Az első kettő az a pályafenntartáshoz tartozó üzemi kocsi, ezek sorozatjele az Yp vagy Ypl, ha lakókocsi - ez utóbbit gyakran adták nem lakókocsinak is.
Ebben a számozási rendszerben* a 6xxx és 7xxx sorszámú kocsik voltak a pft-sek.
*Ez a 30 55 116/117/536/537/706/707 xxxx számozást jelenti, később a 30 55-ből 40 55... (2- vagy 3-tengelyes) vagy 80 55... (4- vagy több tengelyes) lett.
A két konkrét kocsi:
30 55 117 7226-4 - ex-156 8258-4 valószínűleg Yp
30 55 117 7313-0 - ex-24-24 598-0 valószínűleg Ypl
@gumidani: majd megnézem a pár hete (hónapja?) kérdezett kocsikat is...
Több jellegrajz is van, de ahogy néztem igencsak hasonló kocsik. Vagyis az egyes jellegszámok között csak minimális változtatás történt. Esetleg csak a belső berendezést érintette.
A szerkocsi szinte biztosan új, vagy újított, a mellgerendáknál sérülhetett, ezt pótolták felhegesztett elemekkel, a szerkocsi főkeretén pedig egy boszniai acélmű neve van belehengeelve. Ez nem eredeti, nyilvánvaló.
(- 13,79 m -), 38,2 m2 felület, 19 200 kg, R = 60 m, REV Sv 04.11.16.
561-6
(- 19,90 m -), 51,1 m2 felület, 21 400 kg, R = 75 m, REV Sml 15.06.16.
562-4
(- 19,90 m -), 51,1 m2 felület, 22 200 kg, R = 75 m, REV Sml 15.06.16.
563-2
(- 19,90 m -), 51,1 m2 felület, 22 000 kg, R = 75 m, REV Sml 15.06.16.
571-5
(- 12,24 m -), 34,0 m2 felület, 18 600 kg, R = 90 m, REV Sv 04.04.17.
572-3
(- 12,24 m -), 34,0 m2 felület, 18 550 kg, R = 90 m, REV Sv 04.04.17.
Közülük 3 kocsit a budapesti székhelyű, baracskai telephelyű Decom Kft. szállított, 2016-ban, 70 millió forint + ÁFA ellenében, ott elérhető a közbeszerzési eljárás anyaga. A kiírási paraméterek alapján az 561, 562, 563 lehetett ez a hármas.
Hogyan lesz a G-ből S és naponta 5000 svájci frank megtakarítás
Előre bocsátjuk, a G nem iskolai dolgozatban, matematikai feladványban változik át S-sé. Bár ez is sok fejtöréssel, szellemi és fizikai munkával jár, legalább annyival, mint egy sokismeretlenegyenlet megoldása. A G és az S feladvány főszereplői vasutas dolgozók és kiöregedett tehervagonok. A két héttel ezelőtt tartott országos szállítási értekezleten Kossa István közlekedés- és postaügyi miniszter felhívta a szállíttatók és a vasutasok figyelmét a szervezettebb, egybe hangoltabb munkára, hogy a kocsihiányról eredő nehézségeket a megnövekedett többletszállításoknál a minimálisra csökkentsék. A miniszter hangsúlyozta, hogy különösen nyitott kocsikban nagy lesz a hiány. A MÁV fedett teherkocsijainak egy része elöregedett. Bár a futómű és az alváz még jó állapotban van, a kocsiszekrény túlhaladta korát. Ez már a múlt évben is jelentkezett, de még inkább megmutatkozik az idén. A minisztérium 7. gépészeti szakosztályán már régebben foglalkoztak a gondolattal: mi legyen ezekkel az »alul« még jó, de »felül« már kiöregedett teherkocsikkal. A kocsik szekrényváza annak idején vékony anyagból készült, időközben megette a rozsda és kicserélésük tetemes mennyiségű acél- és faanyagot vesz igénybe. A javításuk nagyobb összegbe és hosszabb időbe is telne, ugyanakkor ezekre a fedett kocsikra nincs olyan mértékben szükség. A MÁV a külföldről beszerzett új fedett tehervagonokkal javított egy keveset fedett vagonparkján, ezzel szemben az ásványi anyagok, zúzalék kő-, érc- és szénszállításhoz mind több nyitott kocsit igényelnek a szállíttatók. A MÁV-nak az S-jelű kocsifajtából több ezer hiánya van. A 7/B és 7/D osztály műszaki dolgozói javasolták: alakítsák át az öreg, már nem javítható fedett kocsikat S kocsikká. A MÁV szállítási feladatai egyre növekednek. Az ősziforgalom olyan méretű lesz, amilyen még nem volt. A nyitott kocsik hiánya az őszi forgalom sikerét veszélyezteti. Ezért döntött úgy a szakosztály, hogy az átalakítást el kell végezni. A gépészeti szakosztály kommunista aktívája magáévá tette ezt az ügyet. A Szolnoki Járműjavítóban öt nap alatt elkészült az S kocsi mintapéldánya. A fedett teherkocsiszekrény vázát olyan mértékben sikerült átalakítani, hogy csak minimális új acélanyagot használtak fel. A szakosztály vezetője Szolnokra meghívta a Landler Jenő Járóműjavító, a Debreceni, Szombathelyi, Székesfehérvári és Miskolci Járóműjavító Vállalatok vezetőit, főmérnökeit és a tapasztalatcsere megbeszélésen elhatározták, hogy az 1000 fedett kocsit átépítik nyitottá. A vasutas műszaki és fizikai dolgozók összefogása, lendületes munkája eredményeként július 29-ig 120 kocsi készült el. A hat járóműjavító vállalat dolgozói a kongresszusi versenyein felajánlották, hogy szeptember 30-ig 600 kocsit alakítanak át és október 20-ig az utolsó 400 kocsit is átadják a forgalomnak. Az 1000 nyitott teherkocsival az őszi forgalomban 400 000 tonna áruval többet lehet elszállítani. Az 1000 darab S- jelű tehervagon fokozatos üzembehelyezésével sok valutát takarítanak meg az országnak. Az ezer vagon bérleti díja, ha a kocsikat külföldről kölcsönözte volna a MÁV, naponta 5000 svájci frankot tett volna ki.
