Keresés

Részletes keresés

GA úr X-ben Creative Commons License 2001.03.29 0 0 149
A rajz és az ének nem hátrány. Ott lesz ideje kifejlesztenie saját tehetségét.
Más: Beszéltem ma a leendő elsős osztálytanítóval.Elmeséltem, hogy itt néhányan válaszra várnak azzal kapcsoaltban, hogy milyen szempontok alapján dönt. Ő egy kis türelmet kér, merthogy most zajlik a felvételi jelentkezés és maga a felvételi. Kb. két héten belül leül az ISKOLAI számítógéphez és elmeséli.
Más: A leendő elsős szülők azámára tartott előadássorozat keretében ma tartottunk egy családi koncertet, ahol a hangszeres zenét tanuló gyerekek és velük együtt a szülők mutatták be, mit tudnak. Természetesen siker volt.
Előzmény: nikoszka (146)
Gabeszka Creative Commons License 2001.03.29 0 0 148
Köszönöm, megnézem!

G.

Előzmény: GA úr X-ben (140)
Vik63 Creative Commons License 2001.03.29 0 0 147
Nem.
A Waldorfba bekerülés nema gyereken, hanem a szülőn múlik.
Vik.
Előzmény: nikoszka (146)
nikoszka Creative Commons License 2001.03.29 0 0 146
Köszi a válaszokat, G.A., és dcsh,
még egy aggodalmas kérdés. Pont azért (is) esett a választásom erre a sulira, mert kicsi fiam kézügyessége hagy némi kivánnivalót maga után. Köszönhető ez az örökletes géneknek (én is hót béna vagyok) meg talán annak is, hogy az oviban 20 fiúra jut 4 lány, ezért sajna a rajz és az ének eléggé háttérbe szorult. Lehet ez hátrány a bekerülésnél???
Niki
Vik63 Creative Commons License 2001.03.29 0 0 145
Még 1 Waldorf szülő jelentkezik

Mi ovitól kezdtük a Waldorf-ot.
Megváltozott az életünk.
Jártam 1 darabig a Magyar Waldorf Szövettségbe is.
Most már W iskolába járunk - az egész család.
Ez nem csak egy iskola - ez az ÉLET a Tiéd is, aki úgy döntessz mint Mi.
A feleségem W tanár.
Lassan megalapítjuk a Waldorf sérült tanárok és szülők egyesületét.
De a gyerekeknek JÓ, de nagyon!
Hát nem ez a lényeg?
Vik.

donna Creative Commons License 2001.03.29 0 0 144
Kedves Hédi!
Örülök, hogy itt vagy. Én azért jöttem ebbe a topicba, mert ugye mi is komolyan elgondolkodtunk az iskolaválasztás okán. Hogy hova, mint, és az én gyerekeimnek éppen melyik lenne jó...
A Waldorfot én az ismert és itt már alaposan taglalt általános téveszmék okán helyből kizártam. Aztán a férjem felfedezte a topicot, végigolvastuk alaposan, és ezért elmentem ide a budaörsi W. iskolába. EZT VAJKNAK IS JAVASLOM! Akkor lesz miről értelmesen vitatkozni, addig a beleszólásai mindegy milyen szándékkal születnek, CSAK ÜRES KÖTÖZKÖDÉSNEK hatnak.
Szóval köszönöm mindenkinek, aki értelmes felvilágosítást nyújt, vagy értelmes kérdéseket tesz fel, ami nekem nem biztos, hogy eszembe jutna. EZÉRT érdemes itt olvasgatni.

Kedves Vajk!
Mire eljutottam az olvasásban -- a topic legelején kezdtem természetesen -- a te konkrétan felsorolt kérdéseidig, addigra számomra már világosnak tetszettek a válaszok a többi hozzászólásból. Kezdd el talán előlről az alapos olvasást!
Ó igen, és a versenyistállós hasonlathoz idomulva hadd mondjam el, mint egy olyan paripa, aki iskolás életében mindig az élen futott, hogy magamról tudom, milyen keveset jelent az az egész.
Elmondhatom magamról, hogy engem HÍVTAK néhány gimibe,a szüleim azonban a megye legjobb gimijébe küldtek. Ahol kifogtam több évtized legrosszabb tanári leosztását. Puff. Mert lehet, hogy az osztályfőnököt meg lehet választani, de a tanári kart nem, és a legjobb helyen is megvan a legrosszabb leosztás.
Képzelj el egy csinos kis balerinát, aki megtanult egyenes gerinccel járni. Mit mondjak? Első blikkre kiszúrt a helyi városból odakerült kis klikk, és három másodperccel azután,hogy beléptem az osztályterembe, teljesen ismeretlenül úgy döntöttek, én leszek az, akit majd nem szeretnek. Mert én úgy járok ahogy /és ami egy balerinánál természtes tartás/.
Ja, és amikor rájöttek, hogy ez a kis szőke ráadásul észügyileg kenterbe veri őket, a helyzet nem jobb lett. Sőt!
Én annak a négy évnek nem sok boldog percére emlékezem. De ez egy hosszú történet. Hmm... Viszont rengeteg lelki difit okoz a dolog, és ha később nem történik valami rendkívüli, ezek a difik hosszú távra szólnak.
Szóval a versenyparipa itt hamar az élre tört, mert kisujjból ment szinte minden tantárgy, és egy kisujjból kirázott érettségi után az egyetemen mégis rájött, hogy itt már tanulni is kéne... És ott kellett megtanulnia használni a tanulás képességét. Nem volt egyszerű. Egy okos nőnek is lehetnek kudarcai :O). Csak arra sem készített fel senki, hogy lesznek, és fel kell valahogy dolgozni őket. Főleg, hogy négy év alatt egy gyilkos kis kamaszközösség kicsinálta az ember önbizalmát.
Mázli volt, barátok lettek, tanulni megtanulni ott sem késő, de azért lehetett volna máshogy is.
Figyelem, nem dicsekvés jön, csak felvilágosítás Vajknak!!!
Nálunk apuka IQ 150, anyukáé állítólag magasabb, kölykök genetikailag erre kódoltak... ÉS ÉN NEM AGGÓDOM AMIATT HOGY A VÁLASZTOTT ISKOLÁBAN CSAK BUTULNI FOGNAK!!! Nagyon mozgékonyak, nagyon kreatívak, és én azt várom el az iskolától hogy:

