Legyen ez a Fremos szabvány szerint játszott, digitális modulüzem topikja.Ez nem azt jelenti, hogy ez a FREMO hivatalos magyar topikja! Csak kellett egy olyan hely, ahol beszélni tudunk a felmerült kérdésekről, úgy hogy azokat nem zavarjuk a többi topikon, akiket nem érint...
FREMO honlapja:
http://www.fremo.org
Az állomás neve, vágányhosszai, vágányainak száma, és befoglaló méretei kellenének, január végén kell biztosra mondanod, hogy jön-nem jön az egységed.
Burgeri!
Az e mail címem publikus, írd meg miként szeretnél résztvenni a rendezvényben.(modult hoznál, vagy mozdonyvezetőként szeretnél jelen lenni-esetice mindkettő)
Ha készen leszek a jelentkezési lappal felteszem a honlapunkra illetve ide és a klubtopikba is.
Laca(Lagyesz)
Nem gond ha nem lesz kész áprilisig Habók, ha egyszer nekiálltok, adjatok időt neki, hogy elkészüljön, elvégre egy 15 éves teknyikába kell új szívet ültetni. A kapkodás mindig megbosszulja magát- inbkább megbízható legyen mint gyors, mert lesz még a naptárban az idén augusztus is...:-) Nekem elég ha a nyíltvonalakkal ott lesztek, örülök ha azokra biztosan számíthatok.
Dunaföldvár (SzVK) Sityu munkakedvétől függ (Elkészül é a vágányhálózat áprilisra)
Habók (LAGYESZ) amennyiben üzembiztossá tudják tenni áprilisra az asztalt
Most már bizonyos, hogy állomásonként két főnek tudok szállást és ebédet biztosítani. Az előbbiek költségét és a szállításét a beléptidíjakból kell fedezni, a gazdasági helyzetre hivatkozva anyagi támogatást nem kap a rendezvény.
A mozdonyvezetőknek, további résztvevőknek is próbálok kedvezményes áron szállást és ebédet szerezni, illetve ha a bevételek úgy alakulnak, egyenlő mértékben téríteni ezen költségeiket.
Giganthu ígéretét bírom, miszerint segít a menetrend megalkotásában.
Április 17-én (péntek) du. 2 órától lehet bepakolni, a rendezvény 18-19-én 10-17h-ig tart nyitva, 19-én 17.00-tól bontás
Raktározási lehetőség a rendezvény előtt és után Győrött a Petőfi Művelődési Központban lesz, innen szervezzük meg a hazaszállításokat, ha 19-én nem sikerülne hazavinni a modulokat.
Részletes tájékoztató a Január 31-i klubvezetői találkozón személyesen, illetve az ezt követő héten E-mailban.
Fegyveres őrt is fogsz mellé állítani? Ennyi kisszériás járgánnyal én nem pakolnék tele egy nyíltvonali fél négyzetmétert, mert amíg a kombájnod Busch kukoricát arat, ügyeskezű "látogatók" a járgányaidat fogják learatni egy óvatlan pillanatban...
Szia Szegecs! Köszönöm az adatokat. Közben alaposabban átnéztem a honlapot és letöltöttem a tanulnivalókat. (F1-F2) Igen, megértettem, bár én is csak műkedvelő vagyok a szakmában. Pl az ünnepek alatt kaptam kiképzést egy barátomtól, mi is a védőváltó és hogy miért kell a jelzőt függővé tenni a váltó állásától. Minden kedves vasúttal fertőződött és még nem fertőzött ismerősömnek B.U.É.K. üdvgyuri
Remélem nem vetted kötekedésnek a fentieket, de báncsa a fülemet! :-))
Nem én, örülök hogy itt is előfordulsz, mint tudod autodidakta vasutas vagyok, amit a vaskerekűekről tudok, azt köztetek szedtem magamra. Ezt a "ráf"-ot egy általad is nagyrabecsült modellezőkollégától szedtem össze, bár így belegondolva ő se vasutas, csak mindketten jól tudunk mozdonyra megtéveszésig hasonlító tárgyakat előállítani.
Remélem azért Gyuri megértette, mit is akartam írni.
Ha már ennyire benne vagy a nagyvasút modellezésében, meg még modellt is építesz, akkor jó lenne tisztában lenni néhány szakkifejezéssel!
magasabb a ráfja
Ilyen szót a vasúti járműveken nem ismernek! A kerekeknek nyomkarimája van! Ez biztosítja a vasúti jármű sínen maradását és haladását.
széthúzta a kerékabroncsokat
Nem a kerékabroncsot húztam szét, hanem a kerékvázat (keréktárcsát). A nagyvasúton két keréktípust használnak.
- Abroncsos kerék: A kerékvázra melegen húzzák fel az abroncsot, ami kihűlve egy zsugorkötést eredményez az abroncs és a kerékváz között. Az esetleges fellazulás esetén történő oldalirányú abroncs elmozdulás ellen egy biztosítógyűrüt helyeznek az abronycs erre kialakított hornyába.
- Monoblokk kerék: Az abroncsot helyettesítő rész egy darabból készűl a keréktárcsával sajtoló hengerléssel. Előnye, hogy a hőterhelés, ill. hőelvezetés kedvezőbb az abroncsos keréknél. Hátránya, hogy a futófelület elkopása esetén az egész keréktárcsát cserélni kell.
Remélem nem vetted kötekedésnek a fentieket, de báncsa a fülemet! :-))
Amúgy meg minden olvasónak Modellezésben és Kiállításokban Gazdag Boldog Új Évet Kívánok!
