Keresés

Részletes keresés

Cavill Creative Commons License 2021.09.26 0 0 4910

Bocsánat, Zoli javaslatait csak a Graetz híd paramétereivel kapcsolatban korrigálnám. Szerintem 10A-es böven elegendö lenne, viszont a zárófeszültséget inkább 100-150V-ra választanám a visszaható tranziensekböl esetlegesen eredö meghibásodás elkerülése végett. Üdv! S.

Előzmény: Zoli1949 (4909)
Zoli1949 Creative Commons License 2021.09.26 0 0 4909

Szervusztok Urak!

Annak idején a Pannónia tervezői nagyon komplex dolgot szerettek volna, ezért elég bonyolult lett a kábelezés, ahol minden összefügg mindennel. Ezért  nem mindegy, hogyan dugod be a dupla dugókat a vezérlő dobozba. Amennyiben van kezelési utasításotok, el kell olvasni. Sajnos én ezt elmulasztottam és csak a kapcsolási vázlat alapján dugtam össze mindent. Az eredménye meg is volt, mert a váltók világításán kívül semmi sem működött. Nagyon fontos, hogy a dupla dugókon lévő fehér pötty felfele legyen és a váltókba mind a világítás, mind a vezérlés színes dugói kerüljenek. Ezen kívül a vagon szétkapcsolók hüvelyeibe  is a megfelelő színű dugót kell dugni.Nagyon ajánlom a vezérlő doboz szétszedését és az összes nyomógomb alatti érintkező megcsiszolását. Ugyanis a gyártástól eltelt hatvan év alatt minden eloxálódott. Ajánlatos a dobozban lévő nagy szelén blokkról jövő kimenő egyenfeszültséget is ellenőrizni  egy műterhelés ( 24 V ; 20-30 W izzó ) és egy műszer segítségével. Terhelten a  kimeneten 24 V egyenfeszültséget kell mérni a trafó maximális állásánál. Amennyiben ez jelentősen kevesebb, megérett a blokk a cserére.  Helyette egy - pár száz forintért kapható - legalább  50 V 20 A teljesítményű Greatz  blokkot érdemes berakni. Sok sikert!

Üdv: Zoli

Előzmény: kekvillam (4905)
HA-TOM Creative Commons License 2021.09.25 0 0 4908

Az egyik banándugóról lecsúsztattam a szigetelőt, hogy lehessen látni a belsejét.

 

Előzmény: kekvillam (4907)
kekvillam Creative Commons License 2021.09.24 0 0 4907

Köszönöm a gyors választ.

Sejtettem :-(

Hogy nézett ki az eredeti kábel?

Ehhez szerzek akkor 2 mm-es banándugót.

 

Előzmény: HA-TOM (4906)
HA-TOM Creative Commons License 2021.09.24 0 0 4906

Szia,

 

A képen látható kábel nem eredeti. Az eredetinek az egyik végén egy "S" jelű mini villásdugó volt, 3 mm.-es csapokkal, ami a vezérlőszekrény "S" jelű hüvelypárjába csatlakozott, a másik végén egy piros, ill. egy kék színű, 2 mm.-es banándugó, amik a sín hüvelyeibe csatlakoztak. 

Előzmény: kekvillam (4905)
kekvillam Creative Commons License 2021.09.24 0 0 4905

Sziasztok!

 

A Pannónia készletemet próbáltam összerakni, de meglepetésemre a komplettnek hitt készlet kábelei, illetve sínjei nem passzolnak.

A kábelen a dugó kb. 3,2 mm átmérőjű, viszont a sínben a furat, ahol a tápot kapná csak 2 mm.

A két trafót össze lehet dugni a kábelekkel, így feltételeztem, hogy eredeti.

 

Létezett többféle sín/kábel, vagy valamelyik alkatrész nem gyári?

 

 

 

 

benidoki Creative Commons License 2021.09.22 0 0 4904

Szervusz!

Én szívesen felértékelem, ha küldesz képeket a benidoki@gmail.com cimre!

Üdv, Peter

Előzmény: FortWalton (4900)
Törölt nick Creative Commons License 2021.09.22 0 0 4903

Nagyon klassz.🙂🙂

Előzmény: p44_ (4899)
Roglin7 Creative Commons License 2021.09.21 0 0 4902

Szia P44!

