2010. január 2-3., Óbudai Waldorf Iskola 1037 Budapest, Bécsi út 375.
Január 2. szombat
10:00 Gyermekszertartás 10:30 A házasság szentsége. A párbeszédkészség gyógyítása konfliktushelyzetben. Silye Imre előadása 12:30 Közös ebéd 14:00-15:00 Mozgásos játékok kicsiknek és nagyoknak Varga Szemes László vezetésével. 15:00-16:30 Felnőtteknek művészeti munka: a délelőtti téma elmélyítése festéssel – vezeti Döbrentei Zoltán Konfirmánsoknak felkészítés Barabás Kata és Silye Imre vezetésével Gyermekeknek: közös játékok 16:30-17:30 A délelőtti előadás feldolgozása csoportmunkában, majd közös beszélgetésben Gyermekeknek: közös játékok 17:30-19:00 Közös játékok kicsiknek és nagyoknak 19:00-20:00 Vacsora 20:00 Kultikus zárás 21:00 órától Táncház
Január 3. vasárnap
10:00 Emberszentelő szertartás magyar nyelven 11:30 Házasságkötés 12:30 Közös ebéd
""A "gondolat" az miből van? Valamiféle energia ?"""
-a személy központja által generált impulzus, energia , mely elsőrendű működését a mentális (gondolati) síkon fejti ki. Kevésbé hat az asztrális síkra és még kevésbé a fizikai síkra is.
Az imaginációról: az imagináció mágikus művelete az életképzelet középpontjában történik. Amit életképzeleted középpontjába helyezel (helyeznek), azzá válsz.
Szia! Eszembe jutott Juddy Laddon :Föllebben a fátyol című könyvének egy részlete.Nem biztos, hogy így van, ahogy leírja, de azért az elképzelés nagyszerű.(Szerintem.)
Nézzük, hogyan zajlik mindez! Először is az épület rendeltelését kell megfontolnunk. Többen elhatározzák, hogy valamilyen célból egy új épületre van szükség. Ezt a magasabb birodalom tanácsosai megvitatták és jóváhagyták. Az építészekkel és a tervezőkkel közölték, hogy egy csoport új épületet szeretne, így ők nekilátnak a tervezésnek. Papír, ceruza, tervezőasztal és vonalzó nélkül elkészítenek egy tervet, amelyet elfogadnak. Azután az építészek és tervezők üres kézzel egyetlen szilánknyi fa és kalapács nélkül összegyűlnek a kijelölt helyen. Tudati összpontosítással olyan gondolatformát alakítanak ki, amely magában foglalja a tervezett elemeket. Ez a gondolatforma úgy fest, mint egy ködbe burkolózó, homályos épület, amely nem egészen szilárd, de elég jól látható ahhoz, hogy szemügyre vegyék. Körbejárják ezt a gondolatformát, tanulmányozzák, elemzik, összevetik az igényekkel és kitűzött célokkal. Ahol szükséges, változtatnak rajta. Azután a forma anyagivá lesz, megszilárdul. Amikor mindannyian meggyőződtek róla, hogy a végső forma tökéletes, tudatukkal szólítják a fensőbb szellemeket, hogy leheljenek bele életet. Ennek metaforája lehet Michelangelo híres festménye: Isten ujjának érintésével életre kelti az embert. A formát megteremtik és tökéletessé alakítják, de csak életerővel telítve válhat igazán valóságossá. E birodalmak minden lakója közelről ismeri ennek az életadó energiának az áradását, amely mindenütt jelen van. Nehéz ezt azoknak megmagyarázni, akik csak a földi valóságot látják. De mivel ismerem tudásvágyatokat, és remélem, nyitott gondolkodásúak vagytok, megpróbálom leírni olyan érthetően, amennyire csak tudom. Az épület valóban életre kel. Ezen nem azt értem, hogy dobog, elkezd lüktetni, és szinte táncra perdül. De megtelnek bizonytalan körvonalai, szilárd alakot ölt, és anyaggá válik. Első, ideiglenes formájának homályossága eltűnik; a szépség, fény és a vibrálás együtt adják a végső formát. A munka lezárul, az épület a helyére került. Itt az épület sokkal tartósabb, mint hinnétek, hiszen az idő nem bomlasztja szépségét vagy egységét. Csak akkor változik szerkezete, ha azt kívánják. Elképzelhető, milyen élvezetet lelnek az építészek ebben a munkában. Ennek itt nincsenek olyan fárasztó részei, mint a Földön: adminisztráció, hivatalok, telefon megbeszélések, ceruza és papírbeszerzés vagy munkarajzok és vázlatok végtelen sora. Ehhez a munkához csak a kreativitás és tehetség legtisztább formái szükségesek. A jutalom, a költségvetési keretek, építési szabványok, anyagi és időjárásbeli korlátok nélküli lenyűgöző végeredmény számtalan alkalmat ad az elégedettségre
Kedves Mirdad! A szerző régen írta cikkét, azóta sok mindent másként lát. Walter Johannes Stein könyve azóta megjelent magyarul, ez is változás. Örülök, hogy a vitaindítónak szánt cikk elérte egyik célját - ha csak 7 év után is...
