Ezenfelul az 1303-as alvaza meg mindig egy kicsit deformalt. Nem tudom, hogy a Ganzok kozott font van-e a kepe, asszem igen. Nos, az a kep olzan, hogy latszik, hogy egy kicsit a kocsi fenn hordja az orrat.
Egy abszolut on-topic reklam kovetkezik:
Ismerited az orszag villamosait?
Szeretned latni a kocsiparkot Soprontol Temesvarig?
Jo lenne, ha meg kimutatas is lenne tablazat formajaban a kocsik adatairol?
Lattad-e mar kepen
- a fogaskereku telepen szolgalo mozdonyt?
- a sincsiszolok elodjet?
- hogy nezett ki a BVV hoseproje?
- milyen forgovaz par volt a mai sinszallito kocsi elodje?
Szertnel-e egy kepet szinte az osszes haboru elotti kocsitipusrol Magyarorszagon?
Nos, megjelenik hamarosan az idealis karacsonyi ajandek!
*****
Ideznek ismetelten a Budapesti Varosvedo Egyesulet ertesitojebol:
1999 karacsonyara jelenik meg a
Regi magyar Villamosok
cimu kiadvany, amely a tortenelmi Magyarorszag villamosait es az azokat mukodteto egykori cegeket mutatja be kb. 450 korhu keppel, terkepekkel es jarmuadat-tablazatokkal.
A/4 formatum, kb. 340 oldal, cernafuzott, matt munyomo papiroson es szines boritoval.
Ara 3800 Ft.
Elofizetes eseten 10 % kedvezmeny.
Befizetesi csakk kerheto telefonon az (1) 322-3870 szamon vagy levelben a kovetkezo cimen:
Az 1303-as volt az a kocsi, amivel 1985 korul a Feher uti probapalyan falnak mentek (a vezeto meghalt). Ezutan sokaig felre volt allitva, majd a Ganz Hunslet atalakitotta tirisztorosra. Ez nem a prototipusa a 30 korszerusitett csuklosnak, ellenben ez problemamentesen mukodik.
Sziasztok!
Ma láttam a 1303-as Ganzot, ami elég furcsán nézett ki. Az ablakokat kicserélték, meg a teljes elektromos rendszert, a kaszni viszont maradt elég szakadt. Az elektromos rendszer viszont nem hasonlít egyik másik kocsiéra sem. Ez lett volna az átalakított Ganzok prototípusa?
Van róla fényképem egy 23-as Tataraval. Az 50-esen a 2316-os van meg a Garay utcai oszlop mellett. Mar bescaneltem es a Gyurinak el is kuldtem a Hoffherr Albert utcai kepeket, amelyeken ivelt vegu oszlopok vannak. Szegeden egy rakas ilyen van. A Gubacsi utnal is keszult egy-ket jo kep. Ja, es a 1074-essel egyutt van a budafoki lefotozva. Fogok csinalni roluk honlapot (inkább képlapnak mondanám, mert semmi közelebbit nem tudok), ott egy rakás kép lesz. Most csak a filmes oldalamat frissítettem, a közlekedésieket nem.
DBZ: ugye majd lehet rá linket csinálni a Klub honlapról? Ha minden jól megy, két héten belül készen lesznek a képeim, akkor én is nekiállok scanelni, meg irogatni egy kis htm-et hozzá. Azért Te se fogd vissza magad! :)))
Tettünk fel újdonságokat a Klub honlapra.
Valahol azt olvastam, hogy a '60-as évek elején egy KRESZ-változás a villamosok hosszát három kocsiban maximálta. Lehet, hogy ez lett az UY veszte? Nem lehetett volna kihasználni a M+VP (vezérlőpót) előnyét, hogy két ilyen egység csatolható M+VP+VP+M szerelvénnyé, ami, ugye már négy kocsi. Akkoriban tették talonba a hasonló kocsielrendezésű Bukfenc-távosokat is, és lett egyeduralkodó az UV+pót+UV szerelvény.
Más: ez a féksúly-dolog érdekes. Ezek szerint nem lehet könnyű villamost csinálni, mert magától elgurul? Igaz, a tapadási súly a vontatásnál elég lényeges paraméter...
1997-es Vasúthistória évkönyben van szó az UY-ról:
"A nem megvalósult UY-típusú közúti villamos motorkocsi (1959)"
Az alapegység egy motorkocsi+egy azonos kocsiszekrényű vezérlőpótkocsi lett volna, ehhez még egy ilyen egységet lehetett volna csatolni.
A motorkocsi acélból, a pótkocsi aluminiumból készült volna, ha beválik az UZ akkor a motorkocsit is aluminiumból csinálták volna.
hossz: 14700 mm
forgócsaptávolság: 7000 mm
tengelytávolság: 1800 mm
szélesség: 2400 mm
peronmagasság: 680 mm
padlómagasság: 810 mm
20 ülő- 96 állóhely
ennyit írnak róla...
egy jelegrajzra kiváncsi lennék, esetleg meg kéne csinálni 3D Studioban...
Sok mindenre kéne válaszoljak, minthogy az elmúlt pár napban elég keveset ültem le Hozzátok, de most is csak egy-két dolgot emelnék ki.
