Terveim, ötleteim nekem is vannak,
de a cikkben szereplő hálózatfejlesztési elképzelések - sajnos - a most érvényben lévő Fővárosi fejl. koncepcióban szerepelnek.
Szerencsére a hosszútávú tervek között, a rövid és középtávúak jóval reálisabbak, és értelmesebbnek is tűnnek.
KIce
/0: Jartal mar Pesterzsebeten a Madach utcaban? (ex 31-es villamos)?
Es a Kozdulo utca - Ipacsfa utca keresztezesben pontosan az 51-es sinei folott toredezett be az aszfalt?
A Nepszigeten a Zsilip utca- Nepsziget ut keresztezi aluljaron az Ujpesti vasuti hidat. Lattatok azt, hogy az aluljaro boltozataban benn vannak a felsovezetek tarto horgok. A kozeli Hajogyar telepen (a Nepszigeten) pedig felsovezetektarto oszlop lathato.
A klasszikus Bathory utca- Bajcsy Zs. ut keresztezodest nem kell emliteni (itt felsovezetektarto drot maradt).
Talan meg sem halt meg teljesen a halozat az ELTE-n...
Szoval meg pentekrol meg Jaraszajanak:
Egyaltalan nem vagyok haragos a hozzaszolok miatt.
1. A 1-esen a zoldhullam fazisbol kiesessel igazad van.
2. Azert a legforgalmasabb szakaszokat irtam le, mert ott tenylegesen sokkal gyorsabb az elkopas. Valoban az 59-es vonalan ez az erv nem allja meg a helyet (egyebkent a temeto kornyeki szakasz nemsokara el fogja erni a 20 evet, es a vaganyok jo allapotban vannak.)
3. Megvettem egy bazi vastag konyvet antikvariumbol: a vilag tomegkozlekedesi vallalatairol gyujtott ossze tobb-kevesebb adatot (kb. azokat, amit te kerdeztel).
Mikonak a 14-esrol:
Az angyalfoldi aluljaroban hasonlo sebessegkorlatozas van mint minden Duna hidon: (emlekeim szerint) 20 km/h engedelyezett. A tobbi helyen: ott vannak regi fektetesu nagypaneles vaganyok, ezert a lassujel.
0/: En egy jobb kisiklasrol is hallottam: a Krisztina koruton (persze joval a felujitas elott) a Moszkva ter es a Deli kozott egy Tatra ugy siklott ki, hogy keresztezte a ketsavos utvonalat, majd ugy kanyarodott, hogy szabalyosan beparkolt a jarda melle...
Az egyik túristatérképemen Budaörs mellett egy szakaszon a Két vasút köze lenevezést találtam. Mit szólnátok ahhoz, ha megnéznénk valamikor, hogy mennyi maradt a másik vasútból?
> A Westend gyorsvasút meg a Nyugatiból indulna és még talán Köki-n sem állna meg, direktbe Ferihegy 2
Tudja a halal, hogy megeri-e? Fel ora igy is lesz a Belvaros - repter ut. Most az LRI busz 35 perc alatt visz ki. 600 Ft/fo/ut a Kempinskitol, es ritkan van tele. Ha lesz kb. ennyiert egy Ferihegy-Expressz, akkor tobben fognak vele jarni? Vagy ha ervenyes lesz ra a BKV berlet, akkor hogy fogja megerni? Es mennyibe fog ez kerulni? zoval koltsek csak a kanadaiak penzet ra, ha lehet. Itthon inkabb a repteri taxit kene rendezni az LRI megkerulesevel.
Csokis
Épp arra godoltam, hogy lerövidítve, a "drága" információt is megszűrve, szakemberek által megdolgozva, közérthető formába önteni az infót..
ahogy a népet is érdekli...
A cipőboltos hasonlatod: A vevőnek joga van arra, hogy tudja, hogy mit vesz és milyen minőségben.
Nem szeretem az amerikai életfelfogást, de valamiben igazuk van: számonkérhetik, hogy az állam mire költi az adójukat.
Az állami beruházások alatt pedig az adófizetők pénzét költik el.
Azaz: ahhoz, hogy mennyi cipőt adnak el, tényleg nincs közöd. De ha pl északra indulsz, s csizmát veszel, dönteni kell, hogy mennyire legyen "hidegálló", akkor nem mondhatja senkisem, hogy nincs jogod megtudni, hogy mennyi ott az átlaghőmérséklet.....
Ja: amúgy mi az a "populista"? Mert lepopulistáztál, de nem tudom, hogy ez mit jelent...
Ahhoz pl. tényleg nincs közöm, hogy hány PC-t hoznak be az országba, ha bemegyek az első boltba, s meg tudom venni.
A tömegközlekedés olyan, mint amikor az állam az adófizetők pénzéből megvásárolja a tömegközlekedés fejlesztését. Vagyis, az áru maga a rendszer, s a vevőnek joga van tudni, hogy mit vesz....Vagyis a "véleménykérés" nem a "cégek belügye", mint egy cipőbolti forgalom adata, hanem a "használati útmutató", amit a vevő, vásárlás előtt elolvashat (és ebben nincsnek benne a titkos "gyártási adatok", de a legfőbb paraméterek igen...).
