Azokat nem 1950-ben gyártották, mint a balatonfenyvesi zöldített MÁV 490,056-ost. :-)
Mínuszolgatók: semmi köze az általad, vagy bárki által leírt tartalomhoz, személyes idiótaság, irígység, stb. az oka, meg kell tanulni átsiklani felette.
Követelem, hogy a KM engedje repülni az AD ASTRA feliratú repülőgépét, a múzeumban porosodó régi vitorlázógépeit, és rendszeres nosztalgia-taxizásra engedje át a Csonka-féle automobilokat! És ha ezt álszent műtárgyvédelmi álokokkal nem teszi meg akkor legyen átkozott hetedíziglen!
40-45 km/h sebességgel sokat tenni nem lehet. Főleg ha ráadásul kézifékes mozdonnyal vontatják. És most újíttatom fel úgy, ahogy azt nem tették meg 1985-1990 között, ismerethiány ill. fillérb.szás miatt. 1898-as állapot - festés, feliratozás, belső berendezések - szerint újul.
Mondtam, rossz a szabály sajnos. Egy üzemképes járművet ne azonosítsunk egy képpel a falon. Természetesen kellenének megkötések pl ne lehessen egy gőzös rózsaszín vagy ne hajtsa eldugott dízelmotor de semmi se korlátozza a közlekedését. Anno a 490,056 zöld színe sem volt helyes szerintem.
Még szerencse hogy nem mindig ők döntenek. Semmiféle nosztalgia vonat nem lenne, az arra jogosultak nem tudnának gőzöst vezetni. Mekkora veszteség lenne.
**
Lenne, csak éppen a külföldi üzemelő "nosztalgia" járművek döntő többsége, magántulajdon. Egy ember, vagy egy magánegyesület, klub, baráti társaság tulajdona. Ezek működésébe a vasúti szakhatóságokon kívül nem szól bele senki, csak a pénz - de az nagyon. Németo.-ban is, hogy egy ilyen klub fennmaradjon, most adogatják el sorban, az összevásárolt mozdonyaikat. De mivel magántulajdon, megtehetik.
Tehát az új Közlekedési Múzeum egy nagyrészt betonacél, vasbeton beton, üveg építmény lesz. Elég csekély a valószínűsége annak, hogy elpusztul. Amikor Nürnbergen leégett a DB múzeum, ott egy nagyrészt régi faszerkezetű fűtőház lett a lángok martaléka.
Tőlünk nyugatra egy múzeumi és államvasúti tulajdonú "100 éves vonat" közlekedtetése nem is jutna eszébe senkinek, nemhogy azt nyúzzák 25 éven át a Balaton körül. Ilyen korú és eszmei értékű járművek állnak egy múzeumban.
A nemzetközi muzeológiai szabályok előírásai ezek.Még azt is be kell(ene) jelenteni, ha egy múzeum tulajdonú jármű kimegy az országhatáron túlra. Ha a 109-es kiment Ausztriába, vagy az Árpád rendszeresen Bécsbe, vagy a 242 kiment Kassára az műtárgykivitelnek számít, amit a szakminiszternek kellene engedélyeznie. Minden esetben. Ez szépen elfelejtődött, most már végre tudomásulvétel végett bejelentetik. Azaz bejelentették, mert már nem használnak múzeumi tulajdonú járművet a 2347 teakfa kocsit és a 204-es gőzöst kivéve.
Pont ez a nagyon nagy baj. Rossz a jogszabály. Egy jármű nem azonos egy szoborral vagy festménnyel, Alien Angel írta le nagyon jól.
A működő járművek ellen világszertrte titakoznak a műzeumok
Még szerencse hogy nem mindig ők döntenek. Semmiféle nosztalgia vonat nem lenne, az arra jogosultak nem tudnának gőzöst vezetni. Mekkora veszteség lenne.
Ez nem igy megy. A kormányrendeleet hozó hatóság lsz-rja a vágyálmodat.
A MŰÉMLÉKVÉDELMNI HIVATALBAN RÉGÉSZ-MŰVÉSZETTÖRTÉSZ VÉGZETTSLÉGÚ EMBEREK DOLGOZNAK, LEGSZIVASEBBEN SZEMÉLYESEN LAKATOLNÁK LE AZ AJTAJÁT, AHOL ILYEN MŰTÉRGYAK VANNAK. ATTÓL KEZDVE, HOGY BEKERÜLT EGY GYŰJTEMÉNyi LELJÁTÁRÁBA: MŰTÁRGY. miNT A mONA lISA.
A működő járművek ellen világszertrte titakoznak a műzeumok, bezzeg ha veszel magadnak, egy saját mozdonyt, azt csinálsz, amit akarsz.
Ha nincs a sokat szidott Közlekedési Múzeum, 5 darab fennmaradt mozdony lenne. Ezt tudomásul kéne venni, a MÁV soha fennállása során nem törődött saját szakmai múltjával, - 1945 előtt sem - mindent küldött a kohóba. És a hazai magánvasúti társaságok ma is rázzák le, mint bolhás kutya a vizet.
1) Szerintem KÖZLEKEDÉSI Múzeumról beszélünk, ahol KÖZLEKEDÉSI ESZKÖZÖK vannak. (El lehet készíteni őket fából, kartonból, gyurmából, ki lehet állítani róluk fotókat, videókat, stb. AZOK (!) kiállítási tárgyak! De a JÁRMŰ az legyen KÖZLEKEDÉSRE KÉPES, mert akkor megőrzött és teljes értékű! Különben csak egy csökkent képességű, HIÁNYOS múmia! Az, hogy van egy váza, meg kerekeken áll, NEM MÉLTÓ arra, hogy mutogassák! A KÖZLEKEDÉSI ESZKÖZ része a működőképessége IS!)
2) A világ minden táján működik nosztaliga üzem! Megszámlálhatatlanul sok EGYEDI járművel, amiből NINCS másik! Mégis évtizedek óta közlekedtetik őket és köszönik, jól vannak! Nem lehet ilyen paranoiás hozzáállással megközelíteni ezt a kérdést! (Arról nem beszélve, hogy egy (bármikori) KM. is kigyulladhat egy zárlat folytán az éjjel és leéghet járművestül. De "milyen jó, hogy ott vigyáztak rá és nem ment sehová". :-D Ez egy MARHASÁG! Ha meg van írva, hogy "beüssön a ménkű", akkor beüt a járműtelepen / múzeumban is.)
3) Éppen ezért én kormányrendeletben szabályoznám ezt a katyvaszt és határozatot hoznék róla, hogy a KM. és a (mindenkori) nosztalgiaüzem EGY ÉS UGYANAZ a cég legyen! Amiben a MÁV-Volán és a BKV/BKK is ugyanúgy benne volna. Megszűnne végre az "enyém-tied", az közlekedhet ez nem, mert nem adom oda, féle egymás konkurenciája -bolondéria!