Keresés

Részletes keresés

lacus076 Creative Commons License 2020.01.25 0 0 12470

Üdv

Bocsi vidéken dolgoztam nem tudtam reagálni semmire

Látom feladat van csak kedv kell hozzá,igy én is tudom hogy vállalhatatlan az én kisautom javitása.

Majd megprobálom másképp,ha segitség kell jelentkezem.

Köszönöm

Üdv Laci

Előzmény: Bakancs4 (12462)
Bakancs4 Creative Commons License 2020.01.22 0 0 12469

Eddig szerencsésen megúsztam a dolgokat , 2016 augusztusában törtek be a házba , de akkor még nagyon kevés dolgot tároltam ott , csak néhány nagyon jelentéktelen apróságot vittek el . Egy akvárium tűnt el az udvarból , kiszerelték az egyik roncs JDM mopedautó fűtőmotorját , illetve Casalini az amúgy is törött szélvédőjét zúzták be .

Ez 5 év termése , nagyon kedvező . A vasat most kevésbé lopják mert nagyon lement az ára .

Az a szerencsétlen Twin 540 érdekes , most így alulról nézve látom , hogy nem olyan az első futóműve , mint az enyémé . A kerekeket és a futóművet érdemes lenne elmenteni , ha ne lenne olyan iszonyat messze ezt-azt megérné kivenni belőle .

 

Előzmény: WooDoo (12466)
Bakancs4 Creative Commons License 2020.01.22 0 0 12468

Hosszabb lesz az , 12 ezer MÉRFÖLD ...

Mindig tiszteltem az efféle kalandorokat . Én gimnazistaként 1983 szeptemberében egy péntek délután a Verhovinnámmal ( ilyennel , nem ezzel , de ilyen volt )

Elmentem Lengyelből a Dombóvár-Nagykanizsa útvonalon Zalaegerszeg mellé , majd vasárnap vissza . Mai ésszel hallatlanul merész vállalkozás volt ez a 2x220 km-es túra , mindenféle telefon és számottevő pénztartalék nélkül , minimális technikai tudással . De édesapám felesége az előző férjével 1969-ben egy Danuviával  Velencébe ( Olaszország !!! ) motoroztak el . A Hanzelka-Zikmund-féle Tatra 87 autótúra   https://hu.wikipedia.org/wiki/Hanzelka_%C3%A9s_Zikmund  is ebbe a társulatba tartozik . Nem véletlen , hogy a cseh páros útjáról magyarul megjelent összes könyve  nevelőanyám első , fiatalon elhunyt férjének megvolt , azokat jelenleg én tárolom a korábban említett külterületi telek lakatlan kis házában .  az  Persze minél kisebb a járgány annál ütősebb a dolog .

Bervám ugyam nincs --  néhai édesapám használt  még születésem előtt  , de iszonyat romlékony szerkezet volt  -- de Panni robogóm és Dongóm van .  Hát azokkal is alakítottak gátlástalan eleink . Próbálom beleélni magam az akkor közlekedési , jogi , hírközlési viszonyokba -- hát merész játék , az biztos . Jó , tudom , Petőfi is gyalog ment Debrecenből Pestre , télen , térkép és közvilágítás , kövesút nélkül . Nem tudom mennyire lesz olvasható -- ha mégse , akkor aki kéri annak átküldöm privátban .

Előzmény: WooDoo (12465)
Bakancs4 Creative Commons License 2020.01.22 0 1 12467

Arra , hogy együtt hoztuk el emlékszem , de arra már nem , hogy ötletileg Ape-val indítottál . Mnagy fórumtárs írta valahol : nem mindegy miből ülsz be egy ilyen járműbe . Ha valaki a normál gépkocsiból keveredik ide -- mégha az a nagy autó valahonnan a kínálat legaljáról származik is -- erőst traumaként éli meg még a mopedautót is , nemhogy a háromkerekűt . Mivel Te különféle szellős járgányokat váltottál le a zárt masinára neked jól jött , mint írtad volt : az már nyeremény , hogy nem fúj be a szél , nem esik nyakadba az eső , üveg mögül nézed a tájat és az időjárást .

 

Én 1993 óta foglalkozom ilyenféle szerkezettel , azóta ismerem azok helyzetét akik valamilyen oknál fogva nem vezetnek-vezethetnek normál autót . Eleinte csak a háromkerekűek jelenthették a nemázol-nemfázol masinát az ő számukra . És ezzel egyidőben találkoztam azzal az általános mentalitással : az átlagember ezt képtelen megérteni . Sokféleképpen reagál , de a többségnek nem fér a fejébe , pedig elég egyszerű dologról van szó . A legelső Bakali találkozóra egy tatabányai társulat elhozott egy nullkilométeres Ligier mopedautót ,

amint nézegettük arra szédült két részeg alak , kérdezték mi ez . Mondtuk , és amikor megtudták az árát akkor elkezdtek hőzöngeni , hogy ebből a többmillióból párszáz ezerrel lefizetik az orvost és megkapják az orvosi hosszabbítást és kész .

Jellemző dolog az is , hogy a tizenéves fiatalok Magyarországon nem használnak mopedautót . De az ellenállás jele volt a 2005-2009 között zajló mopedautós háború ( rendszámtalan korszak , illetve részben 2013-ig ) amikor egyes hatósági elemek mindent elkövettek a gépkocsikénti besorolásért . Az ellenvélemények között volt az is , hogy jajjistenemhaegytizennégyévesgyerekcsakúgybeülegyilyenbemileszakkor ... hát mi lenne ... egyrészt nem ül be , másrészt ha mégis akkor majd vezeti -- ebben az országban a közutakon uralkodó állapotokat nézve úgy tűnik nem a mopedautósok miatt nincs svájci szintű kultúra az aszfalton .

