A néphadseregben azok a márkajelzés nélküli kamionok, amiket csak Mancinak neveztünk, valójában nem is Rábák voltak. Csak a motorjuk volt az, bár a prototipusokban még Csepel motor volt, hiszen az autót a Csepel fejlesztette és gyártotta. A teljes neve Csepel D-566, de készült belőle 588 tipusjellel egy-két négytengelyes műszaki mentő kivitel is. Amiért olyan jól tudott alkalmazkodni a terephez, ahhoz nem kellett semmi trükkös hidro-pneumatikus rugózás, nem is volt neki olyan. Egyszerű torziós rugózása volt, viszont rendelkezett azzal, amivel a nagyok (Tatra, Haflinger :-)), független kerékfelfüggesztéssel.
Szerintem nem kell ezt megírnom a Tátrásoknak, tudják ők ezt :-) Legalábbis a topik-alapítójuk Tatrafan igen, sőt valamikor régen a Nagyvasak topikban is írt róla. Méretben az autóépítés két véglete a hatszáz kilós Haflinger és a nyolckerekű óriás Tatra Kolos, de pár dolog nagyon hasonló bennük: központi csőváz független kerékfelfüggesztéssel és léghűtéses motor. Valamint az, hogy kategóriájában mindkettő legjobb a világon :-))
Nemcsak mi sodródtunk a haditechnika felé, hanem a helyzet vált ilyenné. A polgári autógyártás összeolvadt néhány óriásba, akik ugyanazokat az egyenautókat ontják. A kisebb gyártók csak akkor bírnak fennmaradni, ha a saját nemzeti hadseregük és egyéb állami szervezetek megrendeléseikkel támogatják őket. Mint például a lengyeleknél. Ezért ha a mai lengyel autógyártásról beszélünk, akkor bizony nagyrészt a katonai célú járművek körében találhatunk érdekességeket.
De húsvétra inkább a valaha épített egyik legbékésebb célú Star teherautóról teszek fel pár képet. A kocsi valószínűleg még egy szempontból a legek közé tartozik, nem hiszem, hogy készült ennél nagyobb pápamobil :-)
--2. Attól függ, hogy végzek. Előbb az itteni standot kell kivégeznem. Akartam is kérdezni, meddig bezárólag lesz folytatólagosan szervezve ez az össznépi helyre hujja?
---3. O(r)ff: neeeem, amit én láttam már újabb volt, (VW-MAN fülkés), volt rajta márkajelzés és két tengelyes volt.
---1., Mikor csinálod már meg a GY.I.L.A.K. nevű formációt ? --2., Jössz--e a május elsejei , a Közlekedési Múzeum előtt levő Lengyelország Standra ? ---3., Én a néphaccsergben láttam márkajelzés nélküli Rába kamionokat , nem tudom , ebből láttál--e egyet . ezek a hydropneumatikus rugózású teherautók arról voltak híresek , hogy míg a muszkánál hátulról lehettett látni egy kegyetlen nagy kardánbogyót , és terepen volt , hogy a kerekeinek az 50 %--a a levegőben volt , emennek meg valami képtelen dolog folytán ( de ezt a haflingertől kérdezd majd meg ) szinte semmi nem ment a 6 kerekéhez , viszont úgy ráhasalt--simult a terepre , mint valami sajtkrém . Például volt Dócnál egy olyan gyakorlatozás , hogy a russzki szépen tengelyagyig belesüllyedt valamibe , s nem ám úgy , mint az a Star 660 , amit a you tube--n keresztül ide vagy 1 hete a Flakvierling küldött , hogy szépen megy urfika szintén tengelyagyig a tengerben , hanem meg is feneklett . Jött a Rába , megcsörlőzte , s ma is emléxem , hogy mekkorát cuppant a muszka , ahogy a magyar kirántotta . Különben a Rovatalapítónknak igaza van , lassan szívgyógyszereket kell itt szedni, olyan képek jönnek ide a haflinger tollvoltából . Engem különben leginkább az döbbent meg , hogy mennyire is egy hűtlen ganéjis vagyok én ,amikoris , akarva , nem , azért csak--csak fölteszem a kérdést , hogy Dudukát odaadnám--e egy ilyen lengyel mindentverőért , mindentlesöprőért , és a válasz lesujtó ellenem .
Tessék valami szíverősítőt bevenni, mert a java még hátravan :-) Például az AMZ gyárnak is van a TUR mellett még több típusa, amik legalább olyan harciasak. Tessék csak gyönyörködni bennük. A Dzik, a Jaria és a Zubr:
De most inkább visszatérek a lengyel terepjárókhoz, mégpedig az időben nagyot ugorva a most gyártottakhoz. A Honker csak apróság az AMZ-Kutno cég által gyártott tipusokhoz képest. A választékuk elég széles, a különböző nyugati gyárak szériagyártmányaiból átalakított speciális, többnyire páncélozott kivitelektől a különféle kimondottan katonai rendeltetésű terepjárókig, harcjárművekig terjedően.
