Legyen ez a Fremos szabvány szerint játszott, digitális modulüzem topikja.Ez nem azt jelenti, hogy ez a FREMO hivatalos magyar topikja! Csak kellett egy olyan hely, ahol beszélni tudunk a felmerült kérdésekről, úgy hogy azokat nem zavarjuk a többi topikon, akiket nem érint...
FREMO honlapja:
http://www.fremo.org
Köszi a történetet és a verset! Az érzés, amit átéltél gyerekek ezreinek hőn óhajtott vágya. Sokan, a korosztályomból is fölkapaszkodnak a Füstiben egy kis nosztalgiázásra. Hogy ne legyek teljesen Off egy engesztelő kép. üdv: Kudar György
Én későbbi évjárat vagyok ugyan, de a gőzösfüstbe még volt szerencsém nekem is beleszaladgálni, révén szülővárosom, Siófok vasutállomásán elég sok gőzös megfordult még a 80-as évek elejéig, én a Balatonhoz vezető vasúti gyaloghídon míveltem hasonlókat, és mikor a házunkban lakó egyik mozdonyvezetőnek feltűnt, hogy enyhén gőzösfüggő a gyerek, a délutáni gőzösös fordák napjait előre kiírta a szüleimnek, hogy tudják mikor kell a gyereket az állomás fele vinni. Még nem voltam 4 éves, de meneszthettem a gépeket, "vezettem" bivalyt, nyalókát és trumannt-az állomástól a Sió-hidakig, ahol leadtak a gépről apámnak - az utasok meg nem tudták miért lett a híd előtt ideiglenes megálló:-)))
Nem tudom ezt ismeritek e?
Szabó Lőrinc
Mozdonyon
Mozdonyon is utaztam: az apám felvett magához, acélparipán lovagolni! De a gép valami más volt, nem voltak karcsú lábai, inkább bivaly, igen, az lehetett, vagy elefánt (csak tökéletesebb az igazinál)... Este volt, vadúl pöfögött, száz lyukán egyszerre fújt a jó szörnyeteg, fújt és sziszegett, ereiből olaj s víz csepegett, s órák villogtak rajta, szervei, mutatók, gömbök, titkos csövei, s fékek, emeltyűk, fogaskerekek, s a tűz-szekrényben vörös szellemek ugráltak, bőgtek... S mikor végre jött a jelzés, a körfűtőház megett, az indítókart és a fütyülőt én húztam meg! (Apa csak segített.)
Üdvözöllek földi! Valóban. A vasútvonal egészen,a belváros széléig, az akkori, Lenin kőrútig ( ma Erzsébet krt.) bejön, a Nyugati pu-ra. A városból kifelé vezető, Váci út- Lehel út, ill. az akkori nevén Rudas László u. (ma Podmaniczky u.) közötti forgalmat lezárva. A város fejlődése megkövetelte a két útvonal átkapcsolását. A körúttól kifelé haladva az átkötések: A Lehel térnél az akkori Élmunkás híd, (ma Ferdinánd), a Bajza u. Bulcsú u. között gyalogos aluljáró (Tunel), az általad említett gyalogos felüljáró a Varannó és Mohács utcák között, a Róbert Károly krt., ahol az óta többsávos közúti felüljáró épült. Innentől már a Rákosrendező következik, a mind annyiunk által jól ismert vasúti helyszínekkel, mint a Füsti és Istvántelek. Elnézést mindenkitől az elmerengésért. üdvgyuri
Akkoriban igen közel lehettünk egymáshoz, mert 4-5 évesként ugyanezt játszottam "ha jól emlékszem" az Állatkert és a Vidámpark között a Lehel út felé átvezető gyalogos felüljárón.
