Akkor rendet rakunk segítés alapon mert mi is voltunk fiatalok, minket is tanítottak.
Tehát.
1./ Mikróbusz nincs. Ez civil konyhaasszonyi és firkászi képzett szó. Amit ők mikróbusznak hívnak azok 99%-a = személygépkocsi.
2./ kisbusz = Szintén nincs. A sajtó ráadásul - tévesen- kisbusznak hívja a zárt felépítményű 1,0-1.5 tonna teherbírású kisteherautókat, furgonokat is.
Ha valaki mikróbuszokról vagy kisbuszokról beszél akkor tudod, hogy laikus, kivülálló, amatőr.
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Ami van.
Legelső kategória amit a szakma is elismer és legalább is Európában több mint 50%-ban egyformán is nevez :
A./ Mini bus.
Az ilyen buszok általában 10-20 ülőhelyesek. Jellemzőjük, hogy nem önálló konstrukciók hanem valamilyen kisteherautó alvázára, járóképes vázára, vagy egy szerkezetére épített autóbusz.
Millió típusa van hisz több mint száz (nem elírás) gyártó készít ilyeneket a világon.
Legjellemzőbb példája a Mercedes Sprinter és kategória társai.
Van belőlük városi kivitel is, döntő többségük helyközi forgalomra készül.
Egy kis százalék távolsági forgalomra van székezve. Általában nincs vagy minimális a csomagterük.
---------------------------------------------------------------------------------------
B. MIDI autóbuszok.
Ezek 99%-a autóbusz készült. Annak tervezték, annak építették.
Kisméretú 7,0 méter hossztól kn. 10 méter hosszig terjedő autóbuszok.
Mostanában vezetnek be egy új alkategóriát, a maxi-midi vagy midi-maxi kategóriát ami a felső határt kitolná 10,2 méterre.
A legelterjedtebb változatai 8.2-9.5 méter hosszúak.
Van városi, elővárosi és távolsági kivitele.
Ne jellemző de létezik pár db turista kivitel, kb. 22-24 üléssel (vagy kevesebbel) WC-vel és más kényelmi berendezésekkel.
Városi példa a Van Holl 508-as vagy a Solaris 9,5, de ide sorolható a KRAVTEX 9,5-es midije is.
----------------------------------------------------------------------------------------------
C. Sztenderd buszok.
A legszélesebb, legnagyobb db számban gyártott autóbusz kategória.
Általában a klasszikus KRESZ-ben engedélyezett mérethatárok teljes kitöltésével tervezett autóbusz.
Hossza 12.000 mm
Szélessége 2550 mm
Magassága változó
Két tengelyes.
Minden változatban, helyi, helyközi, távolsági, turista építik.
Számtalan gyártó, sok száz típusa készül ebben a kategóriában.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
D. Hosszított vagy nyújtott szóló buszok.
Az 1996-tól megindult Európai KRESZ modosítási hullám tette tömegesen elérhetővé.
Addig is volt, de csak útvonal engedéllyel.
1996-tól sok ország módosította saját KRESz szabályait és ma már tömegével gyártják.
A lényege, hogy a sztenderd buszoknál leírt variációk erre is érvényesek, de nem 12.000 mm a hossz, hanem maximum 13.500 mm ha két tengelyes az autóbusz.
A legjellemzőbb nyűjtott busz méret, kb. 12.700 mm.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
E. három tengelyes buszok
Igen régi, majd 100 éves találmány.
A nagyon nehéz gépészet adta nagy súlyelosztás miatt duplázták meg a hátsó tengelyek számát így jobb tengelynyomást létre hozva.
Létezik belőle egy szintes és kétszintes változat is.
A legnagyobb hogy viszont 15.000 mm lehet.!
Van belőle városi, elővárosi, távolsági és luxus turista változat is.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
F. Emeletes buszok.
Az első autóbuszok többsége már emeletes busz volt a XX.század legelején.
Jellemzően 11-15 méter hosszúak és városi kiviteltől a luxus turista változatig, minden felszerelésben gyártják.
A magasságuk jellemzően a KRESZ plafon 4000 mm, de a skandináv piacokra készülnek 4350 mm-es kivitelek is.
Létezik négytengelyes, szóló változatuk is.
--------------------------------------------------------------------------------------------------
G. Csuklós buszok
A városi közlekedésre találták ki, majd később elővárosi forgalomban is elterjedtek.
Nem sok, pár db készült távolsági kivitelben is spanyol, dán, svéd üzemeltetők részére.
Mostani megengedett hosszuk18.750 mm. szélesség 2550 mm, magasság változó.
Kb. 35 éve megjelentek az első dupla csuklós autóbuszok is.
Kicsi sorozatokat gyártottak belőlük.
A dupla csuklós autóbusz jellemzően 22.000 mm és 25.000 mm közötti hosszban készülnek.
Legújabban a dupla csuklós buszoknál népszerűbbek lettek a duplacsuklós trolibuszok.
Egyelőre leginkább városi kivitelben készülnek.
-------------------------------------------------------------------------------------------
H. Külömneges buszok.
Mentő, rendőr, katasztrófavédelmi, iskola, szűrű és más egyéb buszok.