Keresés

Részletes keresés

btamas70 Creative Commons License 2019.01.14 -2 0 21938

Végülis ott a hangszedőn ill. a betéten:)

 

Ha van "E" betű, akkor kicsit a vízszintessel is lehet, de ezen a szinten felesleges sablonnal tökölni, ha jó a szem. A függőlegesnél pedig érdemes 1 fok alatt maradni - kivéve, ha prezenszesebb a kelleténél. Akkor érdemes megpróbálni 1-2 fokkal hátrébb döntve.

Előzmény: stevie-13 (21935)
Pistju Creative Commons License 2019.01.14 0 0 21937

Tisztelt stevie-13!

Nem az Audio technica-val, hanem az MC1-el tervezem használni a még el sem készült lemezjátszót...ezért csiszoló asztalon leveszem azt a 2-3 mm-t.

Az AT95 Te általad ismertetett, plusz súlyt eredményező megoldásáról először Tőled olvastam hitelt érdemlő szavakat...a német e-bay-on erről az eladó mélyen hallgatott!

Maradok Tisztelettel:(P)istju.

 

Pistju Creative Commons License 2019.01.14 0 0 21936

Tisztelt tibitiborka_new!

Köszönöm Neked a választ!

 

Tisztelt btamas70!

Köszönöm Neked a választ, valamint a magyarázatokat is AT95-re vonatkozóan!

 

Maradok Tisztelettel:(P)istju.

stevie-13 Creative Commons License 2019.01.14 0 0 21935

pedig AT-nél a típusszám utáni betű hiányából egyértelmű

 

 

Szerintem egyszerűen elfelejtette odaírni az E-betűt :-)

 

Ha 95, akkor az elliptikus tűt jelent és kész.

 

Vannak olyan AT hangszedők, amiknek létezik több változata is (pl 150 MLX és SA), de 95-ös csak elliptikus volt. A kúpos profillal szerelt tesója neve AT91.

Előzmény: btamas70 (21933)
stevie-13 Creative Commons License 2019.01.14 0 0 21934

c) - így hagyod :-)

 

Ez korántsem annyira kritikus paraméter, legalábbis egyszerűbb csiszolású tűprofil esetén.

 

Az AT95-nél az "alátétnek" amúgy nem a magasságállításhoz van köze, hanem plusz súly az alacsony effektív tömegű karokhoz, mert az AT95E engedékenysége elég alacsony.

Előzmény: Pistju (21931)
btamas70 Creative Commons License 2019.01.14 -2 0 21933

Múltkor kimaradt (pedig AT-nél a típusszám utáni betű hiányából egyértelmű), hogy kúpos tűről van szó, melynél csak erősen kopott állapotban képzelhető el, hogy a vízszintes szöghibának jelentősége van. Ne foglalkozz vele, amíg ilyet használsz.

 

A kúpos profil a függőleges szögre (VTA) sem túl kényes, de azért 1-2 fok pontossággal illik belőni. Az "a" változat lesz jó, mivel a hangszedőt stabilan kell rögzíteni a shellhez. Főleg a puha közdarabok rosszak: döglesztenek, elvesznek a dinamikából és/vagy a mélybasszusból. A balza sem valami szerencsés választás, még ha a karbaknál be is vált.

Előzmény: Pistju (21931)
tibtiborkaba_new Creative Commons License 2019.01.14 -1 0 21932

a;

Előzmény: Pistju (21931)
Pistju Creative Commons License 2019.01.14 0 0 21931

Tisztelt Uraim!

 

A pickup felfogatásánál, illetve a kar magasságának beállításánál pontatlan munkát végeztem. Ugyanis 2-3 mm-rel magasabb a kar helyzete az "optimálisnál", vagyis a hangszedő előre dőlt helyzetben lenne.