Ezt az eredményt már az újabb munkafelajánlás hozta létre. Augusztus elején a kommunisták és az élenjáró dolgozók tanácskozásán született meg a párt felajánlás a kongresszus tiszteletére. Az újabb ígéret szerint a termelékenységet további másfél százalékkal növelik és az előirányzott 80 Su teherkocsi átalakítás helyett 140-et alakítanak át két hónap alatt. Az átalakítási munkálatok határidejének lerövidítése, illetve a kocsik darabszámának növelése szintén...
VAS NÉPE, 1959.X.22.-i lapszám:
Az őszi forgalom lebonyolítására a vasútnak sok kocsira van szüksége. Sok tégla, cement, vasbeton vár elszállításra. Ezért a kocsiosztály augusztusban és szeptemberben tervfeladatként kapta 60 darab kiselejtezett, rossz állapotban levő Gu jelzésű teherkocsi átalakítását Su jelzésű nyitott kocsivá. A felsőbb szervek még közölték: ahány kocsival többet elkészítenek, annyiszor ezer forint üti a dolgozók markát.
ÚJÍTÓK LAPJA, 1960.IV.10.-i lapszám:
„Elöregedett, nem MÁV-szabványú, fedett szekrényű teherkocsik átalakítása nyitott kocsikká.” Magyarul arról van szó, hogy több ezer régi, fedett teherkocsi gördül a síneken szerte az országban. Szükség van rájuk, főként az őszi csúcsforgalom idején. Azaz, sokszor csak szükség lenne, mert gyakran üzemképtelenné válnak, javításba kerülnek, s nincs hozzájuk alkatrész, százszámra álltak a javítókban, s kerültek kiselejtezésre. Ébneth Sándor azt javasolta, hogy mivel a teherkocsiknak csak a felső, szekrény része vált használhatatlanná legtöbbször, az alvázak még jól használhatók, alakítsák át a kocsikat úgynevezett nyitott kocsikká, amelyekkel gépeket, cukorrépát, követ, pályaépítési és egyéb anyagokat lehet szállítani. Már az 1959. őszi csúcsforgalomra több, mint ezer ilyen teherkocsi átalakítását végezték el a járműjavítókban, idén is legalább ugyanannyi átépítését tervezik. Ébneth Sándor újítási javaslata tehát megvalósításra került. A társadalmi érdek gyorsan érvényesült. Nemcsak az egyébként kiselejtezésre került kocsikat lehetett felhasználni, hanem az új, nyitott, vagy pontosabban alacsonyfalú teherkocsik — amelyek a régi anyag fel- használásával készültek, új formájukban is jól megállják a helyüket, s az őszi csúcsforgalom sikeres lebonyolításában is nagyon fontos szerepet töltöttek be.
MAGYAR ÁLLAMVASUTAK HIVATALOS LAPJA, 1960.VII.30.-i lapszám:
2. 1000 db Gu sorozatú kocsinak lehajtható homlokfalú alacsony oldalfalú nyitott kocsira való átalakítása a 101700/1960. I/7.D. sz. rendelet 41. pontja szerint.
627. Linoelátos lenolaj-kence helyett alkidműgyantás kence használataSásdi István és társai újítása (MÁV AnyagvizsgálóIntézet)A MÁV tehervagonok festésétlenolajkencés bauxit- vörös festékanyaggal végzik. Az újító-brigád a festékanyag pótlására egy újítási javaslatot nyújtott be. A javaslat lényege az, hogy az eddig használt lenolaj- kence kötőanyag helyett félig száradó olajból — napraforgó, dohánymag, kenderolaj — készült alkid műgyanta kötőanyagot használ. Az új anyag minőségileg megfelelő, ezen túlmenően pedig felhasználásánál anyagmegtakarítás is mutatkozik. A javasolt festékkompozíció alkalmazása esetén egy „G” típusú kocsinál tetőmázolás nélkül a következő megtakarítás mutatkozik.A lenolajkenés bauxitvörös festék helyett egy kocsi festésénél a javasolt festék-kompozíció alkalmazásával 1 kg alkidos bauxitvörös és 0.25 kg szárítókence takarítható meg, de a lényeges megtakarítás külföldi nyersanyagban érhető el.