De ha a síneknek a csarnok alatt kel lennie, akkor már valahol a Városliget elején el kell kezdeniük süllyedni
A Mávtisok elvileg 30 vagy 35 ezrelékkel számoltak. Számoljun mondjuk 10 méteres szinttel a vonatoknak, ekkor kiderül az, hogy a 10 méter mélységet 286 ill. 333 méter hosszúság alatt küzdik le.....
Közben eszembe jutott, a baseli pályaudvar is klassz, a fogadócsarnokát mintha mostanában renoválták volna, és már húgyszag sincs benne, mint négy éve volt. És klassz, ahogy a sínek felett, a "túlparton" egy hídon vévigfutnak a villamosok, még mindig belül a pályaudvari csarnokon:
A luzerni meglehetősen uj. A régibe még bementek a vonatok. Csak néztem tavaly, hogy hova lett a régi állomás. Emléknek álldogál ott egy bejárati rész.
A bécsi déli már halálra van itélva. Elég ronda az igaz, nem sajnálom ha lebontják. Valami hatalmas kerül a helyére, majd ugy 10 év mulva megnézheted.
De ha a síneknek a csarnok alatt kel lennie, akkor már valahol a Városliget elején el kell kezdeniük süllyedni, azt viszont nem lehet úgy megcsinálni, hogy közben a két másik lépcső már megvan, nem? Illetve meg lehet, de olyan rátóti megoldásnak tűnik...
Szerintem Zürichben van egy tök kopár csarnok, a szélén cukrászda, emlékbolt, mittudomén, a közepén eltévedt galambok keresik a kijáratot, az élet meg odalent van a többszintes aluljáróban, ahol van szatócsbolt (szupermarkec), többféle kajálda, ilyen bolt, amolyan. Szóval a élet nem a csarnok miatt van, a csarnok nagy légterével semmit nem tudtak kezdeni, az csak ott van. Számomra az egy mementó, hogy "akartunk vele valamit csinálni, csak nem jutott eszünkbe semmi" :(
Igaz, a kedvenc pályaudvaraim átmenők, például a kölni. Hatalmas élet, meg minden. A bécsi Südbahnhof hatalmas üres csarnokait szintén nem bírom, de ott legalább mozgójárda/lépcső visz fel a két perontérhez. A luzerni és Frankfurt am Main-i fejpályaudvarok viszont tetszenek. Semmi különös, csak egy pályaudvar, de nem is kell másnak lennie.
Bár tudom, én közlekedésmániásként közelítem meg ezt, de nem kellene a közlekedési szolgáltatást még messzebb vinni az emberektől. A hipermarketekben is hülyeség lenne, ha az eladótérben szoborkiállítást rendeznének, a tulajdonképpeni pultok meg hátrakerülnének a raktárba. Ez is, az is csak szolgáltatás. Viszont az nem hátrány, ha a vasúti szolgáltatástban némi építészeti szépséget is láthatunk, nem csak vasbetont és fém perontetőket.
Én nagyon szeretem a züricht. Emlékszem még mikor bement a vonat, majd késöbb amikor valóban igen lepukkadt volt, benne a mozival és a csomagmegörzővel. A mai viszont szvsz csodás. Különösen egy esös vasárnapon, mikor kihalt a város és a zürichi állomáson minden nyitva. A csarnokban vendéglő, kávézó, sok üzlet, tehát valós városi lét van. Igaz a közben alá épített s-bahnmegálló is sokat javított a helyzeten. Nos bár a nyugatiban ugy nézne ki az élet néhány év mulva mint Zürichben, igen boldog lennék. Igaz a mai állapot elérése Zürichben is több mint 30 évbe telett.:-(
Tegnap este a TV Kultúrház adásában az hangzott el, hogy a harmadik ütemben kerül sor a pályaudvar kulturális célra történő átalakítására, ekkor a síneket bevezetik a csarnok alá.
Nekem nincs vele bajom, úgy szökőévente egyszer ha ülök vonaton.
Mondjuk akkor hadd ne vegyem reprezentatívnak a véleményedet :)) Mert én meg nem dohányzom, szóval szerintem le kellene rombolni a dohánygyárakat és betiltani a cigizést - nekem nem fájna ;))
Hát speciel a zürichinek a nagy üres csarnoka akkor is gáz, ha a Legbezegebb Bezzegországban található. Stuttgartban nem rémlik, hogy mennyire nem ment volna be, lehet, hogy régebben a pénztári előcsarnokba is bement, nem tudom :) A hasonló spanyol példánál meg a vasutat nem elvágták távolabb, hanem föld alatt folytatták, ami azért egész más.
Ráadásul szerintem a fél világ vasútas utazói irigyelehtték a Nyughati utasait, hogy semmi diő alatt máris a metrón vagy a villamoson voltak. És amíg nincs pénz a föld alatt a vasutat összehosszabbítani, mittudomén, a Délivel, addig nem látom be, miért haladás az, ha elrontunk valamit csak azért, mert másutt is elrontották.
