Legyen ez a Fremos szabvány szerint játszott, digitális modulüzem topikja.Ez nem azt jelenti, hogy ez a FREMO hivatalos magyar topikja! Csak kellett egy olyan hely, ahol beszélni tudunk a felmerült kérdésekről, úgy hogy azokat nem zavarjuk a többi topikon, akiket nem érint...
FREMO honlapja:
http://www.fremo.org
Helyes, helyes, építgessétek csak a nyíltvonali elemeket, íme a hely, ahol kipróbálhatjátok őket:
:-)))))))))))))))
I. Nemzetközi Digitális Modultalálkozó
Helyszín: Öttevény, Öttevényi Általános Iskola sportcsarnoka
Megközelíthető: Győrön keresztül gépkocsival, a Győrből Rajka-Hegyeshalom vonalon közlekedő vonatokkal, helyközi autóbusszal.
Időpont: 2009 április (17)-18-19
Tisztelettel meghívok minden érdeklődőt, látogassa meg a rendezvényt.
A magyar vasútmodellező klubok tagságának többféle részvételi lehetőséget is kínálunk:
1. A pálya építésére a FREMO szabványrendszerének megfelelő, digiális rendszerre alkalmas asztallal rendelkező klubokat hívtam meg. Ha további modellezők is csatlakozni szeretnének az asztalrendszerhez, kérem, e-mail-ben jelezzék részvételi szándékukat. Jelentkezést a rendezvénytér befogadóképességének határáig tudok elfogadni, legkésőbb február 15-ig. A szállítást szeretnénk összehangolni és az egy útvonalra eső asztalokat egy fordulóval szállítani. A szervezett, előre egyeztetett szállítás költségeit tudom csak a belépődíjjakból fedezni!!!!
2. mozdonyvezetők jelentkezését várjuk március közepétől ( Eredetileg február 28-tól hirdettem ki, de technikai okok miatt el kellett halasztani). Ekkorra remélhetőleg meglesz a menetrend és a napi fordák száma, így tervezhetővé válik hány mozdonyvezetőre és ÁFU-sra lesz szükség az egyes napokon. Ezekre a posztokra hirdetek meg a Győri vasútmodellező Klub honlapján (vasutmodellezes.5mp.eu) és az indexen (magyar FREMO-s topik, Vasútmodellező klubok topikja) jelentkezést a menetrend elkészülte és közzététele után.
A feltételek:
-betöltött 18.életév, teljes anyagi felelősségvállalás a rábízott értékekért.(18-év alattiak csak valamely vasútmodellező klub támogatásával és anyagi felelősségvállalása mellett jelentkezhetnek)
a-mozdonyvezetőknek FM1, ÁFU-snak FM1 és FM2 ismerete kötelező. Aki először vesz részt a játékban vizsgázni köteles Dervarits Ferencnél.
Mozdonyvezetők és ÁFU-sok részére térítésmentes szállást biztosítani nem tudok.
A mozdonyvezetők hozzanak magukkal 1 pár fehér, nem bolyhos anyagú cérnakesztyűt, a járművek megfogása végett. (puszta kézzel lehetőség szerint nem érintjük meg a modelleket!!!!)
Kérem jelezzétek a lent megadott e-mail címeken, hogy melyik napon, hányan szeretnének mozdonyt vezetni (FM1 ismerete kötelező) Ez fontos lenne a menetrendi beosztás miatt.
3. Saját járművek részvétele a forgalomban:
A rendezvény során lehetőség van saját modelljeink közlekedtetésére is a menetrendi forgalomban. A hozott járműveknek a következő technikai feltételeknek kell megfelelniük:
Mozdony:
-Dcc rendszerű programozható dekóderrel felszerelt jármű (ESU,Tran,Lenz stb)
-A gép kerekeinek geometriai paraméterei akadálytalan futást biztosítanak 2.1mm-es sínkoronaszintű pályán (régi PIKO kerekekkel szerelt mozdonyok problémásak), tengelytávok alkalmasak Tillig elite típusú váltók szívdarabjainak a bejárásához (Kleinbahn gépek siklanak rajta a nem megfelelő geometriájú kerekek miatt).
