Fontos amit írsz, marha nagy a kulturális különbség a kínaival, de mégis szót kell érteni (most arról ne beszéljünk, hogy a tőke nálunk van).
Ami nekem nagyon csípi a szemem, és látom, hogy már isztambuli teszttel is bepróbálkoztak, az a CRRC gumikerékű villamosa, ami egy teljes tévedés szerintem per Európában, de nálunk tuti az volna.
Ilyenkor vannak mindig olyan döntéshozók, poltikusok, szervilis alakok akik azonnal beleszeretnek:-)
Ezekben a projektekben, szerte a világban, sok közös vonás van. Az egyik, talán a legfontosabb, hogy sose a hazai kormány volt a kezdeményező. Kína jön, gyakorlatilag kész tervekkel, lerakják az asztalra, és közlik, hogy te ezt szeretnéd. Persze, ki lehet hátrálni, nem lőnek agyon akkor se. Viszony olyan opció, hogy igen, az ötlet jó, de ezt meg ezt másként szeretnénk, na olyan nem szokott lenni. És a kínaiak komplex rendszerekben gondolkodnak, ha nem kéred a kínált infrastruktúra-fejlesztést, akkor a Kína máshol is kevésbé lesz veled barátságos.
Úgy mondják, a kínai BYD egy nagy autógyárat akar Magyarországon építeni, és erről is szó lesz a kínai császár látogatásán. Ezt az autógyárat jópár európai ország szerette volna magának, Magyarországon lesz. Az, hogy ez és az előző bekezdés egy hozzászólásba került, nem a véletlen műve. Meg persze már az se, hogy Xi Jinping (Hszi Csin-ping) egyáltalán Magyarországra látogat.
És még valami. Montenegrót a kínai infrastrukturális beruházások finanszírozása csődközelbe sodorta. Több afrikai és délkelet-ázsiai országot szintén. Magyarországon ennyire nem lehet kritikus a helyzet. A belgrádi vasút, bármi is legyen a véleményünk róla, a maga ezermilliárdot el nem érő költségvetésével nem tudja bedönteni a magyar államháztartást, a tervezett repülőtéri vasút, még ha esetleg egy az egyben ablakon kidobott pénzként értékelnénk is, szintén nem fogja veszélyeztetni a magyar állam fizetőképességét.
Persze, bárkinek, neked, nekem, más fórumozóknak, mindenkinek lehet erről véleménye, és nem is szükségszerű, hogy ezek a vélemények megegyezzenek. De azt gondolni, hogy ezt a repülőtéri projektet a magyar kormány kezdeményezte, és Kína szerepe itt a hitel nyújtásában meg építőipari cégek részvételében merül ki, nem több puszta naivitásnál.
Nem hiszem, hogy az országban élőknek túl sok közük lenne ehhez a vasúthoz, korábban is volt már ilyen felvetés, amire úgy reagáltunk, hogy a 100a vonalból kiágazó vágányokat kellene a reptér alá építeni, és úgy tűnt, hogy a szakma és a politikusok is hamar megszerettek, mert emberközeli volt az ötlet, főleg magyar ember közeli.
Szóval bárhogy is fog megépülni ez a "gyorsvasút", legfeljebb alulról nézegethetjük. A dubajozok meg minket felülről néznek. A fenének se kell ilyen.
Szürreális, hogy a város legértékesebb tartalékokkal rendelkező területét bárminemű korlátok nélkül túlépítő arab beruházáshoz vezető, a reptér normális kiszolgálását egyáltalán nem célzó kínai játékvasútról megy itt a diskurzus. Azon túl, hogy nettó hazaárulás ami a szemünk láttára folyik ezekkel a projektekkel (+kelebiai vonal), az ontopik vetülete is katasztrofális. Sebaj, itthon is egyre több embernek lesz reális alternatíva Schwechat a Railjet hálózatba való bekötésével..
Mondjuk, lehet menőbb és a városnak olcsóbb is lenne, ha egy ránkerőszakolt magasvasút helyett helikopterrel vinnék a milliomosokat mini Dubajba.... :) és :(.
Egy New York-i férfi azt mondja, hogy lekéste volna a menetrend szerinti gépet, amivel Londonba akart utazni, ezért végül helikopterrel kellett a John F. Kennedy nemzetközi repülőtérre. De még így is olcsóbban jött ki, mintha áttetette volna a jegyét.
Kevin Droniak még augusztus 18-án egy TikTokon osztotta meg a különös utazás történetét, amikor kivételesen azzal tudott spórolni, hogy helikopterre szállt.
„Ez azért is vicces, mert ma úgy voltam vele, hogy takarékos leszek, és metróval megyek a JFK-re, hogy spóroljak egy kis pénzt, most meg egy istenverte helikopterrel megyek. De ez olcsóbb, mintha egy új repülőjegyet vennék” – folytatta.