1. tanítsa meg őket gondolkodni, tanulni, és legfőképpen arra a nagyon fontos dologra, hogy a tanulás érdekes, a tudás öröm.

/Én a sok OKTV eredményemmel semmire sem mentem. Úgy, magában. Puff./
Tudod, a memória, a tanulási képesség pontosan a kreatív, alkotó képességek, illetve bizonyos mozgástevékenységek által hatékonyan fejleszthető. Az agy egy bonyolult szerkezet, működését még csak kutatják, de az intelligencia fejlesztésének már van szakirodalma! Talán utánanéznél, és akkor ismerős monentumok köszönnének rád a Waldorf módszerből.

2. Még véletlenül se legyen olyan a gyerekközösség, hogy kiutálja azt, aki magától is az első pont szellemében él és cselekszik /lásd stréber vagy "tanárkedvence" rögeszmék/.

Ja, és nekem volt olyan tanárom, akinél gimiben már többet tudtam -- mondjuk matematikusként az irodalomtanárnőmnél -- és ezért nekem voltak negyvenötperces feleléseim, csak hogy bebizonyítsa, ő a "Jani". Ciki, hogy én valószínűleg addigra már többet olvastam, mint ő egész életében, igaz? Fúj, de utáltam az irodalomórákat miatta! És annak a versenyre kihegyezett rendszernek a rákfenéje, hogy a győzelem nem boldogít. Tudod miért? Mert a versenyeknek egy győztese van csak, a többi vesztes. És mivel őket győzöd le, nem fognak szívből tapsolni neked. SENKI!

3. A könyvek világának csodáit felfedeztetni velük. Olvasni jó. Kell. Az általános műveltség alapja. Mert nemám a tananyag tudása a tudás forrása..., no és fejleszti egyebek között a képzelőerőt /ellentétben a filmekkel, ahol minden kész, a látvány is/.

A mieinken már most látszik, hogy imádni fogják ezt a dolgot, és szerintem csodajó, ha iskolailag és kollektíven könyvtárba járnak. Itt már harmadikban elmentek könyvtárba a gyerekek. Mert érettek voltak rá. Nem rendkívüli?

4. Hogy higgyenek önmagukban.

Én tudom, milyen nehéz az, ha elveszíted az önbizalmadat. Megjátszani nem nehéz. Hanemhogy visszaszerezni...! Szóval nem jobb egy megfelelő közösségben szeretetben, megbecsülésben felkészülni arra a valóságra, amit tizennyolc évesen éretten és telve önbizalommal lényegesen egyszerűbb kezelni, mint mondjuk hétévesen?
És életem egyik legfontosabb konzekvenciái közé sorolom azt a felismerést - elnézést, ha közhelyszerűen hangzik -, hogy ha valamiről ELHISZED, képes vagy megtenni, elérni, megszerezni /mármint ésszerű emberi keretek között/ akkor képes is leszel. Ez a KITARTÁS művészete. Csak éppen kell hozzá az a nagyon fontos dolog, az önbizalom. Mert azzal ugrod át az akadályokat.

És ami itt már többször is előjött. A tempó. Hogy mittomén mikorra tanulnak meg olvasni, meg számolni, meg egyebek. Szerintem az a fontos, hogy MEGTANULNAK. És biztos lehetsz abban, hogy a te gyerekedre is odafigyeltek, hogy akár okosabb, akár butább, akár figyelmes, akár álmodozó, megtanulja az alapokat. Olyan ez, mint a piramis. Minél szélesebb alapokon áll, annál magasabbra lehet építeni. Csak arra kell hú de nagyon figyelni, hogy menet közben egy követ se hagyjunk ki belőle, mert akkor leomlik az egész.

Na igen. Szóval, kedves Vajk, én azt mondom, habár szülői vagy tanári szemmel sikeres voltam, az iskola nagy dicsősége a tanulmányiverseny-eszetlenségeken, mégiscsak okos vagyok, diplomám van, egzisztenciám meg minden, de volt tizenkét év az életemben, amit boldogabban töltöttem volna egy Waldorf iskolában.
Akkor is lenne diplomám, ugyanilyen művelt lennék, ha nem műveltebb, megteremtettük volna a jólétünket, lenne egy fészekalja imádnivaló porontyunk, ÉS talán kedvem lenni elmenni az érettségi találkozókra is...

Szóval, aki nem kötekedni ját ide, és elsőkézből ismeri a rendszert: megkapják a gyerekeim ettől az iskolától, amit én szeretnék?

