9 problémás gyerek volt.(oszt. tanító mondta) Nem sok ez egy kicsit???Mondjuk nem láttam, hogy visszafogták volna a többieket, de ez nagyobb korban hogy működik???
Azt is tudom, hogy nem támogatják a TV-videó-számítógép használatot a kicsiknek. De mennyire "követelik" meg ezt a szülőktől??? (Az ovinkban megőrjít, hogy az összes gyerek a Pokémont bámulja, és hülyítik vele az én gyerekemet)Jó lenne, ha ezeket valahogy távol tudnám tartani....
Most több nem jut eszembe. Előre is köszike mindenkinek
Niki
dcsh Creative Commons License 2001.03.27 0 0 116
Kedves Vajk!
Érdemes legelőször azt tisztázni, hogy mit vársz el egy iskolától. Mondjuk szerinted milyen az ideális iskola? Milyen az a gyerek, aki ebből az iskolából kilép 18 évesen? Aztán talán körül kellene nézni, hogy tudsz-e ilyen intézményt, ami az igényeidet nagyrészt kielégíti. Aztán ha van kedved, elmélyedhetsz a módszertani kérdésekben is, vagy egyszerűen elfogadhatod az adott iskola módszereit.
A Waldorf iskolák emberképe az indiai emberszemléleten alapul, amely modell szerint az embernek van teste, lelki tevékenységei, és szelleme, vagy intellektusa. Az iskolában a gyerekekkel úgy igyekeznek foglalkozni, hogy mindhárom "lénytagja" a lehető legoptimálisabban, egymással párhuzamosan fejlődhessen. Erre vannak kidolgozott módszerek, de a tanár gyerekismerete és értő odafordulása jelentősen megnöveli a metodika "hatékonyságát".
Vagyis tulképp ha az alapelvekkel sem tudsz azonosulni, hanem elutasítod azokat, akkor kicsit fölösleges a módszertant kritizálni.
Ha azt akartad kifejezni, hogy te ezt az egész waldorfot gyengeelméjűségnek tartod, akkor ezt az üzenetedet tudomásul vettem részemről.
Mi az, ami mégis izgat ebből az egészből? Mi az a dolog, ami mégiscsak felkeltette az érdeklődésedet? Mi az a dolog, amin felbosszantod magad? Mintha a mérhetőség/összemérhetőség kérdése zaklatna föl...
A kisegítő iskolákról meg az jutott eszembe, hogy talán azért emlékeztet téged arra, mert ott talán tudják, hogy az ember nem csak intellektuális lény, hanem ahhoz, hogy meg tudjon tanulni valamit, ahhoz érzelmileg biztonségban kell lennie, és nem árt, ha a tanulást mindenféle gyakorlatokkal előkészítik. Vajon ez egészséges embergyerekek esetén nem lehet célravezető?
Kémiából tudok részletesebben válaszolni a kérdéseidre, ha vannak, de kérlek, valami kézzelfoghatót és viszonylag körülhatárolhatót próbálj kérdezni, mert a napjaim nagy részét nem az indexen lógva töltöm. Tudod a gyerekekre figyelés elég időigényes foglatosság...
GA úr X-ben Creative Commons License 2001.03.26 0 0 115
Nagyon nehéz újra fogalmazni azt, amit egyszer már majdnem végig leírtam, csak valami hülye ok miatt elszállt az egész. Most már ez egészen más lesz. Én tudom, hogy sajnos.
Nos. Mi már ötödik éve veszünk részt (a gyerekkel együtt) egy Waldorf intézmény életében. Végigjártuk az óvodát és most a második osztályba jár a gyerök. (Illetve lyány.)
Néhány megjegyzés:
Választás: Akkor indult, amikor már óvodába lehetett vinni a gyereket. Megkerestük, ők is megkerestek és ottragadtunk. Három és fél felejthetetlen év. A gyerek számára is.
Iskola: Nem is gondoltuk, hogy máshová irassuk be. (Én jónevű gimnáziumban végeztem, a nejem jó nevű gimnáziumban tanít.)
Most, másodikra a gyerök tud: írni, olvasni, számolni (összeadás, kivonás, szorzás, osztás -- a gyengébbek kedvéért). Két idegen nyelvet tanulnak (német, angol) úgy, ahogy ezt az általános iskola alsó tagozataiban általában szokás. Ezidáig: megtanult szőni, fonni, hímezni, kötni. A kötőtűt maguk csiszolták hegyesre. Egy hónapja hegedülni tanul. Az iskolához tartozó tanyán megismerkedett illetve ...dik az állatokkal, a kerti munkával. És az istennek sem akar hazajönni. Tudom, ez nem érdem, hanem állapot, illetve a szülői szeretet hiánya. :)))
Minden évben színjátszás. Az aktuális másodikosok valamelyik Árpád-házi szent életéből mutatnak be néhány fontos eseményt. A mieink most Szent-Erzsébetet "tanulják". Ennyit az ezerszer átkozott vallásról. :)))
Szabadság: Szeretem.
Ui: Híres ember, aki Waldorfban végzett: Fassbinder, ha mond ez a név valamit.
Most ennyit. Ha akarok válaszolok. :))) Főleg, ha kérdeztek. Főként érdemit.
Törölt nick Creative Commons License 2001.03.26 0 0 114
Díno,
köszi a válaszodat, megnyugtattál. Persze, Te azt hiszed (hitted?) hogy én is fikázom a Waldorfot, á la Vajk, pedig szó sincs róla. Komolyan áll rá a zászló, hogy ide íratom be a lányomat, mert tetszik az, amit láttam és hallottam. A felvilágosodottságomról annyit, hogy nem tudom elfogadnia a sok new age marhaságot - de a mindenki számára kötelező tiszteletet megadom annak is, aki ilyesmiben hisz, ugyanúgy mintha valamelyik másik istenben hinne.
A gond, hogy itt Szegeden, kb. 2 éve indult az ovi, és ott egy reikis, fényadó és más ilyesmiben érintett felnőtt vitte a prímet. Négy nap után kivettem a kislányomat onnan, mivel nem akartam, hogy ilyen irányban befolyásolják. Ennyi.
Mégegyszer köszi a megnyugtató híreket.
Hawkeye
Vajk Creative Commons License 2001.03.26 0 0 113
"Amikor ily módon nyúlunk a gyermek természetéhez, visszavezetjük őt egy korábbi kultúrkorszakba, hiszen az írás maga így alakult ki eredetileg. Ma már nem tudjuk felismerni a kapcsolatot a betű elvont alakja és a kép között, amely a kinézete vagy rajza alapján adódna, de eredetileg minden betű ilyen képalakból keletkezett. Ha megnézzük az ókori egyiptomi hieroglifákat, sok jelet találunk, amelyben könnyen felismerhető az említett tárgy vagy állat, hiszen azt másolták le a lehető legegyszerűbb formában."