Mi a legjobb megoldás szerintetek? Az én elképzeléseim a probléma megoldására, hogy:

 

a; a kar magasságából lejjebb veszek(egy üvegszálas kompozit/balsafa tuskón áll) csiszolással,

b; 2-3 mm vastagságú, karbon/epoxy gyanta anyagú, lapos közbetétet teszek a shell és az Ortofon MC1 közé a felfogatásnál, mint ahogy az e-bay-on is árulnak ilyen közbetéteket pl. Audio Technica AT 95-höz is,

c; ezt a változatot Ti írjátok le...már ha van kiút ebből a helyzetből, ugyanis a lelki békém sárba tiprását is elvállalom, erősen fogadva, hogy "a rosszra vezető alkalmakat elkerülöm!".

 

A kar  viszonylag nehéz, 261 g üresen, a kompozit/balsafa tuskó tömege 83g, ehhez jön még a pickup a maga kb. 4 grammjával.

Ismételten bocsánatot kérek Tőletek, de sajnos laikus vagyok a témában, annak ellenére, hogy a netet bújom ebben ez ügyben.

 

 

Válaszaitokat előre is köszönve maradok Tisztelettel:(P)istju.

 

Pistju Creative Commons License 2019.01.11 0 0 21930

Tisztelt btamas70!

Nem rombolta a lelki békémet ebben a topicban sem Te, sem más...legfeljebb a sárba taposta...

Az LP szakma hallgatásából nekem a hallgatás áll rendelkezésemre, a szakma nem.

Csupán saját tapasztalatom az AT95E-evel kapcsolatosan, hogy a NAD5120 laposkaros változatában hallgatva az Ortofon OM5E-nél harsányabbnak, tolakodóbbnak éreztem...nem volt vakteszt, nem is kellett.

Mint ahogy nem is kellett a csőkar/Ortofon MC1 hallgatásánál sem. Egészen más szintű az MC1, még ha belépő szintű  MC is.

Amit talán nem fogok nagyon elrontani, az a barkácsolás a NAD-hoz egy nehezebb kar/káva vonatkozásában.

Ha már hallani fogok valamilyen különbséget a kiinduló állapothoz képest, akkor elégedett leszek.Vagy nem...

Na ettől a vagy nemtől lehettek Ti, szakmailag mérvadó fórumtársak beijedhetve, mert akkor újra jövök azokkal a kérdésekkel, amelyeknek sem a színvonala, sem a körítése nem fog változni...mert az ember csak egyszer, utoljára változik a 6. X-et taposva.

Maradok Tisztelettel:(P)istju.

btamas70 Creative Commons License 2019.01.11 -2 0 21929

Hogy tovább romboljuk a beállítást túlprecízkedők lelkibékéjét, érdemes belegondolni, mekkora lehet egy belépőszintű** hangszedő saját* szöghibája? Aki 2 foknál többre tippelt, jó eséllyel nyert.

 

* a tűhegy(!!) tengelyének gyári szögeltérése a hangszedő tengelyétől + a felfüggesztés deformálódása (tűszár elferdülése) a használat során

 

** Nem az AT91-est akarom degradálni, az egy nagyon jól sikerült típus, egyszer vettem ilyet tartalékba. A már szóba került újabb fajta SME karban [310; Townshend Avalon futómű] meglepően jól szólt. Nem hifibb a 95E-nél, viszont kiegyenlítettebb, nem olyan "fényes" prezenszben. Hogy kinek jutna eszébe hússzor drágább karban használni, ha nem muszáj, az más kérdés..))

Előzmény: quad (21910)
Pistju Creative Commons License 2019.01.09 0 0 21928

Tisztelt quad!

A karból kijövő 5 erű kábel elérne a hátlapig.

Mint a túlnyúlás/karhossz beállítási esetben, úgy most is hiszek Neked, ezért hanyagolom az  RCA aljzatos megoldást.

Válaszodat köszönve maradok Tisztelettel:(P)istju.

