Keresés

Részletes keresés

Fuzi69 Creative Commons License 2013.01.23 0 0 1668
Pádi jól fogalmazta meg ;-) Sorrend: orvos, nővér, betegszállító. Te vagy az orvos, a nyomdász a nővér, az újságos meg a betegszállító. Igy már gondolom világos :-D
Előzmény: ssd84 (1667)
ssd84 Creative Commons License 2013.01.23 0 0 1667

Tudom én hogy nem lehet. Rengeteg dolgot kéne még tanulnom, remélem fogok is. Azon vagyok. :)

Előzmény: Pádi (1666)
Pádi Creative Commons License 2013.01.23 0 0 1666

Jajjjjjj.... "mert amit én csináltam az a monitoron szép volt"...

 

Ez azért nagyon nem így van. Ahogy előttem is írták ebben a világban vannak alá- és fölérendelések. Mint garfikusnak nagyon sok olyan dologgal is tisztában kell lenned, ami a gépmesterre/nyomdászra nem tartozik.

Lehetne sorolni a példákat a végtelenségig, de felesleges. Ez egy szakma, rengeteg buktatóval, amit szerintem nem lehet egy 2 hónapos tanfolyamon elsajátítani. (Mondom ezt grafikusként és nyomdai előkészítőként.)

Előzmény: ssd84 (1665)
ssd84 Creative Commons License 2013.01.23 0 0 1665

Igen, csak kérdés hogy ki mennyire igényes a munkájára. Pl én, mint kiadványszerkesztő tehetem azt is, hogy elkészítem a magam dolgát aztán oldja meg a nyomda hogy szép legyen, és ha nem lesz az, akkor letojom, mert amit én csináltam az a monitoron szép volt. Vagy vehetem a fáradságot, hogy beleássam magam a nyomdász munkájába is kicsit, hogy kitaláljam mit kéne változtatni. Ugyan ez lehet, hogy elvárható a nyomdásztól is, ha mondjuk látja, hogy valami nem okés akkor kicsit a kiadványszerkesztő fejével gondolkodjon és szóljon neki "lefelé", hogy vegyél vissza a feketék terheléséből mert így nem lesz szép...

De amúgy még nagyon a dolgok elején tartok és eddig azért azt kell mondjam hogy elég készségesen áll a nyomda a dologhoz szerencsére, és a nyomdalátogatás után biztos hogy csomó dologgal tisztában leszek amiről most még csak elképzeléseim vannak vagy még az sem :)

Te is pl tök sokat segítettél. Ha azt mondja nekem a nyomda hogy csináljak indesignban egy digitális proofot mert az nekik segít a színek beállításában akkor 2 kattintás az egész. De ha ők nem mondják, mert mondjuk nem is tudják hogy tud ilyet a szoftver akkor érted....

Előzmény: Fuzi69 (1664)
Fuzi69 Creative Commons License 2013.01.23 0 0 1664

Persze, az lenne az ideális, de sehol a világon nem tudják a gépmesterek, hogy is készül egy kiadvány. Amikor szedték a betűket kézzel, akkor sem érdekelte a gépmestert, hogy milyen csipeszt használt a szedő. A mai világban is így van. A mediamarkt-ban a taktáros sem tudja, hogy mi van a tv-ben, de a tv gyárnak figyelnie kell, hogy esetleg a raktáros hogy fogja dobálni a tv-t, ezért nekik olyan csomagolást kell tervezniük. Vannak fentebb lévő szintek és vannak lentebb lévők. Mi ebben az esetben a fentebb lévők vagyunk.

Előzmény: ssd84 (1663)
ssd84 Creative Commons License 2013.01.23 0 0 1663

Persze van igazság abban amit mondasz, de akkor ez fordítva is működhet. Egy kiadványszerkesztőnek nem kell ismernie hogy a nyomda hogy oldja meg a nyomtatást, mert az is egy külön szakma. Viszont szerintem pont az a baj, hogyha nincs átjárás a kettő között. Szerintem valamilyen szinten ismerniük kell egymás munkáját ahhoz hogy jól tudjanak együttműködni. Én egy 2 hónapos tanfolyamot végeztem el, amin megtanultuk az alapokat, nyomdában viszont nem voltunk és nem is bonyolódtunk bele a nyomdai technikákba, ami pedig tök hasznos lett volna. Szerintem van egy középút ami ideális, amikor is a kiadványszerkesztő tudja hogy mit csinál (a digitálisan szerkesztett anyagnak mi lesz a kézzel fogható eredménye) a nyomdász meg tudja hogy a kész termék milyen digitális körülmények közt tud megszületni. Nem tudom érthető e mire akarok kilyukadni. :)