Bocs a hosszú léért, de ennyi kikívánkozott.
Donna

dcsh Creative Commons License 2001.03.29 0 0 143
Én felsőben tanítok, de azt hiszem az általános felvételi alapelvekről valamit talán tudok mondani.
Szóval a gyereket megnézik, hogy iskolaérett-e. Gyakorlatilag egy mesébe próbálják bevonni, amit le kell rajzolni, kell közben játékosan valamilyen feladatot megoldani pl labdával (segíteni a kismanónak mittudoménmitcsinálni alapon). Gyakorlatilag egy alapos gyerekmegfigyelést végeznek ezzel, úgymint testi fejlettség, eyensúly, mozgás, testsémák, tájékozódás a térben, nyilván kapcsolatteremtő képesség, a rajzolásból lehet a kézügyességre, egy csomó érzelmi életet érintő kérdésre következtetni.
Közben a szülőkkel is elbeszélgetnek egy másik teremben arról, hogy miért akarják ide hozni a gyereket, mi az elképzelésük a waldorfról, mit várnak tőle, mit tudnak róla.
Namost ha nincs nagy túljelentkezés, akkor nyilván csak azt nem veszik fel, akivel az osztálytanító úgy érzi, hogy abszolut nem tudna dolgozni. Ez lehet a gyerek, de lehet a szülő is. Ez hülyén hangzik, de pont azért fontos, mert sokan viszik azért oda a gyereküket, mert mondjuk nem szeretnék a fizetésüket pokémonmatricára költeni (többek között), már ami a Barbikészlet megvásárlása után még megmaradt. Szóval nem árt, ha a szülői ház valamennyire hasonló nézeteket képvisel, nem kell bigottnak lenni! (Elsős most a nagyobbik lányom, és van neki is egy Barbija, egy baba a többi között, sőt játszott már számítógépen is...) Egyébként látszik is a gyerekeken, hogy ki hozta komolyan, és ki mondjuk azért, mert ez fizetős, és azt olyan menőnek gondolta.
Egy normális gyereket általában felvesznek, hacsak nincs túl nagy túljelentkezés. Pest környékén ez előfordulhat, úgyhogy nem tudom, milyen szempontok alapján válogatnak akkor.
Van lehetőség sérült gyerekek integrálására is, de ez tényleg az osztálytanító kompetenciája és szabadsága. Neki kell akkor megoldania a gyerek megfelelő fejlesztését gyógypedagógus segítségével, stb.
Egyébként ma voltunk a nyolcadikasokkal a Megyei Könyvtárban, és irodalmaztak. Ez azt jelenti, hogy az éves munkájukhoz kerestek bibliográfiát. Katalógus alapján, elég ügyesen. Elég hamar megértették, hogyan kell használni a szakkatalógust, a tárgyszavakat meglehetősen jól választoták meg. Én ettől teljesen padlót fogtam. Nyolcadikosok, 14 évesek, nem válogatott gyerekek. Vagy ez normális? Lehet, hogy nekem meg el kellene menni egy normál iskolába...

Ahogy telnek majd az évek először 19-en, majd 20-an fognak hülyének tartani... A kitartás akkor kell majd igazán!
Jópofa tapasztalataim vannak ezzel kapcsolatban. Semmit nem tanulnak a w-ban a gyerekek, mondják, aztán elkezdenek arról panaszkodni, hogy az ugyanannyi idős gyerekük utál iskolába menni, meg hogy milyen baromság a matek feladatlapban ez meg az a feladat, múltkor sem tudták megoldani, stb.

Előzmény: nikoszka (128)
TITIKE Creative Commons License 2001.03.28 0 0 142
És még valami a teával kapcsolatban:
a W. nem Eperízesítésű Lipton tea,

hanem VALÓDI FINOM CSIPKEBOGYÓ HIBISZKUSSZAL!

Előzmény: Vajk (139)
TITIKE Creative Commons License 2001.03.28 0 0 141
Nos akkor:
felzárkóztatás -nemcsak a W-ben, mindenütt van lassabb gyerek és olyan is, aki már Gullivert olvas elsőben. A pedagógiai program olyan, hogy beérik a lassabb is, de nem unatkozik a jobb képességű sem. Valahogy rátapintanak a tanárok, melyik gyereket mivel lehet húzni fölfelé. Mivel nem követelmény, hogy az elsős októberre olvasson, ezért a gyengébb képességűnek is van esélye behozni lemaradását. A nagyon problémás gyerekekkel nálunk pl. gyógypedagógus foglalkozik. Hány állami iskola mondhatja ezt el magáról?
A Fazekast nem ismerem, de itt nem a versenyszellem uralkodik, hanem a segítőszellem. (Ha már szellem :-)) Nem hallottam még hogy csúfolnák egymást, mert az egyik lassabb, szétszórtabb, kövér, stb. DE A TANÁR SEM ALÁZZA MEG A GYERERKEKET! Nincs pellengérre állítás.
És igenis a w. gyerekek kreatívabbak. A F-ben bizonyára irtózatos lexikális tudást birtokolnak, de ez (korábbi magyar kutatások bizonyították)nem garancia a világban való helytállásra.
Ajánlat: Csíkszentmihályi Mihály: Flow - avagy mottó:mindegy mit csinálsz, de azt tedd maximális odaadással!
Ígértem egy konkrét példát.
(Azért nem bocsátkoztam eddig ilyen bizonygatásokba, mert tudtam, hogy hogy ilyen hosszú lesz. Hát nesze!)
Egy három gyerekét w-be járató anyuka, -súlyosabb eset, mert tanít is, -meséli, hogy nyolcadikos lánya brahiból jelentkezett egy elit gimibe (tán épp Fazekas?) Magyarból a kb 100 indulóból a 6. lett, irodalomból kimagasló eredményt ért el olyan témából, amit ők még ráadásul nem is tanultak (József Attila). Mikor megkérdezték melyik iskolából jött, és megmondta, szánakozva néztek rá, mire közölte, hogy csak meg szerette volna tapasztalni az esélyeit, de köszi szépen jól érzi magát a W-ben.
Tényleg nem mérhető össze, egyszerűen más, de nem rosszabb, viszont nagyon emberi, semmiféle szektásság és vallás nincs mögötte (tudtommal egyébként az antropozófia nem vallás, hanem filozófia).
Az ovodáról: olyan, mint a régi időkben a családi tűzhely: konyha, ahol jó illatú dolgok sülnek, a gyerekek sertepertéltek a mama szoknyája körül, aki addig dalolt és mesélt nekik, vagy együtt készítettek csuhébabát, meg készültek az ünnepre gyertyaöntéssel. Nem, itt sincs iskolaelőkészítő dresszúr, meg angol meg balett, viszont imádnivaló óvónénik, akikkel kertészkedni lehet. Miért nem kérdezel meg egy ottani gyereket?

