Lehet a derítő hibája is, az is egy kényes oldat. lehet, hogy elszennyeződött. Szerintem ezeket az oldatokat mindig frissen használd. A mosások mindig alaposak legyenek. Akár az is okozhat elszíneződést. Az LQR összetételét nem ismerem, de könnyen előfordulhat, hogy van benne valamilyen adalék.
Az alabbi linken levo infok alapjan dolgoztam es a masodik oldalon talahato ezustoldo es derito recept alapjan. A hivasi idoket meg az ezustoldaset valtoztattam mert mas filmel probalkoztam.
Ott, most mar kezd egyre vilagosabba vallni, meg a helyes expoban. A foma a sajat kitjeben is LQR-et hasznal mert az tartalmaz szemcseoldot (talan pont K-rodanidot) egy fenidon-hidrokinon eros kontrasztos hivo. Egyelore nem az ezustel van a bajom mert pont hogy tul sotetek lesznek a diaim mar csak azt kene eldontsem hogy alulexponalom a filmet vagy nem hivom eleg ideig. (vagy mindketto)
Azert van sikerelmeny is, par felvetel jo lett, kivetitve szep tonus es reszletgazdag mar csak reprodukalni kene mindegyik felvetelen.
Lenne egy kerdesem, utoljara roll-t hivtam es az ezustoldo utan a derites borkennel (kalium metabiszulfit) lehetett gond mert enyhen csak sargas arnyalatu maradt a film. Mi lehetett a gond ? A borkenes furdot mar hasznaltam elozoleg egy filmnel kifulladhatott volna ? A kisfilmekkel nem volt ilyen gondom. Ujrahivas, mosas, fixalas, mosas utan nem latszik mar a sargas arnyalat.
Rendben, koszi az infot ! Itt a sok mosoly kozt eltevedtem es mar nem ertettem mikor valos es mikor viccelodes. Jo ha van egy kiindulasi pont amihez lehet viszonyitani.
Szines diaval nem volt ilyen gondom mert ott gyari ertekeket kellett kovetni, diafilm-diahivo nem volt mit elrontani, jo is lett mindegyik tekercs, de itt egy negativ filmet probalok forditani azert ez a sok kerdezgetes, nem talaltam hozza gyari adatokat es senki se osztott meg velem erre vonatkozo infokat. Arra mar rajottem hogy nagyon vekony a jeg FF dianal es nagyon bosszuallo ha nem pontos valami. Szinesnel kisse mas az ezust-festek paros miatt de itt csak ezust van, ha kioldottad akkor masodik hivasnal mar csak elrontani lehet, javitani tobbe soha.
Szerintem a kutya az első hívóban van elásva. Itt mindig mélységi ( nagy kontrasztot) adó hívóval dolgozz! Adaléknak szemcseoldásra én KSCN-t használok. Az Ilford receptúra viszont fixírsót ajánl. Nagyjából az érzékenysége a filmeknek felére zuhan. Mindig olyan filmet érdemes használni ami bőven tartalmaz Ag-t. A Foma pont nem az ...azaz a retropan 320 kivétel. Nagyon szépen fordulnak a Rollei filmek és az FP4, Tmax is valamint a Multigrade papír is!:)))
Ha permanganátos ezüstoldást használsz , nagyon vigyázz az oldat frissességére. Szinte alig tartható el.
Úgy vetítesz ahogy jól esik, arra írtam az ajánlást ha diánál meg szeretnéd határozni vetítve a tényleges ISO –t. Azért írtam mert szerintem nem mindegy mihez viszonyítasz. Ha most pl. kisebb a fény vetítéskor, később amikor jobbak lesznek a lehetőségeid, túl világosak lesznek a vetített képek, ellenkező esetben meg sötétebbek. Ami még fontos, hogy diánál a legvilágosabb pontra kell mérni a fényt, és ehhez a ponthoz viszonyítani az adott diafilm / kidolgozás Fé átfogását és az ISO –t. És fontos még, hogy az esetek nagy részében a diának kisebb a Fé átfogása mint Negatív – pozitív eljárásnál.
PL. kinézel egy témát amin elég sok világos felület, és van egy rész ami árnyékban van, nagy a különbség az árnyék és a fény között, szeretnéd, hogy legyen részlet a sötétekben és erre exponálsz, a sötét rész jó lesz, a többi olyan mintha „kihypozták” volna. Diánál ilyenkor nem sok mindent tudsz tenni, vagy hagyod veszni a részleteket a sötétben, vagy keresel egy másik film / kidolgozási procedúrát.
Negatív – pozitív eljárásnál meg a sötétekre exponálsz, a fényekre hívsz, nagyításnál meg „bábozol”.
Igy van, ezt en is igy gondoltam eddig mert ugyis relativ az egesz, hatterfeny, vaszon tipusa, stb csak megzavart ez "És jó a vetítési fényerőd?" . Ha ez olyan reszelozsir poen volt akkor bevettem :)
Egyszerű dolog ez: van egy vetítőd, meg van egy vásznad, úgy állítod fel, hogy a kép kitöltse a vásznat. A házi vásznak kb. másfél méteresek, a házi vetítők ezt szolgálják ki.