 

Klassz kép! Igen, a bal oldali a gyári változat, de a jobb oldali is nagyon jópofa, egyedi darab...

 

Üdv: R.

Előzmény: p44_ (4899)
Zoli1949 Creative Commons License 2021.09.14 0 0 4901

Szia!

Írj a patay.zoltan@gmail.com címemre és megbeszéljük.

Üdv: Zoli

Előzmény: FortWalton (4900)
FortWalton Creative Commons License 2021.09.14 0 0 4900

Sziasztok! Volna esetleg olyan aki segítene nekem felértékelni egy nagyon szép állapotban lévő Pannónia szettet, plussz hozzá tartozó kocsikat, síneket trafót, váltót stb. volna erre lehetőség? Vaterat más aukciós oldalt próbáltam de nem igazán sikerült... Ritkán vannak fent és az ár jellemzően nem elérhető. köszönöm a válaszokat! 

p44_ Creative Commons License 2021.09.13 0 0 4899

Variációk egy témára. A bal oldali ha jól tudom egy boltban vett gyári mozdony, a jobb oldali pedig házilag, a vásárolható alkatrészekből épített.

pv991 Creative Commons License 2021.08.31 0 0 4898

Kedves Nicklas!

Érdeklődni szeretnék, hogy a képen látható alkatrészek közül, lesz esetleg eladó? pv alkatrész érdekelne.

mozi2014@gmail.com

Üdvüzlettel:

Előzmény: Nicklas (4847)
NovGabor Creative Commons License 2021.07.28 0 0 4897

Van belőle több rész is ? Érdekelne 

Előzmény: teknoserno (4774)
NovGabor Creative Commons License 2021.07.28 0 0 4896

Ez az Moskabel ! 

Előzmény: teknoserno (4774)
NovGabor Creative Commons License 2021.07.08 0 0 4895

Kedves Tagok !

 

Valaki vállalna e szerelést javítást festést  , esetleg korszerűsítést   pv  , vagy   hasonló modelleknél ! Kit tudtok ajánlani ?

Válaszotokat előre is köszönöm !  

Zoli1949 Creative Commons License 2021.07.05 0 0 4894

Szia Gábor!

Köszönöm az információt!

Üdv: Zoli

NovGabor Creative Commons License 2021.07.05 0 0 4893

VIGYÁZZATOK  FB ! Megint egy csaló ! Vigyázzatok egyre több van ! Szokás szerint más cuccával próbálkozik !! fillérekeért !!

NovGabor Creative Commons License 2021.06.29 0 0 4892

Sziasztok ! Az alábbi alkatrészt keresem esetleg van valakinek eladó  3 db re lenne szükségem !  

Segítségeteket előre is köszönöm ! 

NovGabor Creative Commons License 2021.06.29 0 0 4891

Sziasztok ! Az alábbi alkatrészt keresem esetleg van valakinek eladó  3 db re lenne szükségem !  

Segítségeteket előre is köszönöm ! 

 

HA-TOM Creative Commons License 2021.06.19 0 0 4890

Szervusztok!

 

Ezt látni kell, 1:13-tól (második blokk) Pannonia + Moskabel:

 

https://archivum.mtva.hu/m3/M3-Mis2d2Z2ZEhPMkxhQjNrUi9xMjBJNDcvMlc3eFVaK09LQWs5OU1pYUYycz0

 

A link a holnapi műsorra mutat, 04:45-re, megy még 15:47-kor. Hétfőtől elvileg már nem elérhető!

Cavill Creative Commons License 2021.06.15 0 0 4889

Szia Zsolt,

 

tulajdonképpen ez is egy jó megoldás, ami az "átlagoláson" alapszik. Mivel itt csak félodalas, félhullámos egyenírányítás van az egyik vagy a másik kapcsolási irányban, ezért csak az AC tápfeszültség fele energiája kerül az állítómágnes tekercseire, amelyet azok szépen átlagolnak és olyan mintha alacsonyabb feszültséggel lennének meghajtva.