Irja a w modszer. Teljesen figyelmen kivul hagyja, hogy a mi irasunk nem kepiras, mert akkor igaza is lehetne. Hibas alapbol pedig hibas kovetkeztetes vonhato nagyreszt le.

"A betűk alakjai és egymáshoz kapcsolódásuk pusztán megállapodás, közmegegyezés kérdése. Az írás az emberi tevékenység és közmegegyezés terméke, ezek révén keletkezett. Ezzel ellentétben a számoknak önmagukban egyértelmű, univerzális jelentésük van. Szoktuk is mondani: "A számokban nem lehet csalódni!"

Ez pedig egyenesen ostobasag, felretajekoztatas !! Ugyanis a szamok leirasa is ugyanugy "kozmegegyezessel" keletkezett. Raadasul az utolso idezete is teljesen teves, mert a mondas lenyege nem a szamok kulalakjahoz kotodik, hanem ahhoz, hogy egy szamtani muveletnek csupan egy helyes vegeredmenye lehet. (ezt elobb mar pedzegettem) Amugy mi az, hogy univerzalis jelentes? Az ly betunek miert nincs univerzalis jelentese es a 4-nek mitol van?

Hu, sracok, en ezen most felbosszantottam magam:)) ez kb olyan okfejtes es tudomanyosan annyira van alatamasztva, mint Olah Andras elmeletei, vagy az, hogy a Foldon a magyar volt az osnyelv.
Inkabb elmegyek aludni es szolok embereknek, hogy olvassak mar el w modszer leirasat es
jozanitsanak ki, vilagositsanak fel: most tenyleg en vagyok a hulye?? Vagy valoban egy elszigetelt elmelet es valoban semmi alapja nincs az egesznek, csupan egy ujabb nyuedzses divat (megha nem is uj..) A nyuedzses kategoria nalam a horoszkopban hives, Nostradamus magyarazatai, tenyerjoslas, szellemidezes,...... es a w modszer.

Vajk Creative Commons License 2001.03.26 0 0 112
A felzarkoztatast en arra ertettem, hogy egy gyerkoc, aki lemarad, azzal hogyan tudnak kulon foglalkozni a tobbiek mellett?
Az nem elfogadhato szamomra, hogy a diaktarsai segitenek benne, ahogy dinomanusz irja(igaz nem is rja le konkretan), mert egy kemaradott gyermeknek szakszeru segitseg kell. Eppen ezert van, hogy a tanarok, es nem az okosabb gyerekek tanitanak az iskolakban.

"Az mérhetetlenül zavar, ha valaki lenézi és alábecsüli a másikat."
Engem pedig az zavar, ha olyan velemenyt adnak a szamba, amit nem mondtam.
Azt irtam, hogy velemenyem szerint a w rendszer megfelel a kisegito iskolak rendszerenek, legalabbis nagyon nagy a hasonlatossag.
Ezzel nem degradalom le a benne tanulo sracokat, mert nem roluk kell velemnyt alkotni, ha oda jarnak. Az iskolavalasztas a szulok felelossege, es ha a szuloknek ez a rendszer megfelel es ugy erzik jot tesz a gyerkocenek, hogy oda jaratja, szive dolga. Van aki baratokkozt nezi a vadangyalt is. Ha ez jo, mert tiszta erobol katarzist okoz ezzel maganak, tegyen igy.
Van, aki ehelyett Shakespeare-t olvas, vagy a Dale Carnegie konyveket bujja. Hogy ki tudja ezeket a kepzesere raforditott energiakat jobban hasznositani.... na itt van a kutya elasva.
Nem mindegy, hogy a szulo melyik konyvet adja a kezbe: ami a valosagot irja le, vagy amelyiket Morus Tamas irta.
Nekem csupan ennyi a bajom a waldorf rendszerrel. Az itt megtett beirasok regebbi velemenyemet nem tudtak megvaltoztatni, nyilbvan nem is ez volt a celjuk. Egyszeruen gyakorlo w szuloktol is kaptam infokat, melyek nem ellenkeztek a kialakitott kepemmel.

