Szécsey I. szerint először volt 00100, később kapta a Damot 31-es pályaszámot - ami logikus is, mert először kapott valamilyen számot, aztán a MÁV hálózatán MÁV pályaszámot. Legalábbis a motorkocsis könyvében ezt írta. Neked más információ áll rendelkezésedre?
Az is logikus, hogy először (00100-asként) kijött a kék-piros, majd amikor kitalálták, hogy milyen legyen a Bamot 201, 202, akkor az egységes séma alapját átszínezték. És akkor ez magyarázhatja azt is, hogy az 1963 június 1-i képen miért olyan tiszta a motorkocsi teteje. (Persze ez logikai okfejtés, nem tudományos kutatás eredménye.)
> Miért lett Damot, holott BDamot-nak kellett volna lennie.
Ezek a motorkocsi-sorozatjelek (amik igazából nem is sorozatjelek lennének, mert a motorkocsikat az egy-háromjegyű pályaszámuk mindenkor egyértelműen azonosította és sokszor a betűket nem is használták az egyes nyilvántartásokban, kommunikációkban, ráadásul egy-egy kiadott betűkombináció több, akár teljesen eltérő típust is jelölt) mindig is csak hozzávetőlegesek voltak, lásd pl. Bbmot helyett kb. BDbiymot lett volna a teljes jelölés.
Viszont... Ha letöltitek a képet (ingyenesen letölthető magánszemély részére), és kinagyítjátok, láthatóvá válik a másik szellőzősor a motorkocsi tetején. De kissé más kiosztásban, mint a Bbmot-nál.
Ugyanakkor a Bbmot kipuffogója nem középen helyezkedett el, hanem a hossztengelytől kissé jobbra.
A Damot 31-ről nincs rajz, csak azt írják, hogy a 70 db-os lengyel motorkocsi sorozat 71. tagja volt. Ebből én arra következtetek, hogy nem változtattak ezen a téren, csak a motor lett 12 JvF 17/24 650 LE teljesítményű. (Miért lett Damot, holott BDamot-nak kellett volna lennie.)
A Bamot 201, 202 kizárva, mert azok 1964-re készültek el, tehát 1963-ban nem húzhatták a kérdéses vonatot.
Van kazán, a wc-vel szemben, kéményt én sem látok, pedig a jellegrajz szerintvan, a 201-gyel megegyező kialakítással. A foltok a két fényszóró és a Ganz-logós doboz tetején megcsillanó fény. Napállás szerint 9-10 óra között készülhetett, tehát a forda első napján Mohácsról érkezett gyorsvonattal.
A kazánban nem vagyok teljesen biztos. A Bamot 201-202 pályaszámúakban biztosan volt kazán, látszik a képeken a kémény.
A Damot 31 (00100)-ről az ezüst könyvben lévő fénykép szerint szintén van, bár van némi kétségem, hogy nem a 201-202 valamelyikével illusztrálták-e, mivel a képen látható motorkocsi fényezése azokénak felel meg. Ettől függetlenül logikus lenne benne a kazán pl. utasforgalmi próbákhoz. Sajnos épp nincs nálam Szécsey István Ganzos könyvsorozata, amiben esetleg utána lehetne nézni.
Hümm... A bajom az, hogy a légi fotón a motorkocsi vége (vezetőfülkéje) elkeskenyedik úgy, mint az Abbmot / Bbmot sorozatnál. A kísérleti meg végig egyenes oldalú. Na de akkor mi a bánat lehet? Nem lehet, hogy a Bbmot prototípusának tetején csak 1 sor szellőző volt? (Valamelyik ablak is más méretű volt.)
Már csak azért sem lehet Bb, mert annak két sor Kuck-Kuck szellőző van a tetején én meg egyet látok. Egyébként a 00100 pályaszámú kísérleti mérőkocsinak a futóvégén én nem látom a fotókon a kazánkéményt. El tudom képzelni, hogy mivel mérőkocsi, ezért nem is volt benne.
Ezen agyalok. Kísérleti motorkocsiból 1963-ban csak ez jöhetne szóba. Járműhosszra kb. stimmelne is, meg megmagyarázná az ötkocsis szerelvényt, csakhogy: ennek is kellene kéményének lennie a futóvégi vezetőfülke mögött WC-vel átellenes oldalon (aszimmentrikusan). Meg valahogy a szerelvény felőli végén látható járműhomlokon lévő foltokat nemigazán tudom megfelelteni a kísérleti jármű részleteinek.
OK, de a villanymotornak nem egyenletesebb a vontatási jelleggörbéje egy hagyományos sebességváltós szívó dízelmotorkocsinál?
A másik: 600 LE-vel ment 80-nal. De ez csak 500 LE volt, és a balatoni vonalat 1958 környékén újították fel, tehát a jó pályán ballaghatott 60-70 km/ó sebességgel.
Érdekes ez a kép, jó kis életkép. A Bbmot-tal kapcsolatban egy kicsit bizonytalan vagyok. A kipufogó az jellegzetes, viszont bárhogy meresztem az szemem, nem látom a Bb-kre jellemző, a vonatkfűtési kazán szintén masszív, aszimmetrikusan elhelyezkedő kéményét. Meg valahogy kicsit hosszabb a kocsiszekrénye, kb. akkora, mint a kocsiké - bár itt csalhat a szemem.
Amúgy kijjebb, balra a tároló csonkákon egy ABb-párost látni még jó eséllyel, meg Bb-ket talán, amik zömökebbnek tűnnek.