Óhhh, ne hogy azt hidd! Saját szememmel láttam, ahogy a V43.., pontosabban a 431 011 tológépként ott díszelgett a gyönyörű Orienten Kelenföldön, majd nem sokkal később a Nyugatba! Olyan volt a kontraszt, hogy azon már csak röhögni lehetett, hogy az az ótvar, napszítta, mint amit kilúgoztak festésű, már inkább fehér, mint sáfránysárga orrú gép jut erre a feladatra. Döbbenetes volt.
Igen, az volt, ráadásul az eredetileg beépített típust már nem is gyártott az AEG, mást ajánlott helyette, persze nem olcsón. Az is biztos, hogy tervezték a visszaalakítást, mert az irat felsorolja az alkatrészeket, amit a MÁV a mozdonnyal együtt kifizetett, de nem kerültek beépítésre. (Gondolom, ha nem számoltak volna a későbbi visszaépítésről, ezeket nem is szállítják le a mozdonnyal.) Csak azt nem gondolhatták eredetileg, hogy tehervonat továbbítása közben, egy mérés közepén kapitulál a gép hirtelen.
Úgy emlékszem a szili tirisztoros egyenirányítója pedig AEG gyártmány volt. Gondolom mindkét import egyenirányítóhoz márkában számolták a pótalkatrészt.
A Leóval ellentétben a szili átalakítása eredetileg is átmeneti megoldás lehetett. A főtrafó eredeti kivitelben benne volt, csak rögzítették a fokozatkapcsolót. A Leótól eltérően a vontatómotorok (soros, tehát armatúraáramra méretezett) gerjesztőtekercseit külön gerjesztő egyenirányítóról táplálták hogy a szabályzott mezőgyengítést is kipróbálják. Szerintem ezzel a kialakítással eredetileg sem számoltak hosszútávon.
A próbák akkor azért értek véget nagy hirtelen, mert 1972 júliusában, egy mérés során egyszerre 28 db főüzemi tirisztor ment tönkre a V43 1076-ban. A javítás költsége kb. 500 000 Ft lett volna, míg a Ganz VM - amely már végzett a kísérletekkel, így a próbadarabra nem volt égető szüksége - kb. 100 000 Ft-ért vállalta a sorozat kivitelre való visszaépítést. Nagyjából ebben az időben az ugyancsak tirisztoros V42 001 is hasonló gondokkal küzdött, bár ott nem ekkora darabszámban hullottak el tirisztorok. Ahhoz először a gyártó Siemens küldött egy darabot a hibás helyett, ám hónapokkal később egy másik tirisztor is elpusztult. Ötletként ezután felvetődött itt is a visszaépítés, de mivel egy selejtezésre szánt sorozatról volt szó, úgy gondolták, ennek nem sok értelme lenne. Végül abban maradt a MÁV és a Ganz VM, hogy utóbbi a Siemens szakembereinek bevonásával felderíti a hiba okát, annak megszüntetése után a gép ismét üzembe áll, és jó esetben akár még évtizedekig üzemelhet. Mindez 1972-73-ban történt és ma már tudjuk, hogy nem tévedtek a döntéshozók.
Érdekesség: Az íves kivágások még V43 korában is láthatók voltak ,igaz csak szerelőaknából, ugyanis csak optikailag tüntették el. Sajnos nincs képem róla :-( .
Lehet, hogy félreérthető voltam, elnézést. Azért egy működőképes és vonatok továbbítására képes mozdonyról vennék ihletet. Ezek nem tűnnek annak, szóval nem pont ilyenre gondoltam. :) Láttam már régebben például tehervonatok elé befogott Szilit ami eléggé le volt rongyolódva, de a saját albumomban nem találtam meg ezt a képet, valszeg itt a fórumon láthattam. Nyilván nem egyedi a dolog. Laikusként úgy gondolom, hogy a jobb gépeket használták IC meg gyorsvonatokra, a többi vonatra meg ami jutott, de azokat ritkán fotózta bárki is...
Egy V43 modelles projekthez keresnék olyan fotót, ahol a mozdony kifejezetten(!!!) lepukkant állapootban van. Fakó mozdonyszekrény, rozsdafoltok, mocsok, stb... Egy régi típusú, ollós áramszedős, ereszcsatornás szilit akarok így kidekorálni. Elnézést, hogy nem nézem vissza tizenhét év minden kommentjét, de lehet, hogy így egyszerűbb! :) Ha valakinek volna ilyesmi képe, megköszönöm ha ide beszúrja, vagy akár privátba is jó az adatlapomon lévő mailcímemre. A segítséget előre is köszönöm!
A legLYobbak. :) 262 évek óta áll, 309 rozsdaboglya, a 373-asnak is volt valami baja. Az ezres gép a szolnoki vezérgép (volt), a nagy túlélő (volt). Lényegében vonatról vették le selejtre..
"Arról, hogy pont azokon a részeken, ahol, ennyire elszutykolódott az elejükön a sárga, (meg a kék is!! nem (csak) Dombóvár tehet, hanem javarészt az idő "vasfoga"!"
Tévedés,keress a 80-as évekből egy beo gépet meg egy országos fordást!Kiderül,hogy a tisztítástól függ csak az egész.Ha a mosáson spórolnak,akkor mi lehet beül?
Arról, hogy pont azokon a részeken, ahol, ennyire elszutykolódott az elejükön a sárga, (meg a kék is!! nem (csak) Dombóvár tehet, hanem javarészt az idő "vasfoga"! Amikor pont itt, a fórumban (mivel a fészbúkot akkor még hírből se ismerték, ~tük), megjelentek a már fényezettekről az első képek, vagyis amikor ismertté vált a színtervük, volt itt éppen elég /értsd: sok!/ "károgás", hogy pont a fv.-ak fölött mennnyire kényes színek, és pont a vez.fülkéknél és fölöttük mennyire el fognak koszolódni! És csak a "vészmadaraknak" lett igazuk! Ne felejtsük el, hogy a legelső 3 már nagyjavításos kivételével bő 13-14 éves festésekről beszélünk!!