8. De aki nem a gyönyörökért él, kinek lelke összhangra talált, aki mértéket tart mind az evésben, mind a böjtben, aki erényes, és hite is erős, azt nem érheti kísértés, ahogy a sziklát sem rendítheti meg a szél.
7. Aki a gyönyörökért él, kinek lelke nem ismeri az összhangot, s még étkezésére sem fordít gondot, aki állhatatlan, és nincs erényekkel felvértezve, azt Mára és az önző szeszélyek hajtják, mint ahogy a gyenge fát tépázza a szél.
Ami ma vagy, tegnapi gondolataidból ered, és amit most gondolsz, holnapi életedet formálja. Életünk az elménk teremtménye. Ha az ember tisztátalan elmével szól vagy cselekszik, a szenvedés úgy követi, mint a kocsiba fogott igásállatot a kerék.
2.
Ami ma vagy, tegnapi gondolataidból ered, és amit most gondolsz, holnapi életedet formálja. Életünk az elménk teremtménye. Ha az ember tiszta elmével szól vagy cselekszik, az öröm úgy követi, mint saját árnyéka.
Ki követheti nyomon annak az embernek a láthatatlan útját, aki a felszabadulás égboltján szárnyal, akinek szenvedélye a békesség, és akin a gyönyörnek nincs hatalma? Az ő útját éppoly nehéz nyomon követni, mint a madarakét az levegőben.
Nobushige, a katona azt kérdezte Hakuintól, a híres Zen Mestertől: - Valóban van Paradicsom és Pokol? - Te ki vagy? - érdeklődött Hakuin. - Szamuráj vagyok. - válaszolt Nobushige. - Te! Szamuráj! Miféle uraságnál szolgálsz te? Úgy nézel ki mint egy koldus! Nobushige felbőszülten rántotta elő kardját. - Úgy! Szóval kardod is van! Talán untatlak, hogy le akarod vágni a fejem? Nobushige felemelte a kardját. - Csak tessék. Nyitva a Pokol kapuja. - jegyezte meg Hakuin. Ekkor a szamuráj leengedte a kardot és mélyen meghajolt. - Csak tessék. Nyitva a Paradicsom kapuja. - mondta a Mester.
Zen
Szabó János kommentárja: Mennyország és Pokol; a mindennapjainkban vannak
A teljes lét: élet-nélküli. A teljes öröklét: idő-nélküli. A teljes működés: változás-nélküli. A teljes hatalom: erő-nélküli. A teljes tudás: adat-nélküli. A teljes bölcsesség: gondolat-nélküli. A teljes szeretet: érzés-nélküli. A teljes jóság: irány-nélküli. A teljes boldogság: öröm-nélküli. A teljes zengés: hang-nélküli.
Ma, 2013 október 18-án, pénteken, a tibeti holdnaptár 15. (telihold) napja. E nap ezért kiemelkedően jó a spirituális gyakorlásra.
"Ha az energiánk gyenge vagy sérült, sokkal nyitottabbak vagyunk a negatív hatásokra és akadályokra az életünkben és meditációnkban. E gyakorlat jó előfeltételeket teremt az úthoz. Felépíti életenergiánkat, és ugyanakkor a lehetőségünket a jó körülmények közötti életre, és a bölcsesség begyűjtésére, mert mit ér a hosszú, de nyomorult élet?"
Idézet Csögyal Namkhai Norbu Rinpocsetől, az általa mára ajánlott Mandarava hosszú élet gyakorlattal kapcsolatban.
A reggeli felolvasás után Yakusan mesterhez így szólt egy szerzetes: - Van egy problémám, segítenél megoldani? - Az esti felolvasásnál megoldom. - válaszolt a Mester. Este, amikor a szerzetesek összegyűltek a teremben, Yakusan azt mondta: - Az a szerzetes, aki reggel azt mondta, hogy problémája van, álljon elő! Amint a szerzetes a gyülekezet elé ért, a Mester megragadta: - Nézzétek! Ennek a fickónak problémája van! Ezzel félretolta a szerzetest és a szobájába vonult.
Zen
Szabó János kommentárja:
A valóság konkrét. A Zen a zajló élethez következetes. A probléma, ami egész nap csak a megoldásra vár, komoly probléma lehet! Tudsz egy napig várni, ha víz alatt van a fejed?
Egy nap Banzan a piacon sétált, és meghallotta, amint egy vevő így szól a mészároshoz: - A legszebb darab húst kérem! - Itt minden a legszebb! - válaszolt a mészáros, - nem talál egyetlen darab húst sem, amely ne a legszebb volna. Ekkor Banzan megvilágosodott.
Zen
Szabó János kommentárja:
Ez a koan a Zen-tanítás jellegzetes példája. Nincs csúnya felhő, minden virág gyönyörű. Felülmúlhatatlan minden egyéni. Az elkötelezettek számára megmutatkoznak a valódi értékek.