"És nem kényszerülnek egymást eltipró rivalizálásra, mert nem versenyistálló. Viszont
megtanulnak együttműködni, segítik egymást."
Te mirol irsz egyaltalan? Itt gyerekekrol van szo, nem mediagecikrol(bocs), nem szineszekrol, es nem politikusokrol. Hogyan tiporna el egyik gyerek a masikat Fazekasban? Es ha megis, miert ne tehetnee ezt a W-ban? Mitol versenyistallo az, ha magas a kovetelmeny? Ha nem a himihumi, megfoghatatlan, nem merheto ertekeket helyezi eloterbe, mint pl a kreativitas(a w gyerekek kreativabbak, mint pl a Fazekasbeliek?) Hogy mered ezt le? Hogy lehet ezt kijelenteni?
Kb ez olyan, amikor egy verselemzest osztalyoz a tanar. Arra mindenkinek otost kellene kapnia,hiszen a velemenyet irta le. Nem merheto. Matek(biologia, akarmi) dolgozatnal ellenben lehet nezni, ki hany peldat oldott meg jol, es ez alapjan lehet ertekelni. Honnan allapitod meg, hogy verselemzesben ki a jobb? Peti vagy Jutka?(tokmindegy melyik suliba jarnak)
A versenyistallo megnevezest egy "savanyu a szolo" effektusnak tartom:
"Lehet, hogy jobb a tanar, lehet, hogy tobbet tud a gyerek, de biztosan kesz idegroncs es 13 evesen a stressztol infarktust es agyverzest kap felevente felvaltva, a tanulastol valo szorongasaba pedig beleoszul..Kell ez a gyerekemnek? A nagy turot. Legyen inkabb krteativ. Igaz, hogy az nem merheto, de legalabb en is fel tudok sorakoztatni egy megfoghatatlan ervet, hogy miert direkt ide irattam be."

"És nem szoronganak és nem az iskoláról és a követelésekről szól az életük."
Ezt megmagyaraznad? Mi az, hogy nem a kovetelesrol szol az eletuk?

"Viszont 6-7 éves korra már látszik a gyereken, hogy bírja-e a versengést, a hajszát."
Nem az latszik rajta.Hanem az, hogy kepes -e megtanulni valamit avagy sem.

"Ha kételkedsz, akkor bizalmatlan leszel. Ha bizalmatlan vagy, nem tudsz majd együttműködni az iskolával. És ez mindenképpen a gyereken csapódik le, méghozzá negatívan."
Amire ezt valaszoltad, az a kerdesem nem errol szolt, hanem magarol a rendszerrol. Ha nem merheto ossze mas rendszerekkel, hogy lehet jobbnak vagy rosszabbnak titulalni? Erre bnem valasz, hogy nem lehet ketelkedni, mert akkor biztos rosz lesz. Ez demagogia !! (finoman szolva)Mint regen a katolikus dogma: ketelkedni bunos dolog.

De azert megiscsak ez viszi elore vilagot.....

Előzmény: tyutyus (105)
Mámi Creative Commons License 2001.03.26 0 0 111
Szia e-papi, közben kicsit utána néztem, és látom Solymáron van nappali képzés, posztgraduális pedig a Bárczigusztáv főisk-án.

e-papi Creative Commons License 2001.03.26 0 0 110
Igen, van. De a reszletekkel meg kell varnod dcsh-t, gondolom o mar elment csicsikalni.
Előzmény: Mámi (109)
Mámi Creative Commons License 2001.03.26 0 0 109
Egy kérdés:
hogy lesz valakiből waldorf tanár? Van-e külön iskolájuk?
dcsh Creative Commons License 2001.03.25 0 0 108
Kedves Mindenki!
Magam w. tanár vagyok, részemről elég sokat internetezek, épeen olyan keveset keresek, hogy a férjemmel közelharcot vívok, hogy dolgozhassak (az utiköltség azért kijön).
Komolyra fordítva a szót. A Waldorf iskolák Mo-on különbözőképpen gazdálkodnak, van amelyik alapítványi, van, amelyik kht meg kkht formában. Talán az állami támogatást megkapják, amennyiben engedélyhez jutnak (elég nehezen), és a szülők hozzájárulásából, pályázatokból, adományokból van pénz. Nyilván demagógia kiszorozni a befizetéseket, és azt gondolni, hogy az a tanár zsebébe megy. Ahol én tanítok, ott nagyon keveset kapnak a tanárok, szerintem már szinte megalázóan keveset. Máshol hogy van, nem tudom, de talán ennél kicsit jobb a helyzet. Ennek ellenére, nem a meggazdagodás reménye miat lesz valakiből w. tanár.
Érdekes olvasmányélményeim voltak az elmúlt héten. Egymástól független nem waldorfos forrásból kaptam megerősítést abban a hitemben, hogy jó az, amit a w. iskolában nyújtunk a gyerekeknek. Az egyik Popper Péter Az önmagába térő ösvény c. könyvében az egyik fejezet (Törékeny méltóságom), a másik pedig Csányi Vilmos nemrég megjelent cikkgyűjteménye Van ott valaki? c. könyvében az a cikk, aminek a címe: Alkalmas-e az ember a globalizációra. Ez utóbbiból egy idézet:
"Kialakult egy új evolúciós alrenszer, a modern személyiség, amely, ha
nem túlságosan rosszul indul, valamennyire képes saját maga
kiválogatni azokat a kultúrális komponenseket, amelyek a saját
elméjében, a saját személyes reprezentációs hálózatában
ellentmondásmentes rendszert, valódi jelentést hozhatnak
létre.. ....... ...... Nem sikerül azonban mindenkinek a kultúra megfelelő
válogatása. A társadalmak töredékének autonómiája mellett a többség
passzív befogadó. "Kultúrája" összehangolatlan, széteső, értelmetlen
ismerethalmaz. Fogékony alanya minden sötét ideológiának. Személyisége
nem különleges egyéni kultúra foglalata, hanem az önmagában is
értelmetlen élet tanúköve, a neurózisok hordozója." A teljes cikk a Mozgó Világ 2000/6. számában olvasható.

