en most csereltem az enyemen 5 ev utan, alig volt poros.. A belsot viszont 10 ev utan csereltem, az durva volt :-) Alig birtam kihuzni., el is szakitottam kozben, annyira teli volt. Most lefujja 1-es ventillator fokozaton a fejem, 3-asat alig lehetett erezni.. Szoval a belsot azt tenyleg erdemes gyakrabban :-) (megjegyzem evi 4-5 ezer kilometert megyek csak) Olajat viszont minden 10 000. kilometernel cserelem, azaz kb 2 evente, a legjobb full szintetikus shell olajat kapja, ez meg is latszik a beontonyilason, hiaba rovid tavokra hasznalom a nagy dizelt, egy kis olajsar sincs a beontonyilasnal.
Félreérted, se pró, se kontra nem kívánok állást foglalni, pláne bárkit is meggyőzni bármilyen olajcseréről.
"de én szivesebben vennék olyan járművet amibe többször volt olaj cserélve! Ebben azért meg egyezhetünk!"
Ebben, ebben a formában pont nem. Én inkább olyat vennék amiről azt is tudom milyen olajat öntöztek bele.
A tulajdonosok többségének halvány fogalma sincs a szükséges motorolaj minősítésekről a viszkozitáson kívül. Szerintük, ha az egyezik, akkor az megfelelő.
Miböl lehet probléma ha évente cseréli valaki, vagy ha 30 ezrenként cseréli, mert annyit ir elő a gyár egyes tipusoknál?! Lehetne ezt ragozni sokáig!Csinálja úgy mindenki ahogy jónak látja, de én szivesebben vennék olyan járművet amibe többször volt olaj cserélve! Ebben azért meg egyezhetünk!
Valójában annyira az sem, hogy évente cserélni kelljen. Évente az ásványi olajakat kell lecserélni, de manapság olyat nagyítóval kell keresni. A longlife csereperiódusúakra is azt írják a gyárak, hogy xxekm, vagy 2év, amelyik hamarabb jön. (normál használat esetén!!) Ugyanarra az olajra, ha fix 15ekm-es a periódus, szívbaj nélkül leírják, hogy évente cserélendő km-től függetlenül.
Kocsin nekem is kell cserélni, mert 20 az intervallum, és megyek évente 12-15 ezret, így illik a szűrőt is évente. De pl. motorral 2-3 ezret megyek csak tehát a szűrőt minden második olajcserénél cserélem.
A szűrő, ha nem futja túl az intervallumot, csak egyre jobb lesz.
Levegőszűrővel is ezt szokták csinálni, hogy minden olajcserénél cserélik egyesek, mert "nem olyan sok az ára". Csak kidobott pénz, arra meg 2 Ft is sok.
Nálam az olajcsere szűrővel együtt megy! Most kétezer valahány száz forintért nem hagyom fent a szűrőt! Autókon 10 ezer kilóméterenként a motoron meg 6 ezer után cserélek!
Eladó Suzukiból én is több ilyet láttam, a szervizfüzet alapján két szerviz között mentek 3-10 órát. Ami akár hihető is sok esetben: a bácsi, akitől a kétütemű Mercuryt vettem, csak pecázni járt a ladikjával. Mesélte, hogy nagyjából ugyanoda jár, 15 perc alatt odaér, és ennyi (nem is kopott el harminc év alatt). Más meg csak az "évi két hét tenger" projekt miatt tart csónakot, ott sem pörög éves szinten túl sokat az üzemóra számláló. De közben meg az egész diskurzus ha jól emlékszem, az idő előtt megkotlott 9.9/20 Suzuki kapcsán indult, tehát van ellenpélda is a tartósságra kevés üzemóra mellett is.
Minden szezon elején olajat,olajszűrőt cserélek 3 szezon alatt kemény 78 ü.óra van a 20-as motorba!Hidegen nem hajtom, de ha bemelegszik 80%-ba 5800-tól 6100-ig használom! Mi baja lenne tőle, szerintem a tengeren órákig mennek vele full gázon! Birnia kell ezeknek! Vagy?