PS: Nálunk van egy valódi, élő apuka, aki Hollandiából jött és túlélte a W-t, amúgy építészmérnök és jófej.

Előzmény: Vajk (139)
GA úr X-ben Creative Commons License 2001.03.28 0 0 140
Kedves Gabeszka!
E link segítségével eljuthatsz az óvodákig is:
http://garfield.chem.elte.hu/Waldorf/Waldorfh.html
Amúgy a Waldorf óvoda is jó. Mint alant írtam, mi azt is végigjártuk.
Előzmény: Gabeszka (137)
Vajk Creative Commons License 2001.03.28 0 0 139
bar nem vagyok olyan nagysag, hogy magamat idezzem, de megteszem, mert latom nemigazan akarozik visszafele olvasni a konkret kerdesek utan:
„hogyan oldjak meg a W iskolakban a gyengebb tanulok felzarkoztatasat? Hogyan tud a tanito kulon foglalkozni a gyerekkel?”
„Hogyan tiporna el egyik gyerek a masikat Fazekasban? Es ha megis, miert ne tehetnee ezt a W-ban? Mitol versenyistallo az, ha magas a kovetelmeny? Ha nem a himihumi, megfoghatatlan, nem merheto ertekeket helyezi eloterbe, mint pl a kreativitas(a w gyerekek kreativabbak, mint pl a Fazekasbeliek?) Hogy mered ezt le? Hogy lehet ezt kijelenteni?”
„Ha nem merheto ossze mas rendszerekkel, hogy lehet jobbnak vagy rosszabbnak titulalni?”
„mikor tanulja meg a gyerkoc azt, hogy neki teljesitenie KELL, ha nem a suliban?”

most csak ennyit. Azoknak feltett kerdeseimet, akik igy vagy ugy vitaba szalltak velem, nem idezem ide ismet, mert ha nem akartak megvalaszolni, az o dolguk. Ez is mutat valamit.

Előzmény: TITIKE (136)
GA úr X-ben Creative Commons License 2001.03.28 0 0 138
Kedves Nikoszka!
A tévénézést megtiltani valóban nagyon nehéz. Talán ott a legegyszerűbb, ahol a családban egyáltalán nincs. De ott meg az az igazi probléma, hogy a nagyszülőknél, rokonoknál már nem lehet tiltani. Ezért inkább arra kell törekedni, ha lehet, hogy ellenőrzés nélkül, szabadon ne nézhessék, és ne álló nap.
Azt, hogy mi az oka, hogy a gyereket nem veszik fel, nem tudom. De megpróbálom a leendő elsős osztálytanítót rávenni arra, hogy jöjjen el ebbe a topikba és mesélje el, milyen elv szerint választott.
Azt, hogy tízből kilencen lehülyéznek, azt ma ebben az országban bármilyen más témában megkaphatod. Így szerintem ebből ne csinálj magadnak problémát.
Előzmény: nikoszka (128)
Gabeszka Creative Commons License 2001.03.28 0 0 137
Én újra feltenném a nagyon konkrét kérdésemet:
Tud valaki Waldorf óvodát ajánlani? Az is jó? Vagy iskola jobb? É-Budán hol van ilyen?
(Bár tudom W- isk-k a topic címe, de most nem nyitnék a kérdésemmel egy W. ovis topicot is)

Köszönöm,
Gabeszka

TITIKE Creative Commons License 2001.03.28 0 0 136
Nos, örülök, hogy legalább erre reagáltál. Annak is nagyon örülök, hogy ha te nem azonosulsz ezzel a cikkel, ámde nézd meg az utánad hozzászólókat. Én csak erre gondoltam, hogy másokat megzavarsz.
Egyébként engem csakis az emberi butaság tud kihozni a sodromból, még az amúgy élénk és kreatív gyermekeim se! Úgyhogy nem emiatt járnak a W-be, mint ahogy nem divatból, sem nem sznobságból.
Sőt. Legtöbb szülő igenis megküzd pont ezzel a megcsontosodott előítélettel, mint amilyen a tied, a legrosszabb, amikor ez a vita a családon belül zajlik.
Nekem gyermekeim apját kellett meggyőznöm, aki némi rábeszélés után másfél év után beült egy nyílt napra (amit többször javasoltam neked is!)
Büszkeségét legyőzve másnap felhívott és beismerte, hogy ilyen fantasztikus órát még életében nem látott! (szakmabeli lévén...)

