Keresés

Részletes keresés

Csokis2 Creative Commons License 1999.10.28 0 0 348
> "41 es villamos, a budaörsi villamos", ja szép kis vidéki villamosvonal lehetett volna...
Annyira az volt, hogy eredetileg HEV-nek epult. A Korteren az a kerek epulet, amit a villamosok kerulgetnek es penztar, meg telefonok vannak benne, a koabeli epiteszeti konyvekben meg mint HEV vegallomas szerepel. De ez mar inkabb a Budapest anno.. topic. (Tessek atjonni jo kis pesti, foleg haboru elotti kozlekedesi emlekekkel. Obudai troli, az eredeti siklo a gozgepevel, a fogas epitese, dunai hajok, mindent varnak sok szeretettel a lokalpatriotak.)
Előzmény: névtelen (339)
division by zero Creative Commons License 1999.10.28 0 0 347
ez nem ér!!! napközben itt tolongtok, amikor meg nekem van időm gép elé ülni, itt vagyok egyedül :(
division by zero Creative Commons License 1999.10.27 0 0 346
SzigDani Creative Commons License 1999.10.27 0 0 345
No, most csk egy néhány dolog, mer nem olvastalak végig Benneteket: A dolgozatomat az érintetteknek igyexem küldeni, meg majd egyszer letölthetővé alakítom. A 9-es tudom, hogy megszűnt, de a tervekben a 47-es is gyakas altozata, mert az a 4-es metró terve. Így aztan kicsit átalakul minden.
Bocs, de most megyek!

SzigDani

scsabi Creative Commons License 1999.10.27 0 0 344
Lisszabon tipikus példa arra, hogy hogyan lehet villamospályát építeni, illetve villamosközlekedést fenntartani olyan városban ahol középeurópai logikával minden ember tiltakozna a villamosvonal létesítésének még a _lehetősége_ ellen is. (l. pl Alfama vagy Sé városrész)
Hasonló közel hajmeresztő példa troliközlekedés kapcsán pl. Pozsony. Érdemes lenne a pozsonyi hegyitrolik példáján elgondolkodni a hegyvidéki autóbuszjáratok alternatívájaként.
Cs
Előzmény: DLala (341)
Járaszája Creative Commons License 1999.10.27 0 0 343
Az amszterdami duplavaganyt lattam. Sot, a budafoki is dereng. Csak azt nem ertem, mi szukség volt rá, és miert tudtak vegulis felszamolni?
NZA! 74-ben biztosan mas volt a helyzet, es a mai 4-6 -hoy foghato biztosan ritka a vilagban. De azert nem nagysagrendekrol van itt szo, ez nem indokolja azt, hogy minden valton 10-el kelljen menni!
John Howard Creative Commons License 1999.10.27 0 0 342
Ilyen szakasz volt a budafoki felüljárón még a hetvenes évek közepén is. A forgalmi telepnél volt a Törökbálint felé elágazó 41-es váltója, a néni ott ült a kis bódéban, és fidizte, milyen villamos jön, ő váltott, nem a vezető, aztán fel a hídra ilyen "négyvágányos megoldás volt, ott is úgy öt centire egymástól. Fenn, a kanyarban meg még védősínek is voltak a belső oldalon, tök sok sín egymás mellett! A híd után meg csak szépen "elváltak egymástül, mint ágtól a levél"...
Előzmény: Törölt nick (340)
DLala Creative Commons License 1999.10.27 0 0 341
Szuk utca, nincs váltó (csak két keresztezés az egyik oldali sínszálon) és a két sínpár egymásbafonódik, ilyen Lisszabonban igen sok van. Legalábbis a lisszaboni villamosokról szóló filmben elég sok ilyet mutattak. 1m-es nyomtáv, rövid kocsihossz, még rövidebb tengelytáv (kb 3m) és a villamos olyan sarkokon is be tudott kanyarodni, ahol busz nem!
Előzmény: Törölt nick (340)
Törölt nick Creative Commons License 1999.10.27 0 0 340
Karlsruheban milyen hosszusagu villamosok jarnak (ugyertem hany darab, hany csuklos jarmu van osszecsatolva)?