Előzmény: Fuzi69 (1662)
Fuzi69 Creative Commons License 2013.01.23 0 0 1662

Még valami. A gépmesternek nem kell ismenie a kiadvány szerkesztő progikat, hisz neki nem az a feladata, hogy szerkeszen, hanem a kész anyagot kinyomtassa. Az autószerelő sem tudja, hogy az olajfinomító milyen módon csinál benzint a kőolajból :-)

Előzmény: ssd84 (1660)
Fuzi69 Creative Commons License 2013.01.23 0 0 1661

Akkor fussunk neki. Te milyen OKJ-s tanfolyamot végeztél? Faszom azokba a sok ökör iskolába, aki csak a pénzt kéri el :-)

A kromalin, vagy más néven a proof egy és ugyan az. Az egy olyan nyomat, ami minden tekíntetében megfelel egy nyomdai nyomatnak, csak egy darab készül belőle. Régen úgy csinálták, hogy a levilágító stúdió készítette a réteges filmeket, majd egy porozós technikával rétegenként felhorták a port a proof papírra és így kaptál egy CMYK szines nyomatot. Az tökéletesen megfelelt annak, amit te csináltál a gépen. Természetesen a rácsálás és dpi-t ismerni kellet.

 

Valahogy így:

 

 

Aztán ezt felváltotta egy fóliás megoldás, de az elv ugyan ez. Hamarosan ez is a múlt homályába került és helyére lépett a digitális proof.

 

Most általában ezt hasznájuk:

 

 

Mint látod, ez a gép tartalmaz 8 patront. CMYK és ezek light vezrióit. Azért ennyit, mert vannak light patronok, hogy ne kelljen a gépnek a teljes szín kazettát használnia, ha csak 50% a fedetség egy színnek.

 

Ennyi a mai napi oktatás :-D

Előzmény: ssd84 (1660)
ssd84 Creative Commons License 2013.01.23 0 0 1660

A kromalinról még nem hallottam de nem is kérték tőlem. Ha ismered az indesignt abban van olyan kimeneti mód, hogy színbontás, ami ha jól látom a proofnak, digitális kromalinnak felel meg. DE, a kromalint nem értem. Ezeket a színrebontásokat kéne kinyomtatnom? Mert ha igen, akkor az eredmény függeni fog a papír minőségétől, illetve a nyomtatótól is. De nem azért kéne a nyomdáknak ICC profilokat használni, hogy ne legyenek eltérések a színekben? Amúgy már be van tervezve a nyomdalátogatás, mert az tuti hogy sokat kell még tanulnom a "másik oldalról". De mondjuk sok esetben az is segítene ha a gépmesterek is képben lennének mondjuk a kiadványszerkesztő szoftverrel kapcsolatban. Lehet, hogy nem is tudják hogy már lehet velük proofot is készíteni és ezért nem is kérik. Mondjuk arra is kíváncsi lennék, hogy egy indesign által készített proof mennyire tud helyettesíteni egy profi levilágítóstúdió által készítettet. 

Előzmény: Fuzi69 (1659)
Fuzi69 Creative Commons License 2013.01.23 0 0 1659
Nem tudom, hogy jártál-e már nyomdába. Érdemes egyszer bemenni és elbeszélgetni egy gépmesterrel. Minden nyomdai technológia máshogy működik. Offset, íves, flexo, digitális. Amire te gondolsz, azt terhelésnek nevezik. Illik egy új munka esetén színhelyes kromalint adni a nyomdának, hogy tudják, hogy mihez állítsák a gépet. Sok esetben nem kapnak a gépmesterek kromalint és csak úgy ránézésre próbálják beállítani a helyes színeket. Sajnos mindenen próbálnak spórólni a megrendelők :-(
Előzmény: ssd84 (1658)
ssd84 Creative Commons License 2013.01.22 0 0 1658

Persze, PSben kijavítom a képet, és már azt teszem InDesignba. Aztán InDesignban ránézek ellenőrzésképpen a shift+F6 módszerrel, mert ez tök hasznos és sajna PS-ben nem találtam ilyen funkciót ami így megmutatná a hibás részeket.

 

Amúgy most , hogy így gondolkodok ezen, elég sok dolgot megmagyaráz ez...

