Keresés

Részletes keresés

Törölt nick Creative Commons License 2023.09.25 -1 0 12855

Ezt még számolom...

 

(Csak közben földhuroktagadókkal vagyok megáldva.)

Előzmény: szabiku_ (12854)
szabiku_ Creative Commons License 2023.09.25 0 0 12854

>és a talaj közelében 100 V/m az elektrosztatikus térerősség. Hogyan lehet ezt megmérni?

Zárt hurokban semmiképpen.

 

#Pont ugyanez van HK-nál is. Nem tudja úgy megmérni forgó mágnes esetén a keletkező elektrosztatikus térerősséget.

 

A "megoldás", hogy az nincs is ott, hamis. Hibás, mert attól az még ott van. (És nincs köze dfí/dt-hez.) 

Előzmény: Törölt nick (12852)
Törölt nick Creative Commons License 2023.09.25 -1 0 12853

Ez egy hórihorgas (TM) ostobaság.

 

Fogsz egy tekercset. Nem kötöd be semmiféle áramkörbe.

Egy fésűvel feltöltöd elektrosztatikusan.

Előzmény: mmormota (12848)
Törölt nick Creative Commons License 2023.09.25 0 0 12852

"Meg szerintem ez akkor is ugyanennyi marad, ha elvágod a drótokat és nem folyik áram."

 

Neked is ajánlom, hogy Feynman könyvéből olvasd el a villámok keletkezéséről szóló fejezetet.

Ott megjegyzi, hogy a Föld negatív töltésű, amit szinte folyamatosan 1800 A erősségű árammal táplálnak a villámok, és a talaj közelében 100 V/m az elektrosztatikus térerősség. Hogyan lehet ezt megmérni?

Zárt hurokban semmiképpen. El kell vágnni a vezetéket.

Előzmény: Macska Bonifác (12846)
szabiku_ Creative Commons License 2023.09.25 0 1 12851

Nem. Áramjárta vezetékről van szó, így annak megfelelő szituáció kell, mert az a vonatkozó.

 

Tehát a vezeték vezető anyaga merev testnek számít, a vezeték töltésáramának pedig nincs ilyen tulajdonsága, nincs rögzített sűrűsége, szerkezete. 

Előzmény: mmormota (12850)
mmormota Creative Commons License 2023.09.25 0 0 12850

Ez nem megoldása valaminek, hanem egy elképzelt szituáció. Olyan szituációt képzelek el, amilyet akarok, nem?

Előzmény: szabiku_ (12849)
szabiku_ Creative Commons License 2023.09.24 0 2 12849

Ez teljesen hibás gondolatmenet, már a kiindulásánál.

 

>számuk egységnyi szakaszon egyforma. 

 

#Ennek a feltételezésnek nincs semmi alapja. 

 

Előzmény: mmormota (12848)
mmormota Creative Commons License 2023.09.24 -1 1 12848

Veszek egy rendszert, amiben pozitív magok balra v, elektronok jobbra v, számuk egységnyi szakaszon egyforma. (azok az atomok érdektelenek, ahol annyi elektron van mint proton) 

 

Ebben a rendszerben ez teljesen semleges, nem kívánkoznak ide távolról elektronok.

 

Így ez fenn tud maradni, semleges maradhat.

 

Ez volt a gondolatmenet.

Előzmény: szabiku_ (12845)
Macska Bonifác Creative Commons License 2023.09.24 0 1 12847

Ja, amúgy arról van szó, hogy a vezető körül a mágneses tér az Lorentz-kontrakcióból és a töltéssűrűség változásából jön : MRRhandout.pdf (weber.edu) 

Ez csak felteszi hogy áramjárta vezető semleges, de elvileg elvileg ismert hogy vezeték mellett álló töltésre nem hat erő, mozgó töltésre meg igen, ami azt jelenti hogy az álló rendszer semleges, és az elektronok hosszabb kocsival utaznak.