Pontosan nem emlekszem (3 eve volt), de pl. azon a reszen, ahol egyvaganyos meghosszabbitas van, ott ket "egyteru" szerelveny van osszecsatolva, de az egyvaganyu es kisebb forgalmu szakaszon mar csak az elso "kocsi" megy tovabb! Egy jarmu altalaban ketcsuklos.

Amszterdam: itt lattam egy fantasztikus otletet az egyvaganyu megoldasra. Olyan helyeken alkalmazhato, ahol szuk helyen kell haladni (keskeny ut, hid alatt, alagutban). A lenyeg, hogy az egy vagany valojaban ketto, egymastol kb. 5 centire (!). Tehat ket darab "dupla" sinszal van lefektetve (egymastol "nyomtav - 5" cm-re), mindig a menetirany szerinti jobb oldalon van a forgalom. A dolog lenyege - mint bizonyara kitalaltatok -, hogy NINCS VALTO!!! Hatalmas otlet!

ZOH

Előzmény: NZA (334)
névtelen Creative Commons License 1999.10.27 0 0 339
"41 es villamos, a budaörsi villamos", ja szép kis vidéki villamosvonal lehetett volna... Asszem a nyomvonal a Kamaraerdőtől: magánterület, illetve a régi vasút-alatt-villamos átjáróból vasút-alatt-autók lett....
Van valami nyom még a Kamaraerdő-Törökbálint szakaszból? (az M7-es en látok néha egy régi hirközlő-szerű-oszlopot, ami talánd, de tanánnam....)
Előzmény: Ali Ttaik-al-Rep (337)
NZA Creative Commons License 1999.10.27 0 0 336
Nem, en sem tartom normalisnak ezt az allapotot. En is orulnek, ha nem docognenek a valtokon a villamosok. Csak nehany olyan szempont is van, ami reszben indokolhatja a vaganyok gyors elhasznalodasat.
Egyebkent Budapesten tenyleg osszehasonlithatalanul nagyobb forgalom van, mint mas villamosvasuton (talan Becsben van meg ilyen nagy.) Lattam egy konyvet, ami a Kelet-Europai villamosvasutakkal fogalkozik (igaz hogy 1974 korul - auf deutsch), es a szerzo kulon megemliti, hogy mekkora kocsiparkja van a BKV-nak, es micsoda forgalom van nalunk. Es tenyleg, azt hiszem a 4-6-ost, de a 47-49-est sem mulja folul utasszamban, surusegben semmi mas Europaban. Ezert aztan nem kell csodalkozni, hogy ha sokkal hamarabb megy tonkre a vaganyhalozat.
Előzmény: Járaszája (333)
division by zero Creative Commons License 1999.10.27 0 0 335
Királyvágány: nagyon birtam amikor a Hungária "luk"-at csinálták, és Zuglóba jártak a hatvani személy vonatok...
Előzmény: NZA (331)
NZA Creative Commons License 1999.10.27 0 0 334
Karlsruheban milyen hosszusagu villamosok jarnak (ugyertem hany darab, hany csuklos jarmu van osszecsatolva)?
Előzmény: Törölt nick (323)
Járaszája Creative Commons License 1999.10.27 0 0 333
Hiaba szeretjuk mi itt a villamost, ha az csak ilyen tetu modon tud kozlekedni a valtokon, akkor lassu lesz, a nepek meg jogosan mondjak hogy buszt akarnak. Sajnos nem jarok sokat kulfoldre, da ha igen akkor mindig nezem az ilyen dolgokat, es en nem lattam, hogy Mümchneben, Amszterdamban, vagy Kassan igy totyognanak a valtokon. Amszterdamban osszevissza mennek a villamosok, minden utkeresztzodesben valtok, keresztezodesek, hurokvaganyok, stb, aztan megis normalisan mennek a szerelvenyek. Igy nem lehet csodalkozni, hogy a villamos lemarad a zoldhullamrol, mert az nem erre a szarozasra van tervezve. Miert jo ez, hogy altalanosan minden valton 10-zel kell menni. Miert nem lehet a valtok zomet normalisan megcsinalni, amit meg nem lehet, annal, es csak azoknal kulon tablaval jelezve korlatozni a sebesseget. Nem igazan ertettem hogy szerinted, NZA, normalis-e ez, de a tobbiek szerint nem. Azt meg nem ertem, hogy nalunk miert nagyobb a forgalom (a villamoshalozaton), mint mondjuk Becsben vagy Pragaban? Mert az igaz, hogy a nagyvasuton talan kisebb a napi tengelyszam egy mellekvonalon mint a nagykoruton, de egy fovanalon biztosan tobb tengely megy at egy nap, mint mondjuk a 18-as Dobrentei teri valtojan. Es jo, nem ertek hozza, de szerintem nem jok a sinjeink, legalabbis azok, amelyek az uttestbe agyazva vannak. Lehet, hogy az aszfalt is sz@r, de a sin es az aszfalt talalkozasa nagyon csunyan nez ki, az autok rettenetesen hangosak, ha atmennek rajta. Amszterdamban nem lattam ilyeneket, ha az auto atmegy a sinen, nem doccen ekkorat (igaz nyomsavos, huszcenti mely kraterekkel diszitett buszmegallok sincsenk). Es most nemcsak a regi epitesu sinekre gondolok. Ott van pl. a 30 villamos es a Konyves K krt. keresztezese a Mester utcanal. Csak par eves, es eleg szarul nez ki.
Boleny! A kockalada lampak nalunk egy idoben nagy hianycikk volt, minden kockalada kerek lampakkal jart. Ezzel egyidoben csehszlovakiaban meg a regi 1200-esekbe buheraltak bele a kockalampakat, mert ott meg kerek lampa nem volt. Ez csak a KGST mukodesenek sajatossaga volt. Egyebkent en ugy emlekszem, hogy a lada-fenyszorokat csehszlovakiaban gyartottak, legalabbis a mi regi 1500-asunkban (1978) biztosan igy volt. Nem hiszem hogy a buszok miatt lett volna a hiany, hiszen autot megiscsak joval tobbet gyartanak, mint buszt. Megaztan (regi, nem zold) 415-osbol hany keszult azon a nehany tiz darabon kivul, amik pesten vannak?
A kemenyes buszokon hol ment fel a kipufogo, a vezetofulke sarkaban? Nem volt az meleg?
A 4-es villamos meghosszabbitasat azert sajnaltam volna, mert a villamosoknal csak a fakat szeretem jobban. Egyebkent szerintem van ertelme annak, hogy kulon van a 4 es a 6. Ha mondjuk 6 es 6A vagy 6Y lenne, akkor jobb lenne?
Még nem valaszoltam mindere, de mar ekuldom, most nagyon megy ez a topik...
division by zero Creative Commons License 1999.10.27 0 0 332
Erzsébeten még a 52-es az egyvágány egy szakaszon, bár nem igazi mert az csak egy nagy hurok, de akkor is hangulatos...