Vagyis ami ebből nekem tanulság az az, hogy ha már iskolába járatom a
gyerekemet, vagy ha már tanításra adom a fejemet, akkor ez az iskola
legyen olyan, ami az egyén egyszeriségét és fontosságát értéknek
tartja, ami lehetőséget teremt arra, hogy ezt meg is érezze az az
egyén. Megtapasztalhassa azt is, hogy egy közösség fontos tagja, és
nélküle kevesebb lenne az a közösség, pont az ő jelenlétére,
munkájára mindig szükség van.
Az eddigi tapasztalayom szerint a Waldorf erre alkalmas. Itt megkapják
a gyerekek azt az érzelmi biztonságot, ami később tartást ad majd
nekik, és nem kell megküzdeniük egy válogatatlan ismerethalmazzal,
hanem a megtanulandók, legyen az matek vagy irodalom, mindig kötődnek
az élet minden területéhez.

A Poppert pedig olvassa el mindenki házi feladatként, és aztán vitatkozhatunk tovább.
Hédi

Dinomanusz Creative Commons License 2001.03.25 0 0 107
Kedves Hawky!

Bár a 71-esen kívül nem találtam mást tőled, de nem is annyira fontos.
Antropozófia- Ez Rudolf Steiner találmánya, (Rudolf Steiner alapította, hozta létre a Waldorfot ugyebár), az oksa, hogy azóta rengeteg helyen alkalmazzák, de amire te felhasználod...

Ráhatás nincs!
Persze, ha hülye a gyereked, akkor feltétlenül jobban jár a Waldorffal, mert többet fognak törődni vele, de azt nem mondják, hogy kigyógyítják a hülyeségéből, (bár ez is sikerülhet) azt garantálják, hogy tanítani fogják evvel együtt is, értsd, a gyerek annyit kap, amennyit be tud fogadni, és igyekeznek növelni a befogadóképességét, de nem úgy, hogy Dogákkal baszogatják harmadikban...

Más

Kaptunk oltást, de csak tbc ellen, és az nem marhaság, hanem egy betegség. :-))

Szóval ezt tényleg felejtsd el, hogy a W-os gyerek kimegy délután a Waldorfból, és nem érti mi van a világban.
Rá(nk)hatás:
A vallás oldaláról, amit te erőltettél, csak annyit, hogy én baromira nem vagyok vallásos, Waldorfba vagyok harmadiktól (9 évesen...), tehát olyan koromtól fogva, amikor még igazán befolyásolható voltam. Azt most sem járok templomba. Viszont, van saját véleményem a vallásokról...(W:-) Tudom miért nem "hiszek", de baromira nem lett rámerőltetve (avagy hatva) semmi.

Ha nem voltam teljes, vagy úgy érzed , hülyeségeket kaptál válaszként, előbb gondolkozz egy ( a magad felvilágosultságával...) és csak aztán jusson eszedbe, hogy egy 16 éves "gyerek" véleményét olvasod.

Ráhatás+: "magam felvilágosult vagyok, a kislányomat is ebben a szellemben nevelgetem"
hát, szerintem inkább erre kéne vigyáznod, hogy a magad felvilágosultsága, amit a gyerekednek megpróbálsz átadni, az ne váljon Ráhatássá...(a W- ebben is segít..)

Javaslom még mindenkinek, aki hason cipőben jár, hogy menjenek el egy Órára, bármelyik osztályba, nézzék meg. (erre lehetőség van, a mi sulinkban pl. szinte bármikor).

Dino

Ui: Asszem, (ha van rá igényetek, de ha nincs, talán akkor is) ideuszítok egy Waldorfos tanárt is, képzeljétek, van egy, aki már hallott a Computerről...

Törölt nick Creative Commons License 2001.03.24 0 0 106
Kedves Dinomanusz,
van egy 6 éves kislányom, és iskolát keresek(ünk) a számára. Igy jutottunk el a Waldorfhoz is. Nekem a pedagógiai módszere tképpen tetszik, más bajom van vele. Örülök, hogy idetaláltál a topicra, mert kiváncsi vagyok egy W-os gyakorló tanuló véleményére. (Másoktól -- szülők, tanárok, rajongók stb. -- már jött visszajelzés a témában, de egy iskola a gyerekekről szól, és ezért fontos a válaszod.) A korábbiakban már többször írtam ide a topicba megjegyzést, kérdést, utoljára a 71-est, kérlek nézd már meg őket.

Tehát. Mennyire súlyos az ideológiai nyomás (ráhatás)?

Itt mindenekelőtt az antropozófiára gondolok, mármint, hogy mennyire telepszik egy W-os gyerek mindennapjaira. Rövid magyarázat: magam felvilágosult vagyok, a kislányomat is ebben a szellemben nevelgetem, igy rohadtul utálnám a dolgot, ha megpróbálnák beoltani valami marhasággal.

Egyelőre ennyit, várom válaszod
Hawkeye

Előzmény: Dinomanusz (103)
tyutyus Creative Commons License 2001.03.24 0 0 105
Ha nem kaptál választ, az csak azért van, mert abban a közegben értelmezhetetlen a kérdésed :-)

Például a felzárkóztatás. Mihez, kihez kéne felzárkózni? Ha nem egyformák a gyerkőcök, akkor mér kéne azon erőlködni, hogy mindenben egyformán "teljesítsenek"? Hmmm? Attól, hogy én világbajnok hangyakolbászt tudok csinálni, nem vagyok se több, se kevesebb annál, akinek lexikon a feje. Mer hát sztem így szép a világ, hogy sokfélék vagyunk. A hagyományos sulikban is lehetne differenciáltan foglalkozni a csimotákkal, csakhát az ölég macerás, készülni kell rá, és nemcsak kinyittatni az egész osztállyal az ixedik oldalon a könyvet és bevésni a karót a dogánál, mer nem tanult az istenadta!

