Egyet értek a gondolatmeneteddel, mely szerint nem véletlen került annyi és olyan mozdony az utódállamokhoz, mint ahogy az történt. Elgondolgodtató, hogy miért pont a Románokhoz került annyi 422-es, vagy 324-es. Mondjuk ennek ellent mond a 301-es sorozat...
Igen, mert sajnos elbirtak jönni egész Pestig és vittek mindent ami a kezükbe került, ezért jutott a 301-ből is belőlük nekik, amely közismerten nem erdélyi fütőházakhoz voltak állomásítva.
Talán az I vh. okán okult Magyarország amikor a II vh. során menekítették nyugatra a járműparkot, ellentétben az elhiresztelt szöveggel, hogy a fasiszták hurcolták el őket.
Az I vh. után semmi mozdonyt nem kaptunk vissza, sőt a békediktátum további mozdonyok átadását írta elő, nyugatra hurcolásnál pedig volt egy sanszunk
Nagyon elcsodálkoztam hozzászólásodon, azt azért elvártam volna Tőled hogy mielőtt elkezded keresni Piskit az 1932-es Almanachban, ezért veszed a fáradtságot, és felütsz egy korabeli térképet és megnézed, hogy hol is található Piski:)))"
Ezt megtudtam a topikon, minke nyitottam volna ki térképet? :-))))))
Megaztán 1932-es almanachom van! 1919 előtti térképem (restellem) nincs, gyanítom a mostani világatlaszban meg nem szerepel így, hogy Piski! De csak gondolom, meg aztán kellőképpen lusta is voltam térképészkedni inkább a kedvenc almanachomat lapozgattam...............
1916-ból nincs gépállomásításom... legalább is erdélyi...
Egyet értek a gondolatmeneteddel, mely szerint nem véletlen került annyi és olyan mozdony az utódállamokhoz, mint ahogy az történt. Elgondolgodtató, hogy miért pont a Románokhoz került annyi 422-es, vagy 324-es. Mondjuk ennek ellent mond a 301-es sorozat...
Névsor azt már ismerünk, de sajnos még esetleges pályaszámokat nem.:-))))
Megjegyezni kivánnám, hogy szerintem ezért került az I.vh alatt, illetve utána a rengeteg 324-es sorozat a Románokhoz (természetesen a többi sorozatokat is tudom), de lényegében az akkori erdély területén kb. összeségében 300 db. 324-es gép állomásozott a különböző fütőházaknál, Nagyváradtól-Brassóig bezárólag.Na meg a többit hazánk már megszállt területéről vitték, köztük 2 db. 324-est a gyárból.
Nagyon elcsodálkoztam hozzászólásodon, azt azért elvártam volna Tőled hogy mielőtt elkezded keresni Piskit az 1932-es Almanachban, ezért veszed a fáradtságot, és felütsz egy korabeli térképet és megnézed, hogy hol is található Piski:)))
k.novotny kolléga!
Tökéletesen egyet értek veled abban, amit Piskivel kapcsolatban leírtál! Ami a fűtőház fejlődését illeti, egy két részlet a múltból:
Mint a képen is láthatjátok (amely állítólag 1870-ben készült) egy három vágányos fűtőház a kiinduló alapunk. Aránylag rövid időn belül, 1884-ben a MÁV átveszi. Egy 1891-es kimutatás szerint önálló fűtőházként üzemel, melynek alárendeltjeként tartják számon Petrozsényt és Vajda-Hunyadot. Már 1894-ben megjelennek az első gyorsvonati I.d mozdonyok az állagában. 1901-ben a 6 db gyorsvonati mozdonyain kívül jelentős tehervonati mozdonya van, csak a III.e osztályból (326. sor) 38 db!!! 1902-ben megérkeznek az első IV.d osztályú (422. sor) mallet mozdonyok, majd évről évre az öreg magánvasúti eredetű mozdonyait elkezdik lecserélni III.e és IV.d osztályokra. A korábban említett 1909-es lista szerint mozdonyainak száma elérte a 75 darabot. Egy 1911-es kimutatás szerint, amely a fűtőházak trakcióját ismerteti, mozdonyaik:
- Arad-Piski-Tövis között gyors és személyvonatokat,
- Arad-Piski-Tövis között gyorsteher és tehervonatokat,
- Piski-Petrozsény között 326-osokkal személy-, vegyes és teher vonatokat,
- Piski-Petrozsény között 422-esekkel nehéz tehervonatokat,
- Piski-Vajdahunyad között az összes vonatot továbbították...
Az 1916-os utazói névsort már mutattam...