a 65-ös volt az utolsó 1 vágányú? egyébként is érdekes az a vonal, még most ise meg van a vágány keresztül az M3-as bevezető szakaszán, 87-88 körül még végig megvolt a vágány felsővezeték is jó darabig, keresztül szintén az M3-on...

NZA Creative Commons License 1999.10.27 0 0 331
A 29-es egy szakaszan loptak el a felsovezeteket, a maradekot a BKV szedte le. De azert a Kiralyvagany keresztezesehez nem mertek hozzanyulni.
Előzmény: division by zero (330)
division by zero Creative Commons License 1999.10.27 0 0 330
Benda Gyuri listájában még az 58-as is szünetel...

29-es? úgy tudom onnan a felsővezetéket lopták el...

Előzmény: névtelen (327)
NZA Creative Commons License 1999.10.27 0 0 329
Azert volt egyvaganyozas, mert nem akartak felbontani a nemreg epult nagykoruti rendszeru vaganyt. A visszafogo valto termeszetesen ott volt, ahol elkezdodott a nagypanel.
Persze tolunk nyugatabbra mar feltalaltak a hordozhato valtot:
http://mercurio.iet.unipi.it/pix/de/trams/Wuerzburg/misc/pix.html
Előzmény: John Howard (326)
John Howard Creative Commons License 1999.10.27 0 0 328
OK., így már felfogtam a számítógépet! :)

Egyébként a kapacitáshoz: 10 peces követési időknél a kitérőknek ötpercnyire kellene lenni, ez a forgalomtól független, zártpályás esetben 2-3 megállónyi lehet. Ha kétszeres kitérőmennyiséget építenének be, lehetne 5-10-15-20 perces követést is megvalósítani egyvágányú vonalon. Öt percenként csatolt Ganzokkal, azért már szép nagy utasteljesítmény jönne ki. Persze, itt már kérdés, hogy a beépített váltók nem kerülnek-e többe, mint a megállók közötti második vágány.