A többi megjegyzésedhez:
-nem dobtam ki a tévénket és megszűrve, és limitálva nézhetik is (elektronikus babysitter).
-számítógépünk is van, használhatják is. De minek? Hogy lövöldözzenek, mint az eszementek? Szerintem még ráérnek vele akkor, amikor már értelmes dolgokra (világ megismerése, stb) tudják használni.
Mi volt még?
A teahasonlat igen jó, de te leragadtál a fekete teánál, pedig isteni a zöld is, meg a csipke, sőt lehet keverni is!
Konkrét kérdésre pedig lehet konkrétan válaszolni.
Állunk elébe!

Előzmény: Vajk (135)
Vajk Creative Commons License 2001.03.28 0 0 135
A masik, hogy mibol gondolod, hogy keszpenznek veszem a cikket?
Hiszekenyseg:
Eppen azert kerdezgetek(amikre nem kapok valaszt), mert nem hiszem el masokkal ellentetben a Waldorf rendszer hatasossagat.

Konkretumokat pedig en varok mar miota, de ugylatom hiaba: az ervek elfogytaval tipikus kisember viselkedes a hangero felemelese, a vadaskodas.
A kerdeseim nem provokaciok, legfeljebb az tartja annak, aki a lelke melyen maga sem tudja rajuk a valaszt, de mar elkotelezte magat egy vilagkep fele es ilyenkor baromira kellemetlen maganak beismernie, hogy talan nem alaposan.

A kerdeseim azert vannak, hogy megismerjem a w modszert, nem azert, hogy fikazzak.
De felfoghatod oket az advocatus diaboli szerepnek is.Tokmindegy mit hiszel, hiszen te a divatnak elsz: pszeudo entellektuel korokben divat fikazni a tevet, divat a media agymoso szerepevel lekicsinyelni masokat, divat a new age-s iranyzatokat elfogadni.
Pedig ha jozan esszel elnel, nem tiltanad a gyerekedet a tv-tol, max megvalogatnad a musorokat, amit nezhet. Csakhat ez konnyebb megoldas, mint az odafigyeles, amit masoktol, vadidegen tanaroktol varsz el maximalisan. PC-kozelebe is lehet engedni a gyerkocot, mert nekik ezek az eszkozok a tanulas, a vilag megismeresenek eszkozei. Ha nincsenek szurve az innen erkezo infok, akkor lesznek ezek karos hatasuak, addig nem.
Tudod, mint a tea a teafuvel...a keseru teafuvet kiszurod, de a teat utana elvezheted. Milyen szar azoknak, akk amiatt, hogy lustak leszurni a teafuvet, egyaltalan nem isznak teat ! Rengeteget vesztenek, es meg csak eszre sem veszik.
De hat hiaba magyarazom, mert egyszerubb atvenni egy eszmet, egy vilagnezetet , mint sajatot kialakitani.

Előzmény: TITIKE (133)
Vajk Creative Commons License 2001.03.28 0 0 134
HA nem vetted volna eszre a nagy turelmed altal elvakitott szemeddel, ezt eppen a waldorf mellett hoztam fel, miutan valaki a topicban a waldorf es az egyhaz kapcsolatat feszegette.

Node sebaj

Ha ilyen ingerult vagy, akkor valoban kell a gyerekeidnek a waldorf egy kis kompenzalasnak...

Előzmény: TITIKE (133)
TITIKE Creative Commons License 2001.03.28 0 0 133
Nézd, nem tudom mi ez az "Ethos" újság, de ha te minden marhaságot ennyire készpénznek veszel, akkor ne nézz sokat tévét, mert palira vesznek! Bár, most, ahogy belegondolok, tulajdonképpen ideális alanya és terméke vagy modern médiatársadalmunknak.
De nem értem, mi a fenét akarsz itt, csak provokálsz, vagy bosszantani akarsz bennünket? Azt hiszem, aki komoly érdeklődő, azt rosszindulatú fröcsögéseddel eléggé megkavarod.

Érzésem szerint néha átbeszélünk egymás feje fölött, mert képernyőtök furcsa szűrője csak a negatív kisugárzású véleményeket engedi át. A többi nem látszik?
Ha konkrétumot tudsz, azzal gyere, légyszi.
Kösz.

Előzmény: Vajk (125)
Vajk Creative Commons License 2001.03.28 0 0 132
Dinomanusz,

hogy valaki legalabb valaszoljon a neki feltett kerdesekre: a kivancsisag hajt erre.

Előzmény: Dinomanusz (131)
Dinomanusz Creative Commons License 2001.03.28 0 0 131
Dear Vajk..

(figyuzod, milyen jó az waldorf? tanulok angolul egy rakás éve, és már ilyet is ok mondani...)

Mit akarsz te itt tulajdonképpen?
Nekem is vannak tippeim, de tőled erre most csak egy kb 5-10 szavas mondatot szeretnék válaszul...