-A gép mindkét oldalán szabványos vonóhoroggal legyen felszerelve.
Kocsik:
-Csak fémabroncsos kerekekkel szerelt járgányok lehetnek, egyéb kerékparamétereben lásd a mozdonynál leírtakat.
-Tehervagonok esetén a kocsit egyedi pályaszámmal és hozzá tartozó fuvarlevéllel kell ellátni.(a bárcakészítő program elérhetősége a honlapunkon, telefonos segítséget Farkas Zsolt (Wolf27 topictárs) tud adni)
-A vagonok mindkét oldalon szabványos vonóhoroggal vannak felszerelve.
A hozott modellek az európai vasúttársaságok gördülőállományába tartozzanak, a mozdonyok a magyar, az osztrák és a szlovák vasút járműveinek modelljei lehetnek, mivel felsővezeték nem lesz felsővezetékes üzemű gép nem közlekedhet az asztalon.
Aki saját járművel szeretne részt venni a forgalomban, kérem, február 15-ig jelezze e-mailben. A jelentkezésben adja meg a közlekedtetni kívánt modellek pontos listáját (gyártó, korszak(III,IV,V), típus, pályaszám/darabszám), és jelezze melyik napon szerepeltetné modelljeit.
A rendezvény menete:
Április 17-én du 2órától bepakolás a csarnokba, építés.
Április 18-19-én 10.00-17.00 modellvasúti üzem
Április 19-én 17.00-tól a rendezvénytér bontása
Szállás és étkezés:
A szervezők állomásonként két fő részére térítésmentesen biztosítják az étkezést (a rendezvény helyszínén) és a szállást (Győrött a Széchenyi Egyetem kollégiumában). A keretszám feletti elhelyezésre is van lehetőség, térítés ellenében:
2 ágyas szoba ára: 4500ft+IFA
3 ágyas szoba ára: 4000ft+IFA
A szobafoglalás E-mailben a kapcsolat fejezetben megadott E-mail címen. Határideje 2009 február 15
Kapcsolattartás:
Győri Vasútmodellező Klub
9021,Győr, Aradi Vt. u. 23
Bulkai Lajos:
E-mail:
poc204@freemail.hu
Szitkovits Sándor
szvk@freeweb.hu
közben erősen elgondolkoztam a dolgon, főleg azon, amit a hétvégén is mondtál, és nekiálltam konstuálni egy - a tiétekhez hasonló - rendszert...
még a megvalósításon töröm a fejem... mert így 15°-os bevágásokat kell ejteni a homloklapokon. de ez természetesen egyáltalán nem lehetetlen, csak egy pici odafigyelést igényel. de talán még mindig sokkal kevesebbet, mint a "H" elemeknél... (azért kezdem ugyanis meginogni, mert nézegettem pl. a rétegelt lemez vastagságát, és az bizony nem homogén, tehát tűréssel kell csinálni az összes pozicionálást, és hiába a pontos kivágás, ha egyszerűen nem megy közé az anyag..........)
amúgy Dunaföldváron Wolf elmondásai alapján igencsak felborzolta a vágányépítő énemet az a bizonyos hosenträger a paksi váltókörzetben;) igaz, eddig még csak fonódott váltókat építettem, de majd Bobán ott lesz a két nagyseb váltó is;))))
egy ötlet csak, ezt már Wolfnak is mondtam (jó, gondolom a vágányanyag már megvan), de engem is foglalkoztatott a tillig sínrendszer egyik nagy hiányossága, mégpedig az, hogy a 12 fokos (amúgy csodás rendszerhez) nincs se átszelés, se angol.... utánanéztem a dolognak, és a nagy keresgetés közepette rátaláltam: a PECO csinál 12 fokos szögben angol váltót, sőt, 24°-os átszelést is:)) a sínrendszer vagy a hagyományos 2,5mm-es (code 100), vagy a 1,9 magas (code 75). a tuti, code 80-as (2,09) az valamiért nincs náluk a H0-ban (PECO sínprofilok) /ja igen... az a H0e-ben van...:S/.
