Ismét megkérdezem, a már tavaly a 1330 beírásban jelzett KINGA / GAMMA optikámat elcseréli-e valaki velem? Ne porosodjon Nálam.
Hátha valakinél hasznosabb lenne.
A 1330-nál lévő fotóimon felül most újakat is csináltam.
Így jobban látható az eredeti Kinga optika (amelyet a Kinga gépeken kívül a Tertán is használtak) és látható a MEOCLUB-hoz használható konverziós adapter is.
ma csak trükkösen működik az email küldés funkció, ezért ide is beírom: lehetnek nálam eladó 16-os filmek, valamint üres filmorsók nagy számban. Ide írhatsz: norman.bates@freemail.hu
Kámfor gőzében tartották, hogy a cellulózacetát ne száradjon ki és repedezzen be a perforációknál, meg asszem, volt valami olyasmi is, hogyha már nagyon karcos volt, önterülő lakkréteggel vonták be, de erre most nem esküdnék meg. De moképes terminológiában a film felújítása általában csak annyit jelentett, hogy évekkel az ősbemutató után csináltattak néhány vadiúj kópiát, és újra moziforgalomba hozták. Pl. az Oz a csodák csodája 1960-ban került először forgalomba, és 1976-ban "felújították", de addigra már nem csupán az eredeti Agfacolor forgalmi kópiák voltak teljesen használhatatlanok, hanem még az 1960-as hangnegatív is. (Pedig a 60-as szinkronnak parádés szereposztása volt: Latabár Árpád, Váradi Hédi, Kiss Manyi, Rátonyi Róbert, Gobbi Hilda stb.)
Egy 35mm-es film kísérő okiratában az egyik bejegyzés az volt, hogy a filmet felújították (vagy valami ilyesmi). Van néhány filmes könyvem, de egyikben sem írtak erről. Tudja valaki, hogy ez mit jelentett? otthon, házilagosan hogyan lehet ezt megcsinálni? Valaki említette, hogy mozigépész korában valami folyadék gőzében lezárt tartályban tartották valameddig a filmet. Mi lehetett ez? Lehet erről valamelyik könyvben vagy bárhol olvasni egy leírást? Valami olyan eljárás, ami a karcokat enyhítette, a kissé kiszáradt hordozó anyagot visszajavította, meg persze az esetleges portól és más szennyeződésektől is megtisztította. Kipróbálnám itthon is, ha ez házilagosan is megoldható.
Szeretnék egy 16mm-es filmet megnézni, de nincs üres orsóm, amire áttekerhetnénk. Ha valakinek lenne fölösben, megvállna tőle és megoldható lenne egy budapesti találkozó, kérem jelezze a toma(kukac)c2.hu e-mail címre. Köszönöm szépen!
Az ember nem ér rá egész nap, vagy a napi kötelezettségek elvégzése után minden fórumot, FB-oldalt, egyebet átolvasni.
Sajnos egyre nehezebb egy-egy témát megtalálni, sok új oldal alakul, sok meg eltűnik, sok az elvándorló fórumozó is, a keresés pedig nem mindig hozza az elvárt eredményt. Egyre inkább egy nagy felhő, vagy az egész világra kiterjedő köd lepi el az internetet, ahol nagyon nehéz lesz keresni és találni is. Egyre nehezebb.
Azért még a Danuvia fórum él. A Pannónia motorkerékpárok nevű már kevésbé. Ha nincs néhány lelkes ember aki életben tartaná a fórumot sajnos előbb utóbb elhal.
Ez mind igaz, de mégis ott vannak a friss tartalmak. Itt meg nem. Talán mert univerzálisabb felület, fórum is, blog is, chat is, personal networking is...
OFF: lehet, hogy béna vagyok, de számomra nehezen áttekinthető, hogyan is működik a FB. Nincs semmiféle könyvtárszerkezet, ha jól látom egy adott témát csak akkor lehet megtalálni, ha a csoport neve egyértelműen utal az adott tevékenységre. És aztán jön az, hogy nyitott, zárt, titkos, stb. Szerintem fórumként százszor jobb egy ilyen fórum, mint a FB posztolós rendszere, amiben nehezen követhető mit mikor ki hová írt be.Arról már nem is beszélve, hogy a FB-on egy-egy csoport élete, a hozzászólások sorsa a csoport indítójának kénye-kedve szerint alakul. Ez az index legalább állandó, a hozzászólásoknak van sorszáma, tudok benne lapozni, a facebookon, meg csak görget és görget az ember... A FB kimondottan a mának szól.
Egyáltalán nem veszem zokon. Sőt én is azt ajánlanám, hogy oda menj ahol mindjárt kész digitalizálást kapsz. Én csak levetíteni tudnám. Arra jó lenne, ha egyáltalán nem ismered a filmet, eldöntsd, érdemes e digitalizálni.
