Na jó, finomítok: remélem kitaláltak hozzá valami jó tömegközlekedési kapcsolatot, amivel kényelmesen elérhetők a buszok is, és a 4-6-osig sem kell majd legyalogolnia a lábát a dolgozóknak.
a nyertes terv, akkor nem azt látom rajta, amit látok: hogy a vágányok elmennek a Nyugati csarnoképületének végéig, és ott véget érnek, hogy az utazók hadd gyalogolhassanak, az amúgy az utasoknak emelt épületet meg hadd adják el valakinek valami más célra?
Megvan az eredmény, kicsit Neked lett igazad, mert tényleg külföldi-magyar vegyes terv lett a befutó.
Az Index felsorolja a magyar tervezőket és azt írja, hogy fiatalok, huszon-harminc évesek. Nos, a kiemelt magyar építész 53 éves... A www.magyarepitomuveszet.hu (a 100 éves folyóirat) honlapon a név szerinti keresésénél egyetlen házát sem találni a fotóarchimuban, bár az általános keresőben van néhány épülete, főleg társtervezőként.
Mivel személyes afférom volt vele (aminek nyomai bőven megtalálhatók a nevére rákeresésnél az ő kurátorsága alatt megrendezett Velencei Építészeti Biennálé kapcsán), nem nyilatkozom, csak annyit, hogy remélem, a többieknek is lesz a tervekbe beleszólása...
No, már megint valami félreértés van... Én Kévés alatt nem az Rt-t értettem, hanem magát Gyuri bácsit! :))
Amit pedig írtam, annak az az alapja, hogy nálunk is ő volt az egyik olyan fő-fő-fő, akinek a nevére lehetett támaszkodni még olyankor is, amikor a saját vezetőtervezőnk nem volt elég vezető...
Vagy ha valakit érdekel esetleg, bemutatok itt illusztrálva egy valódi építészeti bravúrt egy (elvileg) 26 nm-es (!) háromszintes beépítésről a Gellérthegy oldalában, ami Finta Jóska nevén futott be... :)))
Azért a mai építészirodákat kár volt nevesítened, mert az Általad említettek között van, amelyik tuti nem ad ki munkát alvállalkozásba, mert tizenéve leginkább csak egy projekten (az Orczy térin) dolgozik.
Ahhoz, hogy valaki könyvet írjon, és ki is adja, nem kell írószövetségi vagy MUOSZ-tagnak lennie, valamint nincsenek kötelező érvényű kamarai kategóriák, hogy ki miről írhat és milyen hosszan...
Ellenben az építészkamara meghatározhat egyes épületfajtákra és építési területekre kötelezően elvárt végzettséget, szakmai gyakorlatot valamint kamarai tagságot! :((
Nem tudom, most hogy van a szabályozás, de amikor még tervezőként dolgoztam, főútvonalon pl. csak egyetemi végzettségű, azon belül É-1-es (vezető tervező)kategóriájú építésztől fogadtak el homlokzatmódosítási tervet. Megesett, hogy egy cég megbízott különböző üzletei portálátalakítási tervével. Megcsináltam a lényegében egységes arculatú terveket a három helyszínre, amit az Aradi utcában zoxó nélkül meg is lehetett csinálni, a Nagykörúton és a Bartókon viszont csak úgy, hogy aláírta még egy É-1... :))
Ha ezt most lefordítjuk ontopicra, akkor azt is el kell mondani, hogy a stromanság nem csak ebben a viszonylatban működött "anno" Budapest építésekor, hanem úgy is, hogy nagynevű építészfejedelmek (Pollack, Ybl, Hild, Lechner, hogy tényleg csak a legnagyobbakat említsük...) neve alatt terveztek az összes munkatársaik, tanítványaik. Pl. erősen tartja magát a közhiedelem, hogy a Wekerle-telep házait Kós Károly tervezte, pedig nem. Ő adott egy koncepciót az egész ügyre, a sameszai pedig megtöltötték mészhomok-tartalommal... :)))
Manapság is hasonlóan megy: Finta, Cságoly, Kévés és mások tulképp. csak névleg, a cégükön keresztül alkotók, vagy vezető tervezőként adják a nevüket munkatársaik alkotásaihoz. Ez persze közös érdekük, hiszen a megbízási díjak egy (jelentős) hányada a "névnek" jár, mint ahogy a moziplakáton sem a dublőr/kaszkadőr neve van nagy betűvel írva, hanem a színészsztáré... :))
Ez azért lenne érdekes, mert korábban fordítva volt: magyar stróman irodák mögött dolgoztak az igazi külföldi tervezők, ugyanis az Únióba lépés előtt még egy nappal sem tervzehetett nálunk külföldi építész (kivéve, ha itt irodát alapítottak, mint Egeraat).
Erre volt egy érdekes eset, amikor a Rákospalota szélén épült Ázsia Center aláíró magyar tervezőjét a Kamara elmarasztalta, mert sem személyi, sem tárgyi feltételei nem voltak meg annak, hogy ők egy ekkora épületet tervezzenek. Akkor elég érdekes lett volna ezt nagyobb nyilvánosság elé is tárni, de a kamarai közlönyt nem olvassák a menő tv-riporterek és újságírók.
Neeeeeeeem! Urál a garancia a hosszútávú, perspektívákban gondolkodó, progresszív építészet megjelenésére. Annyit hallhattunk már a modern kor előremutató, hasznos épülettervezési irányzatairől, hogy kötelességem megcáfolni téged. Nem szabad meghallanunk a maradi, irígy komformista, múltbaragadó kerékkőtők szirénhangjait. A jővő szép, a jővő jó, a jövő a progresszívitás és a feljlődésbeni modernizmus.
A fentiek és a valóság közötti semmiféle hasonlóság bizony nem a véletlen műve...
Nehogy azt higgyétek, hogy túl jól értesült vagyok, ugyanis azt sem tudom, hogy kik indultak. De azért tippelni mindenkinek szabad. Természetesen még vannak befutó tippeim is, de úgy elég nehéz, hogy még nem lehet tudni, kik adtak be pályázatot.
Jó vicc lenne, ha eltaláltam...
Próbáljatok Ti is tippelni, de ez nemcsak off, hanem negatív anno....
Igen, lehet sejteni, hogy milyen lesz a nyertes mű. Az idő- és pénzkorlátok miatt méltóságteljes, szögletes épületekre. Semmi buborék, kagylóhéj, lebegés...
Még a nyertes cég nevére is tippelek: szerintem egészen egyszerű neve lesz, olyan, ami sok-sok ÉPÍTÉSZ STÚDIÓ nevében is szerepel, de ott csak mint a cégnév utótagja...
Nem feltétele a kormánynegyed megépítésének, de a tervek szerint a Nyugati területét a Ferdinánd híd és a Dózsa György út között lefednék, és az így létrejövő platón lennének midnenfél szabadidős funkciók. Ettől még megmaradhat a gyalogosalagút, csak a kutya nem fogja használni, ha húgyszag és klausztrofóbia nélkül is átkelhet a síneken.