Az isztambuli metrobus egy kötöttpályás buszrendszer kialakításával létrehozott tömegközlekedési rendszer Törökországban, mely 2007 szeptembere óta üzemel. Dél-amerikai megoldásokra hivatkozva az Embarq nevű cég 2004-ben kezdte a rendszert Isztambulnak ajánlani.
Más, korábban kialakított kötöttpályás buszrendszerekhez hasonlóan az isztambuli Metrobus is zárt, önálló pályán halad, nagy kapacitású, sűrűn közlekedő járművekkel. A zárt pályakialakítás következtében az első vonalon a bevezetés előtti 67 perchez képest a menetidő 22 percre csökkent.
"Ezt a bezárást meg busszal való pótlást meg nem is értem, csak nem valami 70-es években szocializálódott aszfaltbetyár mondja ezt? A Kerepesi úti dugókban álló buszok aztán végképp baromi versenyképesek lennének."
Nem egészen. Mert, ha beszántják a HÉV, lenne hely kiépíteni 2x1 buszsávot.
Igen, a hév jobban feltárja Gödöllő belsejét, de a séta kb. 10-15 perc, ennyit elég sokan sétálnak a hévig/vasútig. Gödöllő elég nagy hányada pedig kertesházas övezetekben lakik, ahova nem feltétlen van jelentősen közelebb a hévmegálló. Azt nem hiszem, hogy jellemző lenne a hévet megvárni, és azzal menni ki a vonathoz, persze biztos van ilyen is...
Azért Gödöllő komolyabb lakott részei pont a HÉV-hez vannak közel (kivélve azt a 6 db 10 emeletest a vasútállomásnál), nem hiszem, hogy megéri a Szabadság tér és Erzsébet park környéki lakótelepekről elsátálni a vasútállomásig. Bár, ha az Interrégiónak 26 perc a Keleti (már ha tartani tudja és éppen nem késik), a HÉV-nek meg 40-42 perc az említett két megállótól az Örsig, akkor lehet, hogy mégis megéri. Csak ugye a magyar ember nem nagyon szeret sétálni. Meg ott van az egyetem is, aminek még Budapestről kifele irányuló forgalma is van, sőt, talán éppen az a meghatározó, az is a vasúthoz van közel.
Ezt a bezárást meg busszal való pótlást meg nem is értem, csak nem valami 70-es években szocializálódott aszfaltbetyár mondja ezt? A Kerepesi úti dugókban álló buszok aztán végképp baromi versenyképesek lennének. Annál még a jelenlegi állapotban lévő HÉV is milliószor jobb.
Az előzményben lévő pici zárójeles megjegyzésből is látszik, hogy itt nagyon sokan nem értik a KRESZt, és a forgalomtechnikát.
Ha egy pillanatra is elfogadnánk kamupirossal elkábított topiktársunk ötletét, tehát hogy egyes járművekre nézve ne legye kötelező a piros jelzés végét megvárni, akkor sem lehet ilyet leírni, hogy ezen járművek számára piros=sárga villogó. Hiszen ez azt jelenti, hogyha amúgy -tábla szerint- elsőbbsége van, akkor mehet (persze fokozott óvatossággal). Ha esetleg ezt a marhaságot -hogy egyesek hivatalosan átmehetnek a piroson- be akarnánk vezetni, akkor is csak olyat lehetne leírni, hogy számukra piros lámpa = STOP tábla.
Nehéz kérdés. Mindenesetre városi-elővárosi területen egy ilyen nyomvonal úgy is nagy érték tud lenni, ha egy méter sín sincs lerakva. Ha csak kis esélyt is látunk a vonal feltámasztására, akkor nem volna szabad csak úgy elkótyavetyélni.
"egy folyamatosan piros jelzést adó kerékpárosoknak szóló készüléktől indult. "
Kerékpárnál azért baromi egyszerű ez a szitu, mert ha utat keresztez a kerékpáros a lámpa után, akkor áttolja, ha meg van a kerékpáros jelzőlámpa mellett forgalmi sáv, akkor átáll oda és annak a szabad jelzésére elindul.
Ennél lényegesen tőbb leleményességet mutatott fel az a sofőr, aki a Szőnyi út Rákos-patak feletti egyirányú hídján a nem jó irányból akart átkelni - a híd előtt leállította a motort, kitette az elakadásjelzőt, majd áttolta az autót a hídon, mindezt a hídon tilosban átkelőket bőszen büntető közteresek szeme láttára. Akik az akció után nem találtak fogást rajta. :)
Az eredeti problémafelvetés a piros lámpás áthajtás kapcsán, ha jól emlékszem, egy folyamatosan piros jelzést adó kerékpárosoknak szóló készüléktől indult. Azzal az útfestés kikerülése teljesen analóg.