Pl hogy a nyomda miért nyúlt bele utólag egy-egy oldal színeibe, módosítva egy-egy ív bizonyos zónáinak színkeveréseit. Értem én hogy az agyonszínezett részeket akarták így csökkenteni csakhogy ilyenkor már nem csak a fotó színeit tolták el, hanem a körülötte lévő objektum, amúgy határértéken alul eső színét is. A tanulság az hogy javított képeket teszek be így a nyomda remélhetőleg nem nyúl majd a színekhez. :)

Előzmény: Fuzi69 (1657)
Fuzi69 Creative Commons License 2013.01.22 0 0 1657
Szerintem meg ps-ben javids ki a képeket, értem ez alatt a bitmap-ososkat. Na ez értelmes ondat lett :-D
Előzmény: ssd84 (1656)
ssd84 Creative Commons License 2013.01.22 0 0 1656

Fúú, köszi! Szerintem meg is oldottad a problémámat ezzel a 280%-os dologgal. Tuti hogy ettől voltak sötétek a képek. InDesignban van egy mód ahol meg is lehet nézni a dokumentum mely részein lógnak túl a színek (shift+F6 aztán festékhatár) egy bizonyos szintnél, és valóban, ahol 280% fölött volt az érték, a kinyomott eredményen ott volt csúnya sötét rész.

Most oda fogok figyelni hogy rendbetegyem a képek színét és kíváncsian várom az eredményt. :)

Előzmény: Fuzi69 (1655)
Fuzi69 Creative Commons License 2013.01.22 0 0 1655

A neten ezt találtam a kérdésedre:

 

http://help.adobe.com/hu_HU/indesign/cs/using/WSa285fff53dea4f8617383751001ea8cb3f-6bc5a.html#WSBAC794A2-274A-466f-8254-11FB23B86A5Fa

 

Leképezési mód Válasszon egy módszert a grafika színtartományának a kimeneti eszköz színtartományára való leképezéséhez. Általában az Aránytartó (képek) lehetőséget érdemes választani, mert az pontosan visszaadja a színeket fényképek esetében. A Telítettség (rajzok), a Relatív kolorimetrikus és az Abszolút kolorimetrikus beállítás az egyszínű területekhez használható; a fényképeket nem jelenítik meg megfelelően. A leképezési módhoz kapcsolódó beállítások nem alkalmazhatók a bittérképes, a szürkeárnyalatos és a színpalettás képekhez.

 

http://help.adobe.com/hu_HU/acrobat/using/WS58a04a822e3e50102bd615109794195ff-7f14.w.html

 

Dokumentum leképezési módja Válasszon módszert a színterek közötti színleképezéshez. Az egyes módszerekkel elérhető eredmény a színterek profiljától függ. Egyes profilok például azonos eredményt adnak a különböző módszerekkel is.

Az Acrobat programnak és a többi Creative Suite alkalmazásnak négy közös leképezési módja van (Érzethelyes, Telítettség, Relatív kolorimetrikus és Abszolút kolorimetrikus).

Az Acrobat program ezenkívül tartalmaz egy Megőrzés elnevezésű leképezési módot is, amelynél a kimeneti eszköz, és nem a PDF fájl határozza meg a leképezést. Számos kimeneti eszköznél a relatív kolorimetrikus mód az alapérték.

 

Most már nekem is világos, hogy mit az amit szerettél volna tudni :-)

 

A megoldás pedig a 280% feletti rész kiküszöbölésére ez:

 

http://ads.sourceinterlinkmedia.com/inkdensity.html

 

Remélem tudtam segíteni :-D

 

Előzmény: ssd84 (1654)
ssd84 Creative Commons License 2013.01.22 0 0 1654

Azt hiszem tudom mire gondolsz amikor a 280%-os színt mondtad és az van, hogy ahol e fölött van a szín ott sötét a fotó a kinyomott újságban. De mit tudok ezzel csinálni? Ha van egy fotó amin 280% fölötti színek vannak és be kell tenni az újságba, akkor hogyan tudok úgy belenyúlni hogy 280 alá menjenek a színei?

Előzmény: Fuzi69 (1653)
Fuzi69 Creative Commons License 2013.01.21 0 0 1653
Nálunk az epson proof gp van 27-re kalibrálva.
Nem sokat használim az id-t, de kiváncsivá tettél. Holnap utána nézek ;-)
Előzmény: ssd84 (1652)
ssd84 Creative Commons License 2013.01.21 0 0 1652

Szia!

 

Köszi a választ. Nekem Coated Fogra 39 van beállítva, ahol kiadványszerkesztést tanultam ott ezt tanultuk...lehet hogy ez a Fogra 27-nek egy újabb változata..? A munka színtér CMYK-ban van amúgy, amit a színek terheltségéről írsz az viszont új, bár azt nem értem hogy egy fotónál pl hogy tudok visszahúzni a színekből...illetve utána már tuti nem marad színhelyes...A relatív és abszolút kolorimetrikus dologról nem tudsz valamit esetleg (ezzel amúgy indesign-ban találkoztam nem ps-ben)

Előzmény: Fuzi69 (1651)
Fuzi69 Creative Commons License 2013.01.21 0 0 1651
Szia!