Kompenzálásra nálam egy kézfogás bőven elég.
Sajnos én még mindig nem tudtam a mozis dolgaimat kiállításszerűen rendezni. A helyem egyre fogy, ezért már a raktározás is gondot okoz. Eladni sajnálom a dolgokat. Igaz nehéz is eladni. Néha még elkótyavetyélni is. A fórum mozgásából is látszik, hogy nem nagy az érdeklődők köre.
Ha időpontot egyeztetünk, szívesen látlak egy vetítéssel egybekötött beszélgetésre.
Az az igazság, hogy 2-3napja készülök írni TLB Józsinak, de még nem tettem meg mert most éppen van egy csomó bizonytalanság az életemben, nem tudom, hogy mikor érek rá. Én ugyan "elköteleződtem" hozzá, de szerintem nem veszi zokon, ha inkább hozzád fordulok, mert Te adtál egy árat, nem kell törnöm a fejemet, hogy mivel is tudnám kompenzálni Józsi felajánlását, ráadásul a te szakértelmeddel valóban megspórolhatjuk a spanyol viasz feltalálását. Józsival meg én szívesen találkozom, akár úgy is, hogy meghallgatom a mozis visszaemlékezéseit.
Mindig töröm rajta a fejemet, hogy ha szakmámba vágna, meg lenne valami támogatás hozzá, szívesen készítenék az utókornak riportokat régi mozisokkal.
Két lehetőség van: ha szerencsés vagy, a kamerádon van külső szinkron ("genlock") bemenet, ez esetben csak egy egy jeladót kell elhelyezned a pilletengelyen, ráadni, és akkor a kamera elektronikája rázár. (Nekem így működik a 16-os gépem.) Ha nincs ilyen bemeneted, akkor rá lehet zárni a gépet is a szabadon futó kamerára. Ehhez a kamerából ki kell nyerni a képváltó jelet (ha analóg kameráról van szó, akkor a videó kimenetről leválasztható egy LM1881-el, ha digitális kamera, akkor meg addig kell benne keresgélni oszcilloszkóppal, amíg nem találsz valami használhatót), aztán ezt bevezeted egy fáziskomparátor egyik bemenetére, a másikra a pillentengelyen lévő jeladót, a komparátor kimeneti jeléből pedig képezel egy sebességszabályzást. A legelegánsabb megoldás belerakni egy BLDC motort a gépbe, és annak a frekiváltóját táplálni, de persze egy hagyományos kefés motort is lehet alkalmazni PWM szabályzással, illetve akár még azt is megteheted, hogy meghagyod a gép eredeti 220V-os motorját, az áttételt megváltoztatva felgyorsítod mondjuk 26-27 kép/secre, és teszel a tengelyére egy örvényáramú féket, amivel lelassítod 25-re, és e fék lazításával és erősítésével tudod fázisszinkronba hozni a gépet a kamerával. Ilyen megoldásokat használtak a videó előtt a tévések a filmbejátszásokhoz, amikor egy központi szinkrongenerátorról kellett működnie egy-egy studió összes eszközének. A 8mm-es gépem nekem is így működik, viszonylag egyszerű elektronikával megvalósítható a feladat:
Nyilván, ha nem 16mm-es filmről lenne szó, azt jeleztem volna, hiszen elég egyértelmű a topik címe :)
A maximális minőség kinyerése valóban nem létszükséglet. Apósom érdeklődött ilyen irányú vállalkozásoknál, az 1 perces filmnek nagyon nem örültek, min. 10 perc, amiért nekik megéri hozzányúlni.
Közben utánaolvastam, itt arról írnak, hogy miként lehet összehangolni a vetített képet és a videokamerát. Igaz, ez 8mm-es filmről szól.
Remélem, TLB Józsi-val sikerül majd megbeszélni a részleteket.
Én csak nyolcadikos koromban a napköziben vetítgettem - utóbb kiderült, szintén Tertával. Aztán ez a fertőzés egyszer megpróbált kitörni rajtam. Vagy 5 évvel később katona koromban jelentkeztem mozigépész tanfolyamra, de a tanfolyam elmaradt. Aztán vagy 30 év csend és pár éve -meggyengült az immunrendszerem? :)- kitört rajtam a "betegség" és még nem találtam ellenszerét. 8-9,5-16-35, ezek lettek a szerencseszámaim. (A 70-es még nem ért el. :) Gépek, filmek, könyvek meg mozis dolgok, ezek lettek a hobbim, de csak műkedvelőként. Többen kérdezték, mi ebben a jó, de erre nincsen magyarázatom.