Nyilván típustól, mérettől és használattól is függ. Az egyik linkelt cikk is így fogalmaz a valós tapasztalatokról:
"Randy Hynd, of Sunset Marine, a San Diego dealer for several popular gasoline marine engines said in his thirty years in the business he has seen two outboard engines wear out, and they had over 6,000 hours. He is aware of government vessels with over 4,000 operating hours on gasoline inboard/outdrive engines, and they “hardly ever wear out”.
Yanmar dealer PacWest Marine (San Diego) and distributor Boatswain’s Locker (Costa Mesa) mentioned 10,000 operating hours as a target for Yanmar engines and they report knowledge of a Japanese government boat with over 40,000 hours on its Yanmar engine."
Yam 50hp 4t injektoros motort néztem már eladót, mentem is vele. 6000 üzemóra körül volt. Múlt héten béreltem egy suzuki 250 est, ránéztem abban 4000 felett volt picivel. (Munkára delfin stb lesre járnak vele meg bérelhető). Lehet ezek kirívó esetek. Meddig mennek még azt nem tudom. Én 5200 on forgattam amikor mentünk vele.
Amikor Kismaroson voltam suzukin df20 olajat cseréltetni még garis szervízen. Volt ott egy olaszból hozott asszem 200 as motorral szerelt hajó, abban is rengeteg óra volt, jóval több mint amit kiírt a fedélzeti műszer, szereltek rajra valamit. Azaz, ezeket is "állítgatják".
Jellemzően 1500-3000 üzemóra közé írja a legtöbb forrás, de hogy ez valami régi tankönyvből származó és szájról szájra terjedő adat-e, vagy tényleg aktuális ökölszabály, azt inkább egy nagyobb szerviz tudná megmondani a saját tapasztalatuk alapján. Mindenesetre pár cikk a témában:
Kívülről figyelve megállapítom, ugyanarról beszéltek. Ha asztal mellett ülnétek és a sör kortyolása kellő időt, lehetőséget adna arra, hogy finomítva fogalmazzatok, hamar kialakulna a közös nevező. Ami szerintem a folyamatstabilitás is lehetne. :) Egészségetekre!
Az élettartamot nem tudjuk. A csónakmotorokat /bolygóátlag/ 8 évesen lecserélik a tulajok.
A 80 foknál nyitó termosztát 80 foknál csak egy kicsit ereszt át. Ott még nem a meghűtés a cél, hanem inkább a teljes "vastömeg" egy hőmérsékletre hozása. A hidegebb-melegebb pontok szinkronja.
Aztán majd 100 körül átereszti ami a hő elszállításához kell. Hogy miért jó, azt nem tudom, de biztos a melegebb a jó, mert mindenki törekszik rá.
Nem tudom a pontos okát. Én csak annyit állítok, hogy a 60°-os hűtővíz nem több, mint egy tervezési kritérium és sem élettartam, sem fogyasztási szempontból nincs gyakorlati jelentősége.
Kondenzáció sem szabad, hogy tartósan fennáljon a motorban, különben a folyékony benya -bejutva az égéstérbe- lemosná az olajat a hengerfalról, illetve az olaj felhígulna.
Azért valami oka csak van, hogy az átfolyós hűtésű csónakmotorokon kívül az otto motorok üzemi hőmérséklete döntő többségében 90-100°C, illetve manapság már 108-112°C. ? (a versenysportban előfordulnak 180-190°C-on üzemelők is)
A Prius Atkinson-Miller motorjának a 45°C-a egy készenléti állapot, hogy szükség esetén nem környezeti hőmérsékletről kelljen indulnia/felmelegednie.
A motorolajok üzemi hőmérséklete 100°C (a meleg oldali viszkozitás ezen a hőmérsékleten értendő)
A négyütemű csónakmotorba jó a kutyaközönséges olaj is. Olyan nagyon nem járhat hidegen...
Suzuki DF20.
Jelenleg 20 éve a tudomány az, hogy a Toyota prius (hybrid Yaris, Corolla) termosztátja 82°-on nyitott. Ha hidegen beindul, (de nincs teljesítmény igény) csak 45°-ig melegíti a vizét, majd gyorsan leáll. Pedig annál a motornál sokkal jobb hatásfoka nem sok benzinmotornak van. És bele sem nagyon pusztul.