A ps-ben a Coated FOGRA 27 profilt kell beállítani mentésnél, mert ezt a színteret használják a nyomdák európában. Fontos, hogy amikor rgb-ben dolgozol, akkor legyen a ps-ben a prewiev proof color-ra állítva, mert akkor látod a monitoron, hogy milyen lesz a nyomdai cmyk színtér.
Amit mindig szem elött kell tartanod, hogy egyetlen egy szined sem lehet 280% feletti terhelésü, mert akkor a nyomólemez olyan sok festéket visz fel egyes rétegeken, hogy a végén a fekete lemezre rátapad a papír ;-) Az ideális fekete pl: c-36, m-25, y-25, k-100.
Remélem értetted amit írtam, és tudtam segíteni ;-)

Üdv: Füzi
Előzmény: ssd84 (1649)
zohan Creative Commons License 2013.01.19 0 0 1650

Használ e valaki monitor kalibrálásra Pantone Huey Pro -t ?

 

A Huey-t szeretném upgrade-elni ,a szoftvert szeretném megszerezni.

 

ssd84 Creative Commons License 2013.01.17 0 0 1649

Sziasztok!

 

Nekem lenne egy kérdésem. Ha offszet nyomtatásra készítek egy kiadványt, akkor ott van jelentősége az ICC profilnak? A nyomdának kell használnia valamilyen ICC profilt például? És elképzelhető hogy mondjuk sötétebb lesz egy oldal amiatt, hogy relatív kolorimetrikus beállítást használok és segíthet a dolgon ha abszolút kolorimetrikusban dolgozok inkább?

A nyomda szerint amúgy offszetben nincs jelentősége az ICC-nek mert 4 színre bontva dolgoznak ami ugye adott...így állítólag nem is használnak ICC profilt. Ez tényleg így van?

És egyébként offszet nyomtatásnál számít valamit a kinyomott újság színeiben hogy relatív vagy abszoltúl kolorimetrikus módban lett készítve vagy az csak a monitor színeit befolyásolja?

 

Ha tudtok írjatok valamit légyszi, mert fontos lenne...

Köszi!

[Goon] Creative Commons License 2012.07.07 0 0 1647

... időnként járok Debrecenben, ha gondolod tudok segíteni.

Előzmény: Roland83 (1646)
Roland83 Creative Commons License 2012.07.02 0 0 1646

Debrecenben foglalkozik valaki monitor-szin kalibrálással?

poppadom Creative Commons License 2012.03.22 0 0 1645

Na tegnap este feltoltam az eye-one meccsöt az jo volt. Utana leszedtem es a BasICColor is rendben megy...

Előzmény: foveon (1644)
foveon Creative Commons License 2012.03.21 0 0 1644

nem vagyok kepben. ugy emlexem windoznal voltak bajok ilyenekkel mert nem valtott profilt vagy nem jot.

 

 

Előzmény: poppadom (1643)
poppadom Creative Commons License 2012.03.19 0 0 1643

Sziasztok! Meg lusta voltam az eye-one match-et meg a lightroom-ot feltenni az uj laptopomra, amiben van intel hd 3000 meg nvidia is. Ugy szoktam hasznalni, hogy monitor rakot, fedo lecsuk es billentyuzettel meg wacommal. Ennel az elkerulhetetlen 2 videokartyas megoldasnal mire kell vigyazni kalibralaskor, ha egyaltalan kell valamire...  Koszi elore is!

farkasb Creative Commons License 2012.02.10 0 0 1642

Monitor kalibrálást vállalok Spyder3 Pro eszközzel Pécs, Dombóvár, Kaposvár környékén. Részletekért farkasb46[kukac]gmail.com.

[Goon] Creative Commons License 2011.11.30 0 0 1641

nézdd meg a honlapjukat, de igen van! Ingyen készítenek próbalevilágítást is, ha jelzed a szándékaidat!

Előzmény: Saughassy (1640)
Saughassy Creative Commons License 2011.11.30 0 0 1640

DFL nel van lustre/raszteres papir?

Előzmény: [Goon] (1636)
Saughassy Creative Commons License 2011.11.30 0 0 1639

sRGBben kuldtem, es tudtommal abban is dolgoznak. A szoftverben opcio a belepiszkalas, en nem kertem egyiknel sem. (volt ahol cropot igen, mert eredetileg custom keparanyt hasznaltam)

Előzmény: [Goon] (1638)
[Goon] Creative Commons License 2011.11.30 0 0 1638

... ég egy gondolat: nem lehet hogy a rendelőszoftverük már feltöltéskor optimalizál a printerre és a beágyazott icc-t lecseréli, méretez, dpit állít kitudja mimindent csinál ami hazavágja a képeidet?

sRGB-ben, aRGB-ben küldöd el a képeket? Lehet hogy konvertálnak ösze-vissza, közben meg elcsesződik a kép? Nem tudom, de nagyon gyanús a dolog....

Előzmény: Saughassy (1635)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!