"Alvó" vonalaknak ezt a hármat tudom (43, 44, 67), ezeken szüntették be a közlekedést, a többinél (5, 8, 10, 40, 51, 64, lehet, hogy kimaradt valaki) magát a vonalat számolták fel. Ennél a háromnál mindegyiknél a pálya állapotára hivatkozva. szünetel a forgalom Lehet, hogy nemsokára a 62-es is csatlakozik hozzájuk?

Előzmény: névtelen (327)
névtelen Creative Commons License 1999.10.27 0 0 327
Én 25 éves vagyok, de még emléxem a régi öreg villamosokra, meg a hangulatukra (csendesebb, mit az UV). Az egyik nagyon különleges emlékem, amikor autóval mentünk Albertfalva felé, akkora köd volt, hogy méterekre lehetett csak látni, s a ködből előbukkant egy öreg villamos, egy 43-as (83 ban 9 éves voltam..). Nemtudom, mi ragadott meg ennyire ebben, de nagyon megmaradt...

Igen, a Jókai utáni megállóig volt kétvágányú a 43, meg még rég, "előttem" volt egy 43A ami eddig járt...

A számítógépes irányítást arra gondoltam, hogy a sebességet úgy "javasolná" a villamosoknak, hogy az egyvágányos szakaszon ne kelljen várakozni...

Gyakorlatilag ez a forgalomszünetelés jelent valamit? Milyen "alvó" vonalak vannak még?????

Előzmény: John Howard (324)
John Howard Creative Commons License 1999.10.27 0 0 326
Még valami. Amikor a Délinél a vágányokat cserélték, a 18-as csak addig járt a Krisztina körút felől. Itt azt csinálták, hogy egy megállóval előbb, a Mikó utcánál építettek egy új ráhajlítást és kitérőt, a villamosok innen egyvágányúként jártak, mindenféle jelző biztosítása nélkül, váltóbotos, "macskacserés" üzemben. Hogy miért nem közvetlenül a Délihez telepítették a váltót? Valaki nosztalgiázott talán...

Szóval, még a mai forgalomba is - úgy látszik - belefér az egyvágányú üzem - legalábbis egy megállónyira.

Előzmény: John Howard (324)
névtelen Creative Commons License 1999.10.27 0 0 325
sajana itt nem szánnak annyi pínzt rá, mint ott.

Zweisystembahn: Állítólag nagyon drága....
elméletileg nagyon ötletes...

az "előzés", eszembe jutott... pl. 1-es villamos, 1-es gyors villamos.... csak épp a lassú megállókban kéne 4 vágányos "állomást" építeni...
Nagyon brutál??? (asszem nem lenne rá itt igény..)

Egyvágányos tovább: ez szimpi... ezen a Karlsruhe-i példán az érzem, hogy ott _van pénz.
Itt talán csak az "egyvágányos továbbhévnek" lehet realitása, de az se holnap.....

Ja: sétálóutca+villamos: ez van Miskolcon is. nekem nagyon szimpi, nektek?

Előzmény: Törölt nick (323)
John Howard Creative Commons License 1999.10.27 0 0 324
A 43-as villamos nekem is szívem csücske...

Egyébként nem szüntették meg, mint vonalat, csak 1983 novembere óta szünetel a közlekedése. Mecsoda kölömbség! Igaz, hogy a vágányokat már széthordták barkácsüllőnek, de sebaj, csak szünetel a forgalom, mint a 44-67-esen! :(
Egyébként pont a Camponáig volt kétvágányú ez a vonal...

