Fordítva nézd, hány piroson hajtanak át. A munkábajárós útvonalamon nincs lámpa, de ma volt egyéb helyen is dolgom, a három lámpás kereszteződésnél egynél volt piroson áthajtás - jó három másodperccel azután, hogy már pirosra váltott a lámpa. Ezen kívül egyszer volt, hogy az elsőbbségadás táblát figyelmen kívül hagyja hajtott fel autó arra a főútra, ahol én is jöttem - különösebben nem érdekelte, hogy ha nem fékezek, akkor fellök a gátra. Az indexelés mára nem csak a BMW-sek kihalóban lévő hobbija, úgy általában kezdenek leszokni róla a sofőrök, főleg párhuzamosan haladáskor sávváltáskor. A záróvonal pedig többnyire mintha ott se lenne, még akkor sem, amikor éppen látszik.
Ha ezen ennyire rugózunk, a kedvetekért, ahol rövid a kanyarodósáv, esetleg csak azért is elállom a fő irány sávját, mert ki vagyok én, hogy felülbíráljam a szép nagy járművektől elzárt terület jelzést... És remélem útfestés esetén, ha nincs ideiglenes burkolati jel, megvárjátok, hogy felszárad a festék és odébbáll a munkáscsapat...
Az elvágó hatás pont ott jelentős, ahol van értelme. Szerintem nagyon meg kell gondolni, mielőtt feladunk egy elővárosi kötöttpályás nyomvonalat. A Gödöllői HÉV külső szakaszának versenyképtelenségét nem kis részben a belső szakasz jellege és állapota okozza, ez utóbbiakat pedig mindenképp érdemes megváltoztatni.
Milyen zöld lenne az, ahol arra is figyelni kellene, hogy beléd ne csattanjon/ki ne hajtson eléd egy rolleres vagy egy bringás (autóbuszról vagy teherautóról nem is beszélve), mert neki a piros csak villogó sárgát jelent...?
A gyalogok így is sokszor belekolbászolnak a pirosba, az konstans életveszély lenne, ha mehetnének, mikor kedvük tartja.
Javaslom, hogy akik meg gólyalábakkal közlekednek, holnaptól minden jelzéskép legyen számukra zöld, mert ők aztán mindenkinél jobban átlátják a kereszteződést.
Olyannyira megcsappant, hogy ha csak a Gödöllőről/Gödöllőre utazókat nézzük, akár be is lehetne zárni, vagy kiváltani busszal. A vonat sűrűbb, gyorsabb, kényelmesebb, és jobb helyen tesz le.
A problémát a vonal melletti települések jelentik, ezek között van, amit busszal csak nagyon nehézkesen lehetne kiszolgálni, a többinél menetidőben a HÉV még most is kb. verhetetlen.
És ott van az Örs-Cinkota szakasz, arra kifejezetten van utasigény.
Gazdasági szempontból nézve szembe kell állítani a HÉV rekonstrukcióját azzal, hogy busszal váltjuk ki, akár a különböző részszakaszokon külön járatokkal (Örs-Cinkota BKV, a vonal menti kistelepülésekre megerősített Volánbusz-járatok, a teljes vonalhosszon meg óránként egy HÉV-pótló csuklós.)
Valószínűleg a HÉV-helyettesítő buszok olcsóbbak lennének.
Az egyén szabálykövetési hajlama sokmindenen múlik, többek közt a környezet szabálykövetési hajlamán. Míg gyalog mindigis átmentek az emberek a piroson, és jellemzően más országokban is (egy kivétel Japán), az autós "pirosozás" ilyen szinten kevésbé jellemző tőlünk észak-nyugati irányban, de a vidéki városokban sem - és raszerintem sokkal rosszabb lett az utóbbi években.
A gödöllői HÉV egy gyász. De nem igazán járt a HÉV korábban sem 15 percenként, legalábbis Gödöllőre nem. Ilyen követés legfeljebb csúcsban 1-1 alkalommal fordulhatott elő. A jellemző ütem 40, csúcsban 30 illetve a 20-40 perces ritmus volt inkább.
Azt is hozzá kell tenni, hogy korábban vonat óránként volt max. kettő a.s. rendszerben, hétvégén meg kétórás lyuk is volt a menetrendben. Most hogy csúcsban 15, amúgy 30 percenként van személy és pluszban a sebesek-gyorsak, Gödöllőről nagyon megcsappant a HÉV-vel járók száma.
A piros-nempiros-átmegyek-nemmegyek témához egy gondolat:
A mozgási energia (tömeg x sebesség) fontos faktor lehet: a gyalogos mozgási energiája alacsony, a kerékpárosé közepes, a járműveké magas.
Minnél kisebb a tömeg, minnél kisebb a mozgási energia, annál gyorsabb reakció lehetséges.
Pl, egy kihalt úton, ahol közel, se távol senki, ott egy gyalogos simán átmegy a piroson minden kockázat nélkül, de egy autós nem. Miért? Mert nagyobb a mozgási energia, nehezebben tud reagálni (kevésbé gyors).