Szia Szegecs! "Ők már a dízelesités idején szocializálódtak, gőzösökkel már csak tejbepapiskanállá reinkarnálódva találkozhattak" Valóban! Csak az ilyen öreg szakik tudják, milyen mámorító érzés (6 évesen 1960-ban), ha a nagyi elengedi a kezem a Ferdinánd híd elején és beszaladhattam a híd közepéig, hogy az alant "elszáguldó" 424-es gőztengerében megmártózzam. Igaza van Moldova Györgynek Akit a vonat füstje megcsapott című könyvében, (szabad fogalmazásban) a vasutat csak szeretetből lehet csinálni. üdvgyuri
Üdv Szegecs! "Meggyőződésem, hogy az analóg vezérlésű modulrendszerek felett eljárt az idő" Azért még ne temetsük. Még él Szombathely és Veszprém. A mási tpic-on egy régebbi hsz-ban vasuTOM írta: neki az életben elég, a szigorúan vett vasúti rendszer. (nem szószerint) A terep gyönyörű kialakítása nem feltételezi a digi üzemet. Sokan a forgalom szabályszerüségét a terepkialakítás mögé helyezik. Viszont abban igazat adok, hogy ez a topic a FREMO-ról szól. üdvgyuri
Üdv Wolf! "Természetesen ez a személyvonatokat és a zárt irányvonatokat" Biztos elmentem valami infó mellett, de nem tudom a személyvonatok és vontatójárművek regisztrációs lehetőségét. Segíííítsééég! üdvgyuri
A tárolóknak árufuvarozási szempontból csak a 3. esetben van szerepük, különben csak az átrendezés, illetve a vonatok felállítása a feladatunk, tehát áru feladás és leadás nem zajlik.
Más kérdés, hogy a teherforgalom színesítése érdekében én az egyik tárolón folyamatosan végeztem feladást, ill. kocsirendelést:D:D
"...április 18-19-re szervezek egy digitális modultalálkozót az Öttevényi Sportcsarnokban." Persze a öttevényi kis "ö" és a sportcsarnok is kis "s" (a szerk...) :-)
Amint azt a novemberi klubvezetőin már említettem, április 18-19-re szervezek egy digitális modultalálkozót az Öttevényi Sportcsarnokban. Az üzem szándékaim szerint a FREMO szabályai szerint fog zajlani (azaz menetrendszerű közlekedés és áruforgalmi tevékenység modellezése lesz), a modellinfrastruktúra kiépítésével kapcsolatban már néhányotokat már meg is kerestem.
Az volna a kérésem, hogy akik szeretnének az üzemben mint mozdonyvezető, forgalmista, vagy ÁFU-s, részt venni, e-mailban vegyék fel velem a kapcsolatot, illetve ahol egy klubon belül több ember is szeretne részt venni a játékban, beszéljétek meg ki melyik napon jönne.
Erre azért van szükség, hogy mind a két napra legyen elegendő mozdonyvezető, illetve kiszolgálószemélyzet az asztaloknál.
(A mozdonyt vezetni szándékozóknak ismerniük kell a digitális üzemre vonatkozó forgalmi utasítást (FM1), ÁFU-soknak az FM2-t is!-vasutmodellezes.5mp.eu-ról letölthető)
Ha szeretnétek saját modellekkel is részt venni a játékban, ezt is jelezzétek felém mailban. A járműnek a következő adottságokkal kell rendelkeznie:
Mozdony:
-Dcc rendszerű dekóderrel felszerelt jármű (ESU,Tran,Lenz stb)
-A kerekek geometriai paraméterei akadálytalan futást biztosítanak 2.1mm-es sínkoronaszintű pályán (régi PIKO kerekekkel szerelt mozdonyok problémásak), tengelytávok alkalmasak Tillig elite típusú váltók szívdarabjainak a bejárásához(Kleinbahn gépek siklanak rajta a túl széles kerekek miatt) .
-A gép mindkét oldalán szabványos vonóhoroggal van felszerelve.
Kocsik:
-Csak fémabroncsos kerekekkel szerelt járgányok lehetnek, egyéb kerékparamétereben lásd a mozdonynál leírtakat.
-Tehervagonok esetén a kocsit egyedi pályaszámmal és hozzá tartozó fuvarlevéllel kell ellátni.(a bárcakészítő program elérhetősége a honlapunkon, telefonos segítséget Wolf27 topictárs tud adni)
-A vagonok mindkét oldalon szabványos vonóhoroggal vannak felszerelve.
A közlekedtetni kívánt gépek pontos listáját (gyártó, korszak(III,IV,V), típus, pályaszám/darabszám) szintén e-mailban kérném a játékosoktól.
