Legyen ez a Fremos szabvány szerint játszott, digitális modulüzem topikja.Ez nem azt jelenti, hogy ez a FREMO hivatalos magyar topikja! Csak kellett egy olyan hely, ahol beszélni tudunk a felmerült kérdésekről, úgy hogy azokat nem zavarjuk a többi topikon, akiket nem érint...
FREMO honlapja:
http://www.fremo.org
pontosan erre gondoltam, és alább megvan a szép ábra is. Nagyon jól néz ki, mikor kanyarog be rajta a vonat (azt nem mondom, hogy kellemes, mert rángat ide-oda:D)
varázsoltam egy 9°-os geometriát, elég jó lett, Váltógyártó is megnézte, nem lát akadályt a kivitelezhetőségében:)
Ha a párhuzamos vágányok száma 3, kivételesen 4, és az anyavágány a fővágánnyal végig szöget zár be, egyalfás líráról beszélünk. Kitérők: a líra első, fővágányban fekvő kitérője: XI – 1:9, az összes többi pedig: XIII – 1:9.
Háromnál több szabványos távolságban fekvő párhuzamos vágány bekötése esetén az állomási vágányok rövidülésének csökkentése érdekében a líra anyavágánya a fővágányhoz meredekebben, 2α szöggel hajlik. Ebben az esetben a líra második kitérőjének hajlása az első kitérőjével azonos.
A kétalfás lírák jellegzetessége, hogy az anyavágányban fekvő kitérők közbenső egyenesek nélkül csatlakoznak.
Régen a kitérők hajlása 1:11,8 volt, aminek a 4-51-26 felelt meg, így a kétalfás líra anyavágányának hajlása korábban 2α = 9-42-52
A 1:9 hajlású kitérők és vtt. 4,75 m esetén a változatlan 2α érték miatt a líra második kitérőjének ellenkező görbületűnek kellett lennie.
Az első kitérő 6-20-25 értékkel térít el, ehhez azonos irányba a második kitérőnek 3-22-27 értékkel kell eltérítenie, mivel: 6-20-25 + 3-22-27
A szabványterv szerint ennél a kétalfás líránál 400 m vagy 300m sugarú köríveket alkalmaznak, amelyek belenyúlnak a kitérők végébe, így azok végeit ívesítik.
A tervezési elvek között (1911-es könyv) azt olvastam, hogy 3-4 vágányig jók a XI-es egyszerű kitérők, mint amiket terepasztalokon is látni. Ennél nagyobb vágányszámnál jön a kétalfás líra, amivel a hasznos vágányhosszakat lehet növelni (bár szerintem az az 1-2 m nem nagy durranás).
Azt nem tudom, mennyire magyar sajátosság, de a napokban láttam filmen Ausztria túlsó felén kétalfás lírát - bár az is Osztrák-Magyar Monarchia terület.
"Ebből nyilván nem kell olyan sok, de azért jobban mutat az állomási bejáratoknál..."
Igen, először én is ezt hittem. Aztán amikor Nagyoroszit felmértem egy cimborámmal modellezés szempontjából, döbbenten tapasztaltam, hogy a kis mellékvonali állomáson egy kivétellel csak XI-es kitérők vannak (a kivétel pedig XVI-os) :)