Épp ezért mennek át sokan a "naracssárgán", azt gondolják, hogy átérnek, de közben piros lesz és veszélyes lenne vészfékezni ebben a fázisban. A lámpa program meg nem olyan, hogy ahogy az egyik oldal piros, a kereszt irány rögtön zöld, hanem van egy kis tartalék idő.
Tehát, minél kisebb a mozgási energia - és főleg a tömeg - annál könnyebb manőverezni, és ez könnyebben szülhet olyan egyéni döntést, hogy valaki nem követi a szabályt.
(fontos, továbbra sem az a téma, hogy felül szabad-e bírálni a szabályt vagy nem, hanem az egyén szubjektív szabálykövetési hajlama és a fizika összefüggései)
Lesz az még ritkább is, előbb-utóbb elfogynak a szerelvények. Újak a következő 7-8 évben aligha jönnek.
De amúgy, te azt érzed, hogy Lázár János vagy a magyar kormány úgy általában meg akar győzni "a szent közösségi közlekedés használatáról"? Mert én nem ezt látom, de lehet, hogy nem egyformák a megfigyeléseink.
Pont így. Amikor még éppen megállhatnék a sárgára váltáskor, de inkább "átcsúszok" rajta, akkor rendszerint még egy, néha két mögöttem lévő autó is átjön még
Tegnap hosszú évek után újra előfordult, hogy Gödöllőről HÉV-vel jöttem vissza Budapestre, és ami marhára feltűnő volt, hogy ez a járat mikor lett ilyen ordenáré módon megritkítva? Vagy mindig is ilyen volt?
Arra gondolok, hogy régebben úgy emlékszem, hétvégén és hétköznap délelőtt 30 percenként járt, egyébként meg 15 percenként. Most viszont a 15 perces követés már csak a nagyon muszáj időszakban, reggel fél 6-tól fél 9-ig és délután 3-tól este 7-ig van. Az, hogy délután 2 és 3 között is még félóránknét jár, és még az is késik idegesítő módon 2-3 percet, a legalja mindennek. A pálya állapota meg a béka segge alatt van, Gödöllőn belül 10-20-szal vánszorog, utána is 40-50-nel csorog az erdős részeken hosszú megállóközökben.
Ezzel a ganéj szarral akarják az autósokat meggyőzni a szent közösségi közlekedés használatáról? Szatírokkal meg cigojnerekkel szerencsére éppen nem találkoztam.
Oszt' ugyan miért? A piros elején még keresztben is piros, a baleset valószínűsége nagyon alacsony. Nagyon sok autós megy át a piros elején, és nagyon ritkán lesz ebből baleset.
Nyilván ezek egyike sem jogosít fel tényleg a szabályok megszegésére, de azért valahol ez is ugyanaz a pszichológiai háttér, amit már én is emlegettem itt. Ha a közlekedő nem érzi, hogy a szabályok érte vannak, akkor nem fogja érdekelni dolgozó népünk megvetése sem. És biciklivel sajnos sokszor érzi úgy az ember, hogy fölöslegesen vár a lámpánál, terelik fel a járdára vagy kerültetik meg vele a fél világot, mert ettől nem lesz biztonságosabb.
"A közlekedési szabályokat akkor hozták, amikor sokkal kevesebb volt az autó, sokkal több volt a kerékpár, tehát egy olyan általános szabályrendszert alkottak meg a kezdetektől, ami minden közlekedőt figyelmbe vett és a mai napig figyelembe vesz."
Igen, csak akkor pont a sokkal kevesebb autó miatt a legtöbb helyen lehetett az úttesten biztonságosan biciklizni, nem épült külön kerékpáros infra mert nem volt rá szükség (én amúgy nem vagyok benne biztos, hogy réges-régen több kerékpáros lett volna mondjuk Budapesten, de ez csak régi felvételekről származó benyomás). Ma ez már nem annyira működik, a kerékpáros infrát meg utólag, időnként kissé Mekk Elek módszerekkel passzírosszák be a meglévő (amúgy sokfelé leginkább az autókat előnyben részesítő) kialakításba. De erről már írtam
"A közlekedés és annak szabályai egy egészséges kompromisszumra törekvés, ez az a kompromisszumkészség és arra való törekvésének a teljes hiánya ami a kerékpáros társadalom döntő többségéből hiányzik."
Ez szerintem nem kerékpáros-specifikus jelenség, autósok ugyanígy felülírnak szabályokat azon az alapon, hogy úgyse veszélyeztetnek senkit és minek van úgy. Pl Astoria, Kálvin irányából a metrófelújítás után kialakított kanyarodósáv. Álltam egy lámpaváltásnyit a zebránál, ezalatt négy-öt autó is átrongyolt egyenesen a szemközti oldalon lévő sraffozott területen, félig biciklisávon át a Deák felé.
Ettől persze ez a jelenség valóban a kerékpárosok nagyobb részére jellemző, amit a fentiek mellett szerintem részben az is okoz, hogy a belvárosban főleg biciklivel, robogóval járnak a futárok. Külvárosban, vidéken ugyanezek az arcok egy foszöld Swifttel hajtanak állat módjára.