Nézd, a vonatok amúgy is hosszúak, így aki az elején van egy IC-nek, lehet, hogy tíz lépéssel a Körúton van, aki meg a végén, az gyalogolhat. De ha már az eleje is hátrébb kerül, akkor aki hátul van, még többet gyalogolhat. A nagykörúti tuja meg aligha fog tudni közelebb slisszolni.
És a XXI. században azért nagyon gáz fejlesztés keretében növelni a rágyaloglási távolságokat! Főleg hogy amúgyis olyan jó tudunk bánni a kultúrális/tömegrendezvényi célú helyekkel, lásd a betonakadályverseny KultúrPalota és Nemzeti, a Várpalota, az Ifiparkkal a használatának csúcsát elérő, majd azóta is pusztuló Várbazár, az összeomló Népstadion, a hasznosítatlanul félkész Tüskecsarnok Lágymányoson. Tudom, nagy fless lenne azalatt a szép vastető alatt kultúrát kiáltani, meg híres művészekkel fotózkodni, de azt nem arra találták ki. Tudom, Párizsban csináltak ilyet, de akkor ez most elég ok erre?
Nekem olyan relikvia van a birtokomban, hogy 1983 szept. elején (szakmai segédmunkával körített gólyatábor) állunk néhány más fiatallal a káposztásmegyeri nagy semmiben, és éppen arra készülünk, hogy csákánnyal-lapáttal asszisztáljunk az első kitűzési műveletekhez... Azért is kedves nekem az a fotó, mert valsz. életemben egyetlen alkalommal volt a kezemben csákány: akkor! (pár perc múlva letettem) :))) Rá két évre üzemlátogatáson is voltunk ugyanott, szerkezetkész panelokat nézegetni... Ilyesmi érdekel?
Nekem ugyan nem, mert ezzel a legutóbbi áremeléssel oda jutottak a vasúti jegyárak, hogy egy embernek is olcsóbb autóba ülni, mint vonatozni. :-) Bár ez inkább :-(, de mindenképp OFF.
Azért elég nagyléptékű atalakítások lesznek ott ahogy elnézem, ne induljunk ki folyton abból, hogy most mi hogy van. Nyilván a pénztárakkal, a sínek megközelítésével meg egyéb ilyen ügyekkel is kezdenek valamit.
Ott van a baj, hogy a metró aluljáróban levő pénztárakat bezárták. Ha nincs bérleted, és Vác-Szob, vagy Esztergom irányába mész, akkor ez a következőképp néz ki. Ki a metróból, át az aluljárón, a csövesek közt, fel a lépcsőn pénztárhoz, le a lépcsőn az aluljáróba, fel a lépcsőn a vágányokhoz, és már ott is vagy. Utasbarát, mi? Megint Állunk, Vazze! Erre mondtam, hogy el tudok képzelni jó megoldást is. Például ezen könnyítene, ha megszűnnének a csarnok vágányai, mert nem kéne aluljárózni, és lépcsőzni.
ez a vasút-dolog azért is lehet még kidolgozatlan, mert:
"Három fázisra bontottuk a megvalósítást. Az első fázis a vasúttal még nem tesz semmit, mert a kormányzati negyed területét úgy jelölték ki, hogy ne kelljen a vasúthoz hozzányúlni, hiszen ezt ilyen rövid határidő alatt nem lehet megoldani. A beruházás első ütemének 2009-re kell befejeződnie, ez a 11 minisztériumnak helyt adó épületet jelenti" (inforadio.hu)
(ugye látszik, hogy a szélén vannak az épületek, középen semmi, illetve valami parkszerű, de nem egyértelmű.)
Szinte mindegyik pályaműnél a csarnok előtt van az ütközőbak, mert felülről adták ukázba, hogy a Nyugatiból városi, fedett "agorát" kell csinálni. Valószínűleg valaki eltöltött tíz percet Madridban, az Atocha pályaudvaron, és beleszeretett - mit sem tudva a mögöttes infrastruktúráról.
A nyertes terven egyébként két villamosvonal is van. Berajzolták a Bajcsyra a felüljárón átvezető vonalat a Lehel tér felé, és van egy, ami a Podmaniczky utcára ágazik le, végigmegy rajta, majd a Dózsa György út előtt felkanyarodik a vasútra vagy amellé (tram-train?).
Sorolhatnám a nyugati városok pályaudvarait ahová már rég nem megy be a vonat. A csarnokok már mindenütt, a nyugatiban is, szüknek bizonyulnak manapság. Nézd meg a zürichi vagy stuttgarti állomásokat, csak hogy a közelieket emlitsem.
Amúgy olyan 100-150 méterről van kb. szó mondjuk a villamosig, metrókijárat meg van most is a Westend alsó szinttel szemben, a vonatok döntő része ma sem megy be a csarnokba.
Na jó, finomítok: remélem kitaláltak hozzá valami jó tömegközlekedési kapcsolatot, amivel kényelmesen elérhetők a buszok is, és a 4-6-osig sem kell majd legyalogolnia a lábát a dolgozóknak.