Az mérhetetlenül zavar, ha valaki lenézi és alábecsüli a másikat. Mint te a Waldorfot. És az ott tanulókat minősíted, mégha elnézést is kérsz érte.

Ott a tudásért és nem a jegyekért tanulnak. Ez ugye nem baj? És nem kényszerülnek egymást eltipró rivalizálásra, mert nem versenyistálló. Viszont megtanulnak együttműködni, segítik egymást. (Na nem a csalásban, puskázásban, tanár kijátszásában :-)
És nem szoronganak és nem az iskoláról és a követelésekről szól az életük. Nemcsak az eszük csiszolásával foglalkoznak, hanem az sem mindegy, mi lakik a szívükben. Szerintem egyáltalán nem maradnak buták ettől, és az érettségire meg a felvételire nekik is tudni kell, amit a többieknek. Hogy ott se mindenki kitűnő? Naés! Máshol se, kivéve az olyan sulikat, ahová már eleve eszerint válogatott társulatot vesznek fel.

Olvastam nemrég egy felmérést, amiben kiderült, hogy már a négyesek sem tartják magukat jó tanulónak... Az ötösök pedig minden apró hibát kudarcként élnek meg és egyáltalán nem boldogok.

De nem kell, hogy ez tecccen neked! Nem akarlak meggyőzni, félre ne érts! Én csak azt szeretném, ha szines lehetne az iskolarendszer, és békében megférnének egymás mellett.

akinek hatarozott elkepzelese, ismeretanyaga van, az ne menjen W-ba, csak az, akinek ez nincs meg?
Nemnem! :-) Viszont 6-7 éves korra már látszik a gyereken, hogy bírja-e a versengést, a hajszát. Ha igen, akkor a jég hátán is meg fog élni, ám ha te szülőként úgy gondolod, hogy más értékek is vannak, amik szerint nemcsak oktatást, de nevelést is elvársz az iskolától, akkor mégiscsak a Waldorf jobbnak tűnik :-)

Ha ennyi nem objektiv dolog van, hogyan lehet eldonteni, hogy ez jo vagy rossz? Hiszen viszonyitani semmihez nem lehet
Valóban, nehezen mérhető, hogy egy gyerek mikor, miben, mennyit fejlődött. És mennyit változott volna, ha más hatások érik? Ha másik iskola padját nyűvi... Ha kételkedsz, akkor bizalmatlan leszel. Ha bizalmatlan vagy, nem tudsz majd együttműködni az iskolával. És ez mindenképpen a gyereken csapódik le, méghozzá negatívan. De hogy ez is mérhető lenne? Nem hiszem! És hiába állítod egymás mellé 2 különböző iskolában végzett diák eredményét, te is jól tudhatod, hogy nemcsak az iskola felelőssége az eredmény. Kérdezd csak meg az egyetemi oktatókat, hogy az "elit" iskolákból felvettekel mi lesz? Kipukkadnak, leeresztenek. És bár tanulni nagyon tudnak, ha mégis jön a kényszer, de ez csak a reproduktív biflázás, amit vissza lehet okádni, ám semmi tudatosság vagy kreativitás nincs bennük. Ambíció is csak a zsíros-pénzes állások bármiáron való megszerzéséhez. Aztán csodálkozunk, hogy ilyen közállapotok uralkodnak országszerte...

És mégegy félreértés: a waldorfos szabadsága nem abban áll, hogy meg kell-e valamit tanulnia (meg kell), hanem a gondolkodás és véleménynyilvánítás szabadságában. Abban, hogy nem alattvalóként ítélkeznek felette, hanem partnerként kezelik őket.

Előzmény: Vajk (91)
Gabeszka Creative Commons License 2001.03.24 0 0 104
Sok Waldorf-ovis hozzászóló!

Az oviról milyen tapasztalatotok van?
M.remete környékén van W. ovi? Tudtok tel.számot hozzá?

Kérek segítséget!

Köszönöm,
G.

Dinomanusz Creative Commons License 2001.03.24 0 0 103
Szóval...

A Legnagyobb problémát Vajk, benned látom...

Bár a fizetéses storyra már lett válasz, de én (a saját sulimban) erről mindent tudok, és úgy tűnik, ez fontos nektek, szóval leírom:

A Mi sulink úgy indult, hogy egy épületben voltunk egy "rendes általános" iskolával, ami elég szarul működött, így állam bácsi szépen, fokozatosan átadta nekünk az épületet, most már az egész a mienk.

Pénz.
A mi tandíjunk most 8e ft. kb 6-8-an nem tudják fizetni, megkülönböztetés nincs! (tudom, mert kb két évig mi sem fizettük...) Néhány tanár, főleg a mi ex oszt.főnökünk persze tud-tudott erről, mivel ő az Igazgató is.
ha belegondolsz Vajk, mondjuk ez így nálunk osztályonként kb. 18-20 x 8e ft, 160 e ft körül van.

Nekünk per pill. van 11 tanárunk, (nem osztom el, mert elég kellemetlenül kis összeg ön ki), azonkívül az íy bejövő pénzből folyamatosan kell felújítani a rohadt nagy, átvett épületet, minden nyáron több millió ft, és persze szükség van egy rakás eszközre is. (persze nem csak a tandíjakból megy ez, alapítványi iskola lévén pályázatok, stb)

Waldorf - Más Suli

Elég sokan mentek el tőlünk az elmúlt két évben.

(műszaki sulik, Eötvös gimi, Ferencesek, stb.)
Mindenki fel lett véve.