Nálad főleg érdekes volt a fejlődés folyamata : a Minarelli motoros Sulky , majd a Piaggio motoros , végül a Aixam Minivan . A sok okostojás persze most károghatja , hogy miért nem egyből ezzel kezdted . Hát egyrészt ez egy folyamat , másrészt akkor az a 200 ezer amivel az első járgányt elindítottad gondolom az anyagi lehetőségeid határát jelentette , mint ahogy a későbbiek is nagy megterhelést jelentettek . Illetve volt egy olyan tervem , hogy ha lesz egy olcsóbb rendszámos dízel négykerekűm akkor azt pár hétre kölcsönadom neked , hogy a mopedautókkal ( a dízelséggel és variátorokkal ) kapcsolatos ellenérzéseidet mérsékeljem -- de erre nem került sor , végülis rászántad magad az Aixamre némi kísérletezgetés után . Nemrégiben írtam , hogy megvették tőlem azt az egykor karambolos Sulkyt , ha jól meggondolom olyan 100-150 ezerrel drágábban azt a fakó Ligiert is meg tudnám számítani . Használati értékben nem kérdés , ennyit megérne összekaparni .

Mai talán hülyén hangzik , de én is mondtam olyat 2009-2010 táján : négykerekű rendszámos mopedautóm nem lesz , az nekem túl drága . Jelenleg 7 van a nevemen és még néhány vár berendszámozásra , a kvadokról nem is beszélve -- az egész gyűjtemény értéke többmillió forint .

Mára a háromkerekűek nagyon visszaszorultak , az Ape-któl eltekintve hobbijármű lett belőlük -- az igények pedig nagyon elszálltak autóügyben . Egyrészt elérhetőbbek is lettek , egy tizenéves , klímás , jó állapotú autó már nem egy lehetetlen összeg , de ma ha egy kocsiban nincs szervókromány , klíma akkor sokan világvégét kiáltanak . Az új autók aztán pláne feltették a mércét .  Magam részéről nagyon nem izgat , vehetnék újabb kocsit de eszem ágában sincs , jelenleg a telkemen építendő házra gyűjtök -- akkor talán kevésbé kell izgulnom minden kimenetelkor , hogy mit loptak el esetleg .

 

Előzmény: oljeg12 (12464)
WooDoo Creative Commons License 2020.01.22 0 0 12466

"a járgány pedig isten szabad ege alatt a városon kívül egy bekerítetlen-őrizetlen-lakatlan telken próbál ellenállni a korrózió támadásainak  bokáig a földbe süppedve"

 

Mázlid van, itt Debrecenben már rég elvitték volna a méh-be. Nemrég vett a fiam egy Bobcatet meg egy mini markolót, így annyira zsúfolt lett az udvar, hogy az egyik mopedautómat elvittük a telkünkre, ami körbe van kerítve. Néhány nap múlva a környékbeli vandálok szétverték. Ha vasból lett volna, biztosan elviszik, a kerítés itt nem akadály...

Előzmény: Bakancs4 (12462)
WooDoo Creative Commons License 2020.01.22 0 0 12465

1956-57-ben egy család a 3 kerekű Lambrettájukkal tette meg a Sidney-Párizs utat. Egy modern járművel is szép teljesítmény lenne ez a 12e km-es utazás, nemhogy egy 150 cm3-is platós robogóval.

 

http://www.montin.fr/lambretta/

oljeg12 Creative Commons License 2020.01.21 0 0 12464

Én szerencsére előbb találtam rá erre a fórumra, mint mielőtt vettem volna valamit. Ape-t akartam venni és Te javasoltad helyette a Sukyt. És örültem is neki, mert a Sulkyval tudtam másod magammal közlekedni. Veled hoztuk el Győrből az első Sulkymat, ami nagy könnyebbséget jelentett, mert a beteg feleségemet tudtam velle vinni és így ismét megnyílt előtte a világ. Ez Minarlli motoros volt és 2 évig hajtottam. Abban az időben még nem volt lehetőség, hogy AM-s jogosítvánnyal négykerekű mopedautót vezessek. Majd vettem a Piaggio Vespa motorost, amit 3 évig hajtottam. És végül 2016 nyár derekán vettem az Aixam 500.4 négy kerekűt. Jó hasznát vettem a háromkerekűeknek, de ezt a négykerekűt semmiben se lehet össze hasonlítani a három kerekűekkel. Csak annyiban, hogy mindkettő zárt utasterű, autó kormányos, és mindkettővel lehet közlekedni.

Előzmény: Bakancs4 (12462)
Bakancs4 Creative Commons License 2020.01.20 0 0 12463

Javít : Nem tudom mit esznek rajta annyira , ugyanaz a motor van benne mint a Sulkyban , de azt a motorkormányos markolatváltós orrnehéz "méhecskét" borzalom vezetni , ahhoz képest a kétszemélyes autókormányos unokatestvére luxuskocsi .

 

Úgy látszik nagyon este volt már ...

Előzmény: Bakancs4 (12460)
Bakancs4 Creative Commons License 2020.01.20 0 1 12462

Ullala ! Ajjajj !

Hát , hogy ráérnék-e segíteni életre lehelni egy Amicat ? Hmm... Hát előbb számba venném a saját háromkerekűjeimet -- a többi , kettő-és négykerekű járművet ( csak azokat számolva amikből járművet akarok faragni : 32 ilyen van ) most hagyjuk .

Szóval a kedvencem az 1993-ban Olaszországból személyesen behozott Piaggio ApeCar , vele kezdtem ezt a hülye háromkerekűzést . Ennek 2015 szeptemberében  járt le a műszakija és beállt rajta a motor -- teljes felújításra vár , de azért fizetem rá az adó-biztosítást , és most , hogy vettem egy 3/4 hektáros hobbitelket amin építkezni szeretnék borzalmasan hiányzik -- lesz vele munka bőven .

