Monitor, szkenner, nyomtatas, levilagitas a szinek oldalarol. Mivel, hogyan, hol, miert (,mennyiert) es mit kalibraljunk. Elmélet, gyakorlat, szoftverek, hardverek, kelvinek, gammak, gorbek... Ez egy eleg nagy es fontos tema a képfeldolgozásban, egy haladobb szint felett mar nem lehet megkerulni.
Ez lemaradt, bár a sajátomat annó nem jegyeztem meg, mennyi a max, de a Prad.de-n 26cd/m2 min. fényerőt (Brightness 0%) és 247 cd/m2 max. fényerőt mértek az S1931-en.
Tud valaki valamit arról, hogy a Datacolor oldaláról letölthető legfrissebb Spyder2Pro sw a 2.3.5 (szerintük), viszont telepítés után 2.3.3-1 verziószámúként mutatkozik be? Először az előtte fent lévő 2.2-es változatra telepítettem rá, majd lepucoltam az egészet, újrainstalláltam, de a helyzet nem változott. Opprencccer: XP SP3 32bit Hun, a vas: Spyder2express 1.x. A program rendesen kezeli a hardvert, csak ez a verzióbeli anomália furcsa. Milyen trükk lehet a dologban?
Vennék Spyder2Express-t, tudja valaki, hogy hol kapok biztosan olyan hardverest, ami megy a pro szoftverrel? Elvileg ezek a szériaszámú hardverek lennének jók: S2E100, S2E110, S2E120 & S2E150. Van valami infó azokról, amik az Artworkben kaphatók?
Az LR az csak Prophotoban tud dolgozni :) A kimenet meg választható nála (de vajon mikor rakják bele a Microsoft HD Photo formátumba exportálást azt nem tudom.. nem kéne konvertálgatnom magamnak :D)
Csak el ne felejtsd visszaállítani ;) Elég gáz lenne, ha a monitor színterével készült képet küldenél előhívatni (raknál fel webre stb) :D (persze mivel a monitorod közel van az sRGB-hez, így nem érne olyan nagy meglepetés, de ugyanez egy nagy színterűn...)
hat a ps lehet hogy eleve valami szinterben ugykodik es azert nem jo, probald meg ugyan ezt a kepet egy sima egyszeru (szintereket nem ismero progival) letrehozni. vagy olyannal amiben kikapcsolhato a szinkezeles (pl psp). esetleg meg lehet olyat is hogy a ps-bol lemented bmp formatumba. abban nincs szinternek meg lehetosege sem. ezutan megnezed paint-ban. persze nem art meggyozodni arrol is hogy a lementett kep valoban egyenletesen novekvo rgb ertekeket tartalmaz.
Azt nem tudom, hogy a PS-E milyen belső színtérrel dolgozik, de az LR egészen biztosan ProphotoRGB-t használ...
Én mondjuk meguntam a szívást a nagy színtérrel, szépen beállítottam a monitornak sRGB hardver profil-t, erre engedtem rá a kalibrációt, és rögtön nincs gond a programokkal, hogy minden másképp néz ki (mondjuk az sRGB mód engedélyezésével rögtön csak a fényerőszabályzás lehetősége maradt meg, semmi más...). Majd ha normális színkezelésű programok lesznek, akkor ismét megpróbálkozom vele (vagy legalább az Irfanba végre belekerül a megfelelő színkezelés :D)
van egy olyan szakasz mikor a monitor gombjaival be kell allitani a szinek egyensulyat. ez megvolt? lcd-hez van egy elotet amit fel kell nyomni a kalibratorra. ilyened van?
meg persze mindezek elott kiloni a gamma programokat (pl adobe gamma ami helybol fent van ha valami adobe termeket installaztal mar)
"Ha valaki tud rá értelmes magyarázatot, hogy egy feketétől fehérig vezetett szürkeskála(?) a kalibrálatlanul használt monitoron miért jelenik meg korrektül, folyamatos átmenetekkel és miért vált lépcsősre amint betöltöm a kalibráció utáni profilt... plíz help! (amint lentebb említettem, ugyanezzel a műszerrel belőtt Sony CRT viszont tökéletes)"
Küldj egy levelet a Datacolornak, hátha ők tudnak rá válaszolni (egyébként sejtésem szerint a korrekciók okozzák).
