Keresés

Részletes keresés

Őzike győr Creative Commons License 2012.12.14 0 0 4594

Kedves Topiklakók, Modellezők, Olvasók!

 

Én is búcsúznék. A hét elején mikor hallottam a szomorú hírt, nagyon lesújtott. 

Belegondoltam, hisz fiatalabb volt mint Én. Átfutottak rajtam a közös emlékek. Hogy mennyi kiállítást csináltunk együtt végig. Hogy mennyiszer vicelődtünk a klubban. A kiállítások által aludtunk együtt kollégiumokban, laktanyában, vasútállomáson, várótermekben. Vagy épp bolyongtunk valamerre. A 'füredi, a bp-i, veszprémi kiállítások, ezek mind már csak emlék!

 

Gondolkodtam, hogy hány éve ismerhettük egymást? Hirtelen meg sem tudtam mondani, de pontosan most sem tudom. Talán általános iskola 5. osztályos lehettem ... Mikor együtt fúrtunk, faragtunk, ragasztottunk ... Aztán később Engem más kötelezettségek másmerre szólítottak, ritkábban jártam a klubba. De Balázzsal bárhol találkoztam, mindig beszéltünk akár csak pár mondatot is. Gyakran futottunk össze buszon, hisz ő is 'csanaki.

 

Nem szaporítanám tovább a szavakat! A gyászjelentés a tegnapi Kisalföldből:

 

Búcsúzik Tőled:

 

Szarvas Csaba

 

http://www.youtube.com/watch?v=t3rluBFlkhM

 

Törölt nick Creative Commons License 2012.12.14 0 0 4593

Sziasztok!

 

Valaki megy a fővárosból autóval, akinél akad egy, esetleg két szabad hely? Vonattal sajnos elég rosszak a lehetőségek (14.05 vagy 15.15).

Előzmény: szegecsszámláló (4592)
szegecsszámláló Creative Commons License 2012.12.13 0 0 4592

Rengetegen hívtok telefonon, én pedig estig dolgozom, elnézést, hogy nem tudok mindenkit visszahívni. Mivel a legtöbben emiatt érdeklődtök:

 

Balázs temetése 15.-én, szombaton lesz, Győr-Ménfőcsanakon a Ménfői temetőben, délután 3 órakor.

 

L

saama Creative Commons License 2012.12.10 0 0 4591

Nehéz egy barátot elveszíteni. Bár nem ismertelek annyira mint itt jópáran, azért sok időt eltöltöttünk együtt. Örülök, hogy ismerhettelek, jó barát és nagyszerű ember voltál. Nyugodj békében, Balázs! Hiányozni fogsz!

Gemenc IC Creative Commons License 2012.12.10 0 0 4590

 

Búcsúzik Tőled a Szekszárdi Vasútmodell Klub is

HosszúPuska93 Creative Commons License 2012.12.09 0 0 4589

És néhány, még eddig nem publikált kép:

HosszúPuska93 Creative Commons License 2012.12.09 0 0 4588

Kedves Barátom!

 

Nagyon nehéz a búcsúzás, mivel most úgy érzem nem csak egy barátot vesztettem el, hanem egy testvért is. Emlékszem, mikor bekerültem a klubba Te már nagyon otthonosan mozogtál ott. A legelején nem gondoltam volna, hogy a mi barátságunk ilyen felhőtlen lesz. Ahogy teltek-múltak a hónapok egyre szorosabbra fűztük ezt a bizonyos szálat kettőnk között. Emlékszem az első közös kirándulásra a Bakonyba, ahol már nem kísértek minket a Szüleink, aztán jött a közös balatoni nyaralásunk, a füredi kiállítások, és még sorolhatnám. Szerencsére nagyon sok időt tölthettem Veled, mert néha már fél szavakból is megértettük egymást. Úgy gondolom, hogy a mi esetünkben ez a nagy egymásra találás nem is sikerülhetett volna jobban, és ezért nagyon hálás vagyok szegecsszámlálónak. 

Mindenki azt mondja, hogy csak a szépre és a jóra emlékezzünk. Nekem nincs is más emlékem,  mint ezek a boldog és felhőtlen együtt eltöltött évek. Végül Vörösmarty versének egy részletével búcsúznék:

 

"Mit mondjak, mit ne mondjak?
  Mind hasztalan!
  Te mégy s egy örömünknek
  Már vége van.

 

  Szelíd szép arcaidra
  Nem nézhetünk,
  És fájni fog, ha rád - csak
  Emlékezünk."