Aztán ott van a Sulkym , amin 2015 nyarán  főtengelycsapágyat cseréltem és valahogy félbemaradt javítása , nem lenne sok munka vele , szerintem egy vastag délután be tudnám fejezni . Gondolom a fékek azon is kissé megragadtak már . Jelenleg be van ágyazva az egyik garázs mélyére , amikor tavaly márciusban egy kvadot kiástam mellőle így nézett ki :

 

Aztán van még egy kis háromkerekűm , a Charly . Lényegében üzemképesen került hozzám 2017 májusában ; pöccre indul és az szép alapjárat , de valami baja van , mert erőtlen a kiváló kompresszió ellenére , síkon nem lehet feltenni harmadikba és a legminimálisabb emelkedőn se jut fel . Tavaly nyáron kivettem belőle a motort , lenn van a polcon , át kéne nézni , szerintem egy vastag hétvége azt is életre lehelhetné ...

 

Persze ezek túl piti feladatok volnának , ezért kergetek gőzösebb ábrándokat is : 2012 nyarán vettem egy Sulky Kore-t kifejezetten azért , hogy dízel motort szereljek bele . Pár évvel később sikerült is vásárolnom --nem volt olcsó -- egy Kubota egyhengerest . Na az lesz a produkció ha annak a beépítésnek nekilátok , addig  motor a nyirkos pincében a járgány pedig isten szabad ege alatt a városon kívül egy bekerítetlen-őrizetlen-lakatlan telken próbál ellenállni a korrózió támadásainak  bokáig a földbe süppedve . Friss képem nincs is róla .

 

Magam részéről  előbb ezeket szeretném menteni az enyészettől .

Nem szoktam újévi fogadalmakat tenni , de idén(től) szeretném tartani magam ahhoz : a saját járgányaimat teszem valamennyire rendbe és senkinek nem vállalok szerelést . Ezt főleg a mopedautósokkal nehéz megértetni , mert szerencsétlenek nem szórakozásból használnak ilyen masinát , hanem mert mást nem vezethetnek .

Nekem ez az autószerelés a hobbim ( nem ebből élek ) , ugyanúgy a szabadidős tevékenységem mint másnak a horgászat vagy a bélyeggyűjtés . Ráadásul nagyon tetű módon dolgozom , a fenti felsorolás is utal rá milyen nehézkesen állok neki bárminek is . És amikor csinálom nagyon eltökölök vele -- ez azért lényeges , mert gyakorta próbálnak megfizetni . Hát nézzük : még tavaly meggondolatlanul beígértem egy idős bácsinak , hogy  kicserélem a Ligierjében a fűtőmotort -- ehhez annál a kocsinál ki kell venni a dízelmotort , másképp nem lehet hozzáférni . Most január első napjaiban megcsináltam , óvatos számításaim szerint a 6 délután  legalább 20 órát dolgoztam vele összesen , illetve beépítettem 15 ezer Ft értékű új alkatrészt ( gumibakot is kellett cserélni ) , plusz én adtam bontásból a fűtőmotort . Mennyit lehet az elfecsérelt 6 délutánért-hétvéégért kérni ? Ha egy szerviz 4-6 ezer forintos óradíját számolom akkor a javítás százezres nagyságrendbe kúszik föl . Lehet csak én sokallom ezt mert nem szoktam szerelőhöz járni . 

Szóval megjavítani senkinek sem fogom a járgányát , de ha mégis nekiveselkedsz nagyon szívesen segítünk mindenféle távdiagnosztikával . A problémát inkább a szerelés helyének biztosítása és szerszámok hiánya szokta okozni . A szakértelem kitartással és hozzáállással szerintem pótolható . Itt kedvező a helyzet mert nincs a jármű használatának a kényszere ami sürgetné a munkát .

A háromkerekűzés -- de végülis szinte az összes hülyejárműzés -- olyan hobbi ahol a felhasználó előbb-utóbb maga szerel . Legyen az veterán autó , repülőgép vagy motorosszán .

 

 

Előzmény: lacus076 (12459)
Bakancs4 Creative Commons License 2020.01.19 -1 0 12461

Javít : A makulátlanra megcsinált géppel a nőci a második napon állt fejre ,

 

 

Persze fel lehet tenni itt is pár képet , de ennek az oldalnak az olvasottsága nagyon kicsi

 

 

 

a Sulky csomagtartója se lebecsülendő , ha kiveszem az utasülést akkor elég rendes dolgok beleférnek

 

Előzmény: Bakancs4 (12460)
Bakancs4 Creative Commons License 2020.01.19 0 0 12460

Hát ez így szomorú történet .

Mint írtam volt korábban : itt minden másképpen van , nagyon nem szabad a többi járműcsoportnál megszokott sémákat csak úgy adaptálni .

