Mielőtt arról, legyen szó a legelsőről is, ahonnan a legenda útra kelt. Sajnos csak egy rajz és tudósításrészlet áll rendelkezésemre...
1899. augusztus 24.-én ismét a Bakáts téri Polgári Körben jött össze a most már funkcionális elnökség és a választmány, hogy meghallgassa dr. Springer Ferenc tájékoztatóját.
"Tisztelt Tagtárs Urak!" - kezdte beszámolóját az elnök - "A Ferencvárosi Torna Club augusztus hó 5.-én megtartott választmányi üléséből kifolyólag van szerencsém a tisztelt tagtárs urakat arról tájékoztatnom, hogy működésünket szeptember hó 16.-án megkezdjük. Működésünkben két dologra fogunk fő súlyt fektetni. Úgymint először: a tornázásra... valamint a football játékra. E helyen van szerencsém előrebocsátani, hogy a Székesfőváros június hó 5.-én megtartott közgyűlése volt szíves a Ferencvárosi Torna Clubnak a külső Soroksári úton lévő elemi népiskola mellett, az erzsébetfalvai helyiérdekű vasútállomásától 5 percnyire fekvő 2387 négyszögöl (pálya: 55x95 m) nagyságú fővárosi telket 6 évre játszótér használat fejében egyesületünknek ingyen átengedni. Ezen fővárosi telket olyan karba helyeztük, hogy azon, tagjaink szeptember 3.-tól a rendszeres játékot gyakorolhatják."
(Forrás: Major J, Nagy B, Szücs L.: Fradi Labdarúgó szakosztály története - 444-en zöld-fehérben, 1972)
Hogy a mai helyén most mi áll, azt csak az Öreg tudná megmondani...
A 45 x 90, az valószínüleg a régi Soroksári lehetett, az Üllői út már normál méretű volt, hiszen válogatott meccset és nemzetközi kupadöntőt is játszottak rajta.
A Kévés mondta a TV-ben, hogy igazából nem csodálkozik azon, hogy nem nagyon akarnak jönni az ingatlanosok, hiszen hót rendezetlen a telek, beleesik pédául a metró lejáró is. Azt meg nehéz lenne tulajdonba adni, ilyen gyorsan. Nem az amelyiket a klubházas kép jobb alsó sarkában látsz, hanem az ami az Üllői úti oldalra visz fel. Ráadásul a tender kiírásban is ki van hangsúlyozva, hogy nem a jelenlegi kerítés a 6 + 2-es határa. Csak próbáltam képekből érzékeltetni, hogy vélhetően igaza van, hiszen a régi B lelátó, nagyjából a felüljáróig kiérhetett, figyelembe véve, hogy az egyik képen látható, hogy ugyanúgy a régi állóhelyi tribün elé esett az új stadionban is a kapu, és a régiben még futópálya is volt.
Azt mondta, hogy próbálkozott ő is elindulni a pályázaton, csinált már ennél nagyobb melót is, de amikor a bankok meglátták a tulajdoni lapot, térképet, kiröhögték, erre nem adnak hitelt.
Igaz, hogy volt futópálya, de a régi Fradi pálya nem sokkal volt nagyobb a lehetséges minimumnál (45x90), az új pedig, ha jól tudom, az akkori Népstadion méretére készült (ha minden igaz: 67x110).
> Látható, hogy jóval arrébb volt a régi kerítés, tehát a mai fél Üllői út is a 6 hektár része. <
Ez egyébként nem jelent sokat. A Földhivatalt kéne megkérdezni a jelen állapotról, mert egy-egy ilyen telket rendezni nem olyan nagy dolog. Főleg, amikor az állam a tulaj. Szóval megeshet még az is, hogy egy ilyen rendezésnél lecsípnek az egyik oldalból, és hozzátesznek a másikhoz.
A kereszteződésnél igen (fordulósáv miatt), de nézd a felfestett útjelzéseket a kép alján... az igaz viszont, hogy elfér egymás mellett két sor autó...
Ezt mekkorából szkennelted? Mert az előzőek kisebbek voltak... de, ha szkennelted, lehettek volna nagyobbacskák... :-) Mit mondjak, a szemeim nem javultak... :-) vagy inkább :-(
Tehát, a mostani mögött volt az állóhelyi fedett, alatta lakott a Fancsi Feri bácsi, mögötte teniszpályák voltak, télen néha felöntve, és egy picit balra a kézi.
Igen, ezért gondolom, hogy 2 sáv volt ott... De nem csak az csonkult meg: maga a stadion talpnyoma is kisebb lett szerintem. Hiszen abban a legendásban volt még futópálya is... teniszpályák, meg mintha kézipálya is lett volna az északi végében...
Köszi a szép karácsonyi ajándékokért! :-) Igen, hasonló képekre emlékeztem az építkezés idejéről... ezek itt alant saját képek, vagy valami kiadványból származnak? Egyébként anno valahol, valamiben láttam egy összehasonlító képsort: a Pénzverde tetejéről, nagyjából azonos helyről, készült, és az előző, majd a jelenlegi állapotot ábrázolta. Hát nem ugrik be hol, miben, és főleg az mérgesít, hogy valószínűleg meg is vehettem volna azt a nyamvadt magazint... már, ha az volt.
Ahogy így elnézem, biz Isten nem emlékszem fasorra a kerítés belső oldalán... És, ha még jobban megerőltetem mindkét agysejtemet :-) akkor is hiányzik az általad említett régi, négysávos, középen futó úttest. Az útszéli villamospályákkal nincs gondom, de nálam csak egy-egy oda-, és visszasáv maradt meg (á la Fehérvári út). No meg az, ahogy a Könyves K. krt minősége viharosan csökkent a Soroksári út felé haladtában. Bár mondjuk, akkor még a külső körút többi része sem dicsekedhetett túl sok jóval.
A Fiumei úti OTI székház (ma nyugdíjintézet) tornyának eredetijét az 18911-es hsz-ban, a gumidani által feltett fotókon lehet látni. Szerintem kb. 25-30-rel volt magasabb a főépület gerincénél.
Szóval, a mai kerítés vonala az oszlopoknál van. Ameddig kiér a lelátó, nagyjából addig van a mai járda. Látható, hogy jóval arrébb volt a régi kerítés, tehát a mai fél Üllői út is a 6 hektár része.