az Arriva meg legfeljebb felárazza az ajánlatában ezt is.
Hát az tényleg nagyon jó lett volna, ha lehúzzák a fővárost anyagilag... Miért is?
Nem az a baj, hogy nem lehet buszt kapni a piacon; ha lenne pénz, akkor ennyi erővel vehetne a BKV zsír új Citarókat is. Éppen elég ez az ITK féle bérlős tender, mert addig OK, hogy most lett egy csomó új busz, csak arról nem szól a fáma, hogy milyen áron. Te is vehetsz vagy bérelhetsz nagyon szép és jó, akár használt, akár új autót, ha akarsz, a kérdés, hogy ki tudod-e gazdálkodni és ha igen, akkor is megéri-e neked.
Én nem a 10 éves használt buszok után vágyakozok, hanem inkább egy felelős cég- és városvezetésnek tudnék jobban örülni...
A hozzászólásodban egy lényeges szó van, az SZVSZ.
Kb tök mindegy, hogy te vagy bármelyik random közelekdésbarát mit gondol, nem ti vagytok ott döntési pozícióban, a cég vezetői - akik amúgy valószínűsíthetően nem segghülye emberek - így látták jónak (okkal) és pont.
Politikailag az néz ki hülyén, hogy képtelenek beletenni a szerződésbe egy olyan opciót, hogy elővásárlási jog. Ha kell, megvesszük, ha nem kell, nem, de legyen lehetősége a fővárosnak a megvásárlásra. Ehhez nem kellett volna jósnak lenni, hogy 10 év után is jól jönnének a 10 éves BKK-specifikus buszok, az Arriva meg legfeljebb felárazza az ajánlatában ezt is.
Nem az a gáz, hogy kifizetik szolgáltatásként a buszok árát nyereséggel, majd megveszik a buszokat is maradványértéken*, hanem az, hogy erre egyáltalán nem is gondolt a megrendelő BKK. Nekem nem voltak a kedvenceim a C2-esek az érintéses leszállásjelzők (baromi sok téves leszállásjelzés) meg az erős fék miatt (sokára szokták meg a járművezetők, egyáltalán nem volt kellemes utazni rajtuk), de kétségkívül Volvo/Van Hool terén lett volna mit velük kiváltani.
Viszont ahogy elnézem, ők emelt szinten fosnak attól, hogy valamilyen úton-módon kirakja őket a főváros. Ez abból a szempontból még érthető is, hogy a hazai tevékenységük nagy része a BKK-alvállalkozásra korlátozódik, az állam és a volán pedig (szerintem egyébként nagyon is helyesen) nem rohan piacot nyitni a helyközi közlekedésben, mint az ökör. Itt inkább az a kérdés, hogy a szektor többi szereplője mennyire (volt) képes az asztalra csapni - eddig az derült ki, hogy jelenleg egyedül az Arriva képes, valami egészen pofátlan arányban.
Persze azt is érdemes számba venni, hogy attól még, hogy BKK-specifikusak, akkor is 10 éves buszokról lett volna szó. Az egyetlen (egyébként egyáltalán nem elhanyagolandó) előny a viszonylag ismertebb előélet, illetve az, hogy gyakorlatilag egyik napról a másikra ki lehetett volna adni őket forgalomba, csak a logó változott volna az oldalukon.
Ez mondjuk már inkább Röttgenék üzletpolitikájától függ.
Választhattak volna olyan stratégiát is, hogy úgyis elpasszolják külföldre három-négy buszonként - most ez történik. Nem halnak bele, valaki minden szarukat megveszi előbb-utóbb (ahogy pl. a fehérre fényezett pár éve berlini alvállalkozós Lion's Cityket is).
De választhatták volna azt is, hogy igenis ragaszkodnak ahhoz, hogy a kedves eladó legyen szíves nem korlátozni a szabad piac törvényeit, mondván, a pénz az pénz, bárhonnan is érkezik - hiszen ezekért a buszokért a magyar szolgáltatók (leginkább a BKV) szinte kapkodnának, innentől kezdve pedig még akár feljebb is csavarhatják picit az árat nekik, mint amennyiért bámely noname európai buszos cég vásárolna a pakkból. Hogy ez miért nem így történt, az az ő dolguk. Vagy nem ismerték ennyire behatóan a hazai buszos viszonyokat, vagy nem is érdekelte ez az irány őket. Ez van, ennyike.