A jármvekkel elzárt területtel meg arra akartam célozni, hogy az elcseszett forgalmi rend (pl. túl rövid kanyarodósáv vagy túl rövid zöld jelzés egy forgalmi iránynak) jelentős ösztönző tényező tud lenni a szabályok megsértésében. Persze vannak mindenféle járművek vezetői közt, akik tojnak a szabályokra, az egy másik történet.
Ezzel az elővárosi kötöttpályás nyomvonallal az a baj, hogy annyira hagyták lepusztulni, hogy gyakorlatilag a nulláról kellene újjáépíteni - és hogy értelme is legyen, metróüzemre kellene kiépíteni, összekötve a Metró2-vel.
Nah már most, erre nincs pénz, és jó eséllyel nem is lesz. Még arra sem, hogy tisztességesen felújítsuk a vonalat. A busszal való kiváltás sokkal olcsóbb megoldás.
Esetleg az Örs-Cinkota szakaszból lehetne villamost faragni, az Örsön deltával bekötve a 3-as vonalába - akkor azt legalább nem kell busszal kiváltani.
Utána pedig - főleg 1976, a ráckevei vonal teljes villamosítása után, amikor az MVIII+PXV szerelvények jellemzően oda kerültek, ide pedig az MIX-ek (később MX-ek) -, Cinkota/Csömör és Kerepes kisegység, Gödöllő pedig nagyegység lett.
Még annyit a kapacitáshoz: a cinkotai/csömöri vonatok jellemzően kéttengelyes M+P+P+M, a kerepesiek kéttengelyes M+P+P+M+P+P+M, a gödöllőiek pedig négytengelyes [MVIII+PXV, illetve LVII "Tigris"+PXV)] M+P+P+P+P+M összeállításban közlekedtek még az MIX-ek rendszeresítése előtt.
Emlékeim szerint (70-es, 80-as évek), csúcsban, Örsről:
Minden óra:00 perckor Gödöllőre;
Minden óra:06 perckor Cinkota vagy Csömör, felváltva;
Minden óra:12 perckor Kerepes. (utóbbi kettő lehet, hogy fordítva)
Húsz perces ciklusban ismétlődve. Pillanatnyilag nem tudom alátámasztani menetrendi kivonattal, de én így emlékszem.
Napközben gyakorlatilag minden második vonat hiányzott, tehát akkor 40 perces követés volt Gödöllőre. Ez úgy reggel 8 és délután 2 között volt, majd este 6-ig megint a sűrűbb követés. Kiszámítható volt mindig, ezt manapság talán lehetne "ütemes menetrend"-nek hívni...
Ezzel a ganéj szarral akarják az autósokat meggyőzni a szent közösségi közlekedés használatáról?
Akit megkellett győzni, azok ma már a 80a-n közlekednek és nem a H8-cal.
ez a járat mikor lett ilyen ordenáré módon megritkítva? Vagy mindig is ilyen volt?
Ennyire sűrű nem volt a kétezres évek menetrendjeit böngészve. Akkoriban reggel ugyanígy 15 percenként indult, délelőtt 45(!) percezett, most 30 percezik. Délután most jellemzően 15, akkoriban 30 percenként közlekedett. Este 21:05 után volt 21:40-kor és 22:40-kor indulás Örsre, most meg van 30 percezés 23:08-ig, aztán 23:28-kor még egy csonka Cinkotáig.
Érzésem szerint egyre gyakoribb, hogy zöldön megyek már át, és fékeznem kell, mert valaki még épp elcsípi kereszben a "sötétnarancssárgát". Hogy pontosan hányszor lesz ebből baleset, azt nem tudom, de ismét hivatkoznék a Flórián téri videóra, hogy azért ez messze nem veszélytelen.
Fordítva nézd, hány piroson hajtanak át. A munkábajárós útvonalamon nincs lámpa, de ma volt egyéb helyen is dolgom, a három lámpás kereszteződésnél egynél volt piroson áthajtás - jó három másodperccel azután, hogy már pirosra váltott a lámpa. Ezen kívül egyszer volt, hogy az elsőbbségadás táblát figyelmen kívül hagyja hajtott fel autó arra a főútra, ahol én is jöttem - különösebben nem érdekelte, hogy ha nem fékezek, akkor fellök a gátra. Az indexelés mára nem csak a BMW-sek kihalóban lévő hobbija, úgy általában kezdenek leszokni róla a sofőrök, főleg párhuzamosan haladáskor sávváltáskor. A záróvonal pedig többnyire mintha ott se lenne, még akkor sem, amikor éppen látszik.
Ha ezen ennyire rugózunk, a kedvetekért, ahol rövid a kanyarodósáv, esetleg csak azért is elállom a fő irány sávját, mert ki vagyok én, hogy felülbíráljam a szép nagy járművektől elzárt terület jelzést... És remélem útfestés esetén, ha nincs ideiglenes burkolati jel, megvárjátok, hogy felszárad a festék és odébbáll a munkáscsapat...