Ezt a balos közlekedést már én is hallottam arra a szakaszra, de én is el tudnék képzelni egy megállóköznyit egyvágányúnak. Nem is kellene számítógépes irányítás, rég feltalálták a villamosok áramszedője által működtetett piros lámpát, ld. 13-as a Horog utcánál.

Jut eszembe, állítólag azért nem állították át anno 1941-ben a gödöllői HÉV-et jobbosra, mert a Hungária körúton belüli részen, úgy a "százlábú" hídig az egyik vágány itt is a közúton volt, de itt ezért ezen az autók is, meg a HÉV is befelé ment. A másik, kifelé vezető vágány ott is el volt választva szegélykővel. Emlékszik valaki az újpesti Szilágyi utcára, amikor ott még kétirányú volt a járműforgalom? Vágányelrendezés hasonló, ezért amikor kocogott befelé a 12-es villamos, a szembejövő autók csak mellette tudtak menni. Igy aztán ott a közúti közlekedés ment balosan, mégsem hallottam róla, hogy baleset lett volna ebből.

Előzmény: névtelen (320)
Törölt nick Creative Commons License 1999.10.27 0 0 323
Udv' a Nagy Kozlekedoknek!

Nemetorszagi (Karlsruhe) tapasztalatok, erdekessegek, otletek kovetkeznek, l'art pour l'art.


  • A HEV-ek (Stadtbahn) a varost teljesen atszelik, a kulvarosi szakaszokon 80 korul dongetnek, becsettegnek a varos szivebe majd ismet dongetes kovetkezik a varos tulso vegen.

  • Bizonyos vonalakon a vasuti sineket is igenybe veszik, ehhhez persze specialis szerelvenyek kellenek (Zweisystembahn).

  • A csucsforgalmi idoszakokban vannak "gyorsvonat-HEV"-ek (Eilzug), ezek egy-ket megallot kihagynak, nehany erre kialakitott allomason ELOZNEK es a kulvarosokban is csak 1-1 helyen allnak meg telepulesenkent. Analogia: Batthyany ter - Margit hid - Arpad hid - Bekasmegyer - Budakalasz - Pomaz - Szentendre

  • A HEV-ek ketvaganyuak, de a kozelebbi telepulesek "lerendezese" utan kb. minden masodik vonat egyvaganyukent folytatja a tavolabbi falvakba is (!!!)

  • Van egy Kaiserstraße nevu Vaci utcajuk :-), ami setaloutca, de villamosok, HEV-ek is kozlekednek rajta, ily modon atszallas nelkul lehet az agglomeraciobol a varos kozepebe jutni. Ezt a sinpart le akartak suppeszteni keregvasutnak, de nepszavazas lett a dologbol es vegul le is szavaztak. A terv legnagyobb hibaja SZVSZ az volt, hogy az alagut nem valtotta volna ki az osszes felszini jaratot.


ZOH

NZA Creative Commons License 1999.10.27 0 0 322
En az utszukuletre sokkal primitivebb megoldast is hallottam (amit all. terveztek is megtenni) - meg kellett volna cserelni a ket vagany forgalmat. (A szelso -azaz a nem problemas - vagany amugy is szegelykovel elvalasztott volt.)
Előzmény: névtelen (320)
NZA Creative Commons License 1999.10.27 0 0 321
Rajottem, hogy nalam vannak a CD-k, ugyhogy kedves nullaval valo osztas, lehet ismetelten kattani a
http://galahad.elte.hu/~nza/csatlas
konyvtarra. Ja mielott elfelejtenem, a kepek Szekacs Andrast dicserik.
Előzmény: NZA (319)
névtelen Creative Commons License 1999.10.27 0 0 320
nem tudom pontosan, de úgy hallottam, hogy az egyvágányú vonalak forgalomszervezési szempontból gázosak:
1.
Nem csak az számít, hogy csúcsidőben milyen sűrűn közlekedik, hanem a többi időszak is fontos, egyvágányúnál a kitéről miatt nem lehet rugalmasan megváltoztatni a követési időt, azaz: 6 perc, 12 perc, 24 perc...
2.
A másik a kapacitás. Nem leket egyvágányú vonalon olyan kapacitást kölekedteti, ami megéri villamosvonal létesítését (ez nem az én véleményem, hallottam.)
3.
Nem tudom, hogy engedi-e a szabvány...

