De hát hiszen "be van fogva" az oktatásba a 720-as 412GT! "Dedikált" (alacsonypadlós; forgalmi állományból törölve) oktatókocsi a 707 helyett, ami visszament forgalmi kocsinak. Vagy ez újdonság?
Én egy 10 méteres távolsági Bován tanultam, azóta vezettem kb 30 féle típust, elég gyorsan sikerült megszoknom kb minden buszt, de azt is látom, hogy egyesek mennyit képesek balfaszkodni, és ehhez már az is elég ha néhány gomb vagy a tükör máshol van, nemhogy egy teljesen más típust vezessenek... És szerintem ők vannak többen.
Nyilván nem azt mondom, hogy vágják szét a 263-ast azonnal, de jobb oktatójárművet is lehetett volna készíteni, vagy akkor már egy 260 GVM replikát, mert az az 1 méter tényleg nem oszt, nem szoroz. Mondjuk a jó oldala, hogy így legalább lett egy egyedi jármű :P
Hát, alapvetően alacsonypadlós helyközin tanultam, utána 415-öst vezettem GKI alatt, majd 260-412-VH, de nekem sose okozott problémát se a padlószint, se a tengelytáv különbsége, valahogy megszoktam azonnal mindegyiket. A tükörbe nézve látom hol van, sose álltam meg túl messze a padkától egyikkel sem. Elhiszem, hogy mások nem ennyire könnyen állnak át egyikről a másikra, én lehet utasként is már megszoktam a különböző típusokat, ami hatalmas előny volt, így 5 év után a csuklósokkal se volt gondom. Persze más az, aki eleve szeretetből megy vezetni és nem a megélhetés miatt próbálja elsajátítani a szakmát. Csak azért szóltam így hozzá, mert szerintem nagyon típusfüggő. Lehet olyan, akit tényleg bezavar, de olyan is akad, akit meg egyáltalán nem. Ki én se dobnám, ha már elkészült.
Ebben van igazság, de két ap. típus közt is van különbség, meg vizsga is. Első mozgásokhoz, felső vezetékhez alkalmazkodás, vagy a hálózat specifikusságának megtanulásához azért jó ez is.
Az, hogy olyan magasan ülsz, mint egy kamionban, még a tapasztalt buszvezetőket is összezavarja, nem véletlen, hogy sokan fél méterre állnak meg a szegélytől, amikor visszaülnek... Ezzel pont nem könnyítik meg a kezdők dolgát, hanem éppen megnehezítik, mert miután úgy-ahogy megszokott valamit, át kell szoknia egy teljesen másba. És mondom, ezt a gyakorlati tapasztalatom mondatja velem, hiába mínuszol a sok úrvezető, aki szerintem életében max 200 km-t vezetett, személyautót.
Kb semmivel nem lett volna költségesebb, ha már eleve egy alacsonypadlós oktatóbuszt építenek, vagy befogják erre a célra valamelyik 412GT-t, legalább valamennyire ki lettek volna használva...
Szerintem azért nem 1-2 év múlva lesznek azok a GST-k kidobva, mert nem indokolná semmi. Max. papíron a koruk, de mellé meg oda lehet rakni nyugodtan a futásteljesítményt, értéket, állományba vétel idejét. Így már egész mást mutatna a kép.
Aki nem vezetett még nagyobb járművet, annak pont megfelelő az első szárnypróbálgatásokhoz szerintem. Ahhoz, hogy megszokja, hogy nem egy szgk. méretű valami.
Le voltak bontva vázig, gondolom nem csak azért, hogy ránézzenek és visszalemezeljék, hanem akkor már javították is, amit kellett. Ez nyilván nem egyenértékű egy teljes újjáépítéssel, de nekem ez már megint nem tűnik valami előrelátó gondolkodásnak (felújítjuk a 412-eseket, majd 1-2 év múlva kidobjuk, veszünk helyette 20 éves GST-ket, majd 1-2 év múlva azokat is kidobjuk...)