 

quad Creative Commons License 2019.01.09 0 0 21927

A B ponttal kapcsolatban azért megkérdezném, hogy elér egyáltalán a karban lévő kábel az RCA-ig?

Mert láttam már olyan beépített kábeles lemezjátszót, ahol ez a beépített kábel a kar tövében csatlakozik a karkábelhez.

 

Egyébként a B variánsban én sem látok fantáziát. Inkább maradjon az A

 

 

Előzmény: Pistju (21924)
Pistju Creative Commons License 2019.01.09 0 0 21926

Tisztelt Mono SE!

Nincs c; pont, ez bizony a helyzet...

De a helyzet az, hogy rendszer/kábítószer függőségemet nemcsak a lelki békém hiánya okozza...hanem talán a pénztárcám és az eszem is, amikből a következőekre futotta:

-Arcam Alpha 5 Plus erősítő (saját phono fokozatát használom),

- JPW Sonata hangfalak,

- Ortofon MC1 hangszedő.

Ha ezek után is tudsz a lelki békém még nagyobb mértékű sárba taposásán segíteni, kérlek Téged, hogy tedd meg!

Maradok Tisztelettel:(P)istju.

Mono SE Creative Commons License 2019.01.09 -5 0 21925

ha nincs c pont, akkor a b-vel sem igazán érdemes küzdeni, illetve baromi rendszerfüggő lesz az eredmény - szóval a lelki békédnek így is, úgyis lőttek ;)

 

 

Előzmény: Pistju (21924)
Pistju Creative Commons License 2019.01.09 0 0 21924

Tisztelt Uraim!

Ismételten a szakmai véleményeteket szeretném kérni.

 

A hangkar kábeleit az erősítőhöz való bekötésnél:

a; hagyjam meg az eredeti RCA dugóval végződő, ("gyári"...Sherwood...) kb. 1m hosszú kábelt(és a hozzá tartozó "testvezetéket") is,

b; vezessem ki a hangkarból kijövő vékony kábeleket  a lemezjátszó hátlapra szerelt,  RCA aljazatokra, valamint a "testvezetékkel" szintén járjak el hasonló módon.

 

Sajnos c; pont nincs, miszerint vegyek egy kitűnő minőségű kábelt a karba és építtessem be...

 

Válaszaitokat előre is köszönve maradok Tisztelettel:(P)istju.

quad Creative Commons License 2019.01.09 0 0 21923

Ha szépen szól, ne törödj vele.

Az, hogy hány éves gyakorlatilag nem jelent semmit, mert nem tudod milyen gyakran használták. Ráadásul  egy pillanat alatt is haza lehet vágni egy tűt.

Előzmény: Manoka713 (21922)
Manoka713 Creative Commons License 2019.01.09 0 0 21922

Érdeklödnék hogy  kaptam egy lemezjátszót at91 es fej van benne viszonylag szépen szól. Azon agyalok hogy tűt cserélek benne. De közel 7 éves az egész fej érdemes kompletten cserélni?  Vagy semmi baja nincs a fejnek?  Tanácsokat elöre is köszönöm.

Pistju Creative Commons License 2018.12.14 0 0 21921

Tisztelt tibitiborka_new!

Igen ennyi mozgatást a hengszedőnél biztosan enged a shell.

Megfogadom az ÖSSZES tanácsot Neked is és quad fórumtársunknak is.

Bár már ott tartanék, hogy hallgatom a zenét...Karácsonyra terveztem, de csúszni fog.

Nem baj, jó tanácsokat kaptam!

Segítségedet köszönve maradok Tisztelettel:(P)istju.

tibtiborkaba_new Creative Commons License 2018.12.14 -1 0 21920

Karhossz alatt a tű hegye és a kar forgáspontja közötti távolságot értjük, Szóval eleve kell hozzá egy hangszedő, amit lehet mozgatni a shellben. Szóval 2mm-t simán lehet ott találni. 