Végül egy saját ötlet: ex 43-as. Megszüntették, pedig nagy a forgalom arra (ld: csúcsidejű piros 3-as.).
Egy szakaszon, a Városház (Varga Jenő) tértől kifelé nagyon keskeny az út, ott max 1 vágány fér el.. ötlet: ha ez lenne a kizáró ok a vonalvisszaállítással, akkor mehet-e 1 megállót 1 vágányon, számítógépes forgalomirányítással megtámogatva... szakértők! nagyon brutális ez?
/azt hallottam, hogy volt terv a Camponáig a vonal visszaállításáról. Készült erre megvalósíthatósági tanulmány????/

Előzmény: NZA (318)
NZA Creative Commons License 1999.10.27 0 0 319
Az MVIII-asokat elfelejtettem... Bocs, legkozelebb hozom azokat is.
Valaki az idosebbek kozul nem emlekszik az 5985-osre (ld. kep a galahadon)? Ugyanis ez a potkocsi tenyleg egyik motorkocsihoz sem illeszkedik igazabol. Tud valaki olyan '60-as evekbeli UV szerelvenyrol, aminek a potkocsijanak az utkozoje meg a regi tipusu volt (tehat nem a mai szoros csatlasu).
UV+pot+pot+UV: valoban a motorkocsik taplalhattak egy-egy potkocsi szolenoidfekjet. Ezert nem lehetne UV+2 pot szerelveny. Megegyzendo, hogy Becsben motor+2 potos villamosok jartak, ahol a potkocsik mind szolenoidfekesek voltak, azaz atvittek a poton a masodik szolenoidkabelt.
UV-n is meg lehetne ezt tenni, mivel fekben a ket forgovaz teljesen kulonallo fekaramkort letesit; jelenleg a B-vegi forgovaz aramkoret csapoljak meg a potkocsi szolenoidfekenek taplalasara. Ez csak azert vicces, mert ha ez a forgovaz fekezes kozben megcsuszik, a potkocsi is fekezetlenne valik.
Előzmény: division by zero (316)
NZA Creative Commons License 1999.10.27 0 0 318
Ha mar ennyi kozlekedesszakerto gyult ossze, mondjatok meg nekem, hogy szerintetek eletkepes lehet-e Mo.-on egyvaganyu villamosvonal. Ugyebar Szegeden a 3-as es a 4-es ilyen, de valoban van-e (vagy lehetne-e) akkora forgalma, ami villamost indokol. Avagy ha nem is indokolna villamost a forgalom, de olcsobb-e ez egy buszvonal uzemeltetesenel?
Budapesten volt egy-ket ilyen egyvaganyu vonal amik relative suru kozlekedesuek voltak: a 40-es vagy 64-es 8-10 percenkenti inditassal jart -ma pedig a 193-as es a 82-es troli hasonlo initassal kozlekedik. Kerdes tehat, hogy megerte-e felhagyni ezeket a vonalakat?
Vagy pl. a 43-as 12 perces inditassal kozlekedett (de egy kiterot felhagytak egyebkent, igy szerintem elvileg lehetseges lett volna a 6 perces inditas is). Tehat pl. kivalthatta vona-e a 3-as buszt egy 12 (vagy 6) percenkent kozlekedo harmas UV szerelveny Nagytetenybe?
Csak emlitem, hogy a 15 perces inditasu 41-es - akarmilyen forgalom is van a Fehervari uton - pl. szinte mindig ugyanott talalkozik a szembejovovel (pl. az Andor utcanal). Tehat ez a vonal azzal egyutt, hogy mennyire zavaro a kozuti kozlekedes a villamosra, azert alkalmas lenne a kulso szakaszon az egyvaganyu kozlekedesre.
A volt NDK teruleten a mai napig is kozlekednek egyvaganyu villamosvonalak, pl Drezdaban az atmeros 7-es vonal kulso szakasza egyvaganyos, 10 perces kovetessel.
division by zero Creative Commons License 1999.10.27 0 0 317
41 rulez!!!
Előzmény: névtelen (315)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!