Droniak egyébként a sétarepülésekben, helikopterbérlésben és reptéri transzferekben utazó New York Helicopter szolgáltatását vette igénybe.
De más cégek is nyújtanak hasonló szolgáltatásokat, például a Blade, amely az amerikai portál szerint 195 dollárt (69 ezer forintot) kér azért, hogy öt perc alatt Manhattanből a JFK repülőtérre vigye az ügyfeleit.
Ami onnan nézve nem is számít annyira drágának, hogy a New York-i csúcsforgalom idején akár több mint egy óráig is tarthat, amíg az ember eljut Manhattanből a JFK-re.
A videó tanúbizonysága szerint Droniaknak is csupán 5 percbe telt, míg eljutott a repülőtérre, ahol így még fél órája maradt, hogy elérje a gépét.
És a férfi talán azzal sem viccelt, amikor azt mondta, hogy a helikopterezéssel pénzt spórolt. A Norse Atlantic Airways egy olcsó légitársaság, de egy New Yorkból Londonba szóló egyirányú jegy 300-400 dollárba (106-142 ezer forintba) kerül a légitársaság honlapja szerint.
A kínai hitelekről: valamikor olvastam egy cikket, egy afrikai országról ahol kínai hitelből építették át a vasutat. A pénz elfogyott, az első szakasz elkészült, a többire nem jutott pénz. Nos, megnéztem a google-n (sajnos a település nevére nem emlékszem).
A régi google streeview-en volt egy klasszikus, kopottas 1-2 emeletes épület, ami nálunk kb egy mellékvonali kisállomásnak felel meg (a végállomásra gondolok, a fővárosban). Az új képeken meg lett kínai hitelből hipi-szupi ufó formájú design üvegpalota végállomás. Csak a pályát nem sikerült megcsinálni végig, arra nem jutott pénz.
Akarom, nem akarom, de a szeparált kínai reptéri vasút kapcsán csak ez tud az eszembe jutni...
Nem, én a föld alá ásnám be, de magasvasútként. Opcionálisan persze ott is be lehet burkolni egy külön csőbe még hogy a vakondokat ne zavarja a hangja.
Meg mondjuk eleve hülyeség arra leegyszerűsíteni hogy trolibusz vagy villanybusz, mert ez nem így működik. Amennyiben azt mondjuk hogy helyben nullemissziós közösségi közlekedést akarunk, akkor egy meglévő trolihálózatot nyilván nem érdemes felszámolni a villanybuszok kedvéért, vagy egy Rákóczi/Thököly tengelyen el lehet gondolkozni a drót kihúzásán; de józan ésszel belátható hogy még trolibusszal rendelkező városokban sem lesz minden buszjárat fölött drót még csak részben se; egy Kaposvár, Tata, stb. méretű városban meg valószínűleg nem fognak vadonatúj trolibuszüzemet létesíteni ha kipöfögésmentes tömegközlekedést akarnak*.
*:De ha valakinek vannak birtokában olyan számok hogy egy vadonatúj trolibuszüzem létesítése tokkal-vonóval, vezetékkel, áramátalakítóval meg miegyébbel + utána a járművek üzemeltetése lényegesen olcsóbb mint töltők és elektromos buszok beszerzése és üzemeltetése akkor revidiálom az álláspontom.
Sokkal elborultabb ötletem van: a keresztúri erdőn keresztül a Jászberényi útig, majd a Rákos-patak fölött végig a Mini Dubajig. Rengeteg fát kellene kivágni meg a Kökit sem érinti.
Vagy csak egyszerűen ne alapozzuk egy város teljes tömegközlekedését egy olyan technikára amit még nem ismerünk teljesen. Btw ugyebár azt írja a cikk hogy Oslóban nem volt ritka a -16 fokos éjszakai hőmérséklet, ami azért valljuk be Budapesten ugyan nem teljesen kizárt, de ha előfordul akkor címlapon hozza a zújság hogy mindmegfagyunk.
"Hol mehetne egy repülőtéri gyorsvasút? Azt azért még a mai politikai hátszél mellett sem tartom elképzelhetőnek, hogy Zugló vagy Kőbánya lakóterületein keresztül menjen (*), ....
(*): Na jó, egy temetőtől délre az erdőben majd a Maglódi út felett még elképzelhető,
Én éles különbséget tennék a kőbányai és a zuglói szakaszok között.
A Maglódi út és a Fehér út nem lakóterület.
A Kincsem Park tömbjét akár átlósan keresztezheti a magasvasút, így már csak a Kerepesi út/Pongrácz út környékétől szorulna rá a most meglévő vasútvonalra.
"de a Nagy Lajos király útján már kizárt dolognak tartom"
Esetleg magasvasút_hangszigetelt_csőben megoldásként el tudnám képzelni.