Kicsit nyakatekert, érted, hogy mire gondolok...?
scsabi: azota kozelitunk a nyugati szabvanyokhoz es ajanlasokhoz. Szoval ma mar a 4-5 fo az elfogadott. A busz kapacitast en 120 fh-nek tudom, itt is az uj rendszer miatt. (IK415: 78 fo, 412: 68 fo)
Az adatokat csak összehasonlítónak szántam, egyébként a villamos férőhely-kapacitás adat eredete:
Danka Miklós Járműszerkezet és típusismeret (a) villamosvasút járművezetői részére; KÖZDOK Bp. 1984
Autóbusz adat-> ha jólemléxem
Pár dolog mielőtt kidobnak: a 3-as metrónak üzemileg van leginkább szüksége az északi járműtelepre.
Láttam olyan elképzeléseket, hogy a 96GY buszt kiváltanák villamossal, és az az egykori 10-esen is menne. Erre értettem a sinek utódait. Én az 51-esen is jártam fotózni. Ugye Ti is akartok honlapot az egykori viszonylatoknak?! Gyűjtsünk képeket, adatokat és csináljuk meg, jó?
scsabi: csak futva olvastalak, de ma már legfeljebb 5 fő/négyzetméterrel számolunk.
Buszosok: elérhető egy képem a légkondisról a http://mkkk.kma.bme.hu/buszok/bx6209g.jpg név alatt.
Egyébként a Káposztásmegyer - Nyugati vonal nem (csak) az üzletközpont érdekeit tükrözné, hanem a Káposztásmegyerre kicsábított tízezreket is, akik most pl. a körúti villamosokat csak átszállással (14-es villamos, 3-as metró) kb. 35 perc alatt érik el, úgy pedig 15 perc alatt a Nyugatiban lennének. A metrót megígérték nekik úgy tíz éve, de most a 4-es lett a fontosabb...
A Campona felé hozzávetőlegesen ugyanez a helyzet: a budatétényi és nagytétényi lakók biztos díjaznák, és talán hamarabb bejutnának mondjuk a Körtérre vagy a Belvárosba, mint 3-as busz (még sorompót is kaphat) + átszállás. Hogy miért csak addig? Tényleg, lehetne tovább is, akár Érdig is, ha már álmodozunk. :)
Ez idáig OK, meg a villamos élettartama is hosszabb. Talán úgy lehetne összehasonlítani, mint a repülogépeknél szokás, hogy nem csak a beszerzési árat nézzük, hanem a tervezett élettartamra jutó karbantartási és üzemeltetési költségeket is megnézzük. Pl. Terv. élettartam 30 év, 3M km, ezalatt ennyit fogyaszt, ennyiszer kell várhatóan ezt meg ezt cserélni, javítani stb.
Lehet, hogy így meg még olcsóbb is lenne a villamos. Van valakinek ilyesmi számítása?
OFF
Az lehet, de van egy munkahelyem, és ott melóm is. Nincs mindig időm kifejteni dolgokat. Egyébként egyetértek, sokkal inkább tömegcikk egy autóbusz.
Off
Ne haragudj bagojj, te ennél sokkal alaposabb szakember vagy.
On
Férőhely-kapacitás szempontjából nem ilyen durva a helyzet. Pl:
GCSM3: 262 fő (7 fő/m2 állóutas-terheléssel)
IK 280: 135 fő
Másrészről az autóbusz "tőzsdei standard termék" gyakorlatilag a vele szembe állított műszaki követelmények (tán a padlómagasság kivételével) kontinensszerte azonosak. Sok szerkezeti elem származhat más közúti járműtől, így a járműegységre jutó fejlesztési költség töredéke a villamosénak, mert:
villamos esetében a megrendelő (város) specifikus műszaki feltételei jobban "szórhatnak"
példák:
-nyomtáv
-felsővez. fezs. és áramnem (tűréseikkel együtt)
-szerkesztési szelvény
-legkisebb bejárandó pályaívsugár
-megálló/peronhossz; magasság (padlómagasság, lépcsőszám)
-engedélyezett max. seb.
-egyéb sebességadatok (ez már inkább bagojj asztala)
stb. stb.
tehát egy villamosgyártási project sokkal inkább kisszériás termelés mint az autóbuszgyártás.
Miért van ekkora különbség egy busz meg egy villamos ára között? Még mondjuk 3x-os különbséget indokoltnak látok, de 5x-öst? Nem beszélve arról, hogy ennyiért a busz is nagyon drága.
És miért menne el Káposztásmegyerig? Csak mert az "jól néz ki" a térképen?