Előzmény: Macska Bonifác (12846)
Macska Bonifác Creative Commons License 2023.09.24 0 0 12846

.. oké. Sima elem-ellenállás DC rendszerben az egyik vezeték pozitív, a másik negatív (gyengén) voltage_IRL.pdf (uni-kiel.de) File:Poynting vectors of DC circuit.svg - Wikipedia 

Ez nyilván nem a Lorentz-kontrakcióból adódik, hiszen annak minden irányba ugyanannyinak kéne lennie, mind a két vezetéken vagy pozitív vagy negatív. 

 

Meg szerintem ez akkor is ugyanennyi marad, ha elvágod a drótokat és nem folyik áram.

 

Ezen kívül semleges. 

Előzmény: mmormota (12842)
szabiku_ Creative Commons License 2023.09.24 0 2 12845

Miből gondolod, hogy pont abban a rendszerben semleges elektromosan az áramjárta vezető, amelyben szimmetrikusak (ellentettek) a sebességek? A vezető merev testnek számít ideálisan, de a vezetett töltésáram nem, az képlékeny. Ezért alakul ki stacionáriusan az, hogy a (merev)vezető rendszerében lesz töltéskiegyenlítettség, semleges állapot. 

Előzmény: mmormota (12842)
Törölt nick Creative Commons License 2023.09.24 0 0 12844

"Szerintem nem semleges"

 

Ellenőrizheted elektroszkóppal. (Nem elég érzékeny?)

Leföldelheted.

Vagy alkalmazhatsz dörzselektromosságot.

 

Sokkal olcsóbb lenne...

Fésűvel feltölteni elektrosztatikusan egy tekercset.

Nem kellene folyamatosan árammal táplálni.

Pax2 megspórolható lenne...

Előzmény: mmormota (12842)
Törölt nick Creative Commons License 2023.09.24 0 0 12843

"és mégis semleges a drót"

 

Most gondoljunk bele, hogy valahol a drót le van földelve. Előfordulhat. Egy helyen szabad leföldelni.

És ettől már megszűnne az elektromágnes működni?

A tekercsek csak lebegő potenciálon működnek mágnesként? Induktivitásuk sincs földelt állapotban?

 

 

"relativisztikus kanyarodó áramhoz én nem tudok hozzászólni."

 

Lehet vonat is, jó hosszú, sok kocsiból álló.

Sok vasúti kocsi együtt.

Hraskónak van egy példája, amikor hosszú csövet szállít két mozdony.

(A csőre festhetünk mintát, mintha vasúti kocsik lennének.)

 

Most ezt csavarjuk meg azzal, hogy hosszú cső helyett rengeteg kocsiból felépített szerelvény,

amely ráadásul kanyarodik is néhány helyen.

 

Ehhez már nem elegendő 2D Minkowski (T+X).

Perspektivikus ábrázolás elképzelhető. Végülis a fénykúpok is kvázi egyel több dimenziót reprezentálnak.

 

 

Ha olcsón meg akarjuk úszni a bizonyítást: kanyar = sebesség változása.

Például vx elkezd csökkenni, lözben pedig vy növekszik.

Előzmény: Macska Bonifác (12841)
mmormota Creative Commons License 2023.09.24 0 0 12842

a pozitív töltések sebessége 0, a negatív töltéseké meg nem 0, és mégis semleges a drót

 

Szerintem nem semleges, csak a nulla közeli sebességen ez nem feltűnő. Akkor lenne semleges, ha a drót a pozitív atomjaival pont akkora sebességgel menne balra, mint az elektronok jobbra. 

Előzmény: Macska Bonifác (12841)
Macska Bonifác Creative Commons License 2023.09.24 0 1 12841

> Ha egyforma a vonatok sebessége, egyforma a töltések száma egységnyi síndarab felett - semleges a két vonat együttes hatása.

 

> Ha különböző a vonatok sebessége, akkor egyiken rövidebbek a kocsik, egységnyi sínszakaszon több van belőlük. Vagyis sűrűbben vannak a töltések, mint a másikon, nem lesz semleges. 

 

Ez technikailag igaz, de pont az ellenkezője történik áramjárta vezetők esetén. Ez volt a problémája htblank1-nek is, hogy a pozitív töltések sebessége 0, a negatív töltéseké meg nem 0, és mégis semleges a drót. A feloldás meg az, hogy amikor megy az áram a vezetőben, akkor másmilyen hosszú kocsiban utaznak az elektronok meg állnak a pozitív töltések.