Ezek után szerintem nem egy utolsó fűtőház volt a nagy világban, henem egy a nagy NEVEK között. Ha figyelembe veszük, hogy pl. Celldömölk ekkor "mindössze" 34 paripával rendelkezett, és az mekkora fűtőház telepet igényelt, akkor nem nehéz elképzelni Piskit a 75 mozdonyával... És akkor jött 1919...
Végül azt szeretném még mondani, hogy többek között ilyenkor jönnek jól az olyan vasútbarátok, mint Józsqa, mert sem én, sem Te, sem a harmadik nem járt pl. Piskin, és egy-egy fotó milyen jól jönne...
Valóban: Józsqa hol vagy? Ugye van fotód Piskiről???!!!
Igaz, hogy én másképp néztem, és máshogy viszonyítottam az
Első Erdélyi Vasút:
Arad, Gyorok, Piski, Petrozsény. fütőházaihoz mint vasutTOM barátunk;
1884-ben amikor a MÁV átvette a vasúttársaságot, összesen a társaságnak 44 mozdonya volt, (feltételezem, hogy a négy fütőháznak) egységesen el lettek osztva az emlitett mozdonyok, habár a Gyoroki fütőház szerintem az Arad-Hegyalja Vasút kezelésében lehetett. (ebben nem vagyok biztos). Ha ezt a mozdony mennyiséget becsületesen elosztjuk a fütőházak számával, akkor a négy fütőház esetében 11 db jön ki. Természetesen eltérések lehetségesek, hiszen a Petrozsényi fütőház már határszéli volt, és ezáltal csak Piski felé, illetve a határig tudott közlekedni, ezért gondolom, hogy kevesebb mozdonnyal rendelkezett, mint esetleg Piski, vagy Arad
Természetesen az emlitett négy fütőház 1919-után a CFR birtokába került, igy több információ csak ottani kutatásokból lelhető fel.
A Piski főmühelyt az EEV 1870-ben építette, amelyet 1884-ben szintén átvett a MÁV, amely szintén 1919-után a CFR-hez került
Tehát 1884-ig ily téren ismertek ezek a dolgok, a kérdés inkább az, hogy 1884-1919 között a MÁV mennyíre fejlesztette fel a kérdéses fütőházat.
Ja nekem sajna majdnem mindegy kis vagy nagy Szeben. Ennyire nem ismerem a trianon utáni területek településeit.
Trianon elött igy hivták mind a kettőt, a közös bennük, hogy mind a két helységben három nyelv volt használatos, Trianon után már csak egy (szlovák, illetve a román)
Amúgy így hogy "Szeben" fűtőházról még nem hallottam, találkoztam Nagyszebennel, de csak Szebennel még nem
Valóban igazad van, kiírhattam volna a Nagyszebent is, elnézést kérek, de gondolom, hogy nem keverted össze Kisszebennel amely ellentétben vele nincs fütőháza, és Szlovákiában van
Bocs, hogy belevauzok, de engedjétek meg, hogy egy kis adalékkal segítsek ebben a Piski ügyben. Még mielött elfogultsággal vádoltok meg Józsqával kapcsolatban, távol álljon tőlem. Már korábban én is kissé megkérdőjeleztem ezt a Keleti-Piski hasonlatot.
DE !!!!!!
Annyira azért nem kellene ezt a Piski fűtőházat ennyire lebecsmérelni...
Beszúrok ide egy 1916-os kimutatást, amelyen tessék összeszámolni a mozdonyvezetők, segédmozdonyvezetők, fűtők létszámát!!! Remélem személyiségi jogok miatt senki sem fog kiebrudálni...
Szóval a létszámot illetően hatalmas!!!
Ami a mozdonyparkját illeti egy 1909-es kimutatás szerint 75 géppel rendelkezett!!!
Adjuk meg neki a tiszteletet.
Amúgy így hogy "Szeben" fűtőházról még nem hallottam, találkoztam Nagyszebennel, de csak Szebennel még nem. Lehet hogy én vagyok tájékozatlan, akkor kérlek javítsatok ki. És pont ezért kétlem k.novotny kolléga ilyen kijelentésének, mely szerint Piski egy alárendelt fűtőház volt, annak valóságtartalmát.
Tehát Piskin volt egy hatalmas fűtőház sok-sok mozdonnyal, és nagyon sok utazószemélyzettel, ez az egy biztos. Az már más, hogy esetleg egy kicsit kisebb volt, mint a Keleti...
Na ugye látod pörög a fűtőházas is és ha volt is nézeteltérés akkor az símán rendeződött. Sok olyan kolléga fordul itt meg aki máshol nem igen mit kezdenének ők az anyában? (MIG topik kapcsán írtam)
Szoval Szeben! Hát az azért nem Piski. Majd kutakodok egy kicsit, mert a végén kiderül nincs is mivel összehasonlítani a Keletit......