Az Iveco fődarabokból épített amúgy is elég komoly olasz Scam terepjárót is elég harciassá alakították az AMZ szakemberei:
A Scam alvázának felhasználásával fejlesztették ki a "lengyel Hummernek" is nevezett AMZ Tur katonai terepjárót (amiről a múltkor Flak be is szúrt egy videót):
Nem akarlak nagyon elszomorítani, de a Haflinger erősen megelőzte lengyel kollégáit. Ezek a BR prototipusok 1981-85 között készültek, a Haflinger prototipusát pedig 1958-ban mutatták be és 1974-ig gyártották. A lengyelek az első Warta és Tarpan példányokat mutatták be 1971-ben. a Steyr ekkor már a Haflinger utódját, a mai is a világ egyik legjobb terepjárójának tartott Pinzgauert gyártotta. Egyszer majd szót fogadok és írok kicsit hosszabban a Haflingerről, most csak annyt, ha lengyel kötődése nincs is, de cseh annál erősebb. A Tatra gyár főkonstuktőre volt Hans Ledwinka, az ő szabadalma volt a Tatra egyik fő jellegzetessége, a központi csőváz. A fia, Erich Ledwinka a Steyr gyárban dolgozott és ő tervezte a Haflingert, természetesen szintén központi csővázat alkalmazva,
Balcsin nincs a házban Net.. szóval mostantól ritkásabban leszek.. lényeg a lényeg, kivel találkozok - kivel nem, biztos ami biztos, kellemes és/vagy boldog Húsvétot, kinek mi tetszik ) és még egy kis képecske, ami nemrég készült ) remélem tetszik majd nektek )
Ez valami lengyel autós sajátosság lehet. Mármint az, hogy ha egy ideig nem használnak egy Nysát vagy ZUK-ot, akkor beregadnak rajta dolgok. A Nysa, amit megveszek, is hasonló betegségekkel küszködik. Annak például a hátsó tetőszellőzőjét lehetetlen felnyitni, illetve a sofőrülés van beragadva (se előre-se hátra). Megvizsgáltam mindkettőt és valami igénytelen sárgás zsiradék-szerűséggel voltak bekenve, ami megkeményedett a beléhullott piszoktól. Nem feltételezem, hogy nálad is ez a baj (zárakat nem szabadna kenni), de lehetséges.
Mentségemre legyen, hogy érettségi lebeg a fejem fölött, és sok mindenre nem jut idő.. ide is ritkábban.. még az aksis dolgot se volt idő elintézni, pedig pont most lett volna aktuális, hiszen megyek le hozzá. lehet hogy majd trafóról külön próbálom ki a dolgokat.
Piros önnálósította magát.. Levette a ponyvát az utólsó nagy hó környékén.. de szerencsére nem kaptam rossz híreket, beszámoló alapján átvészelte a telet ) Most majd megint nekiesek egy porszívóval, és a zárakat is megpróbálom életre kelteni, de nem tudom mennyi esélyem van.. makacsok nagyon pár alkatrész már be van szerezve hozá, úgy mint: bólogatós kutya, dobókocka.. ) veteránba kötelező ) majd próbálok szerezni hozzá még pár poroltót, mert kötelező bele ) kéne egy alu elsőláda, meg ilyesmik.. persze ez nem lényeg, előbb a motor legyen rendben.. pl vízcső száz hogy nincs, és talán a fűtő csövek is csereérettek.
Írj nekem megint egy levelet , és akkor egyezTEtünk . Még valami .Vagy 2 hete beírtad azt az ultrafontos , dolgot , ami éppúgy félbeszakadt sajna , mint a kapcsolat a Szöcskés Ügyben érintett nemtudjukmilyennevű Zolival . Arról a retro ZUK tűzoltóautós , blogos beírásodról van szó . Meg tudnál ismerkedni a tulajjal ? Én írtam neki , de nem válaaszolt . Majd megpróbálunk Hozzád elautózni páran . Várom az íméledet .(is . . .).
Ajjjajj... Angliát hagyjuk ki a képletből! csak arra volt jó neki Lengyelország megtámadása, hogy beszállhasson a háborúba. Még a franciákat is beáldozták. Nem nyújtottak segítséget. Sőt, szegény lengyelekkel elhitették, hogy majd úgy ius segítenek, így azok több helyen brutális határvillongásokat követtek el a németek ellen (van róla jópár könyv, pl.: "Der Tod sprach Polnisch"). Még mielőtt háború robbant volna ki.