 

Miért? Mert csak \o/ Dinamikailag nekem semmi eszközöm arra, hogy ezt a hosszt meghatározzam, de mondjuk a mérésből adódik hogy stacionárius áramjárta vezető semleges töltésű, ami csak úgy lehet ha az elektronok kocsijai a saját rendszerükben hosszabbak, mint a pozitív részecskéké az ő saját rendszerükben.

 

Központi Ellencáfolat: relativisztikus kanyarodó áramhoz én nem tudok hozzászólni.

 

Előzmény: mmormota (12837)
Törölt nick Creative Commons License 2023.09.24 0 0 12840

"Természetesen az egész vonat rövidebb. :-)"

 

Tehát úgy képzelsem el, mint egy hosszú csövet,

amelyet hosszában tolnak és a mozgás irányában rövidül?

 

Mi történik a kanyarban?

Az elektronok a dróton kívül mennek,

vagy hirtelen teleportálják magukat a megfelelő helyre?

Előzmény: mmormota (12839)
mmormota Creative Commons License 2023.09.24 0 0 12839

Ha egymástól ugyanolyan távolságban közlekednek egyenként rövidebb kocsik

 

Természetesen az egész vonat rövidebb. :-)

Sűrűbben vannak a kocsik. 

Az egész specrellel van gondod.

Előzmény: Törölt nick (12838)
Törölt nick Creative Commons License 2023.09.24 0 0 12838

"El se tudom képzelni, hogy jön ide a merev test."

...

"egyiken rövidebbek a kocsik, egységnyi sínszakaszon több van belőlük. Vagyis sűrűbben vannak a töltések, mint a másikon, nem lesz semleges."

 

 

1) Ha egymástól ugyanolyan távolságban közlekednek egyenként rövidebb kocsik, attól nem változik meg a töltések sűrűsége, legfeljebb lokálisan. Lesznek pozitív többlettel rendelkező tartományok és negatív többlettel rendelkező tartományok. Lerajzoljam?

 

2) A másik eset, ha össze vannak kötve ezek a kocsik, mint a cirkuszban az elefántok. (El, hát.)

Ebben az esetben az egyes kocsik rövidülése az egész karaván rövidülését okozza. Rugalmas test.

Ezt már lerajzoltam. Áram rövidülés a kanyarban.

 

A merev testet már Landau kizárta, évtizedekkel ezelőtt. (Igen, ez.)

 

Mindkét magyarázat rossznak tűnik.

Előzmény: mmormota (12837)
mmormota Creative Commons License 2023.09.24 -1 1 12837

El se tudom képzelni, hogy jön ide a merev test.

 

Vannak pozitív töltések, amik mennek valamilyen sebességgel, meg negatív töltések, amik mennek valamilyen sebességgel.

 

Ha úgy könnyebb elképzelned, van két párhuzamos sín, egyiken is megy egy vonat, másikon is. A kocsik egyformák, csak egyiken minden kocsi egy darab egységnyi negatív töltést szállít, másikon egységnyi pozitív töltést.

 

Ha egyforma a vonatok sebessége, egyforma a töltések száma egységnyi síndarab felett - semleges a két vonat együttes hatása.

 

Ha különböző a vonatok sebessége, akkor egyiken rövidebbek a kocsik, egységnyi sínszakaszon több van belőlük. Vagyis sűrűbben vannak a töltések, mint a másikon, nem lesz semleges. 

 

Semmi merev test meg egyéb idétlenség.

Előzmény: Törölt nick (12833)
Törölt nick Creative Commons License 2023.09.24 0 0 12836

Kvantummechanika 26 (ea) - 2012.05.08.

Az egy durva közelítés, hogy pontszerű elektronok mozognak.

Persze a fém vezeték többnyire poloikristályos. A kristályhatárokon történik valami, amit az előadó nem részletez. :(

Nagyon ritka, hogy a drótot egykristályból készítsék.

 

Megnézem ezt az előadás újra...

