A topic a legendás Déli Vasútnak állít emléket!Képek,tárgyi emlékek,járművek,épületek,egykori,és mai utódvonalak,Magyarországon és külföldön.Egyszóval minden.ami Déli Vasút!
Még egy érdekesség,a Budapest-Déli és Kelenföld közötti alagúttal kapcsolatban!1981-ben a szakasz villamosításakor az alagútban lévő vágányokat mélyebbre kellett helyezni ugyanis a felsővezetékeket és azok tartószerkezeteit csak így tudták biztonságosan elhelyezni.
Valóban kétvágányú volt, igaz, a mostani kijáró vágányt akkor kihúzónak használták, később pedig, az Összekötő-vasút megépítésével Ferencváros felé adott kapcsolatot (ezt nyílván elsősorban az Alföldről a budai piacokra szánt gabonát, állatokat és egyéb termékeket szállító tehervonatok használták). L. itt:
Igen,a Déli Vasút második alagútja Vasvár után épült volna meg!Ez egy rendkívül nehéz terhelési szakasza a vonalnak ugyanis egy vízválasztó gerincen át vezet.Ugyan egy ideiglenesnek szánt kerülő szakasz épült Oszkó állomás megépítésével,de ez sem oldotta meg teljesen a problémát.Itt évtizedekig ún.tolószolgálat gondoskodott a vonatok "könnyebb átjutásáról"ezen a kegyetlen szakaszon.Később 1976-ban egy nyomvonalkorrekcióval sikerült némileg enyhíteni ezen a problémán.
Az Ágfalva-Brennbergbánya szakaszon épült alagút nem túl hosszú, mindössze 120 méter volt.Ma már sajnos ez sincs meg,de maradványai részben még láthatóak.
A Déli Vasút első és egyetlen magyarországi közforgalmú alagútja 1861-ben Buda és Kelenföld állomások között létesült.Volt még egy alagútépítési terv Vasvár térségében is,ez sajnos nem épült meg.Azonkívül épült egy alagút a brennbergi bányavasút részére Ágfalva és Brennbergbánya állomások között.Mit lehet ezekről tudni?
Lovas Gyula,125 éves a Sopron-Kanizsai vasútvonal,1865-1990.című könyvében többek között ezt a cikket találtam
"1904-ben Sopronban felszerelték a kétközpontos biztosítóberendezést,bevezették a villamos világítást,megépítették a felvételi épület előtti veranda elzárófalait,tömegáruk részére pedig új rakodóvágány készült.
1905-ben Gelse és Kanizsa között megépült az Elek-féle Újnép-puszta rakodóvágánya a 184.786-985 szelvények között.Lövőn egyközpontos biztosítóberendezést szereltek.Molnáriban a vízházhoz toldaléképületet készítettek altiszti lakás céljaira.Zalaszentiván állomáson falazott marharakodó készült,Zalaszentmihály-Pacsa állomáson 97/a sz.őrházat és a vízállomási toldaléképületet bővítették,s így 1-1 altiszti lakást létesítettek.
1907-ben megépült Bükön és Nagycenken a biztosítóberendezés.Szombathelyen új épületrésszel bővítették a felvételi épületet.
Tehát ebből a röpke cikkből is megállapítható,hogy a Déli Vasútnál a központi állítású biztosítóberendezéseket az 1900-as évek elején szerelték fel.A legrégibb képek is kb.ebből az időből valók,ugyanis ekkor vált a fotótechnika széles körben elérhetővé.
Murakeresztúr Kanizsához és Barcshoz hasonlóan lehetett volna Südbahnwerk is...
Egyébként ha már szóba kerültek a DV kisállomási (Götz-és fiai rendszerű) berendezései, ne feledkezzünk meg Halas György "Vörös lámpák az utolsó kocsin" önéletrajzi regényéről sem...
Igen!Még két állomás van ezen a szakaszon amiknek eredeti biztosító berendezéséről nem sokat tudunk.Murakeresztúr és Zákány.Előbbit teljesen átépítették,kibővítették,utóbbit pedig megállóhellyé minősítették vissza.
Jah, ez is szerepelt már mindenhol, a "Szaklap" meg lehozta mint vasutallomasok.hu eredetű képet (no comment).
Góla, Berzence, Vízvár, Babócsa: lehettek volna reteszesek is...
Továbbra is kérdésem, mikoriak azok a legrégebbi képek, amik alapján tény, hogy a Kanizsa-Sopron, Kanizsa-Buda, vonalakon már az átadáskor (1840-es, 1860-as évek) fölszerelték a "a vonóvezetékes központi állítású biztosítóberendezés"-eket?
(ui.: De továbbra sem a "korabeli képek" begyűjtése a célom...)
Egy remek régi képet találtam Légrád(ma Őrtilos)állomásról!Ott biztosan volt állítóközpont:http://www.fortepan.hu/?view=query&lang=hu&q=vas%C3%BAt Meg Barcson is voltak nagyállomási tornyok.De Góla,Berzence,Vízvár,és Babócsa állomásokon nemhiszem,hogy bárki is tudna mutatni olyan régi képet,amelyiken állítóközpont van.Attól függetlenül lehetett Déli Vasúti biztosítóberendezés a vonalon,csak az biztos,hogy nem központi állítású volt,sokkal inkább valami kulcsazonosítós berendezés!
Az lehet!A régi képek már valószínűleg a "korszerűsítés"után készültek és azért látható rajtuk állítóközpont.Egyébként itt viszonylag sok régi kép található:http://www.vasutallomasok.hu/
A Komárom-Fehérvár és a Kanizsa-Barcs vonalon valóban nem épültek ilyen állítóközpontok,valószínüleg ezek a vonalak alárendeltebb szerepet töltöttek be a társaságnál.Ezeknél a vonalaknál a valamivel korszerűbb biztosítóberendezés már a DSA vagy a MÁV kezelésében épült
Azért álljunk meg egy szóra!A Buda-Kanizsa és a Bécsújhely-Sopron-Kanizsa vonalon sem a vonal üzembehelyezésekor épültek meg a vonóvezetékes biztosító berendezések,bár erre is volt példa.Ezek az ún.állítóközpontok különböző időpontban épültek attól függően,hogy az adott állomás milyen fontosságú szerepet töltött be az adott vonalon.A Komárom-Fehérvár és a Kanizsa-Barcs vonalon valóban nem épültek ilyen állítóközpontok,valószínüleg ezek a vonalak alárendeltebb szerepet töltöttek be a társaságnál.Ezeknél a vonalaknál a valamivel korszerűbb biztosítóberendezés már a DSA vagy a MÁV kezelésében épült.
Hogyne. a Komárom-Székesfehérvár és a Nagykanizsa-Barcs vonal állomásainál még a legrégibb fellelhető képen sem látható állítóközponti épület,míg a Buda-Nagykanizsa és a Sopron-Nagykanizsa vonalnál már a legrégebbi képeken is ott áll a felvételi lpület mellett az állítóközpont épülete ez tény!Hogy ezek a korai biztosító berendezések mennyire szolgálták a biztonságot az már egy másik dolog!