Kösz

Dino

Vajk Creative Commons License 2001.03.28 0 0 130
Ez igy is van:))
Csakhogy ez nem az Egyebek topic, hanem a Waldorfos:))
Előzmény: tyutyus (129)
tyutyus Creative Commons License 2001.03.28 0 0 129
„Nem az a feladatunk, hogy a felnövekvő generációnak meggyőződéseket közvetítsünk. Hozzá kell segítenünk, hogy saját ítélőerejét, a saját felfogóképességét használja. Tanuljon meg a saját szemével nézni a világban. … A mi vélekedéseink és meggyőződéseink csak a mi számunkra érvényesek. … Képességeket ébresszünk fel, és ne meggyőződéseket közvetítsünk.”
/Rudolf Steiner/

És mi is van mostanság az államiakban?
A gengszterváltás után volt ugye a NAT (az minden választás után újraszülődött, mire három éve szegényke agyoncsonkítva napvilágot láthatott… Aztán a mostani kerettanterv az olyan, mint a 78-as, csak a cucilista embertípus helyett istenhazacsaláddal van megtőtve… Nemtom mi lenne, ha eccer végre nem a politika döntené el…

És ím az igazi eklektika, lássátok szümtükkel! (6+6-os ált. + gimit tessenek lekiszemek elé vetültetni)
Naszóval jövőre úgy kéne [a 6almasok szerént], hogy a második-harmadik-negyedikesek és a nyolcadik-kilencedik-tizedikesek mennek tovább a NAT alapvetéseivel. Az elsősök, ötödikesek (és kilencedikesek a négyosztályos gimiben) a kerettantervet kapják, a hatodik-hetedik-tizenegy-tizenkettedikesek még a régit élvezik :-))) De nálunk az eccerűség kedvéér a nem gimis hetedik-nyolcadikosok a kicsinyt átdolgozott múltrendszerit nyűvik, a gimisek viszont NATosok :-) Értitek, ugye? :-) És hozzája a minőségbiztosítás ’áldásaként’ zúduló mindennapos adminisztrációt el ne felejtsem! :-)

<a waldorfos – ha jól tudom – reggel azon meditál, kihez hogyan szóljon, este meg azon, nem volt-e figyelmetlen, sietős valakivel…>

Csupa jót tanultam tőlük. Biztosan nem én vagyok az egyetlen, aki elégedetlen azzal, ami van :-)

Vajk mester, ha kivetnéd kritikai hálódat az egyebekre is, biztosan találnál ezt-azt :-)

Előzmény: Vajk (125)
nikoszka Creative Commons License 2001.03.28 0 0 128
G.A.
Igen, folytathatod....
Szóval a probl. gyerekeket az osztálytanító említette, nem tudom pontosan milyen problémában szenvedtek. Persze, ha úgy veszem, minden gyereknek van valami "problémája"...:-))))
TV stb. témában, nem is elsősorban rólunk van szó, én is a gépen dolgozom egész nap, inkább a gyerekek 6-7-8-9 éves koráról.... És az a rossz, hogy hiába küzdünk mi kézzel lábbal a tévézés ellen (és nem is tiltással, hanem alternatíva felajánlásával, pl. társas, meseolvasás stb., amit el is fogad, és már nem is igényli a TV-t) ha a nap nagy részét olyan gyerekek közt tölti, akik másról sem tudnak beszélni, és az egész csoport Pokémonokkal és szörnyekkel játszik....
Köv. kérdés. Mi lehet az esetleges oka annak, hogy nem veszik fel a gyereket??? Mennyi erre az esély?

És írj még bármit, amit fontosnak tartasz!!!!! Én tényleg nagyon jónak tartom ezt a fajta iskolát, de baromi nehéz, mikor 20-ból 18an lehülyéznek érte.... Persze többnyire minden mögöttes tudás nélkül, csak mert ez Más...:-)))De azért kitartok!!!

szalka Creative Commons License 2001.03.28 0 0 127
Hat ez tenyleg megdobbento egy cikk.:-o
Eddig is tudtam, hogy nagyon sok kissi vaskalapos katolikus vezeto mindent szabadelvi iskolat es nem vallasos ember konnyen lesatanistaz es minden mast az ordog vezerel es egyeb suletlensegek. De hogy egy ilyet le is merjenek irni, ez egyertelmuen becsuletsertes es Usarol leven szo olyan konnyen kaphatnak egy akkora pert a nyakukba mint a haz.
Tiszta idegbaj, ez mar fobia.
Előzmény: Vajk (125)
L. W. Creative Commons License 2001.03.28 0 0 126

Aztaszentségitapofámleszakad!

:-O


(L.)

Előzmény: Vajk (125)
Vajk Creative Commons License 2001.03.28 0 0 125
Valaki felvetette, hogy van valamifele viszony a katolikusok es a Waldorf modszer kozott.
Egy cikk egy katolikus lapbol:

Milyen a Waldorf iskola?

USA: Waldorf tanárok állítják, hogy Lucifer vezetése alatt állnak
A topic című lap számol be egy igencsak különös kaliforniai szövetségről, amelyben hívő keresztények fogtak össze a vallások mindennemű köztámogatását ellenző polgárokkal. Szervezetük, amely az "emberek a legális és nem szektás iskolákért" elnevezést viseli (angol rövidítése PLAN), beperelte Sacramento város tanügyi igazgatását, és azt akarja elérni, hogy azonnali hatállyal szüntessék be néhány Waldorf iskola állami finanszírozását. A vádiratban az olvasható, hogy a Waldorf iskolák elválaszthatatlanok az antropozófiától, azaz egy okkult eredetű vallástól. A PLAN egyik vezetője dolgozott egy ideig a kaliforniai Waldorf iskolák egyikében, míg le nem lepleződött előtte a tanítás vallási jellege. A Waldorf tanároknak készült képzési anyagokban felfedezett különböző szövegeket, okkult tudományról", "szellemi hierarchiákról" és "az ember szellemi vezetéséről". A Waldorf tanárok a diákokat azok csillagjegyétől függően 4 csoportba osztották. Hitvalló keresztények számára teljességgel elfogadhatatlan továbbá egy sokatmondó kijelentés a "Túlélési útmutató Waldorf tanárok részére" c. kiadványban. amelyet a területileg illetékes tanügyi hivatal képzési forrásanyagként engedélyezett. Ebben a Waldorf képzés vezetője a következőket írja: "A legtöbb dolog, ami tanári munkánkhoz, felkészülésünkhöz, művészi, sőt meditatív munkánkhoz hozzájárul, Lucifer vezetése alatt áll. Az ő felügyelete alatt nagyszerű tanárok lehetünk, mivel sok mindent neki köszönhetünk, ami a múltban a civilizáció és kultúra felvirágzását jelentette."