A mosoly azt jelzi, hogy komolytalan a téma. Egy vetítőgép fénye adottság. Ha a teljesítményt változtatod változik a színhőmérséklet, ami ff-nél talán nem olyan lényeges, de általában a dia inkább színes.
A 128 apolstilb a mozik telepítésénél, tervezésénél használt érték.
Egymasutan vetitett diakon azert feltunik hogy egyesek sotetebbek masok meg tul vilagosak a nagy atlaghoz kepest. Nem akarok minden vetites elott milimeterre pontosan beallitott vasznat es minden kocka utan fenymeros kalibraciot mert odalenne az egesznek a varazsa.
Tobbszor irtam csak lelkes amator fotos vagyok aki idonkent szeret kattingatni, azt elohivni majd unalmas napokon a csaladdal eggyut vegignezni.
Ha mar csinalom akkor szeretnem tuddni mit csinalok jol es mit nem, ezert szoktam a nagyerdemut megkerdezni, megha idonkent mosolyogni valo is.
A kep erdekel engem is, papira nagyitani egyelore nincs lehetosegem, monitoron nezegetni nem szeretem igy marad a dia amit akar egy kezi dianezovel is nezhetek vagy egy megvilagitott mattuveg felett.
Kivetíted az üres keretet, fénymérőn beállítod ISO50 –net, F2,81/30 kéne mérned, ha nem ennyi, akkor kapcsolgatsz, és vagy változtatsz a vászon vetítő távolságon;-))))
Elohivtam tegnap egy 200-as roll-t ami 100-ra volt exponalva. Novelt idovel es kezd alakulni, meg szarad napfenyben meg nem lattam de az biztos hogy sokkal jobb mint az elozo.
Nekem tetszik a dia, es jo jatek is. Hobbibol fotozok, hivok es ez igy meg erdekesebb.
A Rollei filmek között van víztiszta, árban sem nagyon tér el a Fomától nálunk. Nem ez tart vissza, nemigen használnám semmire a diát, csak a játékért meg nem állok neki.
Vetitem oket, mas a hangulata mint monitoron bamulni. Nagyitomnak nincs egyelore hely igy papirkep helyett inkabb vetitek (ezert mind diazok - Ff meg szines).
Ha van kedved probald ki, recept van hozza de kell egy kicsit "hangolni" a filmhez. Scala meg R100 foma atlatszo hordozoja van es mas a fenyudvarmentesites ezert joval jobb eredmeny erheto el veluk de az aruk is minimum duplaja.
Lehet kapni (talan a Syrexben) Foma R100 kitet az eleg 8 filmhez de ha be tudsz szerezni kalium bikromatot vagy kalium permanganat oldatot akkor otthon is osszeallithatod.
50-80 ASA körül van a Foma 100 kisfilm, és a roll érzékenysége.
Mit csinálsz a ff diával? Vetíted?
Korábban próbáltam egy pár tek. Agfa Scala ff diát, de nem saját hívással, nem is igen volt publikus a hívója, meg a technológia sem. Érdekes, szép, és drága.
Ahol egy fényértékkel túlexponáltad a filmet, ott volt helyes az expó. Ez nem a hívástól függ, hanem az expótól. A fél fok is számít, de az azért nem emel olyan sokat a meredekségen.
Érdemes előbb belőni a hívást, főleg, ha ilyen sok lépcsős műveletbe kezdesz.
A hívási idő és az érzékenység is tájékoztató jellegű, indulásnak jó, de finomítani kell rajta.
Koszi ! Teny hogy azok ahol nincs atmenet a sotet tonusok kozt az 1 FE alulexponaltak de a normal exposokbol is volt par es a +1 FE exponaltakbol egy sem ott mind volt szep atmenet de azok megis kisse tul vilagosaknak tuntek. Probalok majd egy +0.5FE-el.
Ami tortent hogy fomadon LQR-ben (Fenidon-hidrokinon alapu kontrasztos hivo) hivtam foma 100 filmet 6 percig 20 fokon (na jo 20,5 volt) (gyari adatlap 5-6 percet ad meg) Ezutan ezustoldas volt, derites ,mosas, bevilagitas majd ujrahivas ugyanebben a hivoban 7-percig ,fixalas es mosas stb..
1. Mitol lehet hogy az elohivott negativon "szetfolyik" a kep bizonyos helyeken ? Pl a hatterben egy kisebb fa es a levelei inkabb pacak mint kiveheto reszlet. Olyan mint mikor vizes lapra vizfestekkel rajzolsz es kisse szetfut. Erdekesseg az hogy csak par kepen jeletkezik es egy kozepszurke tonuson.
2. Milyen hivasnak felel meg mikor erosen kontrasztos a kep. Reszleteznem; az arnyekoknal nincs atmenet hanem egybol bebukik.
Szia! Az általad említett hívót még nem használtam, de természetesen ezt a film / hívót is ki lehet mérni klf. hívásmeredekségekre és a tényleges ISO –t is meg lehet határozni.