Köszönöm, hogy felkapcsoltad a lámpát! :-) Pedig ott volt az orrom előtt még az átküldött rajzon is, hogy a középső csúszógyűrűk össze vannak kötve a szélső két (nagyobb) szelettel! És az is ott van, hogy ellenállás van a szeletek között, nem tekercs! De én mindenképpen generátort akartam belőle faragni! Persze, hogy nem sikerült! :-) Szóval ez egy 'forgótárcsás ellenállásosztó' 3 megcsapolással.
És már azt is értem, (vagy érteni vélem), hogy miért nem egy sima háromfázisú generátort alkalmaztak, mert akkor alacsony fordulatszámnál nagyon kicsi lett volna az indukált feszültség. Így pedig mindig kb. ugyanakkora az amplitúdó.
A Teloc adó nem egy klasszikus értelemben vett generátor. Itt nincs állórésztekercs, és nem beszélhetünk gerjesztésről sem. Csak a forgórész van a kommutátorral és a kefék amik be vezetik az egyenfeszültséget (középső koncentrikusak),ill. a 3 db 120 fokra elhelyezett pedig elvezeti a 3 fázisú váltakozófeszültséget. A jel alakja szinuszos jellegű. A sebességmérőkben 3 fázisú szinkron motorok vannak állandómágnesen forgórésszel. Ha jól értelmezem, az ábrát , a kommutátor szeletek közötti tekercsrészek feszültségosztó jelleggel működnek. Ahogy elhalad a kefe alatt egyre nagyobb lesz az ellenállása, így csökken a feszültség, majd polaritás váltás után ismét nő.
Akkor, ha jól értelmezem, ez egy külső gerjesztésű dinamó, csak nem 2, hanem 3, 120°-al eltolt kefével veszik le róla a jelet, ami a sebességmérőben hozza létre a jeladóval analóg forgó mágneses mezőt. Csak azt nem értem, hogy ha gerjesztett a forgórész (és ebből adódóan forog) akkor az állórésztekercshez miért kellenek a kefék? Miért nem úgy működik, mint egy háromfázisú generátor az autóban (diódahíd nélkül) Vagy forog a háromfázisú tekercsrész is? Ebben az estben ellentétesen kell forognia, mert ha együtt forognak, ugye annak nincs sok értelme... Viszont ha dinamó, akkor nem váltakozna a feszültség, úgy meg nehéz forgó mágneses teret létrehozni... Szóval, vagy valamit nagyon félreértek, vagy csak nem tűnik fel valami triviális dolog, vagy csak egyszerűen sík hülye vagyok (kéretik nem túl hangosan helyeselni! ;-) )
Bocsánat a széles olvasóközönség számára nem túl izgalmas kérdésért/kérésért, de valaki tudna nekem Szili TELOC jeladó jelalakot/oszcillogramot küldeni? Esetleg magáról a 'háromfázisú' jeladóról egy blokkvázlatot/elvi/metszeti rajzot küldeni? Csak nagyon halvány és pontatlan fogalmam van arról, hogy ez pontosan hogy is működik, de ezen szeretnék javítani :-)
Amennyit tudni vélek, az az, hogy ez egy háromfázisú jeladó, de valamilyen kefés konstrukcióban, de ezt nem nagyon tudom elképzelni. Azt még tudom, hogy 0-13Hz között változik a frekvenciája a sebesség függvényében
Érdeklődnék valakinek a 431 301 illetve a 127-esről lenne fotója? akár selejtezés közeli / utáni állapotukról Úgy tudom selejtezték őket,bár nem értem a 127-est pár éve újították fel Sm-en fel,aztán meg nemrég selejtezték,akkor mi értelme volt? Ez a 2 gép lehet tudni jelenleg hol van milyen állapotban? Köszönöm szépen előre is!
Igen, a főkerete is sérült a balesetben, emiatt selejtezték. A belét kipakolták, azt kapta meg az ex 1003-as, illetve az egyik forgóvázát a 334-es. A maradékot gondolom felaprították.
Tisztelettel érdeklődöm, hogy van-é esetleg valakinek olyan fotója, fotói amin a mozdony alulról, a vonórudak bekötését ábrázolóan látható, s esetleg fel is töltené ide? Köszönöm.