 

Felszereled úgy, hogy a kar forgáspontja 225 mm-re legyen a lemezközépponttól, és hallgatod a zenét.

Előzmény: Pistju (21919)
Pistju Creative Commons License 2018.12.14 0 0 21919

Tisztelt quad!

Köszönöm az adatokat! Akárhogy mérem, nekem 238 a teljes hossz. A vinylengine-nek igaza van biztos vagyok benne. Az eltérésnek több oka lehet, én nem találgatnék.

A Te általad javasolt módszerrel fogom a beállítást ellenőrizni.

Ezt a segítségedet köszönve maradok Tisztelettel:(P)istju.

quad Creative Commons License 2018.12.13 0 0 21918

A vinilengine szerint a kar hossza 240 mm, a túlnyúlás 15 mm.

Előzmény: Pistju (21917)
Pistju Creative Commons License 2018.12.13 0 0 21917

Tisztelt tibitiborka_new!

A kar egy Sherwood PM 8550-esből való, ha a gyári adatait meg tudnád adni...az nagyon jó lenne.Sajnos sem a használati útmutatójában, sem a szervízkönyvében(ezt nem is találtam meg, egy elektroműszerész ismerősöm állítása alapján nem is szokták a service manualban az ilyeneket megadni, inkább az owners-ben) nincsenek benne ezek a számok.

Az elhelyezéssel megpróbáltam variálni a Nad alaplapján.Az általam beállított és megmért adatok: 238 és 18 mm.

Sajnos, de tény, hogy több nagyságrendnyi eltérés miatt nem mérhető az LP szakmai tudásom sem Tiédhez, sem quad fórumtárséhoz. De ugye az a legnagyobb baj, ha a hülyeség akaraterővel párosul...na ez vagyok én.

Egy alkalmas bútorlapon már kísérletezek hetek óta...nem tudom megéri-e majd a kapott végeredmény a befektetett munkámat/segítségeteket.

De ha csak valamelyest lesz szerethetőbb, hallgathatóbb, hosszú távon élhetőbb a hang mint egy Rút Kiskacsa hangja már megérte zavarnom Téged és quad fórumtársat az agymenéseimmel.

Segítségedet köszönve maradok Tisztelettel:(P)istju.

 

 

tibtiborkaba_new Creative Commons License 2018.12.13 -1 0 21916

Áruld már el, hogy honnan való az a kar. Valami Omnitronicról vagy ilyesmiről? Hátha találni róla pontos adatokat.

 

Ami a beszerelést illeti, a hangkar forgáspontjának és a lemezközéppontnak a távolsága mérvadó, és általában a gyári érték a legjobb kompromisszum. Lehet persze közelebb, távolabb szerelni a kart a lemezközépponthoz képest, de ha közelebb van, akkor a lemez külső részén nő meg a torzítás, ha távolabb, akkor meg a belső részén.

Sárga: SL-1200 kar a gyári 215mm

Kék: 213mm, tehát 2mm-el közelebb

Piros: 217mm, tehát 2mm-el távolabb

 

Előzmény: Pistju (21912)
quad Creative Commons License 2018.12.13 0 0 21915

Szerintem ilyen komoly dolgokkal ne zavarjuk meg a kollegát. 

Én inkább ott látom a problémát, hogy valójában nem tudni, hogy ki által, milyen hűen lemásolt karról van szó, azaz mennyire jók a megadott adatok.

Előzmény: tibtiborkaba_new (21913)
quad Creative Commons License 2018.12.13 0 0 21914

Ha jól értem, a kar még nincs felszerelve, ezért én modelleznék egyet a helyedben:

 

Vegyél egy deszkát, erősítsd rá a kart. (A hangszedő a shellben legyen közép helyzetben)

Verj be egy szőget a deszkába úgy, hogy a szög és a tü között meglegyen a helyes túlnyúlás. (a szög fogja helyetesíteni a tányér közepét)

Készítsd el a Darvas által ajánlott sablont.  Ezzel nézd meg, hogy a sablonon lévő két ponton a hangszedő merőleges-e a szöget és tűt összekötő egyenesre-azaz a sablonon lévő vonalra.  Elvben rendben kell lennie.