Na akkor ezért nem találni benne, mert nem volt már MÁV fűtőház az almanach elkészítése időpontjában! Ergo nem értem miért hivatkozott józsga topiktárs épen arra az almanachra?(1932)
Nekem megvan az 1932-es mozdonyvezetők almanachja, megnéztem és nem találtam benne Piskiről semmit!
Talán ezért:
Piski
kisközség Hunyad vármegye dévai j.-ban, (1891) 1430 magyar, német és oláh lak. P. nevezetes vasúti csomópont, ahol a magyar királyi államvasutak arad - kolozsvári vonalából a petrosenyi és vajdahunyadi szárnyvonalak indulnak ki; itt van továbbá a magyar királyi államvasutaknak nagy mozdony- és kocsijavító műhelye
Ha minden igaz mi nem ismerjük egymást ugye? Ha kellene ismernünk egymást akkor előre is bocsi máris magyarázkodom, hogy a ezért vagy azért nem ugrottál be nekem......
"Aki nem hiszi, megnézheti a ’30-as években kiadott (de jelent az meg máskor is) mozdonyvezető almanachot, amiben minden praxisban lévő mozdonyvezető fényképe, életrajza, szolgálati helyei, stb. szerepel."
Nekem megvan az 1932-es mozdonyvezetők almanachja, megnéztem és nem találtam benne Piskiről semmit! Esetleg tudnál oldalszámot mondani hol lehet olvasni valamit a fűtőházról vagy a személyzetéről? Azért kérdezem mert elég vaskos a mű és lehet, hogy elkerülte valami a figyelmemet.
Ami viszont biztos az az, hogy személyes adatokból arra következtetni, hogy ki milyen mv volt elég merész! (Szerintem) Aki már látott alamnachot az tudja, hogy születési adatok, munkahelyi és iskolai végzettségi adatok, családi adatok vannak benne leginkább. Ebből elég merész nagyapáink mozdonyvezetői tudására szakértelmére és hozzáállására következtetni. Persze a sorok között olvasva esetleg menni fog.
Apropó lehet, hogy nem egy almanachról beszélünk? Ki tud az 1932-es almanachnál régebbit? Újabb csak egy volt az 1996-os MOSz Dombóvár Almanachja. Illetve a tavalyi évben adott ki újra országosat a MOSZ. Ezt még nem birtoklom, de ha igaz akkor egy példány már nekem is félre van rakva és nemsokára birtokolni fogom.
"Természetesen nem dolgoztam az összes fűtőháznál legalább öt évet. De ez nevetséges kifogás számomra főleg egy olyan szájából, aki nem szolgált egyik fűtőháznál sem, sőt a vasútnál egyáltalán."
Nem írtad ki külön de ezt ugye jól értelmezem és nem nekem szántad?
"Erre való a fórum, hogy vitatkozzunk, érvekkel. E helyett minden oldalról csak üres frázisokat látok. "
Hát, én csak rákérdeztem. Józsga majd hamarosan személyesen elmagyarázza, hogy mi volt ez az összehasonlítás, aztán majd jól rendbetesszük a dolgot. :-)))
A Ferdinánd híd Lehel tér felöli olalán a Westendel ellentétes oldalon van egy ronda sárga klinkertéglás épület na az a tervtár.
Odamész kitöltesz egy kutatási engedélyre vonatkozó nyilatkozatot és kutakodsz a digi adatbázisban. Minden van, én Kisterenye miatt voltam és egy rakás megányi anyaggal tértem haza... :-)
"...Ha belekukkantasz a kisterenyei fűtőház honlapján valami Czéh György nevezetű emberke fotóiba - na az vagyok én... :-))))))))))))))))))))))..."
Bocsesz! Tudod ezek a nicknevek... Ennek ismeretében meg kell hogy kövesselek, nem akartalak megbántani. Egyébként bőszen lementettem a kisterenyei képeket, mert a sajátjaim akkoriban elég cudarra sikeredtek.
"...és van még - de másnak úgyse mutatom meg :-)..."
Aha:))) Akkor ajánlatos lesz Veled jóban lenni... Úgy látom jobban rá kell figyelnem RhB kollégára...