 

                  /Vörösmarty Mihály/

 

 

Emléked mindig velünk marad!

 

Örök Barátod:

Dani

Törölt nick Creative Commons License 2012.12.09 0 0 4587

Balázs, nyugodj békében! Az utóbbi néhány hónapban, mióta Balázs Pestre költözött, sokszor bejött a klubba, festett, tervezett, alkotott, fúrt, faragott. Mindig jó kedvű volt, mindig volt egy frappáns megjegyzése. Örülünk, hogy együtt játszhattunk, hiányozni fogsz nekünk is és a magyar modellezőknek is, és mindig emlékezni fogunk Rád.

 

Őszinte részvétünket szeretnénk kifejezni Balázs családjának.

 

A BFMK nevében, Baross András

szegecsszámláló Creative Commons License 2012.12.09 0 0 4586

Mondom néktek: mi mindíg búcsuzunk
Az éjtől reggel, a nappaltól este,
A színektől, ha szürke por belepte,
A csöndtől, mikor hang zavarta fel,
A hangtól, mikor csendbe halkul el,
Minden szótól, amit kimond a szánk,
Minden mosolytól, mely sugárzott ránk,
Minden sebtől, mely fájt és égetett,
Minden képtől, mely belénk mélyedett,
Az álmainktól, mik nem teljesültek,
A lángjainktól, mik lassan kihűltek,
A tűnő tájtól, mit vonatról láttunk,
A kemény rögtől, min megállt a lábunk.

Mert nincs napkelte kettő, ugyanaz,
Mert minden csönd más, - minden könny, - vigasz,
Elfut a perc, az örök Idő várja,
Lelkünk, mint fehér kendő, leng utána,
Sokszor könnyünk se hull, szívünk se fáj.
Hidegen hagy az elhagyott táj, -
Hogy eltemettük: róla nem tudunk.
És mégis mondom néktek:
Valamitől mi mindíg búcsuzunk.

 
(R.S.)

 

Ez az egyik első képem Balázsról.

Általános iskolásként érkezett a modellezőklubba. Az édesanyja szerint két dolog fogta meg igazán egész életében, a vasútmodellezés és a csillagászat. Szívesen beszélgettem vele bármelyikről, ha lehetőségünk nyílott rá. Sokan ugratták, amiért később a civil életben is a tanítványom lett, a középiskolai évek alatt. A teljes képhez azomban az is hozzá tartozik, hogy jó és szókimondó kritikusom is volt ezáltal, miközben végig megmaradt a barátomnak.

 

Requiem aeternam dona eis, Domine, et lux perpetua luceat eis.
Requiescat in Pace

 

L

burgeri Creative Commons License 2012.12.09 0 0 4585

Gerecse VKE - emlékezünk rád.

Zolinymusz Creative Commons License 2012.12.09 0 0 4584

 

Nyugodj békében Balázs!

Sulzer Creative Commons License 2012.12.09 0 1 4583

Nu te vom uita niciodata.

Nyugodj Bekeben.

Nagyvaradi "Crisana" vasutmodellezo klub

vasutTOM Creative Commons License 2012.12.09 0 0 4582

 Balázska! Nyugodj Békében!

 

BAROSS GÁBOR Vasútmodellező és Vasútbarát Klub Veszprém

CanGuru Creative Commons License 2012.12.09 0 0 4581

Őszinte részvétem a Családnak, a Barátoknak és a klubtagoknak!

 

:-(

Előzmény: Szárnyas FiFi (4574)
H0 roland Creative Commons License 2012.12.09 0 0 4580

Immár az égi vasútmodellezőkhöz költöztél Nyugodj Békében!

beresmarton17 Creative Commons License 2012.12.09 0 0 4579

Balázs :(

Vonatguru Creative Commons License 2012.12.09 0 0 4578

Nagyon nem szoktam sírni, de most sírtam... Nyugodj békében Balázs! :(

Előzmény: Szárnyas FiFi (4574)
maci86 Creative Commons License 2012.12.09 0 0 4577

Nyugodj Békében!!

Előzmény: Szárnyas FiFi (4574)
mejzi71 Creative Commons License 2012.12.09 0 0 4576

Elment egy jó barát ....de az álmai itt maradtak nekünk..