Tegyük fel, hogy a BKV jelenlegi járműparkjából csak a 412, C1, dízel Volvo, és az AG318 a csereérett. Conecto, NewA/AG, V127/187/Modulo, hibrid Volvo mind tökéletes. (Nyilván nincs így, de tegyük fel.)
Ebben az esetben 16+65+16+29=126 szóló és 19+19+102=140 csuklós buszt kellene lecserélni. Ennek éppen csak a felét tette volna ki ez a C2 mennyiség. Ha azzal számolok, hogy az "új" buszok több régit válthatnak ki, mert megbízhatóbbak, még akkor is maradt volna bőven csereérett jármű, a következő blokk (Conecto+MAN) szerződésének lejártakor sem fenyegette volna veszély egy újabb kiszervezéses hosszabbítást. Vagy te látod realitását, hogy ennyi új buszt leakasszon a BKV a közeljövőben? Mert szerintem a kiszervezések "visszacsinálásának" még jópár év(tized)ig nincs realitása. Másrészt: Mióta is van Arriva (előtte Transman) Budapesten? 1999? Nem hiszem, hogy lenne olyan politikai oldal, akivel rosszban lennének. (Persze az is igaz, hogy az üzlet nem hit, és pláne nem az én hitem kérdése...)
A 2-3 ponthoz: Ez az Arriva-t bőven hidegen hagyhatja. Ők már eladták a buszokat, a pénzüknél vannak, nekik aztán tökmindegy, hogy az általuk már eladott buszt milyen feltételekkel veszi meg a vevőjüktől a BKV (vagy éppen más), és ezt a manővert hogyan adja el itthon politikailag. Ez nem lehet indoka annak, hogy kikössék hogy Magyarországra nem adhatja tovább a vevő.
Eladhatták volna a magáncégnek az ominózus kitétel nélkül is, hogy nem értékesíthetik belföldre a kocsikat.
Ezek az Arriva pozícióját szvsz. semmilyen szinten nem tudták volna csorbítani, tekintve hogy éppen most kezdték meg a következő 8+2 évre a szolgáltatást, addigra meg már a szóban forgó C2-esek se lesznek sehol.
Ez nem két haver, hanem konkurencia, ők pénzt akarnak keresni, nem a másikkal jófejkedni, főleg a saját kárukra. OK, eladják a buszokat a BKV-nak, aztán kitalálják a városházán, hogy busz van, új tendert nem írunk ki, a feleslegessé vált arrivás sofőröket átvesszük. Bezárni a kócerájt szerinted nem fájna? Senki nem mondta, hogy itt az arrivának ezentúl fix helye van itt örökre...
Másrészt ez nem úgy megy a BKV részéről, hogy "megvesszük", hanem ha a pénz még meg is van, akkor is közbeszerzést kell kiírni, az arrivának azon el kell indulni, megtámadják, eredménytelen lesz stb, lehet, hogy hónapokig, vagy akár évekig is elhúzódik mire a pénzükhöz jutnának, akkor mit szarakodjanak? Sokkal egyszerűbb egyszerre eladni az egészet egy magáncégnek.
És harmadrészt, politikailag az is elég hülyén venné ki magát, hogy először bérlik, majd az élettartamuk vége felé meg is veszik ugyanazokat a buszokat, ergó kétszer fizetik ki őket...
Mindegy, milyen a BKV, az Arriva azért jött ide és addig marad itt, amíg a politika így látja jónak. Az okokról mindenkinek lehet elképzelése, de ezek nem tartoznak a topic témájához.
Ez érthető, de egyben azt is kiválóan megmutatta, hogy senki más nem nézte itt érdemben a saját érdekeit, beleértve a BKK-t, a BKV-t, a fővárost, de kismértékben talán még Röttgenéket is.
Az Iveco tudtommal hivatalosan is csak tegnapig járt volna, az MAN-nek meg a kijelzője szarakodik továbbra is. A BKK azt találta ki, hogy ha a kijelző nem jó, akkor ne is menjen, szerintem emiatt nem erőltetik.
A HY-803 és az MH-644 balesetesek, ezt már tudom... de valaki mondja meg, hogy mi lelte a HY-824-est! Mivel "hazai vonalas" kocsi (220), így baromira érdekelne... Július 6 óta nincsen utcán. :/