Egy hete eladtam egy Sulkyt , azt amiről azt írtam , hogy valószínűleg olcsóbban kijött volna a barátod , ha azt veszi meg tőlem , mint amennyiből vette és felújította a sajátját . Csak azért emlegetem ezt járgányt mert hasonlóan jártak vele az előző gazdái . A kocsit 3 éve nyáron vette a feleségének valaki azért , hogy a nő munkába járásra ( 2 x 4 km ) használja , nem akart emiatt rendes gépkocsit vásárolni a meglévők mellé . A 4 kerekű dízel mopedautókat drágállotta , pedig szerintem amennyiből vette és amennyit ráköltött a Sulkyra abból már szerintem kis szerencsével-ügyességgel össze lehetett volna hozni négykerekűt is . Főként , hogy a pasas műszaki vizsgabiztosként dolgozik -- a rendszámozandó kocsik egész elfogadható áron vannak néha , az átlagember pedig nagyon fázik a berendszámozástól  . Persze ő is eljátszotta azt  amit szinte mindenki : előbb vett valamit és utána kérdezett -- pontosabban még utána sem . Nagyon ritka , hogy valaki ELŐBB keveredik ide a fórumra , kicsit tájékozódik , majd UTÁNA vesz ( vagy nem vesz ) valamit . A fentebb említett illető is megvette ezt a járgányt -- nagyjából hasonló áron és állapotban mint a  barátod -- és ahelyett , hogy éppen csak üzemképes állapotban pár napig használgatta volna a felesége ... szóval a lelkes férj előbb vagyont és munkaórák tömkelegét ráköltve felújította . A makulátlanra megcsinált képpel a nőci a második napon állt fejre , amikor a motorban-gumikban még talán 30 km se volt . A helyes eljárásra több eljárás is lett volna : egyrészt tájékozódni itt a fórumon , azért véleményeztük volna a dolgot . Esetleg ajánlunk valakit akinél kipróbálhatnak egy ilyen szerkezetet . Ha pedig már megvette azt a szekeret akkor előbb pár napig használgatni úgy ahogy van -- éppen csak biztonságosan működjön -- és ha beválik akkor ugrani neki felújítani . Így buktak rajta bőven , és még egy rossz emlékük is maradt .

Van persze jó példa is , valaki itt puhatolózott mielőtt beleugrott volna APE50 vásárlásba - azóta jó ismeretségbe kerültünk , bár a vásárlástól hamar eltántorítottuk .

 

Az első két kép a sérült Sulkyt ábrázolja , azt vette meg valaki egy hete , csak ide a szomszéd utcába került ; ha mégse felelne meg neki és nem tesz benne kárt pár héten-napon belül visszahozhatja , így nincs neki benne kockázat -- de erre aligha fog sor kerülni .

Azon tűnődök milyen alkatú lehet idős barátod , ugyanis a harmadik képen látható barátom is évekig használt efféle Sulkyt és elfért benne a több mint 190-es testmagasságával . A fotó is azért készült , mert valaki  mopedautó vásárlás előtt állva méretek miatt aggódott . Zsoltot kértem meg , hogy álljon-üljön méretet a Ligier Ambra mellett -- ő abban elfért . Igaz Zsoltnak súlyfeleslege nincs , csak egyszerűen magas -- egyébként ő is , és hasonlóan magas öccse is mopedautóznak . A harmadik fotó azt a Ligiert ábrázolja amelyik eladó , alig valamivel drágább ( irányár : 350) mint egy jobb állapotú háromkerekű . Nyilván ezen az áron ún. "foglalkozós" dízel vásárolható csak viszonylag hosszú hibalistával , de én ezt kopott piros járgányt használom több mint egy éve szinte minden nap , most egy bő hónapja állítottam le és járok inkább az 500-as Aixammel . Egyébként az Ambrát nagyságrendekkel kényelmesebbnek találom mint a szakmai körökben sokkal többre értékelt Aixamet , de annak sokkal jobb a csomagtér-kiosztása . 

Szóval eladó a Sulky . Nehéz ügy , nagyon szűk a piacuk , a legtöbb felhasználó előbb-utóbb összekaparja a rávalót és vesz rendes mopedautót , valahonnan a kínálat aljáról . Persze azokkal szokott lenni gond bőven , de használati értékben és utazási kényelemben nagyságrendekkel a kis háromkerekűek fölött vannak .

Persze fel lehet tenni itt as pár képet , de ennek az oldalnak az olvasottsága nagyon kicsi és a törzslakóknak már megvan a maga járgánya , olykor több is . Hirdetni kell , lényegében a Jófogás és a Hahu a legesélyebb , hogy elvigye . A fészbúkot nem tudom .

Amit el lehet adni jó áron ebben a műfajban : az az APE50 -es . Nem tudom mit esznek rajta annyira , ugyanaz a motor van benne mint a Sulkyban , de azt a motorkormányos markolatváltós orrnehéz "méhecskét" borzalom vezetni , ahhoz képest a kétszemélyes motorkormányos unokatestvére luxuskocsi . És mégis , az APE kultusz dübörög  árak az egekben ; csak a plató miatt aligha , mert a Sulky csomagtartója se lebecsülendő , ha kiveszem az utasülést akkor elég rendes dolgok beleférnek .

Hát majd alakul .

Előzmény: 4728ITI (12458)
lacus076 Creative Commons License 2020.01.18 0 0 12459

Szeretném ha menne mükődne, jelenleg beindult, de a karbi folyt. Azt meg tudnám csináltatni de fék nincs mert 6 évet állt. Meg kéne nézni egy hozzáértőnek a szijak állapotát is(égszij, variátorszij), olaj gyertyacsere és elektromosan átnézni egyenlőre röviden ennyi.

Ha lenne egy ember aki mindezt vállalja jobb volna mint több helyre állandoan szállitani. 

Tudsz ilyet vagy vállalod te??

Tudom nem ma kezted évekre visszamenőleg olvastam irásaidat

Válaszod előre is köszi . 

 

4728ITI Creative Commons License 2020.01.15 0 0 12458

Szia!

Idős barátommal találkoztam nemrég, elmondta hogy elkészült a háromkerekűjével, rendbe tette a motort, működik minden, csak egy baja van vele hogy nem fér el benne. Amikor először beleült, szét volt esve az ülés. Felújíttatta, visszahegesztette a rögzítéseket, akkor derült ki a szomorú igazság. Ezért most el akarja adni. Ha valakit érdekel, csinálok róla fotókat és felteszem ide.

Előzmény: Bakancs4 (12457)
Bakancs4 Creative Commons License 2020.01.12 -1 0 12457

pár dogot kéne csak javitani a használathoz de nem vagyok szerelő

 

Ebben az esetben részekre kell bontani a problémát . Egyrészt mi a cél ? Az üzemképesség ? Az üzembiztonság ? A korhű állapot ? Netán a legális közúti használhatóság ? Ez utóbbi egy háromkerekű , 250cm3-as járgányon nehezen biztosítható .