Ennek ellenére én most érzem, hogy kissé le vagyunk maradva, de tudomásom van a tantervről is, nem hiába 13 osztályos a Waldorf.
Tudunk persze sok olyat is, amit más sulikban baromira nem tudnak, az meg, amin olyan sokan pattogtok, hogy Elengedettség, Szabadság, ezektől nem egy Anarchista gang leszünk, legfeljebb kicsit kreatívabbak, "normálisabbak", és ezt válasznak érzem ara is, simán érintkezünk e más gyerekekkel. A Waldorf nem egy Intézet hülyéknek, könyörgöm...

Mérhető dolgok:
hát ja, versenyeztetés nem igen van a Waldorfban,
nem vagyunk vészesen lemaradva, viszont itt "megtanítanak tanulni",
tehát könnyebben jön be az adat...
Persze mi most nehéz évben vagyunk, 1. gimi, 15-16 évesek vagyunk, legkevésbé a suli érdekel, de ez más korunkbeliekkel is így van.

Felvételi hozzánk:
Minket amikor felvételiztettek a Giminkbe, egy nagyon kellemes beszélgetés fogadott a régi, és az új Oszt. főnkkel, Szülők külön be voltak hívva, szintén beszélgetésre.

Új emberek:
Szintén, szülő, gyerek beszélgetés, nem tudom, külön vagy egybe van e, gondolom kortól függ.
Persze megnézik a jegyeit az előző suliból, de nem az alapján döntenek.

A Lemaradottak:

Az fel sem merült senkiben, hogy MI is segíthetünk nekik?
Ez stimmt, mert ilyen tényleg nem nagyon létezik más sulikban.
Nem csak a tanárok tudnak jobban odafigyelni.

Ha vmi kérdésre nem válaszoltam volna, vagy van új, (újra) tegyétek fel nyugodtan...

Dino

szalka Creative Commons License 2001.03.24 0 0 102
Miert szerinted ott vannak a rossz tanarok, ahol megfizetik oket?
SZerintem pont forditva, sajnos a nevetseges tanari fizetesek miatt sokkszor nem a jo es odavalo gyerekszereto elhivatast erzo fiatalokbol lesz tanar, hanem aki mashova nem jo. Azert mert sok ember, aki mashova is elmehet, az el is megy ilyen tanari fizetes melett. Tipikusan nezz szet a frissen kikerulo tanarszakosok koreben , egyeszt a fele azert ment tanarszakra, mert nem vettek fel a kutato parra, aztan meg , belekezd a tanitasba de abbol a penzbol meg ehenhalni sem lehet ergo, ha tud van mashoz is kepessge elmegy elobb-utobb. Viszont ha egy iskola jol fizeti a tanarait, akkor sok jelentkezo tanarja van es van valasztasi lehetoseg, hogy kit vesznek fel. Mig abba a suliba, ahova lasszoval fogjak a pedagogust, ott aztan rohadtul nincs valasztasi lehetoseg, hogy kit vegyenek fel orul az igazgato, ha van napkozis tanara- ja hogy a gyerekek utaljak es uvolt veluk, sajna nincs mit tenni, mert ennyi penzert nincs mas aki odajojjon.
SZerintem, pont azert van ennyi rengeteg rossz tanar a hagyomanyos sulikban, mert ilyen szar a fizetes.
Előzmény: Vajk (100)
ubizz Creative Commons License 2001.03.24 0 0 101
Arányokat sem tudok, bocs. Ł8( zubi
Előzmény: Vajk (100)
Vajk Creative Commons License 2001.03.24 0 0 100
Ok, valoban felreertettem. Bocs.
Viszont nem tudtuk meg meg, hogy a tobbi tanarehoz kepest mennyi a W tanarok fizetese...Nem szamszeruen kerdezem, hanem aranyaiban
Előzmény: ubizz (98)
e-papi Creative Commons License 2001.03.24 0 0 99
Na azert erre a gonoszkodasra meg muszaly reagalnom!!!
A befizetesekbol tartjak fenn a teljes iskolat! Nem csak a tanarokat. Ezenkivul nem egy tanar jut egy osztalyra, tehat meg ha csak a tanarok fizetesere menne ez a penz, meg akkor se lenne tul magas. Termeszetesen az iskola 'bevetelei' nem CSAK a szuloi befizetesekbol allnak, de ez a nagyobb hanyada.
Ahogy kerted, tiltakozok is! Nezzel mar korul egy kicsit, barmelyik iskolaban (persze nem szamitastechnikai szakiskolara gondolok !) hogy a tanarok hany szazaleka ert a szamitogephez? Es meg azok kozul is, akik esetleg hasznalnak valamilyen szamitogepet (pl szovegszerkesztesre), hanyan tudjak hasznalni az internetet? Nem hiszem hogy a W. iskola ebben barmennyire is le lenne maradva. Es van szamitastechnika oktatas is, bar azt hiszem hogy kesobb kezdik mint a normal iskolakban, de errol nincsenek pontos informacioim. Mindenesetre mindket gyermekem hasznalja a szamitogepet otthon, meg a Net-et is.
Es most mar telleg megyek csicsikalni! Ujfent jo ejt!
Előzmény: Vajk (96)
ubizz Creative Commons License 2001.03.24 0 0 98
Hát, szerintem azért az a pénz nem épp egyből a tanár zsebébe ugrik ám, (mondjuk inkább csak óvodák esetén van kisebb rálátásom), hanem abból elmegy eyg összeg fenntartásra, eszközökre, stb, de majd kijavítanak a szülők, ha tévednék.

Ł8) zubi

Előzmény: Vajk (96)
FeCO Creative Commons License 2001.03.24 0 0 97
Szia Dinomanusz!

