Legyen ez a Fremos szabvány szerint játszott, digitális modulüzem topikja.Ez nem azt jelenti, hogy ez a FREMO hivatalos magyar topikja! Csak kellett egy olyan hely, ahol beszélni tudunk a felmerült kérdésekről, úgy hogy azokat nem zavarjuk a többi topikon, akiket nem érint...
FREMO honlapja:
http://www.fremo.org
,, ... kérem, vegyétek fel utolsó apróbetűs pontnak azt a szép fremo-s szokást, hogy a mindenkori mozdonyvezető a járművekhez csak fehér cérnakesztyűben érhet hozzá."
Persze meg még csak azt kéne! Az utasítás meg kesztyű fajtákról szóljon.
Nézegettem a kocsiadatbázist és egy-két észrevétel:
M62 099 kolléga TVK-s gáztartály kocsijának a a honállomása a bárcán: Tiszújváros
Szegecs kolléga 7508467 psz-u tartálykocsijának bárcája pőrekocsi szinezésű. Abárca helyes kitöltése: IV korszaknál a pötty mögé beírva, hogy Zkks, valamint III korszakba beleírva, hogy Rzf. Hasonló a helyzet a 505072 és 505084 psz-u kocsiknál is. A 7509434 psz-u kocsinál viszont helyesen lett kitöltve, legyen az a mesterpélda...
Egyelőre ennyi de majd ha találok még akkor azt jelzem...
Kb 1 perc alatt el lehet készíteni, ráadásul az alapanyag bármelyik írószerboltban beszerezhető. A lényeg, hogy a gombostű hajlítható, s ne acél legyen.
Made in China!
:-)
valami fehér pöttyel, vagy nem tudom, kissé figyelemfelkeltőbbé kéne tenni.
szerintem a zárjelző tárcsa tényleg nem rossz ötlet, de jelen esetben szerintem a funkciót kéne modellezni, és nem magát a tárcsát... én is valami vonókészülékre akasztott kis jelzésen gondolkozom, amit a forgalmista, vagy egyéb személyzet mikroszkóp nélkül is észrevesz, és a le- és felszerelése sem 2 óra, a kocsi alvázának szétbontásal sem kell hozzá:)
nos, hirtelen valami ilyen buggyant ki a fejemből:
ez mondjuk 0,2mm vastag rézlemezből kivágott 4mm átmérőjű kör, rajta egy fülecske, hasonló anyagból alul az a kupola az mondjuk óncsepp, hogy legyen valami súlya is, és kicsit arrébb rakja a tömegközéppontot. így talán nem "lefelé" nézne, hanem "hátra":D
persze a másik oldalát meg szépen meg kell festeni:D:D:D:D (fényvisszaverő festék???:-P)
zárjelző tárcsa elviekben nem rossz ötlet, még a kivitelezés is megoldható, de hogyan rakod ki a vonat végére? öntapadós legyen?
Ezen én is gondolkodtam.
Szegecsszámlálónak már írtam, hogy talán egy polisztirolpötty is megtenné. Ezt átfúrva és beragasztva egy drótdarabkával talán a kapcsolókészülékre is lehetne tenni.
Lehet, hogy holnap csinálok valamit, majd este megosztom veletek ezirányú tapasztalataimat.
Tényleg: mekkora egy MÁV szabvány tárcsa?
Ha valaki vasút felé megy, mérje már meg nekem.... :-))
Nos először is Pistinek: az utasítást a IV. korszak szelleméhez igazítanám, nekem ez a mai kor túl modern és ha jól tudom ezzel többen így vagyunk eme kis közösségben:) A javaslatokat támogatom, jó hogy valaki végre aktívan hozzászól. Azért két dologban kételkedem: 1. a zárjelző tárcsa elviekben nem rossz ötlet, még a kivitelezés is megoldható, de hogyan rakod ki a vonat végére? öntapadós legyen? mert egyéb mechanikai rögzítéshez a kocsi átalakítása szükséges, és a tulajdonoson múlik, belegányol-é a kocsiba vagy sem.. vagy:akasszuk az ütközöre? ...szóval ezt át kell gondolni, mielőtt beleírjuk. 2. az írásbeli rendelkezés: nem vagyok benne biztos, hogy minden egyes kiállításon papírhalmokat kellene felhasználnunk, én inkább azt mondanám, hogy ha van papír, adjunk, de ne legyen kötelező, az"írásbeli rendelkezésen írásban és élő szóval" helyett azt mondanám: írásbeli rendelkezéssel vagy élő szóban.
Lajossal is teljes mértékben egyet értek, minden kiállítás után takarítom a személykocsik oldalait, ABLAKAIT!( de utálom, hányszor elmondom a kölyköknek, hogy a kocsi oldalát, de főleg az ablakát NE FOGDOSSÁK össze) Bár szerintem cérnakesztyű nélkül is lehet úgy megfogni egy járművet, hogy azon ne legyen ujjnyom... Mindenképpen tudatosítani kell a játékban résztvevőkkel, hogy hogyan kellene egy modellel bánni.. most ennyi jutott hirtelen eszembe..