 

Ha valaki egyáltalán nem ért hozzá az nehezen tudja beröffenteni a makrancos paripát . Egy normál motorszerelőnek  vagy kisgépszerelőnek viszont nem jelenthet akadályt -- bár aki maga bütykölgeti a Babettáját-robogóját az is el bír vele . Szóval az üzemképesség biztosítható . Az üzembiztosság már rázósabb , de az lényegében az üzemképesség folyamatos formája . Ha valaki tud hibát elhárítani az nagyjából hozza dolgot , mert ha menet közben leáll a gép akkor felismervén a slusszos gyertyát , az eldugult főfúvókát általában el tudja hárítani azt .

A korhű állapot a múzeológus vénájúak ( a zsargonban : "szegecsszámlálók") mániája , én azzal nem foglalkozom .

A legális közúti használhatóság nehéz dió , abban a témakörben már otthon vagyok -- de röviden : ugyanolyan feltételek vanank , mint bármelyik gépkocsinál vag y(nagy)motorkerékpárnál , vagyis műszaki , forgalmi , törzsköny, rendszám és "A"-s ( legalább A1-es) jogsi .

 

Mi a státusz most ? Indul , megy ? Meg se nyikkan ?

 

4728ITI Creative Commons License 2019.12.25 0 0 12456

Köszönöm, meg fogunk keresni, ha szükség lesz valamire.

 

Boldog karácsonyt!

Előzmény: APEDOKI (12455)
APEDOKI Creative Commons License 2019.12.25 0 0 12455

Sok alkatrészem van hozzá!

Előzmény: 4728ITI (12446)
matyi51 Creative Commons License 2019.12.25 0 0 12454

BOLDOG KARÁCSONYT KÍVÁNOK MINDENKINEK !

Bakancs4 Creative Commons License 2019.12.22 0 0 12453

Pár éve mostohabátyám vett egy nagyon öreg Babettát , azon sem volt alvázszám . A neten utánaolvasva kiderült , hogy valóban gyártottak így valaha egy sorozatot amin csak szériaszám volt , az is csak az adattábláján , a biztosításhoz-adásvételihez ezt szokták beírogatni a tulajdonosok . Ennek a megoldásnak az a szépséghibája : van még pár darab ugyanilyen azonosítójú libakergető az országban . Pisti járgányáról azonban hiányzott a rászegecselt tábla is , így az teljesen számtalan volt . Én ugyan megoldottam volna  a kérdést , de nehézkes rokonom inkább vett egy másik vázat és átszereltette bele a az egész hóbelevancot .

Lesz itt parádé ha valaha megpróbálnak ezekre is rendszámot tenni ...

 

Előzmény: Bakancs4 (12452)
Bakancs4 Creative Commons License 2019.12.22 0 0 12452

írott papír, amin rajta van a az alváz és a motorszám, és a jármű típusa.

 

Ja , hát nagyjából ezek kellenének , de ...

Egyrészt nem mindegyik tulajdonos találja meg az alvázszámot a járgányában . Ad abszurdum arra is lehet példa , hogy nincs (meg az) alvázszám  ; ilyen eset állhat elő , ha a járművet már valahol végleg kivonták a forgalomból és az ezzel kapcsolatos eljárás során az alvázszámot kivágták , aztán a komplett jármű valahogy mégis  kikerült a bontóból és még az országból is , majd egy új hazában kezdett új életet  -- ilyesmire tudok példát a közelmúltból . Az alvázszámok természetes úton is el tudnak porladni , egyes gyártmányok gyengén lézergravírozott vésései olyan helyen vannak ahol a kerék felveri rá a limányt , ez például kifejezetten jellemző a JDM Titane (L6e) korábbi típusaira . De a háromkerekűek közül a Charlyk beütése is eléggé elbújt a kocsi alatt -- rátermett tulaj legyen aki megtalálja .

A motorszám se egyszerű , az újabbakon már esetenként nincs , netán csak valami matrica , bár azok a kis háromkerekűek amikkel mi foglalkozunk azok régebbiek és nekik még jellemzően van beütött motorszámuk . Persze árnyalja a képet , hogy a meghajtómotor bizonyos feltételekkel cserélhető része a járműnek ....

A gyártmánnyal-tipussal sincs mindenki tisztában , jó példa erre ez a hirdetés :

https://auto.jofogas.hu/gyor_moson_sopron/3_kereku_50ccm_motorral_Sulky_mopedauto_99602625.htm

 

A képen egy Sulky Kore látható , de amikor feltették a hirdetést akkor még  Charly-nak írták . Írtam neki az üzenőfalra és azt követően javították ki -- ha netán nem írok , iil. a papírját se találják meg és olyan vevő jön aki szintén nem tudja a típust akkor arra az adásvételire rosszul kerül fel a jármű gyártmánya .

 

Mindenesetre úgy kell megírni az adásvételit , hogy abból a masina egyértelműen azonosítható legyen , evégett célszerű lehet beleírni a jellemzőit ( 3 kerekű , autókormányos zárt karosszériás , 2 személyes segédmotoros kerékpár ) és mindenképpen valami beleütött azonosítási számot . A biztosító ezek tartalmát nem vizsgálja -- nem is találkozik az adásvételivel -- csak biztosítási esemény kapcsán . Ha kárt okoz ( vagy szenved el ) a jármű akkor a kárszakértő a szemle során azonosítja a járgányt az alvázszám segítségével . Vagyis megkéri a tulajt , hogy mutassa meg az alvázszámot : hogy az a szám hol van , milyen karakterekkel , mely  módon és mikor került bele az nem érdekli különösebben , gyaníthatóan életében akkor lát először ilyesféle szerkezetet . Hasonló a helyzet az esetleges közúti ellenőrzésekkel .