 

Előzmény: Pistju (21908)
tibtiborkaba_new Creative Commons License 2018.12.13 -1 0 21913

Általában a gyártók egy bizonyos geometriához tartozó törésszög-túlnyúlás kombinációt adnak meg. Tapasztalatom szerint az összes gyári geometria leginkább Stevenson-szerű, vagyis leginkább a barázda belső részén igyekeznek a torzítást csökkenteni.

 

Azoknál a karoknál, ahol a hangszedő tologatható a shellben, egyszerre változik az effektív hossz és a törésszög. Ezért kell egyébként mindig 2 pontos sablont használni, mert ez olyan, mint egy 2 ismeretlenes egyenletrendszer, két megoldás van, mindkét nullpontban passzolni kell a sablonnak.  

 

Az alábbi ábrán van az SL 1200 karjának szimulációja a gyári, valamint a szokásos geometriák szerint.

A fenti geometriákhoz tartozó adatok:

 

A Löfgren A közismert neve a Baerwald...

Előzmény: quad (21910)
Pistju Creative Commons License 2018.12.13 0 0 21912

Tisztelt tibitiborka_new!

Valóban, nem egy atommásolat sajnos. A Baerwald sablont megkeresem, ha addig élek is...már pedig remélem, hogy nemcsak addig élek.

E nélkül a módszer nélkül nem fogom fixálni a kart., beindítani a technikai torzszülöttemet.

 

Válaszodat, tanácsodat köszönve maradok Tisztelettel:(P)istju.

tibtiborkaba_new Creative Commons License 2018.12.13 -1 0 21911

Mint Quad fórumtárs írta, a törésszög definíció szerint a tű hegye és a hangkar forgáspontja által meghatározott egyenes és a hangszedő hossztengelye által bezárt szög.

Előzmény: Pistju (21908)
quad Creative Commons License 2018.12.13 0 0 21910

Én pont  nem az SME-re gondoltam, mint fix törésszögű kar, hanem azokra, ahol semmit sem lehet állítani, de legalább annyit tudunk, hogy itt legalább lehet a túlnyúlást állítani. (Igazából itt se törésszög állításról van szó valójában, hanem a gyártó megadja, hogy milyen túlnyúlásnál érvényes  az optimális törésszög.)

 

 

Előzmény: tibtiborkaba_new (21904)
tibtiborkaba_new Creative Commons License 2018.12.13 -1 1 21909

Az egy nem túl jól sikerült másolat lehet, mert a Technics 1200 mk2 (ezt szokták másolni) effektív karhossza 230mm, túlnyúlása 15mm, a kar törésszöge pedig 22 fok.

 

Szerintem a rossz végén fogod meg a dolgot. A kar fixen be van szerelve, azon nem tudsz változtatni. Az egyedüli állítási lehetőség, hogy a hangszedőt előre-hátra tudod mozgatni a shellben, kb 1 cm játéktered van. A tű pontos helyzetét sablonnal szokták beállítani. A tű egy ívet ír le a lemezen befele haladva, és két pontban ö a szöghiba, ezekben a pontokban a tű pontosan merőleges a sugárra. A titok a pontok megválasztása, hogy milyen messze vannak a lemezközépponttól. Többféle bevett megoldás létezik, ezt hívják geometriának. Van Löfgren, Baerwald, Stevenson. A Baerwaldot szokták kedvelni. 

 

Szóval a legjobb, amit tehetsz, hogy keresel egy Baerwald sablont a neten, kinyomtatod mérethelyesen, és addig ügyeskedsz a hangszedővel, amíg a két ominózus pontban pontosan illeszkedik a sablonra. 

Előzmény: Pistju (21907)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!