Nos, a PECO angol, meg a akár már önmagában is megfelelne a feladatnak, az angol váltónak a 800mm-es ívsugata asszem teljesen baráti, bár én nem szeretem a PECO állítóművét, meg azt a csúnya imitációt középen. és ha az 1,9mm sínkorona magasság gáz lenne, akkor lehet még azzal is elbíbelődnék, hogy belehúzok Tillig síneket (és az, hogy megcsinálom a "tillig-szerű", nem forgócsapos csúcssíneket, már csak hab lenne a tortán...).
szal ilyen gondolataim támadnak.... Bobán sajna nincs angol váltó, ott nem tudom kipróbálni eme lehetőséget....
ha már így vágánytechnikáról beszélünk, felmerül bennem egy kérdés, vajon az állomás egyéb kitérőinél különbséget teszel-e a XI és XIII jelű kitérőtípusok között? (Erre mostanában lettem érzékeny, hogy belemerültem a vágánygeometriák lelkivilágába..). Tudvalevő, hogy átmenő fővágányban fekvő váltók nagy általánosságban csak XI-es típusúak lehetnek (ezek 1:9 elhajlásúak, R=300m, és átmenő köríves), ellentettben a líra 3. és többi kitérőjével (meg egyéb, más helyen elhelyezett váltókkal), amik XIII-as típusúak, a hajlás nyilván ugyan az, viszont R=200m sugarú egyenes váltók (azaz a körívnek a keresztezés előtt vége van). és a nyalánkság a líra második kitérője, ami ivesítéssel asszimetrikus külsőíves váltóvá ("Y" váltó) van alakítva.....
ezért ha valami ötletetek van egyes forgalmi helyzetre, ezt tartsátok szem előtt.
Az eddig élőben tapasztaltak - nem csak idehaza, hanem a sógoroknál látottak alapján is - nekem máris lenne egy F2 -es javaslatom:
Mégpedig az egyidejű menetek szabályzása, vonatveszélyeztetés tolatás közben, stb. témakör beillesztése.
Ha eleddig ez nem volt benne (most nem emlékszem, de azt hiszem nem), akkor ezt feltétlen megér egy misét!
F1 -hez: A vonat elejének és végének jelzése. Az eleje könnyebben megoldható kis odafigyeléssel (funkció billentyű), de a zártárcsa kérdés sem megoldhatatlan.
Az lenne a tiszteletteljes kérésem, hogy aki benne van a "fremo"-s világban, vagy érdeklődik iránta, legyen szíves elolvasni és véleményezni az ide vonatkozó szabályokat l. FM1, FM2.
Fent van valahol a neten?
Az enyém valahol elveszett.
(Én még az első módosítás előtt anno Wolftól kaptam belőle pendrivén.)
Az lenne a tiszteletteljes kérésem, hogy aki benne van a "fremo"-s világban, vagy érdeklődik iránta, legyen szíves elolvasni és véleményezni az ide vonatkozó szabályokat l. FM1, FM2. Szeretném végre a tartalmat állandósítani, formát adni az utasításnak; eddig a kiállítások tapasztalatai alapján eszközöltem némi változtatást és Wolf kolléga véleménye volt az egyetlen irányadó segítség. Úgy gondolom, több szem többet lát :-) Jó lenne, ha az utasítások az áprilisi kiállításig letisztulva, mindenki számára érthetően a játék biztos alapjául szolgálhatnának. Ezért kérek minden érdeklődő hozzáértőt és hozzá nem értőt, hogy olvassa el figyelmesen és a felmerülő kérdéseket, javaslatokat juttassa el hozzám; legyen szó csupán helyesírási hibáról, megfogalmazási problémákról, illetve ha valami túl sok, túl kevés, hiányzik, stb. Kérem, hogy vegyétek figyelembe, hogy ezek az utasítások nem egy az egyben a nagyvasúti utasítások, mivel a modellüzemben akadnak speciálisan kezelendő esetek (pl. nem lehet egy állomáson kiállni az érdekelt vágány mellé meneszteni), ezért ha valami ötletetek van egyes forgalmi helyzetre, ezt tartsátok szem előtt. Persze azért a Máv-os utasítástól nagyon nem szabad eltávolodni, hiszen ezt a "szép magyar vasutat" modellezzük.