Én a Nyugatihoz való gyorsvasút, meg villamos lehozásokban is csak a westend üzleti érdekeit látom. Pl. ott a Campona, oda is miért kell elvinni a villamost? Csak azért, mert az ott van? Szóval, ez álmodozásnak jó. Na, már megint negatív voltam.
Néhány érdekes adat, főleg a követelőzőknek:
Egy csuklós autóbusz beszerzési ára kb. 36-37 millió forint, egy villamosé pedig 200 millió körül van.
Ez a "2 végállomás" engem is meglepett. Hogy képzelnék ezt el: a 14-es maradna a Lehel téren, a 47-es meg a Nyugatiig jönne? Egy megállónyira két végállomás? És a Nyugatinál hol lenne rá hely? Meg hol jönne oda a Bajcsyról? Útban ven neki a felüljáró! Hallottam olyat is, hogy a Podmaniczky utcára kanyarodna be a 47-es, úgy menne a Lehel térre. Szerintem akkor már fel lehetne vinni a vasútra is, elmehetne egészen Káposztásmegyerig, persze ehhez kétáramrendszerű villamos kellene, hogy a 25000V/50Hz-en is tudjon közlekedni (mint Karlsruhe). Kicsit álmodozunk.
Kicsit zavar az is, hogy a 4-es metrót még mindig feltétlen szükségesnek tartják, az összes többi megoldás a cikk szerint csak ezt egészítené ki.
A Nagytétényig közlekedő 47-es talán túlzás, esetleg elég lenne csak a Camponáig kivinni, de oda minél előbb. A többivel kábé egyet tudok érteni, bár azt a bizonyos Hűvösvölgyi metrókiágazást megnézném!
Tulajdonképp vonalvezetésről esik szó ebben, sőt némely esetben még arról sem, egy egészen halovány időutalás is van (kb. annyi, hogy ennél előbb biztosan nem lesz belőle semmi), azonkívül semmi. A nagy része ráadásul régi dolog már. Nincs különösebb véleményem.
Nos, a Népszabadságban nemcsak a Westend-reptér gyorsvasút híre jelent meg, hanem a szombati számban a Budapest mellékletben a Fovárosi közgyulés elé terjesztendo hosszútávú tömegközlekedésfejlesztési javaslat is. Illetve abból szemezgetés, térképpel. Van benne HÉV összekötés, 4-es metró 2. ütem!!!, Rákosrettentore gyorsvasút, hegyvidéki gyorsvasút Moszkva tér - Gellért tér között (hogy mi ott a hegyvidék, azt nem tudom), 1-es villamos tovább meg ilyesmik.
A Westend gyorsvasút meg a Nyugatiból indulna és még talán Köki-n sem állna meg, direktbe Ferihegy 2. Olyan pénz áll mögötte, hogy ennek az LRI nem fog tudni betartani. Viszont nem MÁV járat lenne, bár a vasutat használná. Gyakorlatilag magánvasút. Sikerült a MÁVnak megint lemaradni egy tuti bevételt hozó üzletrol. Bravó.
A Világgazdaság cikkről:
Azt hiszem a jelen topicban feldobott gondolatok jó részét fedi a cikk. Ha erre forrás is lesz, hát úgy legyen. Azért kíváncsi lennék bagojj véleményére is.
Egy megjegyzés: a kiskörúti villamosközlekedés megtartása mindenképp indokolná a Szabadság-híd újjáépítését (amiről szó sem esik), enélkül az egész project egy Reichsbrücke jellegű fiaskóvá válhat...
Division by Zero: nem működik a link (legalábbis nekem)
Egyébként köszönet az emilekért. :-)
"A szakértők szerint a 4-es metró elkészülte után is indokolt a kiskörúti villamos megtartása és továbbépítése. Pesten a Nyugati, illetve a Lehel térnél lenne 2
végállomás, míg Budán a 47-es Nagytétényig járna. "
engem főleg ez a mondat izgat...
A hétvégén a kezembe akadt egy cikk,a Világgazdaság október 8-i számában jelent meg a városi közlekedés fejlesztéséről. Aki nem olvasta, a szöveget feltelepítettem a honlapomra!
www.nexus.hu/jhoward/varosi.htm
Mi a véleményetek róla?
Az említett filmet én is láttam, a pénteki ismétlést lehet, hogy felvesyem videora! (MTV2, 20.30)
senki nem nézte (esetleg vette videóra) szombat délután az MTV1-en, azt hiszem "A századunk műhelyéből" volt a címe, 45 környéki filmeket játszottak be, volt benne 9550,9552-es számú BLVV kocsi, mint mozgókönyvtár, meg mutattak valami "papucsvágányt" (hülye név, de így mondták...) ami a lentebb emlegetett hordozható váltóhoz hasonló valami volt: a villamosvágányra helyezték, így építettek gyorsan ideiglenes kiágazó vágányt a romházak közelébe, ahol teherkocsiba pakolták a törmeléket, kitolták a fővágányra, és onnan villamosmotorkocsi vontatta tovább...
valami 2xxx kocsik is láthatóak voltak a műsorban