Nyugodj békében Bali

Előzmény: Szárnyas FiFi (4574)
Törölt nick Creative Commons License 2012.12.09 0 0 4575

:-o

 

Előzmény: Szárnyas FiFi (4574)
Szárnyas FiFi Creative Commons License 2012.12.09 0 0 4574

IN MEMORIAM YOUHASBALAGE

 

szegecsszámláló Creative Commons License 2012.11.26 0 0 4573

Az egy ilyen nap volt, de mint írtam, nekem is jogom van a hülyeséghez, pláne "ellipszilonnal" mint arra Gábor rámutatott:-))

Természetesen nem a Marconi, hanem a Morse rendszerű földelt távíróról van szó.

 

Előzmény: benbe (4571)
CanGuru Creative Commons License 2012.11.23 0 0 4572

nem muszály követni…

 

Bocs, de ez magaslabda! :-)))

 

Tényleg, nem muszáj téged követni. :-)))

Előzmény: szegecsszámláló (4569)
benbe Creative Commons License 2012.11.23 0 0 4571

Szikratávíróval biztos nem, azt hajókon használták (vö. rádió).

Előzmény: szegecsszámláló (4569)
tomaszmodell Creative Commons License 2012.11.23 0 0 4570

XIX. Vasútmodell Kiállítás Szombathelyen. Részletek a plakátra kattinva vagy http://www.mmikvmk.gportal.hu

 

szegecsszámláló Creative Commons License 2012.11.23 0 0 4569

Kedves Ferenc! 

 

Elöljáróban fentartanám, hogy én is írhatok baromságot, bár tény és való, nem szokásom. Helyesen tehát távíróószlop-láb. De attól még, hogy én hülyeséget írtam, neked nem muszály követni…

 

A sürgöny szó jelentése: távirat. (tudomásom szerint)

Az egyik. A másik jelentése magát a távírót fedi.

 

De az biztos, hogy ha a vonatnak táviratban kértek engedélyt - krisztus előtt- , akkor az nem lehetett valami gyors folyamat. :-)

 

Pedig így volt, csak nem táviratban, hanem távíróval, azaz sürgönnyel, és nem volt lassabb, mint manapság telefonon.

 

A mai értelemben vett magyar vasút hivatalos története Krisztus után 1846 július 15.-ével kezdődik. A kezdeti megtorpanás után viszonylag gyorsan kiépül a vasúti rendszer. Mivel már a kezdetektől fogva egészségtelen volt, ha egy pályán két jármű egymással szembe kapott engedélyt az állomásain a közlekedésre, Urunk születése után 1870 évvel már a Monarchia minden jelentősebb állomása szikra- később betűtávíróval (nem telefonnal, mert azt csak Kr.u. 1876-ban szabadalmaztatja egy Bell nevű skót Amerikában) van felszerelve, és a sürgöny útján történő engedélykérés kötelező a járművek menesztése előtt. Nem találtam írásos emléket arról, hogy ez mennyire lassította a közlekedést, de találtam egy korabeli dokumentumot ami szerint nem csak menesztéskor volt használatban a távíró:

„A vasúti távírónak czélja, hogy

a, a vonatközlekedés rendjét és menesztésük, valamint fogadásuk biztosságát előmozdítsa

b, a vasút járműveinek gyors forgalmát, czélszerü elosztását és jobb kihasználását lehetővé tegye

c, a közlekedési akadályokról, balesetekről a forgalmi személyzetet, az igazgatóságot és az ellenőrizeti hatóságok tagjait gyorsan és megbízhatóan értesítse

d, egyéb a vasútak ügykörébe vonatkozó halasztást nem tűrő műszaki, kereskedelmi és igazgatási ügyekben a levelezést az erre jogosult közegek körében lehetővé tegye”

 

A sürgönyhálózatot Baross Gábor alatt és után gazdaságossági megfontolások alapján a Magyar Postával közösen építi ki a M.Á.V. Még az 1930-as években is volt olyan, hogy a postai távirat kézbesítésének egyetlen lehetősége két település között a vasúti távírórendszer használata volt. Figyelemre méltó az is, hogy a M. Kir. Posta csak a vezetékeket tartotta fenn, a berendezésekért a  M.Á.V. felelt.

Viszonylag későn, a 40-es évektől kezdődik csak az LB rendszerű(Local Battery-helyi telepes) telefonok telepítése a meglévő vonalhálózat mellett, ezért ebből az időből előfordulnak olyan fotók is, amikor a vasút mindkét oldalán oszlopsor fut, egyik oldal a távíróé, a másik oldal a telefoné.(Aki ilyet nézeget, úgy igazodhat ki a képeken, hogy a kevesebb porcelánnal megáldott oszlop a sürgönyé)

Érdekesség hogy a Déli vasút sokkal hamarabb (talán az 1880-as évektől, de ebben nem vagyok biztos) megkezdi a telefonhálózat kiépítését, a M.Á.V. szakemberei azonban nem tartják elegendően biztonságosnak a rendszert, ezért csak jóval később indul az államvasúti hálózat fejlesztése.