 

Lehet még túl alacsony is lenne ez az átlagos energia, ezért kerülhettek a kondik a javított kapcsolásban, amelyek a kimaradó félhullámok alatt látják el egy kis többletenergiával a mágneseket, amelyek így már kielégítö módon üzemelnek.

 

Egy ellenállás vagy mágnes- vagy  motortekercs esetén a megadott feszültséghatárok nem abszolút limitek, hanem az átlagos, megengedett energiafelvételre, energiaszükségletre utalnak.

 

Üdv! S.

Előzmény: Pv12345 (4888)
Pv12345 Creative Commons License 2021.06.15 0 0 4888

Üdv Urak!

 

Örűlök a hozzászólásoknak, hiszen ezekből lehet tanulni. A neten találtam képet az LGB 12010+12030-as kombinációhoz ajánlott standard ill. továbbfejlesztett illesztő kapcsolásról, de nekem csak az LGB 12010 van, a kiegészítőre nincs szükségem.

Namost az LGB 12010-hez DC 14-17 voltot írnak elő, az ábra szerint az áramkör tápfeszültsége AC 18~24 volt lehet. Mindegy, a puding próbája úgyis az evés, de ez a kütyü kicsit drága ahhoz, hogy csak úgy elfüstöljön. További hozzászólásokat is szívesen veszek, bár az Ohm-törvényt én is ismerem...

 

Köszönettel: Zsolt

Előzmény: Zoli1949 (4887)
Zoli1949 Creative Commons License 2021.06.15 0 0 4887

Szia Sándor!

Ahogy korábban írtam, a PV -hez nem kell semmi ellenállás.  Zsolt  LGB-hez  akar használni a 24 V szekunder feszültségű más gyártmányú trafót. Azt nem tudom, hogy az LGB váltó mennyire igényel stabil  feszültséget , de a kívánalom egyszerűen 20 V, aminek az egyik  megoldása egy műterhelés. A többi már csak Zsolttól függő cizellálás, amihez mindketten adtunk ötleteket.

Üdv: Zoli

Előzmény: Cavill (4886)
Cavill Creative Commons License 2021.06.14 0 0 4886

Sziasztok,

 

a jó öreg Ohm törvény segitségével az izzó ellenállása kb. 14,4 ohm, tehát ekkora ellenállásra lenne szüség a megfelelö teljesítményü kivitelben.

 

Látható izzólámpás menetszabályzó használata -- szerintem -- teljesen hamis nosztalgia feeling lenne PV vasút esetén, mert olyanokat csak a korai nagyfeszültségü, hamisan "erösáramúnak" (Starkstrom) nevezett rendszerekben használtak.

 

Megjegyzem ez a müterheléses megoldás, teljesen feleslegesen melegíti el ezt a 40 Wattot folyamatosan, csak azért, hogy kisebb legyen a trafó kimenö feszültsége. Kicsit olyan ez nekem, mintha behúzott kézifékkel akarná valaki biztosítani, hogy szép lassan tudjon menni egy kocsival... de ezt mindenki maga dönti el.

 

Egyébként egy egyszerü feszültségszabályzó áramkörhöz egyáltalán nem kell tirisztor -- Zoli kérlek csak óvatosan nyilatkozz --, hanem csak egy egyenirányító, egy-két kondi, meg egy megfelelö feszültségü, úgynevezett "hárompont szabályzó" áramkör, amelyet érdemes egy kis hütölemezre szerelni.

 

Üdv! S.

 

Előzmény: Pv12345 (4885)
Pv12345 Creative Commons License 2021.06.13 0 0 4885

Szia Zoli Bácsi!

 

Köszönöm a tanácsokat! Én sem akarom túlbonyolítani a dolgot, ezért maradok az izzólámpás, vagy a teljesítmény-ellenállásos megoldásnál, esetleges kombinálva. Drága elektronika szóba sem jöhet.

 

Még egyszerű kösz': Zsolt 

Előzmény: Zoli1949 (4884)
Zoli1949 Creative Commons License 2021.06.13 0 0 4884

Szia Zsolt!

több részre osztanám a választ :

- sajnos nem tudom megmondani az ellenállás értékét. Viszont meg tudod mérni az izzó ellenállását és akkora, de nagy teljesítményű  ellenállás kell .