Az ábra kommentárjának egy részlete pedig így szól:
„A Föld közepén áll egy hegy, amely kicsi és nagy, lágy és kemény.
Mindenkihez messze van és közel.”
/Ez ugye a Lapis Philosophorum, a Bölcsek Köve szimbóluma, mely valójában maga a Bölcs, a Tudás, mert-e szimbólum, (miként a Grál is) magában hordozza AZT, aki megtestesíti - ez esetben a kő maga a tudás és a Tudó - Mirdad/
Ezért is nehéz rátalálni. A Föld közepe a Föld szíve. Szívcsakrája.
Ami a Pilisben van. Ezt a Dalai Láma Õszentsége is megerõsítette,
amikor hazánkban járt… Történetünkhöz kapcsolódóan
a Pilist tekintsük egyelõre szimbolikusan a Bölcsek Hegyének.
Az ábrát késõbb az édesapja révén magyar származású Walter
Johannes Stein, Rudolf Steiner tanítványa is értelmezte a Grálról
írott, 1928-ban megjelent könyvében. Egyelõre sajnos csak
németül és angolul olvashatjuk.
További, szintén nem újkeletû adat: Rudolf Steiner a rózsakeresztesekkel
kapcsolatos elõadásaiban említi a 12 bölcset,
akik közül 7 az atlantiszi idõk bölcsességét mentette tovább.
Õk a XIII. században inkarnálódtak újra. Kérdés, hogy hol?
1246-tól, a 7 lovag Pilisbe vonulásától kezdve számíthatjuk."
Van egy levezetés egy cikkben, mely vitatható némely szempontból (kívül keresi a szerző a Bölcsek Kövét, mely a belső tudás jelképe), de tanulságos, mert R. Steiner
sejtését közli, mely összekapcsolja Rózsakereszt Krisztiánt és az időtlen (atlantiszi)
bölcsességet.
Beláthatatlan fényű bölcsesség az, amivel Rózsakereszt Krisztiánt (CRC) kapcsolatba hozzák a Tudók! Neve ön-mag-ában is egy jelkép, nem pusztán egy rend megalapítójának neve:
"Rózsa-kereszt-keresztély (keresztény)", vagyis olyan belső-keresztény, aki a rózsák és a kereszt útján jár.
A "modern kor egyik vívmánya", R. Steiner észrevétele, mely szerint a 12 bölcs közül, akikről CRC megemlékezik, 7, az atlantiszi bölcsességet mentette át! Ez, - már csak a 7-es szám jelentősége miatt is, - nagyon fontos, és lehet szimbólikusan is értelmezni, vagyis, hogy a Hétszellem, a Szellemi Tudás legjava időtlen, a legrégibb korszakok (Atlantisz) óta él. ...
Én is nagyon keresem ezeket, kedves barátainkat igen mély emlékek fűzik e felvételekhez, nekik meg is van, de szó szerint megkopott a sok hallgatástól. Esetleg digitalizálva valakinek?? Köszi!
Én a helyedben alapműveket olvasnék, de az sem rossz, ha valamilyen téma érdekel, és azzal foglalkozó előadásokat olvasol. Aztán úgyis újabb téma fog közben felmerülni... és talán a 20. könyvnél megérted, hogy pl. a fa Goetheanum hogyan lehet lény.
Sikerült elolvasnom az itt ajánlott Steiner-életrajzokat. Hemleben könyvétől nagyjából azt kaptam, amire számítottam: végigvezetett kronologikusan Steiner életútján, megvilágította néhány esemény és mű hátterét, nagyjából ennyi az, amit egy monográfiától várnék.
A második, Prokofieff műve, már nehezebb falat - igaz, a címe is túlmutat az egyszerű életrajzon. Ennek ellenére, vagy éppen ezért, valahol a közepe táján elvesztettem a fonalat. Mert ez már nem egyszerű kronológiai életrajz, hanem sokkal inkább antropozófiai munka. Ami nem lenne baj, de amikor arról olvasok, hogy Steiner épp milyen / melyik síkon járt, és épp melyik testét kötötte össze az Antropozófiával vagy az első, fa Goetheanummal (ami egyébként egy lény) - azt nehezen tudom értelmezni.