Előzmény: Macska Bonifác (12832)
Törölt nick Creative Commons License 2023.09.24 0 0 12835

Valaki szerkessze már meg Minkowsilag a kanyarodó vezetékben "lokálisan" változó elektron sűrűséget.

(Egyszerűbb esetben az is elegendő, ha egy hosszú vezeték két vége derékszögben befordul.)

Vigyázat, ahhez már a sík papír nem elegendő. Legfeljebb perspektivikusan.

Előzmény: Macska Bonifác (12832)
Törölt nick Creative Commons License 2023.09.23 0 0 12834

Munkahengerrel van tapasztalatom.

Hosszú és vékiny csőnek van áramlási ellenállása, mert a mozgó levegő súrlódik a cső falán.

De a kanyarok sem javítják az áramlást.

 

 

Munkahengernél az sem mindegy, hogy csak nyomnia kell valamit adott erővel, vagy pedig mozgatni is.

Például egy szroító eszközt úgy állítottunk be, hogy csak egy kis rés legyen a szerszám és a munkadarab között.

 

A munkahenger mozgatásához nem elegendő a nyomás, légmennyiség is kell.

Az pedig vékony csövön az átmérő arányában csak lassabban érkezik.

Előzmény: Garashan (12779)
Törölt nick Creative Commons License 2023.09.23 0 0 12833

"az elektronokat sűrűbbnek látja, mint az elektronok saját magukat."

 

Jelentéktelen apróság:

Az elektron látja a többi elektront, de önmagát nem látja.

(Mert az mindenféle bonyodalmakhoz vezetne. Például a végtelenségig gyorsulna önmagától.)

 

 

"Azt nem mondja, hogy sűrűbbnek látja az elektronokat, mint a protonokat. Simán lehet hogy a megfigyelő olyan sűrűnek látja az elektronokat, mint a protonokat."

 

A kérdés az, hogy egyenként, vagy pedig egész tömnanyagként húzódnak össze.

Először is a specrel összeegyeztethetetlen a merev test fogalmával.

Legfeljebb rugalmas tömbanyag lehet a mozgó elektrongáz.

Csak nehogy a vezeték kanyarodjon!

(Nehéz úgy elképzelni, hogy minden pontban illeszkedig a vezeték alakjához, meg mégf össze is zanzásodott.)

 

 

"A vezetéket meg elektromosan semlegesnek. Miért ne lehetne?"

Ez meg a másik probléma a rugalmasságon túl, amire már szabiku is utalt.

Egy vezetőben a töltésfelesleg kiegyenlítődni akar.

Minden vonatkoztatási rendszerben?

 

Kacifántos ez. :(

Előzmény: Macska Bonifác (12832)
Macska Bonifác Creative Commons License 2023.09.23 0 0 12832

> A megfigyelő ül az origóban, egy sereg elektron mozog felé jobbról. Tulajdonképpen egy mozgó elektron henger megy felé. A spec. relativitáselmélet szerint a megfigyelő szerint ez a henger a mozgás irányában összehúzódik, tehát a negatív töltéshordozók sűrűsége nagyobb lesz, mint a pozitívoké. Ergo a vezeték környezetében negatív elektromos tér alakul ki. De tudjuk, hogy nem.

Mi a hiba?

 

A spec. relativitáselmélet csak annyit mond, hogy a megfigyelő az elektronokat sűrűbbnek látja, mint az elektronok saját magukat. Azt nem mondja, hogy sűrűbbnek látja az elektronokat, mint a protonokat. Simán lehet hogy a megfigyelő olyan sűrűnek látja az elektronokat, mint a protonokat. A vezetéket meg elektromosan semlegesnek. Miért ne lehetne? 

Előzmény: htblank1 (12821)
Lambada7512 Creative Commons License 2023.09.21 0 1 12831

Erre senki?

Előzmény: Lambada7512 (12784)
pk1 Creative Commons License 2023.09.20 0 1 12829

Most éppen Bohr Bohrdinger és Schöhr Schöhrdinger vitája folyik.  :o)

Előzmény: Törölt nick (12828)
Törölt nick Creative Commons License 2023.09.20 0 0 12828

"Csakhogy: megbízható tanúk szerint az elektron sebessége az alapállapotú hidrogénatomban a fénysebesség 1/137-ede Bohr modell, de a hullámmechanikai sebesség operátor is ezt adja. Ami szép, több mint 2000 km másodpercenként"

 

Ültél már körhintán?