Eddig is kezeltem a matt felületeket matt lakkokkal, de az eddig kipróbált lakkok felületén még mindig megmaradt az ujjnyom. A cérnakesztyűt olcsóbb, és főleg kultúráltabb megoldásnak tartom.
amúgy a dolog teljesen helyénvaló... a személyszállító kocsik ablakán is végig lehet követni a kiállítás "dolgozóinak" tevékenységét... roppant idegesítő, amikor teszed el a járműveket (természetesen a tetőt és az alvázat fogva....), a megcsillanó fényben dns minták hada néz veled farkasszemet....:S
a csehek/németek megmondták... ott a tolatógép, azé van, hogy azzal mozgasd a kocsit...
Ilyen célokra találták ki a matt lakkot. a mozdonyid felülete ugyanis azért matt, mert ha közelebbről megnézed, a festett felület olyan, mint a kréta, kissé rücskös. Ez a rücskös felület nem veri vissza a fényt, ezért hat mattnak a felület. Azonban ezen az apró rücskös felületen a kezedről lejövő a zsír, kosz jól lálthatóan megtapad, nem beszélve arról, hogy egy idő után a tapicskolástól felpolírozódik a felület.
Pont ilyen célokra találták ki a matt lakkot. Lefújod vele a felületet, és a lakk egy sima felületet ad, azonban a szerkezete miatt nem veri vissza a fényt, és matt hatású lesz a felület. A sima felületen nem tapad meg a kosz, nehezebben látszanak az ujjlenyomatok, miegymás.
Amennyiben tapicskolás-állóvá akarod tenni a mozdonyod, akkor a figurások lakkjai között kell keresgélned. Ilyen pl. a Valejjo akril festékeihez kapható lakk is, de a magyar Citadel colors is tapicskolásálló.
Ha majd minden forgalmi rendelkezést letisztáztatok, kérem, vegyétek fel utolsó apróbetűs pontnak azt a szép fremo-s szokást, hogy a mindenkori mozdonyvezető a járművekhez csak fehér cérnakesztyűben érhet hozzá.
A hócipőm tele a mattított gépeimen lévő ujjlenyomatokkal, vannak járgányok kiállításokon, amik úgy néznek ki, mintha legalábbis azokon szalonnázott volna valaki a vonatbasorolás előtt.
Új 10.14 pont: "Veszély észlelése" Ha a mozdonyvezető a bejárandó állomás vágányain, a vonalnak, pályaberendezésnek vagy másik vonat megfigyelése közben olyan jelenséget vesz észre, amely saját vonatát vagy más vonatot veszélyeztet, akkor meg kell állni, kivéve, ha ezzel a veszély fokozódik. (Pl vonatszakadás esetén a leszakadó vonatrész az első vonatrészt követi) Más vonat veszélyének észlelése esetén annak mozdonyvezetőjét figyelmeztetni köteles.
Először egy filozófikus kérdés: jelen utasítás melyik korszakról szól PONTOSAN?
Ha a ma hatályos F1, F2 -re hajaz, akkor korszerűsíteni kellene a 2.22 és 5.6 ill 5.7 pontokat.
Javaslom felvenni a fogalommeghatározások közé a zárjelző tárcsa fogalmát. Mint ahogy a zárjelő tárcsa használatát is kezdeményezem!
Új 10.13 as pontban javaslom felvenni az "Eltávozás a mozdonytól" pontot az alábbiak szerint: Ha a vonatok továbbítása között vagy tolatás közben a mozdonynak állomáson kell várakoznia, de azzal az előre kapott értesítés szerint mozgást nem kell végezni, akkor a mozdonyvezető a járműtől a forgalmi szolgálattevő engedélyével, az általa közölt időpontig eltávozhat. A Ilyen esetben a mozdonyhoz tartozó FRED az állomáson külön erre a célra kialakított taróba helyezendő!
Új 10.17 pont: "Veszély észlelése" Ha a mozdonyvezető a bejárandó állomás vágányainaka vonalnak, pályaberendezésnek vagy másik vonat megfigyelése közben olyan jelenséget vesz észre, amely saját vonatát vagy más vonatot veszélyeztet, akkor meg kell állni, kivéve, ha ezzel a veszély fokozódik. (Pl vonatszakadás esetén a leszakadó vonatrész az első vonatrészt követi)
Javaslom mellékletként felvenni a szolgálati menetrendkönyv lapját és a lapon előforduló jelek jelmagyarázatát.
Javaslom mellékletként felvenni az Írásbeli Rendelkezés nyomtatvány mását.
Örömmel tudatom, hogy javarészt minden felvetésed egybe esik a mi változtatási szándékunkkal, az új verziót kifejezetten a modulos üzem tapasztalataira szabjuk át (a régi eredetileg a gyerekeknek készült ismeretanyagként nálunk, nem kifejezetten modellvasút specifikus). Az ötleteket továbbra is várom, minél jobb lehessen az "utasítás".