Amúgy jók a képek, de az igazi akkor lenne, ha egy csöppet a hazai pályáról is ismertetnél... Gondolom akad:)))
Ha belekukkantasz a kisterenyei fűtőház honlapján valami Czéh György nevezetű emberke fotóiba - na az vagyok én... :-))))))))))))))))))))))
Egyébként először ide a topikra tettem fel a kisterenyei képeket, tettem már fel a kecskemétiről is, és van még - de másnak úgyse mutatom meg :-) - egy kis Békéscsaba, Szeged, Miskolc, Székesfehérvár (Csörgő-nap), Bp.-Keleti, Ferencváros, Hámán (erről svarc-veijsz fotókat tettem fel a gőzös topkiba)... Na meg Brno (évfordulós mozdony kiállítás), Amstetten, Frankfurt és egy kis Mariazellerbahn meg RhB...
Egyébként a Józsga megállapítása szerintem nem is volt sértő, sőt. És azt sem gondolnám, hogy egy fűtőházról csak azután lehet megállapítást tenni, ha valaki ott gályázott 5 évet. Van egy sereg mutató, ami alapján értékelni lehet a dolgokat, de az sem elhanyagolható, ha vannak az ember ismeretségében olyan emberek, akik a szakmájuk krémjét alkotják és éppen emiatt az ő véleményükre lehet adni. Talán Józsga is ilyen alapon írta azt, amit leírt.
Maradjál csak itt! Rakjál be ide egyre több kiváló fotót!
Légyszíves keressél meg magánban! A te mailodra nem tudok levelet küldeni. Publikus az emailom. Biztosan rám ismersz, már többször találkoztunk rutthin barátunk által.
Ha megkérdezik, akkor válaszolok.
Eddig viszont, a Te hozzászólásodig nem sok kérdés érkezett, érvek nélküli hőzöngés viszont annál inkább.
Nem kívánok semmiféle rangsort állítani a fűtőházak között. De, mint Te is mondottad, akadnak kiemelkedően jó és elvegetálgató mozdonyvezetők. És megeshet, hogy egy fűtőháznál a jobbak vannak túlsúlyban és ezáltal az ottani szakmai színvonalat vagy átlagot emelik. Ez persze nem örökkévaló és ettől még a többi fűtőház sem lesz rossz fűtőház.
Azután megeshet, hogy egy fűtőháznál régi, rossz állapotú járművek üzemelnek, és ezzel relatíve alulmarad a többitől. Lásd, a temesvári szeszás (CFR Călători) gépeket, a jelentős többséget jelentő motorvonatokat 1934-1936 (!) között gyártották.
Vagy ott vannak a mindig mocskos karánsebesi gépek. Ez sem csoda, hiszen általában előfogatban (vagy ami ebből a szempontból még rosszabb: tológépként) járnak, nehéz tehervonatokkal. A hegyekben muszáj a géppel is fékezni, nem csoda, hogy csupa barnák lesznek a féktuskóportól. A tológépre ez hatványozottan igaz.
Ők hiába is próbálták volna mondjuk 5...10 évvel ezelőtt (vagy akár most is) felvenni a mozdonytisztasági versenyt Szegeddel, ahol (rossz nyelvek szerint, bár ez nem volt igaz) már Zuglóban kiakasztották a vödröt meg a kefét a gép elejére és csak papucsban volt szabad a vezetőálláson tartózkodni.
Summa summárium: külső körülményektől függően vagy függetlenül időnként előfordul, történelmileg úgy alakul, hogy valamelyik vontatási telep (vagy város, vasúttársaság, ország, gyár, vállalat, stb.) valamiben kiemelkedik vagy alulmarad társaitól.
A régi MÁV-os Piskit szeretném kiemelni közülük, ahol akkoriban a magasabb szakmai tudású és társadalmi rangú mozdonyvezetők szolgáltak. Aki nem hiszi, megnézheti a ’30-as években kiadott (de jelent az meg máskor is) mozdonyvezető almanachot, amiben minden praxisban lévő mozdonyvezető fényképe, életrajza, szolgálati helyei, stb. szerepel.
Vagy ott van a ’10-es években megjelent Gőzmozdony című Vasút és erőgép szaklap. Egyik száma tartalmazza az előfizetők névsorát. Némi túlzással több piski mozdonyvezető szerepel benne, mint az összes többi fűtőháztól valók együttvéve.
Természetesen nem dolgoztam az összes fűtőháznál legalább öt évet. De ez nevetséges kifogás számomra főleg egy olyan szájából, aki nem szolgált egyik fűtőháznál sem, sőt a vasútnál egyáltalán. Főleg ismeretlenül. Végezetül annyit mondanék, hogy nem senkinek nem kötelező ebbe a topicba írni, sőt nekem sem kötelező olvasnom. Főleg, ha „anyatopicunk” után itt is ilyen hihetetlenül magas színvonal kezd eluralkodni.