Megszólítatott!!! :-) No Először is az eddigi gyakorlatban a tároló állomások a következők miatt vannak a rendszerben:
1. a nagyállomások szerepét töltik be A jelenlegi magyar életszinvonal miatt nem is várható senkitől, hogy nagyállomást építsen, pedig mondjuk Győr is csak 8 vágány és 8 m-en el is férne a személy pu., de ez akkora terhet róna az építettőjére, hogy emiatt nem kell attól tartanunk, hogy ilyen állomások épülnének a közeljövőben. Cseh Vladek barátunk épített ilyen állomást, a neve Stara Paka, de ő egy pénzes vállalkozó...
2. Az üreskocsik tárolási helye, valamint az üreskocsi igényeket innen szolgálják ki. A nemzetközi gyakorlat azt mutatja, hogy minden vonalszakasznak van egy tárolója. Legutóbbi kiállításainkon pl a cseh vonalon kettő volt, vagy Pachernbe az osztrák vonalon is kettő. Ilyenkor az ÁFU szempontjából a korábbi hozzászólásokban felsorolt színeket osszák szét a tárolók között, ilyenkor már nem országonként külön gyűjtik az üres bárcáskocsikat, hanem szinenként. Persze amelyik kocsinál tulajdonosa nem jelölt be színt, ott a korábbi megoldás funkcionál, osztrák kocsi osztrák tárolóra fog visszatérni.
3. a darabárus küldeményel elosztó hely lehet van egy speciális eset, amikor egy nagyállomás, ami nagyállomások hiánya esetén lehet egy tároló is, megkapja a narancssárga színt, ezáltal ő lesz a darabárus onatok kezelő helye. Sajnos ennek az esetnem még nekem is utána kell érdeklődnöm, mert Csehországban volt ilyen, de a töménytelen mennyiségű információ és a játék heve miatt sajnos ennek megismerése elmaradt...
--------
A tárolóknak árufuvarozási szempontból csak a 3. esetben van szerepük, különben csak az átrendezés, illetve a vonatok felállítása a feladatunk, tehát áru feladás és leadás nem zajlik.
A tárolók áruforgalmi szempontból valamilyen formában részt vesznek/részt vehetnek-e a játékban?
Azt hogy külföldön hogyan van, a nálam tapasztaltabbak majd megmondják, legutoljára Győrött részt vettek a játékban mint fejállomások (Makkosmáriaverend és Rásonysáp álnéven).
A jelenlegi modulállomások vonali állomások, valóban nem tárolnak szerelvényeket, csak rakodás céljából álldogálnak az I vágányon kocsik (tolatós tehertől tolatós teherig). Kőszeg lesz talán az első modulállomás aminek lesznek saját állomásítású kocsijai.(legalábbis a vágányszerkezetéből adódóan)
...a tárolók különböző országok állomásaiként (határállomásaiként) funkcionálnak-e/funkcionálhatnak-e?
Passz, majd Wolf nyilatkozik...
Az Északiban pl Pellérd volt a határállomás, ami hasonlóan Bánkhoz és Decshez egy kis háromvágányú vicinális állomás.
A tárolók áruforgalmi szempontból valamilyen formában részt vesznek/részt vehetnek-e a játékban?
Gondolok itt elsősorban arra az esetre is, amikor csak magyar modulok vannak a rendszerben, tehát a külföldi, nemzetközi forgalomra alkalmas kocsiknak végképp nincsen olyan állomásuk, ahová tartozhatnak. De gondolok arra is, hogy a mostani állomások (Habók, Decs, Bakonybánk) sem elméletben, sem a gyakorlatban nem igazán alkalmasak arra, hogy vagonok tárolóhelyeként funkcionáljanak, hiszen elég kis állomások.
Szóval ezzel kapcsolatban jutott eszembe, hogy a tárolók különböző országok állomásaiként (határállomásaiként) funkcionálnak-e/funkcionálhatnak-e? Tehát, hogy a külföldi (és hazai) kocsik tárolási helyéül szolgálnának, azaz innen indulnának, majd érkeznének vissza a szállítás után.