Előzmény: oljeg12 (12450)
4728ITI Creative Commons License 2019.12.22 0 0 12451

Nem láttam az adás-vételit, de a biztosítást már megkötötte rá, annyit fizetett, amit írtál.

Előzmény: oljeg12 (12450)
oljeg12 Creative Commons License 2019.12.22 0 0 12450

Azt írod, hogy csak annyit tudtok róla, hogy olasz gyártmány. Mikor megvette az idős barátod, akkor nem írtak adásvételi szerződést? Amin rajta van  a típusa? Ha akar a barátod közlekedni9 vele, akkor kell az adásvételi szerződés és biztosítás. Az adásvételi elég egy kézzel írott papír, amin rajta van a az alváz és a motorszám, és a jármű típusa. Biztosítást pedig a K&H-nál a legolcsóbb, 3570Ft/év, L2e kategória.

Előzmény: 4728ITI (12430)
Bakancs4 Creative Commons License 2019.12.21 0 1 12449

A gyári állapot valami ilyesmi :

Előzmény: Bakancs4 (12447)
Bakancs4 Creative Commons License 2019.12.21 0 0 12448

Ja , elektromos hajtás . A tervről nem tettem le , csak halasztódik ; delejhajtást a Charly fog kapni , de egyelőre az eredeti verzióban akarom üzemképessé tenni .

Az a burdó Sulky amiről ráismertél a gépre pedig majd talán egyszer kap egyhengeres dízelmotort .

 

Előzmény: 4728ITI (12446)
Bakancs4 Creative Commons License 2019.12.21 0 1 12447

Ezek a háromkerekűek az esetek többségben segédmotoros kerékpárként (L2e) készültek és használtatnak , ritkábban nagymotorként ( hivatalosan : motoros tricikli , L5e ) . A kis 50-es motorból bő 40-es tempó csikarható ki , az Ape50-es platós kisáruszállító az eredeti ( valóban 50-es , vagyis 43-as löketű 38-as furatú ) 3 felömlős öntöttvas motorból még annyi se , a gyári adatok szerint 36 km/óra a végsebessége , állítólag valóban ennyit hoz üvöltő motorhang kíséretében -- bár ez lényegében haszonjármű , 200kg teher cipelésére álmodták meg ott a napfényes Itáliában .

Némi noszogatás és köbcentinövelés után ezt a csúcstempót lehet  kb. a bő  másfélszeresére emelni . Persze határ itt is a csillagos ég ,

https://www.youtube.com/watch?v=1Kzw-c5Ebdk

https://www.youtube.com/watch?v=Jpv7tUPygdk ( itt emlegetik a Pinasco áttételt )

 

Ez mondjuk csak üresjárati pörgetés :https://www.youtube.com/watch?v=I4iHnFcMOVk

 

Találkoztam már olyan videóval (most persze nem találom ) amelyiken a szerencsétlen kis jószágot ellátták a létező összes tuninggal -- hát azt a verdát emlékezetme szerint 80-nál tették föl negyedikbe , vélhetően az átalakítást nem a hosszú élettartam inspirálta . Nekem nagy kedvem nem lenne ilyesmivel száguldozni a forgalomban .

A jogszabályi és élettartami ( mármint motor élettartam ) gátlásokon túl itt van egy nagyon kemény sebességkorlátozás -- az instabilitás . Az én 218 ccm-es kis háromkerekű , nagymotor rendszámos ApeCar-om olyna 60-as tempó fölött vált érezhetően instabillá , addig csak az éles kanyar , illetve a kanyar+fék szituációkkal kellett vigyázni . Én háromkerekűvel sohasem borultam , csak a kereket emeltem fel párszor -- elég ijesztő tud lenni az is .

Szóval száguldás . A nagyobb motorok jelentősége nem is abban áll , hogy gyorsabb , hanem indulásnál nem torlódik fel mögötte valami végtelen hosszú sor , és nem lépésben mászik emelkedőt -- bár a mostani felgyorsult és teljesítményorientált közlekedésben ezek a masinák elmondhatatlanul lelassultak a forgalomhoz képest . 

A korábbi verziókban egy önálló 50 ccm-es motorkerákpár blokk volt , ami egy ( jobbára merevhidas) irányváltót hajtott , Hardy-tárcsával vagy lánccal . Itt az illegális tuning egyszerű volt : beraktak egy nagyobb blokkot , mondjuk 150-est és passz . Mostanában ezzel a módszerrel annyi bibi van , hogy nehéz megfelelő motorblokkhoz jutni , erre adná magát robogóblokk beépítés , mivel a 150-es robogóblokkot úgy dobják ez ember után . Csakhogy a robogók áttételezése más és ezt már páran megszívták ...

Azonban az APe50 alapú erőátvitel másképp néz ki , itt a blokkot (a váltót is tartalmazó motortömböt) teljesen ráépítették a difit és hátramenetet magába foglaló hajtóműre . Itt másféle motort beépíteni nagyon körülményes , viszont kaphatók készen különféle tuningcuccok amik különösebb mókolás nélkül egyszerűen beépíthetők . Az általam korábban említett zöld Kore-ban is ilyesmi van .

https://www.italmondo.hu/hengerkit-vespa-pk-50-xl-ape-50-d55-6-felomlos-dr-t595842  ( 102 cm3)https://www.italmondo.hu/hengerkit-vespa-pk-50-xl-ape-50-d47-10-felomlos-dr-t595849 (10 felömlő)https://www.italmondo.hu/kuplunglamella-vespa-pk-50-90-125-et3-ape-1-rug-4l-dr-t595714Meg persze hozzá való porlasztók , kipufogók és áttételek . De itt nem tartunk : először össze kell rakni a gépet úgy ahogy van és kipróbálni . Ki fog derülni , hogy valóban van-e szükség bármiféle beavatkozásra . Azt mindenképpen tudomásul kell venni , hogy a közlekedés igen lassú ( leglassúbb) résztvevője lesz . Kérdés hol és mire fogják használni . A nagyvárosi közlekedés nagyon ellenjavallt , a meredek emelkedők sem a kedvencei , illetve nem a hosszútávú túrázásra találták ki ezeket -- pláne nem ezek kombinációjára .