- sajnos az ellenállás éppen úgy hőt termel, mint az izzó, ezért zárt dobozban gondoskodni kell a szellőzésről, illetve arról, hogy semmilyen éghető anyaghoz se kerüljön közel.

- A két háború között voltak olyan trafók, amelyeknél a különböző nagyságú feszültségcsökkentést huzal ellenállásokkal oldották meg. A huzal ellenállásokra kerámia gyöngyöket húztak és azzal szigetelték el  egymástól. Gyakorlatilag úgy néztek ki, mint egy régi vasaló fűtése.  A magam részéről maradnék az izzó használatánál, amit a foglalattal együtt szépen felszerelném a trafó dobozára. Adna egy kis nosztalgia érzést az egésznek, másrészt mindig jelezné a trafó működését. 

- van lehetőség elektronikus feszültségszabályzó áramkör építésére is, amihez nagy teljesítményű tirisztor kellene, de kár túl bonyolítani a dolgot egy LGB vasúthoz. 

Üdv: Zoli

Előzmény: Pv12345 (4883)
Pv12345 Creative Commons License 2021.06.12 0 0 4883

Szia Zoli Bácsi!

 

Ugyan csak ipari 24volt/40wattos E27-es izzót tudtam szerezni , de ez is levitte a feszejt 24-ről 20 voltra, ami már megfelelne az LGB váltóállítóknak, viszont még mindig az a kérdés, hogy milyen értékű ellenállással lehet elérni ugyanezt az eredményt? A mozdonyok hajtására van egy eredeti Pv-trafóm, 0-18 voltos feszhatárokkal. Az említett 220/24/24 voltos trafót azért akarom használni, mert az egyik 24 voltos tekercséről a világítást , a másikról a váltóműveket vezéreném, persze egyenirányítva.

 

Zsolt 

Előzmény: Zoli1949 (4882)
Zoli1949 Creative Commons License 2021.06.06 0 0 4882

Szia Zsolt!

Nem kell semmi ellenállás, mert az Előréhez adott trafók közül a szürke Travill gyártmány tud terhelten maximum 20 V -ot leadni. A fekete, vagy zöld PÉVÉ adattáblás ( egyáltalán nem biztos, hogy a pénzverő gyártotta) csak 18 V-ot. Az a becsapós, hogy terheletlenül magasabb feszültséget mérsz mindig. Ezért célszerű egy 24 V , 20 W -os teherautó izzóból műterhelést készítened. Ezt rákötve a trafó kimenetére már valós feszültséget tudsz mérni. Egyébként nyugodtan hagyatkozz a trafók adattábláin szereplő adatokra. A kezem ügyébe kerülő különböző gyártmányú trafókból az egyetlen a PIKO FZ 1 volt,amit meg lehetett babrálni Igaz, hogy ez szabályozott egyen feszültséget ad, aminek a polaritás váltását dupla szekunder tekercsekkel oldották meg. A polaritás váltás a forgatógomb jobbra, vagy balra történő  tekerésével lehet. Azért, hogy ne lehessen körbe tekerni, beraktak középre egy ütközőt, aminek az elmozdításával tudsz néhány Volt plusz feszültséghez jutni.. Tehát nyugodtan használhatod bármelyik  Előre trafót.

Üdv: Zoli

Előzmény: Pv12345 (4881)
Pv12345 Creative Commons License 2021.06.06 0 0 4881

Köszi Zoli bácsi, köszi Cavill!

 

Igen, tudom, hogy az LGB váltóállító egyenárammal műkszik, a neten talált kapcsolási rajz szerint javasolt diódákat, kondenzátorokat be is szereztem. A probléma az, hogy az lgb max. 18-20 voltot visel el, bár én belekukkantottam, és csak egy egyszerű tekercs, meg egy lágyvasmag van benne, ami ide-oda forog és hajtja a fogaslécet.  A Pv 1-es mozdonyokhoz megvan az eredeti trafóm, 0-18 voltos kimenettel, tehát a kérdésem továbbra is az, milyen paraméterű ellenállásokkal lehet a 24 voltos váltófeszültségből max. 18-20 voltos váltófeszültséget csinálni?

 

Zsolt 

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!