S nem tudom mi vihetne közelebb a megértéshez. Gondolom antropozófiai munkák olvasása :-)
(Korábban kérdeztem mit olvassak /milyen sorrendben/, ki is tűztem célnak; ezt megelőzően gondoltam, hogy ráhangolódok Steinerre a biográfiák révén. Nos, a hangolódás sikerült, de azért érteni is szeretném.)
Nagyon köszönöm a válaszodat.Nagyon sok mindenre választ kaptam és most egy egészen új területet kell kikutatnom. Az éteri gondolkodásról Bistey Zsuzsa Misztikus és okkult meditációk című előadás sorozatában olvastam, lehet nem először, de akkor figyeltem fel rá.Nem tudtam mit jelent, de nem is találtam róla semmit a neten.Így most ez is megoldódott. Hálásan köszönöm!!!!!!!
Gondolom hallottál már róla, hogy van emberi gondolat és van kozmikus gondolat.
Nos a kozmikus gondolat az, amit szerintem Platon ideának nevezett.
Idea alatt én is ehhez hasonlót értek, azaz olyan eleven szellemi szubsztanciát, ami a kozmoszban van, azaz a szellemi kozmoszban. Ezt észleljük át nem látott módon a mindennapi gondolkodásban és e folyamat eredménye a halott emberi gondolat. Azaz az emberi gondolat szegényes képe a kozmikus gondolatnak.
A kozmikus gondolat közvetlen módon az intuícióban ismerhető és látható meg.
De biztos hallottál már éteri gondolkodásról is. Ezt étertestünkben, fizikai agytól teljesen függetlenül végezzük - ha képesek vagyunk rá. Ennek az eredménye is már valamilyen eleven szubsztancia. Éteri szubsztancia. Ez a kozmikus gondolatnak éteri megfelelője. Az emberi gondolat egyébként a fizikai megfelelője.
Az éteri gondolat az inspirációban és imaginációban élhető át.
Az emberi gondolat a tárgyi megismerésben élhető csak át.
2, a gondolat tulajdonosa szempontjából:
Az állatokban is vannak gondolatok...
Miből van a gondolat?
Semmiképpen sem energiából!
Az emberi gondolat csak képzet, halott kép a tudatban, ami a jelentését a kozmikus gondolattól kapja. Nincs realitása, de éppen emiatt ennek a használata révén lehetünk szabadok. (ami reális, az kényszerítő erővel bír)
Az éteri gondolat jelentést hordozó élet, elevenség, éteri szubsztancia a tudatunkban, ha imaginatív és inspiratív megismerésünk van.
A kozmikus gondolat jelentést hordozó, önmagában is megálló realitás. Olyan szellemi szubsztancia, ami szellemileg él, és oka, de nem forrása a belőle, általa létrejövő dolognak. (A forrása ugyanis szellemi-isteni lény.)
(Még bennem sem tisztult le teljesen, de Steiner elég sok dolgot nyitva hagyott e téren, ha jól látom.)
Ha az emberben észlelhető, és az éber tárgyi tudatban előforduló gondolatra vonatkozik a kérdésed, akkor ezt válaszolnám, mivel úgy látom, hogy a hétköznapi gondolkodásnak, képzetalkotásnak is több szintje van:
-képzet
-individualizált fogalom
-ember formálta fogalom
-egy át nem látott tudati folyamatban befogadott eleven idea rögzített (halott) formába alakított mása (pl. hirtelen felismerés eredménye)
-a valósággal való találkozásból gondolkodással - azaz közvetlen módon - felvett objektív szellemi tartalom az emberi szubjektum által kialakított formában
- a valóságból érzékelés során kapott benyomás által keletkező érzetről, érzésről, átélésről a szubjektumban kialakuló képzet
-olyan tudattartalom, amelyre emlékezni tudunk
-olyan tudattartalom, amelyet tárgyi tudatosságban hozunk létre meglévő gondolataink, képzeteink összefűzése által (pl. következtetés eredménye)
Ma az antikváriumban találtam egy könyvet az imaginációról. Hamvas Béla Mágia szutráját. Ahogy az ilyenkor lenni szokott,pont azon az oldalon nyílt ki a könyv, amelyikre nagy betűkkel rá van írva, hogy imagináció. Azt szeretném kérdezni, hogy igazából mi a "gondolat"? Ha esetleg van rá neoegzisztencialista episztemológiai válasz. én azt is kibírom, de majd először azt inkább csak csukott szemmel olvasom el.