Alapvetően osztom a véleményedet, én is úgy vélem, hogy ami füstöl, szuszog és pöfög az Mozdony (Nagy M-el!), a többi színes kacat meg piros kávédaráló, vagy keréken guruló kék trafó, de a tolerancia jegyében engedd meg, hogy védelmembe vegyem topic PVC uborkában és rollende bleistift-ben hívő tagjait. Ők már a dízelesités idején szocializálódtak, gőzösökkel már csak tejbepapiskanállá reinkarnálódva találkozhattak, és a villamosítási program idején váltak hívő vasútbaráttá. A klubomban mindenkinek van legalább egy csörgője, esetleg szilije, a telefonjuk Taurusra hajazva trillázik, a képernyővédőjükön AGV,TGV,vagy a RailJET fotója díszeleg. Mit tudják, milyen érzés, amikor már messziről érezni a kőszénillatból, hogy vasút felé közeledsz. Túl fiatalok és kész.
Félretéve a kukacoskodást: Hál Istennek elment már a beszélgetés abba az irányba, hogyan lehet megoldani (és nem kitiltani) a III korszak közlekedését a terepasztalon, ne ássuk kii a nem létező lövészárkokat.
Egy valami viszont biztos. Én ugyanolyan szívesen játszom a gördülő szappantartó korszak híveivel, mint a kőszénszauruszokéval, de abban van valami illúzióromboló, amikor a két Ganz gőzös közé beúszik egy desiro, igy a korszakok menetrendi elkülönítését csak támogatni tudom.
Abban is igazuk van, hogy e korszak járműveit is egyértelműen azonosítani kell tudni, és nem csak forgalmi okokból. Ha elkeveredik az uborkánál magasabb árkategóriát képviselő III korszakos kocsid egy Északis méretű pályán, gondolom a sajátodat szeretnéd visszakapni és nem valaki másét.
Egy gondolatsor a részemről: ha jól tudom, ez itt egy modellezős Topik a sok között. Életszerű vasútmodellezésről szól a téma. Valóságosnak megfelelő menetrenddel, menetrend ábrával. Rendben. Fuvarlevél? Melyik vasúttársaság használ ilyet Európában? Mert aztán az itt használtnak semmi köze a valóságoshoz. Még valami: nem kéne piszkálni örökké azokat, akik a szappandoboz formán kívűl szeretik a komoly munkával megtervezett gépezeteket. Vannak még országok a Világon, ahol a mai napig gőzvontatással üzemeltetnek komoly hálózatokat. ( IV.-V. Korszak)
nem rossz... kicsit törtem a fejem.. valami ilyesmit álmodtam meg:D
jobb oldalon 2 vágányú kimenet, ill. 1-2 vágány gépek várakoztatására, bal oldalon fordítókorong (a III korszakos gőzösök miatt:D:D), ill. kihúzási lehetőség (rendezéshez)
vágánytengelytáv 80mm a kezelhetőség miatt, modulszélesség 740. tillig váltók, kézi állítással;) tuti.
így van. az ég világon semmi probléma nincs a III korszakos cuccal. egyetlen egy kitétel van: elegendő jármű kell ahhoz, hogy a menetrend szerkeszthető legyen. Tárolóra begurul, és másik kigurul, ez nem nagyon működik, hacsak tényleg nem olyan vegyes menetrend van, ahol van külön III és IV korszakos gép- és szerelvényforduló... bár ez meg az áruszállítás miatt nem jön össze... szal ennyi. tisztán III-as korszakú menetrendet kell csinálni -> kell elegendő vontató ill. vontatott jármű, ill. bárcás kocsi. ha ezek megvannak, akkor semmi akadálya, hogy legyen egy III. korszakos session...;)
Üdv.
Náluk úgy kezdődik a játék, hogy a szervezők nem csak azt tudják, ki milyen modult hoz, hanem azt is milyen mozdonyt és kocsikat. Így a szerelvény összeállításánál és a menetrendben figyelembe lehet venni a kis sebességű ( gőzös, M28,stb.) III. korszakos vonatokat.
Ezt nálunk is így kellene csinálni, az áprilisi összejövetelen már kezdhetjük.
MDmot3001. SzVK.
A képeket elnézve nekik nincs korszak problémájuk. Vagy valamit nem figyeltem meg jól? Szerintem nem dől össze a világ ha egy gőzös korhű szerelvénnyel végigmegy a pályán. Ha jól láttam van itt is időutazás. Nekem legjobban a kávés vonat tetszik.:-) Mi van ha jön az alagút?!