Tudnál mm-ben valami adatot írni. Milyen magas kerék perem a még elfogadható,...
Az RP25-ös szabvány szerinti kerekek biztosan jók, pontos metrikus értéket most nem tudok írni.
A Roco, '80-as évektől gyártott PIKO, TRIX, Gützold gépekkel nem szokott gond lenni, a régebbi PIKO-knak és kétsínesített Märklineknek magasabb a ráfja, illetve a Fuggerth kocsik ráfmagassága sem jó. (gyakorlati tapasztalat)
hány mm a keréktáv?( gondolom nem tengelytávról van szó)
De bizony néha arról is: a fentieket megkoronázza a Kleinbahn - vigyáz ne keverd össze a Klein Modellbahn-al, két külön cég- ennek a ráfja is magas, de ha ez mind nem elegendő, annyira szélesek a kerekei, hogy még a tengelytáv se klappol (emiatt van a szívdarabon siklás még 2,5-ös Roco váltón is). VasuTOM megpróbálta orvosolni a problémát (széthúzta a kerékabroncsokat), így a Roco síneken már elmegy a gép, de ezzel a ráf magasságának problémáit nem oldotta meg, így a Tillig váltót továbbra se szeretik a gépek.
"-Csak fémabroncsos kerekekkel szerelt járgányok lehetnek" Mi az oka? Valami gördülési ellenállás, vagy elektromos ok?
is is: a fém kerekeknek a tapadása ívekben kisebb (kevésbé veszi igénybe a mozdonyt), és elektromos ok is van, a műanyag kerék idővel sztatikusan feltöltődik, minden port-koszt a fém keréknél jóval hatékonyabban összeszed, amit aztán a sínekre ken, és a digit-jelet zavaró kis foltokat hagy a síneken.
Szia Szegecs! Biztos nem figyeltem eléggé, így néhány kérdés merült fel bennem: Egy másik topic-on írod, az áprilisi felhívásban: "-A kerekek geometriai paraméterei akadálytalan futást biztosítanak 2.1mm-es sínkoronaszintű pályán"..."tengelytávok alkalmasak Tillig elite típusú váltók szívdarabjainak a bejárásához(Kleinbahn gépek siklanak rajta a túl széles kerekek miatt) ." Tudnál mm-ben valami adatot írni. Milyen magas kerék perem a még elfogadható, hány mm a keréktáv?( gondolom nem tengelytávról van szó) pár sorral lejjebb: "-Csak fémabroncsos kerekekkel szerelt járgányok lehetnek" Mi az oka? Valami gördülési ellenállás, vagy elektromos ok? Előre is köszi a tájékoztatást! Vonatokban, modellezésben gazdag, Boldog Új Évet Kívánok! Minden kedves topic-társnak! üdvgyuri
Az áruforgalommal kapcsolatban az a következő kérdésem, hogy ha a tárolók csak az üres kocsik tárolására és vonat összeállításra szolgálnak, akkor nem eléggé egyoldalú a fuvarozás?
Gondolok itt arra, hogy a való életben a kis állomások (mint terepasztalban Habók, Decs, stb.), ha nincsen más ipar a közelben (szén-, kőbánya), akkor elsősorban mezőgazdasági terményeket, -termékeket, alapanyagokat adnak fel inkább (fa, fűrészáru, gabona, esetleg élőállat), és ha nincsen valami ipar a közelben, akkor elsősorban építő- és tűzelőanyagot (szén, fa) fogadnak, amelyek jöhetnek akár másik kis állomásról is, de inkább nagy állomásról, messziről. Szóval ez a kétirányúság a játékban is megvalósul?
Nem ismerem, hogy a való életben hogyan történik az üres kocsik közlekedtetése, mindig visszatérnek a tárolóállomásra, vagy ha a közelben lenne rá rakomány, akkor átviszik oda, csökkentendő az üresfutásokat? És ez a játékban hogyan működik?
A játékban van véletlenszerűség a feladandó áru mennyiségét illetően (pl. dobókockával :) )? Hiszen a valóságban is előfordul az, hogy vagy adnak fel pl. fát vagy nem, ha igen, akkor se biztos, hogy annyit, mint előzőleg, illetve lehetnek egyedi igények is (pl. modellüzemnél csokiszelet küldése a másik állomásra), amihez a megfelelő számú kocsit küldik a tolatós teherrel.
A kocsik bárcájára honállomásnak mi kerüljön? Ha van, akkor az, ami a modell kocsira van írva? De mi van akkor, ha az összeépített terepasztalban éppen nincsen benne vagy egyáltalán nincsen is megépítve az az állomás (pl. nagy rendezők)? Tehát a bárcára a valódit írjuk vagy egy modellüzemit (pl. XY tároló)? Előbbi esetben a bárcákon szerepelő valódi, de terepasztalban nem létező állomásnevek kiosztásra kerülnek a különböző tárolók között (főleg magyar kocsikra értem)? Vagy csak bárcaszín szerinti tárolóállomás kiosztás van?
Narancs bárcaszín nem választható, az ilyennek kinevezett tárolóhoz a kocsik jellege (G) alapján mennek a kocsik?
Köszi a történetet és a verset! Az érzés, amit átéltél gyerekek ezreinek hőn óhajtott vágya. Sokan, a korosztályomból is fölkapaszkodnak a Füstiben egy kis nosztalgiázásra. Hogy ne legyek teljesen Off egy engesztelő kép. üdv: Kudar György