Tehát te Waldorf gimibe jársz már, ha jól értem. Volt-e olyan osztálytársad, aki hagyományos gimibe ment tovább? Valaki azt írta, Waldorfból nehéz átmenni egy erős hagyományos gimibe, mert a megtanult tudásanyag kevés. Te ezt hogy látod?

A Waldorf ált. isk. nekem még OK, mert akkor még kicsik a gyerekek, nem biztos hogy rögtön 5 kilós iskolatáska és 40 tankönyv való napi 3 óra házifeladattal párosítva. Úgy érzem, kisebb erőbefektetéssel is lehet ugyanolyan eredményt elérni, és én ezt tartanám a Waldorf legnagyobb erényének -- ha valóban igaz rá. Ekkor több maradhat az egyéni eredmények versenyhajszolása helyett a másokkal való törődésre, ami minden pályán hasznos lehet.

Miért jó a Waldorf gimi? Egy 15-18 év közötti tanuló talán már elbírja a nagyobb terhet is. Vagy itt is az lenne a lényeg, hogy ugyanazt megtanulod, de kevesebb vérrel, szenvedéssel? Én nem voltam rossz tanuló, de rengeteg kényszert éreztem magam körül iskolás koromban, ettől szeretném saját gyermekeimet megkímélni, pláne ha van olyan módszer mellyel ez megoldható értelmi-szellemi elpuhulás nélkül. Te ezt hogy látod?

Köszi:
FeCO

Előzmény: Dinomanusz (81)
Vajk Creative Commons License 2001.03.24 0 0 96
e-papi
Kis gonoszkodas: 12 ezer/fo egy 20 fos osztalynal
240 ezer havonta.
Lehet hogy az ott tanito emberek NEM az elhivatottsagbol mennek oda tanitani, hanem a fizetesert??
Innentol kezdve meg hiteltelenebb az egesz szamomra. (Ha a kategoriamhoz kepest ennyire tulfizetnek,en is szivesen dicserem meg a Miepet is:))
A masik egy maganvelemeny, ha nem ertetek vele egyet, tiltakozzatok tiszta erobol(bar a hetfo reggeli dorongolas aradat mar nem kerulheto el:))
Szaz evvel ezelott az volt analfabeta, aki nem tudott irni, olvasni. Korunkban azt tarjak annak(es egyre inkabb eziranyban haladunk) aki nem ert a szamitogephez( nem programozas szinten, hanem felhasznalo szinten. Meg a 60 eves anyosom is felismerte ezt es boszen internetezik...)
Hol tudsz (w iskolat kiveve) elhelyezkedni szamitogepes ismeretek nelkul??
Innen eleg egyszeru levonni a kovetkeztetest a W eletkepesseget illetoen.
Előzmény: e-papi (94)
Mámi Creative Commons License 2001.03.24 0 0 95
e-papi, jóéjt, majd kérdezek még.
Előzmény: e-papi (94)
e-papi Creative Commons License 2001.03.24 0 0 94
Ha ezt tolem kerdezed, akkor hadd utaljak az elso hozzaszolasomra. Nagyjabol tudom, sejtem, erzem a valaszt, de nem tudom jol elmagyarazni. Hogy divatos szoval eljek, nem erzem magam kompetensnek. Egy esetleges rossz megfogalmazassal meg valoszinuleg csak rontok a helyzeten. Vajk "Waldorf-ellenessegere" is itt belul motoszkalnak az ellenervek, valaszok, de itt is ugyanaz a helyzet.
Az iskolaban mar elkezdtem peddzegetni a dolgot, hogy van ez a forum, es hogy jo lenne ha valamelyik tanar benezne neha ide, de hat nem sok idejuk van, es legtobbjuk nem igazan ert a szamitogephez. :o)
A tanarok fizeteserol: a nagysagrendet nem tudom, de azt igen, hogy az altalunk fizetett "tandijbol" kapjak a beruket. Ez most 10-12 eFt korul mozog havonta, gyerekenkent. De megegyezeses alapon megy, tehat a szulo mondja meg hogy mennyit bir fizetni. A fenti osszegnek kene atlagban kijonnie. Aki megteheti, (vannak ilyenek!) tobbet ad, de van olyan is aki semmit nem tud fizetni. (Ket gyerek jar oda, a papa nemreg halt meg, a mama gimnaziumi tanari fizetesbol tart el harom gyereket.) A tanarok elmeletileg (es legjobb tudasom szerint gyakorlatilag sem) nem tudjak hogy ki mennyit fizet az iskolanak.
Keso van, megyek haza aludni! Jo ejszakat!
Előzmény: Mámi (92)
Mámi Creative Commons License 2001.03.24 0 0 93
Vajk: Asszem valami hasonló érzésem van W-fal kapcsolatban, mint ahogy ezt te leírtad.

Nagyon klassz, hogy a gyerek személyisége előtérben legyen, meg a szabadsága, meg a ....stb, de úgy érzem KEVÉS csak ezt hangsúlyozni, képezni, erre koncentrálni. A W átesett a ló túl oldalára. A kettő között kell az egyensúlyt, a jó tanítót, iskolát megtalálni. De a legfontosabb a gyerek számára a szeretet-teljes, harmóniában működő család. S ha ez rendben van, akkor nem biztos, hogy érzelmileg sérülődne a gyerek egy normál iskolában, ahol van összemérés, verseny, meg ilyenek.