 

Summa summarum a sürgönykommunikáció hamar bevált, és sokáig szolgálta a vasutat, a vonatok menesztésének gyorsaságáról és pontosságáról meg annyit, hogy ez az informatikai rendszer –természetesen megfelelő eszközökkel és munkafegyelemmel kombinálva- a Magyar Államvasutat a második legpontosabb vasúttársasággá emelte Európában (az első a Német vasút volt, ismerve a precizitásukat, talán nincs mit szégyenkeznünk a dobogó második fokán) és a baleseti statisztikánkat is a mélybe küldte.

 

Legyinthetünk persze minderre azzal, hogy az biza annó volt, de a helyzet az, hogy a távírószerkezetek -a hozzájuk tartozó póznákkal együtt- jó néhány vonalon még a Kr. u. 1950-es évek végén is használatban voltak engedélykérési célokra-bár akkoriban kevésbé merték nyilvánosan emlegetni a Megváltót, mint referenciapontot az időszámításban. A telegrafálósdinak aztán vélhetően a 68-as Csanádi féle törvény tette be végleg az ajtót, mivel az eddigre a kisforgalmú mellékvonali állomásokra szorult távírót az állomással együtt zárták be.

A sokporcelános Telefonoszlop-amit a magyar nyelv tradícionálisan továbbra is sürgönypóznának titulált- itt-ott még Kr.u.1991-ig ( az V korszakig)  társa maradt a megmaradt vasútvonalaknak, sőt porcelánjaiktól megfosztva ugyan, de a mai napig -az üvegszálas kábelek korában is- ezeken kommunikál a magyar vasút (bejárva a 11-es vonalat, egyik-másikon még az egykori porcelántartók furatai is látszanak a légkábelt tartó kampó alatt).

 

A vasúti hírközlésről ennél azért jóval bővebben és részletesebben lehet olvasni Nagyvázsonyban a posta és telefonmúzeumban, valamint van néhány érdekes dokumentum ezzel kapcsolatban a Közlekedési Múzeum illetve a győri SZIE könyvtárában is.

 

Ha már beleástam magam a sürgönytörténetbe, utánanézegettem a betongyámnak is, 1927-es fotókon már van, ahol betonalja van az oszlopoknak, sajnos az oszlop teteje nem látszott, így nem láthattam, hogy sürgöny vagy telefonkábeleket tart e, de az biztos, hogy a betongyám, mint oszloptartozék, az idén már legalább 85 éves.

 

A beton színével kapcsolatban már inkább nem is írok semmit, mert biztos csak mi látjuk rosszul... :-D

Valószínűleg romlik a szemem…

Mond, nem láttatok még tőlem elegendő színhelyes munkát ahhoz, hogy legalább feltételezzétek, nem szokásom több árnyalatot téveszteni?

 

L

Előzmény: derif (4565)
Wolf27 Creative Commons License 2012.11.22 0 0 4568

Sejtettem én, hogy még nem  végleges verziót látjuk a képeken, de különben csak ilyen rövid, egyértelmű választ kaptunk volna, mit amit te írtál, ha nem futtatom át a fórumon a kérdést....
:-) 

Előzmény: Szárnyas FiFi (4567)
Szárnyas FiFi Creative Commons License 2012.11.22 0 0 4567

Szia!

 

A kép nem jó, mert még a porcelán is szürke! Ami pedig még fehér és nincs antikolva

 

üdv

Előzmény: Wolf27 (4566)
Wolf27 Creative Commons License 2012.11.21 0 0 4566

Olyan akasztják a hóhért feelingem van, mint amikor a tanárt tanítják!
;-) 

Előzmény: derif (4565)
derif Creative Commons License 2012.11.21 0 0 4565

Kedves Lajos! 

 

A sürgöny szó jelentése: távirat. (tudomásom szerint)

Hogy lába lenne? Ha te mondod, Lajos...

De az biztos, hogy ha a vonatnak táviratban kértek engedélyt - krisztus előtt- , akkor az nem lehetett valami gyors folyamat. :-)

Csak nem értem, minek ássák a földbe a távirat betonból készült lábát ? :-S

A beton színével kapcsolatban már inkább nem is írok semmit, mert biztos csak mi látjuk rosszul... :-D

 

F

Előzmény: szegecsszámláló (4564)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!