(ETHOS újság, 2000/2. sz.)

Vajk Creative Commons License 2001.03.28 0 0 124
Eloszor is az idezett kerdesemre nem valaszoltal, pedig te hoztad fel...

"reklámot meg még nem is láttam róla sehol, szinte titkolják, hogy van ilyen. Akit érdekel jöjjön el, nézzen meg minket"
Errol nekem az Amway jutott az eszembe:))) vajon veletlen?

"Engem pl. megdöbbentett, hogy informatikát tanítanak alsóban. Minek? Az 5 évvel ezelőtti tudás ma semmit sem ér "
Nyilvan nem azert tanuljak, hogy 12 ev mulva kezdjek el hasznalni. Amugy pedig az informatikanak is van alapja, ami nem evul el.
Minek eszel, hiszen ugyis ehes leszel.... ismeros logika?

Előzmény: FeCO (123)
FeCO Creative Commons License 2001.03.28 0 0 123
Vajk, én jóformán csak az itt hozzászólók véleményéből ismertem meg a Waldorfot, egyébként ugyanúgy vert tőle a víz, mint téged. A hozzászólók viszont a hozzászólásaik színvonalával minősítették az általuk képviselt értékrendet, s mondhatom, meggyőztek arról, hogy gyerekeim kiegyensúlyozottabbak, boldogabbak lesznek a Waldorfban (ha végül tényleg emellett döntünk - anyagiak miatt) mint a hagyományos suliban. Sőt valószínűleg nem lesznek hülyébbek sem a végén, legfeljebb kevesebb költő születési dátumát köpik fejből.

Volt korábban egy központi kérdésed:
hogyan oldjak meg a W iskolakban a gyengebb tanulok felzarkoztatasat? Hogyan tud a tanito kulon foglalkozni a gyerekkel?

Ahogy én látom, azért van rá lehetőség, mert 30 fő helyett csak 14-18 fősek az osztályok. Voltam most már iskolai bemutató "elsőscsalogató" nyílt napon hagyományos suliban, a 30 fős elsős osztályból én is kiszúrtam, hogy 1 gyerek egyáltalán nem volt ott lélekben (köze nem volt az órához), s a tanitónéni bizony nem tudott rászánni 2 másodpercnél többet.
3 osztály indul abban a suliban, egyik tanítónéni GYED-ről jön vissza, de már rohant is haza, alig lehetett vele pár szót váltani, láthatólag kevéssé örült neki, hogy újra tanítania kell. A másik tanítónéni napközis csoportot vitt eddig, a harmadik egész jó volt. 3-ból 1 volt tapasztalt és lelkes, ez kicsit erős, engem elriaszott. Nyilván ma csak éhenhalni lehet a tanítói fizetésből, s ez engem aggaszt. Ahogy olvasom, a Waldorfban sem jobbak a fizetések, de talán több a lelkes, meggyőződésből, gyerekszeretetből tanító, mert a suli lényege is valamiféle emberközpontúság, ha jól értem, s nem divathóbort, reklámot meg még nem is láttam róla sehol, szinte titkolják, hogy van ilyen. Akit érdekel jöjjön el, nézzen meg minket, s ez szimpatikus, mint ahogy az is hogy a szülőkkel is beszélgetnek, nem küldik el finoman a 10 perces szünetben rohanva.

Te voltál már nyílt napokon? Milyenek a tapasztalataid? Engem pl. megdöbbentett, hogy informatikát tanítanak alsóban. Minek? Az 5 évvel ezelőtti tudás ma semmit sem ér, s ők 12 év múlva kerülnek munkahelyre "legrosszabb" esetben. Ha ehelyett azt tanulják, hogyan kell alkotni vagy gondolkodni vagy információt hatékonyan feldolgozni, sokkal többre mennek vele.
Ugyanúgy megdöbbentett, hogy fél év suli után az elsősök pörgős, feszült figyelmet igénylő agyzsigerben részesültek matekórán. 20-30 perc után mindenki fészkelődött a helyén, többen felálltak, esetleg elmászkáltak, de az óra 45 perces volt. Normális dolog belekényszeríteni a gyerekeket ebbe? Ebből tényleg azt tanulják meg, hogy van kényszer és kész. Dolgozzál ingyért, kussoljál, és nézd hogy híznak meg mások rajtad. Ez a mai magyar társadalonak az egyik rákfenéje, és ez a sok hagyományos iskolarendszerben agymosott embernek köszönhető. Tényleg zseninek kellett ugyanis lenni régen ahhoz, hogy az özönlő információtenger (tananyag) mellett esetleg gondolkodni, összefüggéseket meglátni is maradjon ideje valakinek. Így meg felnőttként is csak néz, hagyja, hogy kisákmányolják, és még örül is neki hogy nem rúgták ki, ugyanis folyton ezzel fenyegetik, mint régen a buktával a suliban. Beleköt egy-egy mondatba, összefüggéseket nem lát. Ez a többség, én így látom. Ha ezen nem változtatunk, továbbra is rabszolgatársadalom leszünk. Persze a hatalomnak ez a leghőbb vágya ma is, lásd új kerettanterv: minden órára pontosan előírva...