Mivel még elég sötétnek érzem magam ezen a területen pedig átrágtam magamat itt és a montorok fotózáshoz fórumokon de valószínüleg lámpásra van szükségem,hogy megvilágosodjon a tudathoz vezető út.
Végül is feltelepítettem a windows alá az adobe gamma és a windows color manager segédprogikat.Elvileg mindkettő betöltötte a S1932 színprofilját viszont megjelenítésben semmi sem változott a képernyő színén,tónusán.
Miért nem látok semmilyen változást a színprofil betöltése után?
Akkor válaszolok magamnak, hátha másnak is segítség: szóval az xp csak úgy magában nem tud több kalibrált monitort is kezelni, de az alábbi linken akad némi segítség:
A kalibráló program beállítja a színhőmérsékletet és a fényerőt, de mást nem fog csinálni a monitorral... Megméri, hogy mennyit kell korrigálni a különböző színeken, hogy egymást pontosan fedjék. Ezt tölti fel a LUT-ba, és készít a végén egy profilt, ami leírja, hogy mekkora és hogy néz ki valójában a monitor saját színtere. A konverzió a színterek közt már a programok feladata.
Én is pont így képzeltem el. Kalibrációkor, ha sRGB színtérhez próbáljuk kalibrálni a monitort, akkor a kalibráló program különböző színeket tesz ki a monitorra, és megméri, hogy az adott RGB értéket sRGB színként értelmezve mennyire tér el a monitor képe a kívánttól. Egyszerűbb esetben pedig a program kitesz néhány tesztábrát, amiből szemmel kell választani/gombokat nyomogatni, amíg (szemre) jó nem lesz (például két folt hasonló nem lesz). Ezekből a mérésekből a kalibráló program kiszámít minden színcsatornára egy görbét. Ezeknek a görbéknek a pontjait betölti a videókártya LUT-jába. Onnantól meg ha nem használunk színkezelést, akkor az sRGB képeknek kutya kötelességük jól megjelenniük, hisz pont azért töltöttünk értékeket a LUT-ba, hogy az eltérést az sRGB-től a videókártya korrigálja. Persze adott határon belül, hisz ha egy árnyalatot a monitor sehogy se képes megjeleníteni, akkor az elveszett.
Színkezelésre meg csak akkor lenne szükség, ha a monitort nem ahhoz a szabványos színtérhez kalibráltuk volna, amiben dolgozunk/megjelenítünk. Például sRGB-hez kalibrált monitoron AdobeRGB kép, vagy fordítva: AdobeRGB-hez kalibrált monitoron sRGB kép. Na ekkor már nem elég a LUT, hiszen az a kalibrációkor megadott színtérhez korrigálja a színeket, de az a színtér eltér attól, amiben dolgozunk. Ekkor kell megnéznie a képnézegetőnek, hogy egyezik-e a megjelenítendő kép színtere a monitor kalibrálásakor használt színtérrel, és ha nem, akkor a kettő között konvertálnia kell. Ha pedig egyezik, akkor nincs teendő, és ezt teszik (ti. semmit) a színkezelésre fel nem készített programok is. A videókártya meg konvertál a kalibrációkor alapul vett színtér és a monitor színtere között.
Köszönöm, ezek fontos infók. Így már értem miért sejtek azért minimális színeltérést -az egyébként nagy színterű de még kalibrálatlan- új monitoron adobe RGB-t használva.
Folyamatosan beszélek a program írójával, hamarosan elkészül a teljes támogatás... A program jelenleg képes értelmezni a beépített ICC profilokat (ehhez kell a plugin), de nem tudja normálisan átfordítani a monitorra. (tehát: a gépeden, ha monitorRGB-ben mentesz egy képet, akkor az színhelyesen fog megjelenni a monitorodon, de egy sRGB kép nem feltétlenül, különösen, ha nagy színterű a monitorod...)