Az első a tegnapi üzemlátogatás, amely az MKKK révén jött létre a Fehér útra. Tudom, hogy pofátlan vagyok, hogy nem szóltam, de így is 14-en voltunk. Igyexem minél gyorsabban megcsinálni a web oldalt errol, de nagyon kevés az időm. Ott majd mesélek mindenről, amit láttunk.
UZ: _túl_ könnyű volt, nem volt meg a fékezési súlya. Ezért volt az, hogy néha az Akadémiánál egyszerűen visszacsúszott a lukba! Ne felejtsétek el, hogy ezeknek a 60 ezrelékes emelkedőt is meg kell mászniuk, illetve lejtmenetben sem szabad elcsúszniuk. Szóval könnyíteni csak egy bizonyos ideig lehet. Az UV amúgy 20t, nem 24. Az UY-ról én sem hallottam, kíváncsian várom a fejleményeket!
Hát, lehet, hogy az alumínium drágább, mint az acél (biztos), de megalkotni csak egyszer kell, karbantartani meg 20(30) évig! Ott azért jelentkezhet olyan mérvű megtakarítás, ami bőven ellensűlyozza a magasabb, de egyszeri vétalárat. Sajnos, nálunk még mindig nem tudnak hosszú távra gondolkodni, és ez nem csak a közlekedés terén van így :(
Hat nem is tudom... az aluminium hanyszor dragabb, mint az acel??? Muanyagkaszni acel merevitessel? (ADtranz motorkocsi) - lehet, hogy a varosi kozlekedesben nem tul szerencses... Bar a fene sem tudja - ma mar annyifele muanyagot tudnak mar csinalni.
Nekem még mindig az UV a legszimpatikusabb villamos. Szerintem ez az utolsó típus, amelyik még VILLAMOS volt, a "mostaniak" már inkább csak tömegközlekedési járművek.
Jut is eszembe, a súlya. Az alumínium szekrényes UZ, ha jól emlékszem, az UV-k 24 tonnája helyett csak 16 tonna volt, természetesen az áramfogyasztása is kb. ennyivel kevesebb. Meg a pályára gyakorolt hatása is. Vajon miért nem úgy újítják fel őket (pl. MUV), hogy könnyűfém-kasztnit tesznek rá? Esetleg esztétikusabbat, de nekem ÍGY tetszik! Karbantartási, korrózióvédelmi szempontból is előnyösebb lenne, most már hegeszthető is az alumínium. Vagy csak én nem értem?
Esetleg az 532.sz. hozzászólásom? Egy (másfél) alagúttal meg lehetne oldani a Budafok - Nyugati és a Kelenföld - Újpalota irányú GYORSvillamos közlekedést.
Jartunk a Feher uton, sajnos nincs ott a 2420+21 (az informacioforrasom hibas volt...). Ugyhogy egyenlore nincs jel arra, hogy felujitanak az ikerkocsit.
A Margit hid alatt lehet atvinni a sineket, ha megepul negysavosra az also rakpart. Ez esetben a Fo utcat lezarnak, tehat amugy is csak egy-egy sav menne tovabb a Batthyany ter fele a rakparton, igy lenne hely a villamosnak is a Bem rakparton anelkul, hogy a fasort kivagnak.
Ja es a Margit hidi rakparti feljarot attelepitenek az eszaki oldalra, igy az Arpad fejedelem utjanak forgalmat le lehet terelni az also rakpartra.
Futes: azert, mert a budapestiek ugy gondoltak, hogy nincs szukseg a futesre (legalabbis az utasterben, a teton lehet). Ezert nincs a GANZ-ban sem, es azota sem szereltek be. Miert? Mert senkinek sem juott ugy igazan eszebe (marmint hogy cselekves is legyen a dologbol).
Az UV-ban valoban az utasterben is van egy lepcso, csak ez mar kevesbe akadalyozza a felszallast (szerintem).
T5C5 - valoban kulsore szep. (Az UV-t is lehetne frizirozni - lasd MUV, anyam teljesen el volt tole ajulva, hogy milyen szep es kenyelmes). De egyebkent a T5C5 villamos berendezesenek elve megegyezik az UV-eval, csak egy elegge bonyolult elektronika vegzi azt el, amit az UV-ben a vezeto kezzel tett meg.
Ugyhogy szerintem az UV van olyan jo felepiteseben, mint a Tatra. Ami azt illeti a Tatra volt a korahoz kepest elmaradott berendezesu. A '80-as evekben ekkora padlomagassag egyaltalan nem lenne indokolt, a vezerles nem egy kiforrott kondtrukcio (nehany helyen nem elgge finoman szabalyozhato). Erdemes lett volna tirisztoros kocsit venni (a T5 volt az utolso ellenallasos tipusa a Tatranak, ezutan mar a T6-os tirisztoros lett!), illetve ezzel a rekuperaciot is megoldhattak volna.
A Tatrak mellett anno csak az dontott, mert ezzel lehett a Csehszlovak adossagot rendezni.
Az biztos, hogy nem mai gyerek, de azert az megiscsak mond valamit, hogy nem (csak) penzhiany miatt jarnak mar negyvenegynehany eve. Ellenpelda: 1100 es 1200 (a bengakra gondolok). Kesobb keletkeztek, mint az UV-k, megis 1983-ra eltuntek Budapestrol. Pedig ugy gondoltak, hogy korszerubbek lesznek... Aztan megse.
UV & KT8D5 & KT8D5N rulez, de a T5C5 is khirajjjjjjjjj :))))))))