Hát speciel pont semmi értelme nincs egy olyan típussal kezdeni, amiből még csak hasonló sincs az egész flottában, de ezt mondjuk már akkor is mondtam, amikor megépítették. Autót vezetni se zsigulival tanítják már az embereket, hanem olyan típusokkal, amik egyébként is futnak az utakon.
(És a felesleges billentyűzetkoptatás végett mondom, hogy vezettem 200-as Ikarust meg különböző alacsony padlós típusokat is eleget ahhoz, hogy tudjam, nagyon más, annak ellenére, hogy "darab-darab".)
Egy olyan rendszerben ahol új járművek vagy lesznek, vagy nem, nincs egy kialakult rendszere annak hogy X évente nagyon jó eséllyel megtörténik a régiek pótlása ha szükséges, ott kódolva van hogy valamire költve lesz kisebb-nagyobb összeg majd aztán rövid időn belül feleslegessé válik mert éppen sikerült dupla hatost dobni a dobókockákkal.
Azt meg nem értem hogy pusztán csak azért mert el lesz rakva, mitől lesz kevésbé értelmetlenebb a ráköltött pénz? Attól még egy sosem volt, alig jasznált jármű marad, 0 eszmei értékkel.
Nem kell mindent eltenni! Nem kell ki forgatni az ember szavait.
Csak ha súlyos tízmilliók lettek rá költve egy buszra, hogy tanuló troli legyen, akkor még ha van/lesz is helyette több ap tanuló kocsi, akkor se dobnám ki. Nekem hatalmas pénzkidobás bűne lenne egy ilyen lépés.
A pár éve egyedileg legyártott 263T Tanulókocsi remelem szintén marad. Nem csak a jövőbeni tanfolyamok miatt, hanem az egyedisége miatt is. Tudom, soha ilyen troli nem volt, de mégiscsak egy különleges jármű lett.
A meglévő 412T-k, milyen szintű javítást kaptak a teli piros festéskor? Volt benne valami vázjavítás is, vagy az csak éppen minimális szinten?
Bár felmerült a típus 2024 végi kivonása a forgalomból, de ha erre sor is kerül, úgy van-e távlati terv a kocsik kapcsán? Gondolok arra, hogy lesz-e a nosztalgia flottába besorozva egy darab, lehetőleg az eredeti szürke-piros színben, illetve a két 412GT marad-e üzemi célokra? Vagy csak az Egyik oktató kocsinak?
Lehet, hogy váz szempontjából sokkal jobb állapotú a két GT a sorozati kocsikhoz képest, de nosztalgia flottába csak az eredetiből illene megtartani.
Fémes, cicergő hang vajon mi? Nem biztos, hogy a munkavezeték szénbetét kapcsolatát hallod. Egyéb felsővezetéki elemek is tudnak a rázkódástól ilyen hangot produkálni, bár ez minimális lehet. Ha igazam van, és nem a csúzas hangja, akkor megszüntethető
Igen, sokkal többet bír, nem kopik el. Csak az íveket kell esetleg sűrübben cserélni. Vagy, ahol messzebb van a táplalasi pont, esetleg nagyobb a terhelés, a melegedés/kihülés miatt faradhat el korábban az anyag. A surrogó hang picit csökkenthető esetleg, ha a munkavezetékek kb. középen vannak a kocsi felett. (A troli minimálisan tér ki) Egy szűkebb utcában ez eleve így van, többnyire.
Köszi. Akkor végülis olyan, hogy egy - egy utcában teljes vezetékcsere lenne akkor az nem szokásos. Ezek szerint akkor 10-20 évet simán kibír a drót, nem kopik el?
A surlódásit úgy értettem, hogy mondjuk az I. emeleti lakások esetén ha elmegy a troli előtted akkor ilyen fémes cicergő hang hallatszik amíg mondjuk el nem haladt egy 200 métert. Ezt a zajt lehet vajon hatékonyan csökkenteni? Sokakat állítólag ez is zavar.
Nem lehet általánosítani. Mennyi ív, jég van. Meg, a szénbetétekből is van különböző keménységű, minőségű (téli szén) Van olyan üzem is keletebbre, ahol nagyobb lehet a tél, és töretésre, vasbetétet használnak.