 

Előzmény: 4728ITI (12446)
4728ITI Creative Commons License 2019.12.21 0 0 12446

Köszönöm a további információkat, most már sok minden világos. A motorerő lényeges szempont. Jó hogy erre felhívtad a figyelmet, ezt meg fogom Vele beszélni. Idős barátom eltökélt a felújításban, már több mindent vett bele, újrahuzatta a kárpitozást és még az oldalablakokba is új üveget vágatott. Újra fogja festeni, vagy festetni. Abban biztos vagyok hogy mire kész lesz, olyan lesz, mint újkorában. Esetleg tudsz ajánlani egy erősebb motort, ami elérhető lenne? Elektromos meghajtásról nem írtál, jegelted?

Előzmény: Bakancs4 (12445)
Bakancs4 Creative Commons License 2019.12.21 0 0 12445

Végülis szerencsésen választott , mert olyan kocsit vett amihez az összes gyártmány közül leginkább van alkatrész , legalábbis a legérzékenyebb motoros részhez .

Ugyanis ezekben a járgányokban a motor viszonylag problémás terület , mert az a leginkább alulméretezett részük . Ha jól belegondolsz a Puch Maxidban ugyanakkora motor dübörög , mint ebben . Ha figyelembe veszed a kis kétkerekű libakergető súlyát-terhelhetőségét , a homlokfelület nagyságát akkor hamar kijön : az erősen alulmotorizált miniautó nagyon igénybe veszi az erőforrást . Ez vonja maga után, hogy mire a (netán sokadik) magyar felhasználóhoz kerül a 3 kerekű rettenet addigra a folyton padlógázon járatott erőmű már gyakorta kipusztul belőle . A korábbi gyártmányok különblokkos megoldásai esetében pedig már nem a gyári motor van bennük , hanem valami más , jobbára jóval 50 cm3 feletti méretben . 

Van egy Charlym amit megtartok , az külön tetszik benne : az 1977-es gyártási évű technikában még az eredeti erőforrás található , és ez ritka . Persze az a műanyag kasztnis -- bár szándékszom közlekedni is vele -- elsősorban hobbi célokat szolgál majd .

 

Közlekedni viszont az Ape50 erőforrás tűnik a legjobb választásnak , ha drágán is , de legalább van hozzá gyári alkatrész , Apedoki is nagy készletet halmozott föl belőle -- őt azért is tudom ajánlani , mert a beépítés pontos menetéről is pontos információkkal szolgálhat .

Gondolom a további felújítások konkrét kérdéseket fognak felvetni , a lehetőséegink határán belül igyekszünk segíteni . Arra persze számítani kell : a kasztnihoz és a futóműhöz szinte semmilyen alkatrészt nem lehet készen megvenni ( ebben nagyon hasonlít egy veterán masina felújításához ) , hasonló alkatrészt kell keresni és valamiképp illeszteni . Szemben a múzeológus veteránozással itt nem számít ez annyira problémának .

Nyilván a gyárnak nem érte meg egy ilyen kisszériás járműhöz mindent kifejleszteni , így sok mindent készen vettek -- a kilincseket is . Hasonló cipőben járt egy fórumtársunk , de az Amica már nem ilyen egyszerű és olcsó eset :

http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=151706842&t=9120771

http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=151736344&t=9120771

http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=151742186&t=9120771

http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=151759469&t=9120771

 

 

Előzmény: 4728ITI (12444)
4728ITI Creative Commons License 2019.12.21 0 0 12444

Elnézésedet kérem, ez nekem is újdonság. Így, ahogy ilyen képletesen leírtad, már minden érthető. Barátom mopedautóját negyed óráig nézegettem, dokumentáció nincs róla, csupán annyit mondott róla hogy Olasz és 47 ccm-es. Amit meg tudtam jegyezni róla, azok alapján írtam hogy a bordóval azonos felépítésű a kasztnija. A két lámpa, az indexek, és az oldalindexek pontosan ugyanott vannak és ugyanúgy néznek ki. 2 ablaktörlő is stimmel. A motortérbe benéztem, láttam hogy turbóhűtéses motor van benne, az önindító motor a blokkra van szerelve. Hangtompító nem volt benne, azt elvitte javításra. Új kilincseket vett rá, amik ugyanolyanok, minta bordón. Kerekei 10x4,5-ösök voltak, új gumikat vett rá, 10x5,5-ösöket. Nem lakik messze tőlem, ha legközelebb meglátogatom, viszek fényképezőt magammal és csinálok képeket. Amiket leírtál, azokat mind el fogom mondani Neki.

Köszönöm a segítségedet.

Üdv: Tamás

Előzmény: Bakancs4 (12443)
Bakancs4 Creative Commons License 2019.12.21 -1 0 12443

Nem kötekszem , csak bizonyos dolgokat meg kéne érteni .

Írtam volt , hogy ezekben a masinákban sok minden nagyon másképp van mint amit a többi járműcsoportnál megszokhattuk . Kis szériában készültek , iszonyat változatossággal -- valamelyik fórumtárs írta : ha elfogyott a gyártó üzemben az alkatrész vettek valamit valahonnan és folytatták azzal a szériát . Hát ez így elég meredek , de kis túlzással tényleg erről van szó . Tovább árnyalja a képet : nagyon gyakori a járművek előző tulajdonosok általi átépítése , többször találkoztam már ilyesmivel -- olykor képtelenség a gyári megoldást a barkácsolástól megkülönböztetni .