Előzmény: Vajk (122)
Vajk Creative Commons License 2001.03.27 0 0 122
dcsh
koszi a valaszt, reakciot.

Egy iskolatol elvarom, hogy a gyerekemet megtanitsa tanulni es ezt gyakoroltassak is vele(marmint a tanulast). Elvarom, hogy ne dolgozzon a szuloi neveles ellen, ne elszigetelt ertekrend alapjan lattassa a gyerkoccel a vilagot. Vilagitson ra a lehetosegekre, de ne o dontse el a gyerek helyett, hogy neki mi a lelkehez kozelallo vilagnezet. Ez a szulo es a fiatal individuum dolga.
A modszertanban elmelyedhetek, de nem az en dolgom, hanem a tanare. Az en dolgom a modszertan eletkepessegenek a vizsgalata utan FELELOSEN eldonteni, hogy melyiket valasztom.Nem az eppen most aktualis intellektualis divatiranyzatokat meglovagolva kiserletezni a gyermekem jovojevel, hanem a leheto legjobbat adni.
"Vagyis tulképp ha az alapelvekkel sem tudsz azonosulni, hanem elutasítod azokat, akkor kicsit fölösleges a módszertant kritizálni. "
E logika alapjan nem kritizalhatom a fasizmust sem?? Vagy az iszlam torvenyhozast? Mitol felesleges olyat kritizalni, amivel nem ertek egyet??

"hogy te ezt az egész waldorfot gyengeelméjűségnek tartod"
nem, hanem divathobortnak. Ami elfogadhato egy farmer vagy egy polo eseten, de iskolavalasztasnal....
Atgondolatlannak tartom, nehol tudomanytalannak az egesz elmeletet. Leirasokat, amiket talaltam errol semmi extrat nem mutatnak a hagyomanyos modszertannal szemben, csak tul vannak magyarazva.(mint a marketing kb..)Elmeletek sokasagat gyartjak a temaban, de lenyegeben nem ternek el az alaptol, csak szoszaporitasnak foghatok fel.

"Mi az a dolog, amin felbosszantod magad?"
A butasag (finomitva pontositanek:ellenoriz(het)etlen informaciok) telitorokbol valo kiabalasa.(idezeteket lasd lentebb) Es ezekre alapozva "mozgalmat" szervezni, majd elbujni a felelosseg elol. Atvenni mas velemenyet es nem kialakitani a sajatomat, legyen az barmifele autoritassal valo szembenallas akar.

Kerdeseim megtalalhatoak lejjebb es eleg konkret temakat erintenek. Nem az elet ertelmet firtatom(42), hanem szvsz elegge korulhatarolhato dolgok megertesehez kertem segitseget a temat nalam minden bizonnyal jobban ismero szuloktol, tanaroktol, es tanuloktol.
Erdemi valaszt meg nem igazan kaptam....kiveve talan a Te leveledet, ami persze ujabb kerdeseket vetett fel bennem.

Előzmény: dcsh (116)
TITIKE Creative Commons License 2001.03.27 0 0 121
Tényleg nem nagy cucc, de a barátnőm azonos korú, "húzós " iskolába járó gyereke, aki hasonló lelkesedéssel indult elsőbe, ma utál bejárni, rohamot kap, ha a másnapi időmérős olvasási tesztre gondol , és este 8-ig ülnek az idióta matemetika feladat fölött.
Ugye ismerős ez a kép?
És ez:
leesett (tavalyi tanévben) az első hó. Becsöngetés előtt a korán érkezett pár gyerek nekilátott egyéni ötlet alapján!!! hótéglát gyártani, és mire kezdődött volna a tanítás, állt az igloo alapja. Ekkor kellett némi felnőtti tapasztalat és segítség, de végül is elkészült (gyanítom a főtanítás helyett) délutánra a tökéletes jégkunyhó! Használható volt, be lehetett bújni és sokáig elállt. Ezt ők találták ki ( a kisegítős, problémás szörnyű W-s gyerekek)
saját ötlet, tervezés, kivitelezés alapján - LÉTREHOZTAK VALAMIT! Ennél nagyobb sikert?! Persze ülhettek volna a teremben és írhattak volna tesztet, felmérőt meg olvashattak volna időre... De így megtanulták, milyen öröm együtt dolgozni, valamit alkotni, aminek nem csak én örülök, hanem a közösségben mindenki.
Ez csak egy példa, ami bennem ragadt meg, de más szülők valószínűleg más példát hoznának fel.

Amúgy: nézz meg egy normál iskola normál osztályát, minima kalkula 2 db problémás gyereket fogsz találni, de a hivatalos statisztika 350000-re teszi az ilyen-olyan problémával (diszlexia, diszgráfia, magatartási zavarral meg egyebekkel) küzdő gyerekek számát. Miért pont ide ne jutna néhány? A tanító felelőssége, mint már egyszer írtam vala, kit vállal fel. Ha pedig vállalta, kísérni is fogja, és bizisten, valahogy a felzárkóztatás is megoldódik.
Még egyszer: el kell jönni és saját szeműleg, fülileg meggyőződni. Aztán kérdezni és utána lehet kígyót-békát. Ha meg végképp nem, hát akkor hátra arc, irány a versenyistálló.
Legközelebb a megmérettetésre is hozok példát!
Jó éjt!

GA úr X-ben Creative Commons License 2001.03.27 0 0 120
Nem. És a többi sem.
Előzmény: leha (119)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!