 

Azt mondják, hogy a körhinta forog. Frászt!

A körhinta talapzata le van betonozva.

(Eddig a hasonlat.)

 

Ha az elemi töltés ilyen sebességgel keringene, mekkora mágneses mezőt gerjesztene?

Érdemes lenne kiszámolni.

 

Vegyük a Bohr-pálya sugara alapján a kerületét.

Osszuk el vele az elemi töltést.

Szorozzuk meg a feltételezett sebességgel.

Számoljuk ki az így kapott egymenetes tekercs indukcióját.

 

Mekkora forgatónyomatékkal lenne kötve a mag spinjéhez?

Hogyan létezhetnének egymásra merőleges p-pályák?

Előzmény: pk1 (12826)
Törölt nick Creative Commons License 2023.09.20 0 0 12827

Habár a (végtelen) hosszú egyenes töltéseloszlás (vonaltöltés) erőtörvénye a mágneshez hasonlóan 1/r,

a töltött nyugvó vezető nem hat az iránytűre.

 

A fémekben az elektronok nem labdaként pattognak.

Kitöltik a rendelkezésre álló teret, hézagmentesen.

Átlapolnak a hullámfüggvények, de ezt Pauli megengedi az energiaszintek felhasadásával.

(Ha kis golyók lennének, nem is tudnának mozogni. Nem lenne vezetési sáv.)

 

 

Érdekes jelenség, hogy az elektron a saját töltését "befelé" nem érzi.

Nem szakad darabokra.

Egy töltött elemi részecske hulámfüggvénye semmivel sem expandál gyorsabban, mint egy töltetlen.

(Ez majd a sötét anyagnál lehet érdekes, hogy a hatása csak kifelé érezhető.)

 

Egyesek azt hiszik, hogy mindent tudnak.

Mások pedig úgy gondolják, hogy amit tudnak, az elegendő.

A felvilágosodás előtt volt ez a szemlélet.

Mindent az ókori bölcsek írásaiból próbáltak kihámozni.

Úgy gondolták, hogy már mindent tudnak. Amit pedig nem, azt nem is érdemes tudni.

Előzmény: pk1 (12826)
pk1 Creative Commons License 2023.09.20 0 0 12826

"az elektronok mégis csak fénysebeség közelében mozognak"

 

Az világos, hogy az ide-oda pattogó elektronok (ahogy - nyilván hibás - szemlélettel elképzelem) sokkal nagyobb sebességűek, mint a drift sebesség. Csakhogy: megbízható tanúk szerint az elektron sebessége az alapállapotú hidrogénatomban a fénysebesség 1/137-ede Bohr modell, de a hullámmechanikai sebesség operátor is ezt adja. Ami szép, több mint 2000 km másodpercenként, de még messze van a "fénysebeség közelében"-től. Na most vagy a robot tévedett, vagy az elekron a rézhuzalban valahonnan irtózatos energiára tett szert.

 

Ha valóban 2/3 c-vel hasítanának az elektronok a fémben, akkor már a relativisztikus tömegnövekedés is mérhető lenne: az elektron tömege 34 %-kal, a fémé 0,02 %-kal.

 

(- Leszakadt a polc!

 - Mondtam, hogy ne kapcsold be a kütyüt alátámasztás nélkül!!  :o)

Előzmény: Bölcs Árnyék (12805)
Törölt nick Creative Commons License 2023.09.19 0 0 12825

Van itt egy iker-paradoxon (szerűség).

A vezeték rendszerében a mozgó elektronok sűrűsége változik.

De ez visszafelé is igaz, mert az elektronok rendszerében az atomtörzsek sűrűsége fog változni.

 

Már csak azzal kell megkavarni az egészet, hogy az elektronok nem klasszikus módon mozognak.

 

A specrél eseményekről szól, a téridő pontjairól.

Hullámfüggvényre hogyan hat a transzformáció?

Előzmény: szabiku_ (12817)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!