A fentiek miatt megmosolyogtató amikor megjelenik nálunk az újonc fórumtárs : Sziasztok vettem egy Charly kis járgányt nem tudjátok milyen főfékhenger kell bele ? Hát honnan tudnánk , esetleg azt tudom megmondani : ami nekem otthon van abba milyen kell . Netán arról lehetne információnk milyen volt benne új korában  -- lehetne , de nincs infó , erre élő ember nem vállalkozna kies e hazában , hogy ezt  megmondja . Ha bemegyek a helyi autósboltba , hogy nekem Ford Escort 1300-as benzineshez ( 1998-as évjárat) kell főfékhenger akkor adnak-rendelnek , és az 99% biztonsággal jó is lesz bele .

Ezeknél a nyomorult kis háromkerekűeknél ez nem így van ; itt ki kell szerelni a főfékhengert , bevinni az autósboltba és vadászni  mi jó bele -- lehet a régi 500-as FIAT ( Krumpli ) , Kispolszki , 750-es Zastava , esetleg a P125-ös kuplungkiemelője ...

A barátod autójánál nem sikerült eddig egyértelműen megállapítani a motor típusát . Az általam betűzött képen látható bordó Sulkyban a viszonylag ritka (  feltehetőleg  125-ös) BCB motor van és merev hátsó híd , illetve variátoros fokozatmentes hajtás ; a kerékagyon is látszik , hogy nem a Piaggio APE50 technika van benne . A másik Sulky (SP50) viszont már APE50 motoros , ez független kerék felfüggesztésű , 4 fokozatú váltós szerkezet . De ezen kívül találkoztam már vízhűtéses Piaggio robogóblokkos megoldással , ami ráadásul gyári volt . Továbbá korábban jellemezően váltós Minarelli blokkokkal jöttek ki a Sulkyk , bár inkább a régi , általunk "Vasorrúnak" és "Tömpeorrúnak" nevezett változatok . A korábbi kasztnik között előfordult (természetesen gyárilag) 50 cm3-nál nagyobb motor , szerelték bele a kéthengeres 250-es BCB-t is . Sőt , készült gyárilag egyhengeres 300 cm3-es dízelmotorral is .Ezek fényében szívózok állandóan azon , hogy aki kérdez tegyen be fotót . Azt korábban nem írtad ez számodra milyen nehézségekkel jár . Nekem , a bátyámnak és közvetlen helyben lakó barátaimnak  az elmúlt évtizedekben összesen mintegy 16 motoros háromkerekűje volt  illetve van, ezek egy részéről került föl ide a fórumra kép . Az nem derült ki számomra , hogy neked melyikkel ( karosszéria és motorvariáns ) sikerült azonosítani a kérdezett technikát . Visszaolvasva a hozzászólásaidat még az se tudtam meg belőlük , hogy az erőátvitel fokozatmentes ( variátoros )  vagy váltós . Ezekben a járművekben csak az önindítóra 4 féle megoldással találkoztam ( robogó blokk beépített önindítóval ; gépkocsi önindító behajt lassító áttétellel a motorblokk berúgó tengelyére ; gépkocsi önindító közvetlenül kuplunggal hajtja a főtengelyt ; indító dinamó [dinastarter] ékszíjjal hajtja a főtengelyt )  a gyújtással is legalább ennyivel (akkumulátoros megszakítós ; lendkerékmágneses megszakítós ; CDI illetve egyedileg épített ) .
Szóval nem szívózok , csak ahhoz , hogy tényleg érdemben segíteni tudjak ezeket tudnom kéne a gépről , ehhez pedig nagyon jól jönne néhány fénykép .  Amit berakták képet ( képemet ) az valóban egy Ape50-es motorral szerelt Sulky SP50  légszűrőjét ábrázolja , vagyis akkor legalább a motor alapvariációját tudjuk . Bár a felújítást kevéssé érinti , de erre a motortömbre  - tudtommal -- lehet tenni 5 féle hengert ( 50 ; 75 ; 85 ; 102 ; 106 cm3) , de létezik hozzá olyan spéci főtengely amivel 125-re lehet felhúzni a lökettérfogatot . Az áttétel-variációk száma se csekély , azokból is állítólag 5 van (4,93 ; 4,6 ; 4,31 ; 3,72 ; 3 ) .Ezek persze elméleti kombinációk , nagy valószínűséggel valami 75-85 cm3-as henger lesz rajta és 14/69 fogszámú primer hajtás van benne , CDI gyújtással . Motorikus alkatrészeket , mint APE50-hez innen lehet beszerezni : https://www.italmondo.hu/

Előzmény: 4728ITI (12442)
4728ITI Creative Commons License 2019.12.19 0 0 12442

Kedves Barátom!

Nem értelek. Én nem bántottalak, csak érdeklődtem. Idős Barátom máshol lakik, el kellene menni hozzá hogy fényképeket csináljak. Neked is volt ilyen járgányod, több képet is feltettél róla, amit felismertem, emlékezetből. Ez az egyik, ami pont olyan, mint az övé.

Előzmény: Bakancs4 (12441)
Bakancs4 Creative Commons License 2019.12.19 -1 0 12441

Az hogy milyen motor van benne hogyan lehet megtudni?

 Elég egyszerű volna -- mint írtam volt korábban : kép , Kép , KÉP ! -- ha beraknátok egy fotót a motortérről , de úgy látszik a fotózás nálatok titkosítva van , emlékszem régen ennek volt külön KRESz-táblára hajazó valamije is , laktanyák környékén szokták kitenni ...

Jegyzem meg , ha látnánk egy fotót a járműről kívülről akkor a hátsó kerékagyról is nagy valószínűséggel megmondanánk , hogy milyen erőforrás lehet a verdában , de ha nem , hát nem .

 

 

Előzmény: 4728ITI (12438)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!