Igen, a főkerete is sérült a balesetben, emiatt selejtezték. A belét kipakolták, azt kapta meg az ex 1003-as, illetve az egyik forgóvázát a 334-es. A maradékot gondolom felaprították.
Tisztelettel érdeklődöm, hogy van-é esetleg valakinek olyan fotója, fotói amin a mozdony alulról, a vonórudak bekötését ábrázolóan látható, s esetleg fel is töltené ide? Köszönöm.
Óhhh, ne hogy azt hidd! Saját szememmel láttam, ahogy a V43.., pontosabban a 431 011 tológépként ott díszelgett a gyönyörű Orienten Kelenföldön, majd nem sokkal később a Nyugatba! Olyan volt a kontraszt, hogy azon már csak röhögni lehetett, hogy az az ótvar, napszítta, mint amit kilúgoztak festésű, már inkább fehér, mint sáfránysárga orrú gép jut erre a feladatra. Döbbenetes volt.
Igen, az volt, ráadásul az eredetileg beépített típust már nem is gyártott az AEG, mást ajánlott helyette, persze nem olcsón. Az is biztos, hogy tervezték a visszaalakítást, mert az irat felsorolja az alkatrészeket, amit a MÁV a mozdonnyal együtt kifizetett, de nem kerültek beépítésre. (Gondolom, ha nem számoltak volna a későbbi visszaépítésről, ezeket nem is szállítják le a mozdonnyal.) Csak azt nem gondolhatták eredetileg, hogy tehervonat továbbítása közben, egy mérés közepén kapitulál a gép hirtelen.
Úgy emlékszem a szili tirisztoros egyenirányítója pedig AEG gyártmány volt. Gondolom mindkét import egyenirányítóhoz márkában számolták a pótalkatrészt.
A Leóval ellentétben a szili átalakítása eredetileg is átmeneti megoldás lehetett. A főtrafó eredeti kivitelben benne volt, csak rögzítették a fokozatkapcsolót. A Leótól eltérően a vontatómotorok (soros, tehát armatúraáramra méretezett) gerjesztőtekercseit külön gerjesztő egyenirányítóról táplálták hogy a szabályzott mezőgyengítést is kipróbálják. Szerintem ezzel a kialakítással eredetileg sem számoltak hosszútávon.
A próbák akkor azért értek véget nagy hirtelen, mert 1972 júliusában, egy mérés során egyszerre 28 db főüzemi tirisztor ment tönkre a V43 1076-ban. A javítás költsége kb. 500 000 Ft lett volna, míg a Ganz VM - amely már végzett a kísérletekkel, így a próbadarabra nem volt égető szüksége - kb. 100 000 Ft-ért vállalta a sorozat kivitelre való visszaépítést. Nagyjából ebben az időben az ugyancsak tirisztoros V42 001 is hasonló gondokkal küzdött, bár ott nem ekkora darabszámban hullottak el tirisztorok. Ahhoz először a gyártó Siemens küldött egy darabot a hibás helyett, ám hónapokkal később egy másik tirisztor is elpusztult. Ötletként ezután felvetődött itt is a visszaépítés, de mivel egy selejtezésre szánt sorozatról volt szó, úgy gondolták, ennek nem sok értelme lenne. Végül abban maradt a MÁV és a Ganz VM, hogy utóbbi a Siemens szakembereinek bevonásával felderíti a hiba okát, annak megszüntetése után a gép ismét üzembe áll, és jó esetben akár még évtizedekig üzemelhet. Mindez 1972-73-ban történt és ma már tudjuk, hogy nem tévedtek a döntéshozók.
Érdekesség: Az íves kivágások még V43 korában is láthatók voltak ,igaz csak szerelőaknából, ugyanis csak optikailag tüntették el. Sajnos nincs képem róla :-( .
Lehet, hogy félreérthető voltam, elnézést. Azért egy működőképes és vonatok továbbítására képes mozdonyról vennék ihletet. Ezek nem tűnnek annak, szóval nem pont ilyenre gondoltam. :) Láttam már régebben például tehervonatok elé befogott Szilit ami eléggé le volt rongyolódva, de a saját albumomban nem találtam meg ezt a képet, valszeg itt a fórumon láthattam. Nyilván nem egyedi a dolog. Laikusként úgy gondolom, hogy a jobb gépeket használták IC meg gyorsvonatokra, a többi vonatra meg ami jutott, de azokat ritkán fotózta bárki is...