Előzmény: Vajk (91)
Mámi Creative Commons License 2001.03.23 0 0 92
Én a gyerekemmel bizony voltam készség- vagy képesség- felmérésen, (mindegy hogy nevezik mostanában, eccerűség kedvéért hívjuk felvételinek) több helyen is, mert azokban az iskolákban túljelentkezés van, amik szóba kerültek alternatívaként, tehát szűrni, válogatniuk kellett, akárcsak egy W-ban. 3 helyen voltunk, 1 kapásból nem volt szimpi, pont azért mert a szülőket nem "nézték-kérdezték" meg, ott viszont a gyerekekről több, legalább 5 pedagógus véleményezett, mint a W-ban. A másik kettőben minket szülőket ugyanúgy behívtak a "felvételire"= beszélgetésre, mint a W-ban. Volt egyéni (szülőval együtt lévő) és csoportos játék, avagy W körben nem sikert arató kifejezéssel: megmérettetés.
Azért írom ezeket, mert én is hasonló vonásokat látok W és állami között, így nem tudom mitől jobb a W mégis?
Előzmény: e-papi (90)
Vajk Creative Commons License 2001.03.23 0 0 91
na ja. Valaszt nem kaptam:)

Azert meg megkerdezem, hogy mit jelent neked a "kockafejuseg"?
Hogy tud szamolni? Hogy elso vegere mar sajat maga olvassa a meseit?

"HA az otthoni motiváció erős, és ha a gyerek akar valamit... :-) "
Tehat akinek hatarozott elkepzelese, ismeretanyaga van, az ne menjen W-ba, csak az, akinek ez nincs meg, jol ertelek?

Velemenyem szerint a W rendszer(az itt es mashol olvasottak alapjan) egy fajta kisegito iskolaknak megfelelo rendszer. (ne tessek megsertodni, nem szandekom a sertegetes, csupan nem tudom elhelyezni a W lenyeget es hangosan gondolkodom.)
Mert hat versenyen nem indulnak( megmerettetni nem hajlandoak magukat). Szubjektiv, szinten nem objektivizalhato a felveteli rendszeruk.Az allitasuk szerinti lenyeg, hogy a gyereket "emberkent, egyenisegkent" kezeljek, szinten nem merheto.
Ha ennyi nem objektiv dolog van, hogyan lehet eldonteni, hogy ez jo vagy rossz? Hiszen viszonyitani semmihez nem lehet, ez egy kulonallo, leguresterben lebego elmelet, ami semmihez nem kotheto.(meg ettol ugyan lehet igazuk, de hat ezt sosem tudjuk meg,csak sejteni lehet)
A gyerekem jovoje pedig ne sejteseken alapuljon, nekem ez a velemenyem.
Otlet: nevezzetek meg leccives olyan embereket, akiknek nyomon kovetheto az eletuk es a W rendszerben nevelkedtek! (nyilvan csak kulofoldi johet szoba, vagy nagyon oreg magyar)

Ja visszaterve a kisegito iskolak analogiajahoz: ma mar nem divat kisegito iskolaknak nevezni a problemas gyerkocokkel foglalkozo iskolakat. Manapsag "egyeni foglalkozast megvalosito es a gyermek fejlodeset kulon nyomonkoveto" iskolak ezek.
Erre utal az is, hogy harmadikban, negyedikben tanulnak meg olvasni, hivatkozva a testi fejlodesre, a kifejletlen kar- es csuklomozgato izmokra stb. Sok-sok milliardan megfeleloen felnottek mas rendszerekben,okosak lettek, nem torzult a szemelyiseguk(a csuklomozgato izmuk sem) es meg muvesznek is kivaloak. Igaz, a nagy szamok torvenye nem jelent semmit, csak annyit, hogy rengeteg embernel bevalt a hagyomanyos modszer. Nyilvan szukseg van mas modszerekre, pl azoknak, akik ezeknek a hagyomanyos kovetelmenyeknek barmilyen okbol nem tudnak, vagy nem akarnak megfeleleni. Es ezen az ideologia sem segit,barmennyire is fenyezik a dolgot.
Ha valaki nem indul el a nagyotkiabalo versenyen, tobb oka lehet:
1.nem erdekli, 2.nem mer,mert fel a veresegtol 3.tudja, hogy ugyis megnyerne es sportszerutlennek tartja
W melyik okbol tartja sajat szemleletevel ellenkezonek a versenyt, a megmerettetest? (provokativ, becsapos kerdes:)

Előzmény: tyutyus (87)
e-papi Creative Commons License 2001.03.23 0 0 90
"az osztálytanító, maga dönti el, kit vesz fel az
osztályába, mert Ő TUDJA, KIKKEL TUD EGYÜTT DOLGOZNI! Tehát
odafigyel, hogy harmonikus legyen az arány pl. fiú-lány,
mozgékony-álmodozó, stb."????

Nagyjabol ez a lenyege a dolognak. A Waldorf iskolakban nincs parhuzamos osztaly (legalabbis ugy tudom, hogy mashol sincs, Hidegkuton biztos), tehat eleg korlatozott a letszam. A gyereknek is, es a szuloknek is reszt kell venniuk egy beszelgetesen, ahol nem CSAK a leendo osztalytanito van jelen az iskola reszerol. A felvetelrol a beszelgetesen resztvevo tanarok 'jellemzese' alapjan az egesz tanari kar dont, termeszetesen az osztalytanito velemenyet kicsit nagyobb sullyal veszik figyelembe, mivel mint te is irtad,neki kell majd nyolc evig egyutt dolgozni a gyerekekkel.
Nem hiszem, hogy az elutasito valaszban konkretan megindokolnak a nemleges dontest, de ha valaki rakerdez, biztos megmondjak.
Amit a gyermekedrol leirtal, az abszolut nem mond ellent a "waldorfsag"-nak. So"t!
Nem tudom tudsz-e rola, hogy a waldorf iskolaban az iskolaerettseget kb. 7 eves korra teszik, tehat itt a 4 evfolyamos ovoda meg kulon elony is.
Előzmény: Mámi (84)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!