Noha ez 16mm-es topik, nem írtad, hogy milyen méretű filmről lenne szó. 8 mm-esben vannak szabályozható fordulatszámú (sebességű) gépek, így szinkronizálható valamiképpen a felvevő kamerával. 16mm-esben nem tudom, de gyanítom, hogy valamelyik típussal megoldható. (Ha nem nagyon fontos a minőség, egyszerűen a vetített képet szokták felvenni a vászonról a kamerával. Utólag meg szinte mindent lehet vele csinálni . képkivágást, kontrasztot, netán színeket megváltoztatni stb. De 1 percet nem túl nagy összegért vállalkozások is megcsinálnak. Ha nem a feladat izgat, hanem az eredmény, lehet, hogy egyszerűbb céget keresni, mint valakivel időpontot egyeztetni, felkeresni, amire rámegy vagy egy fél nap... )
Lehet, hogy igazad van! Talán anyám nevét kitakarhattam volna. De úgy vagyok, mint Petőfi apja. "Mert ő becsületes lelkű s igaz. Azt gondolá, hogy minden ember az."
Én normál gépen csak szenes gépeken vetítettem. A 60 as évek végén, 70 es évek elején. Akkor kezdték átalakítani a gépeket xenon lámpásra. Előbb a nagyobb mozikban. Én Soroksáron vetítettem. Oda akkor még nem ért el a xenon.
A 60 as évek első felében tudomásom szerint a honvédségnél kizárólag TERTA gépeket használtak 16 mm ben.
Mikor én leszereltem akkor kapott az én volt alakulatom MEOPTA-t. Én szerettem a TERTA gépeket. Nekem most is van belőle több mint 10 db. Vannak lengyel és cseh gépeim is. Vetítésre egy ELMO F 16 gépet használok.
Nagyon köszönöm a képes beszámolót! :) Nem baj, hogy minden adatod így felkerült? :)
Én a Határőrségénél szolgáltam, ami különbözött a honvédségtől, mert érthetetlen okokból egy háromhónapos, rendes polgári végzettségnek megfelelő mozigépész tanfolyamot végeztettek el velünk. Volt benne elektrotechnikától a filmesztétikáig minden. Külön tettünk Xenon vizsgát a régi Corvin moziban. Mindezt a 80-as évek derekán. Utána pedig egy bő évig jártuk a határőr őrsöket ott vetítettünk. Minden hétfőn elindultam egy filmmel és végigjártam a szomszédos kis laktanyákat. Mindenütt volt vetítőgép. Sokan nem is tanulták meg a nevünket, minden mozigépészt úgy hívtak, hogy "moképes". Emlékezetes időszak volt, de vetítőgépet gyakorlatilag azóta sem láttam. El is felejtettem mindent... Már arra sem emlékszem, hogy mi volt a rendszeresített vetítőgép típusa, de emlékeim szerint egy lengyel (vagy cseh?) gép volt és valami rövidítés volt a neve. És az utolsó mozigépészek egyik voltam, mert pár éven belül a VHS kiszorította a mozizást...
Köszönöm a felajánlásodat! Kicsit utánaolvasok majd a feladatnak, mert a digitalizálás minősége olyan nagyon nem számít, de azért optimalizálni kellene a dolgot, mert az én kamerám másodpercenként 25 képkockát (illetve50-et) készít és még nem tiszta, miként lehetne ezt szinkronba hozni a vetítőgéppel. A filmről meg nem tudok semmit, csak annyit, hogy összesen 1 perc.
Én Újpesten a flottillás laktanyában voltam 1 hetes mozigépész tanfolyamon. Úgy, hogy már civilben megvolt a mozigépész vizsgám.Éveket vetíttetem 16 mm-es TERTA géppel. A honvédségnél is az volt. Nem dicsekvés képen mondom, de minden porcikáját ismertem A TERTA gépnek. Egy őrmester tartotta az előadásokat. Ha valamit nem jól mondott mindig kijavítottam. Egyszer mérgesen rám ripakodott. "Az isten bassza meg! Minek küldték magát ide?" Hétvégére azért kibékült velem.
Nálam Kispesten megoldható, hogy levetítsük a filmedet. Ha nagyon keresel, találsz olyan embert is aki tudja neked digitalizálni. Én csak vetíteni tudom!
Sziasztok! Tudnátok-e ajánlani nekem megoldást arra, hogy egy mindössze 1 perces filmről készülhessen valamilyen digitalizáció? Budapesten. Nincs szükség különleges megoldásra, egyszerűen fényképezőgéppel felvenném a levetített képet és hangot, csak nincs mivel levetíteni a filmet.
Más, akad-e köztetek valaki aki határőrként Adyligeten kapott mozigépész kiképzést? :)