TESZT BARCELONA 2. HÉT, 1. NAP 1. Sebastian Vettel (német, Ferrari) 1:20.396, 171 kör 2. Valtteri Bottas (finn, Mercedes) 1:20.596, 86 kör * 3. Max Verstappen (holland, Red Bull TAG Heuer) 1:20.649, 130 kör 4. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 1:20.808, 91 kör 5. Pierre Gasly (francia, Toro Rosso) 1:20.973, 54 kör 6. Kevin Magnussen (dán, Haas-Ferrari) 1:21.298, 96 kör 7. Nico Hülkenberg (német, Renault) 1:21.432, 48 kör * 8. Carlos Sainz, Jr. (spanyol, Renault) 1:21.455, 91 kör 9. Szergej Szirotkin (orosz, Williams) 1:21.588, 42 kör * 10. Sergio Pérez (mexikói, Force India) 1:21.643, 93 kör 11. Marcus Ericsson (svéd, Alfa Romeo Sauber) 1:21.706, 120 kör 12. Stoffel Vandoorne (belga, McLaren-Renault) 1:21.946, 38 kör 13. Lance Stroll (kanadai, Williams) 1:22.937, 86 kör *: csak délelőtt vezetett
TESZT BARCELONA 2. HÉT, 2. NAP 1. Daniel Ricciardo (ausztrál, Red Bull TAG Heuer) 1:18.047, 165 kör 2. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 1:18.400, 90 kör* 3. Valtteri Bottas (finn, Mercedes) 1:18.560, 85 kör 4. Sebastian Vettel (német, Ferrari) 1:19.541, 66 kör* 5. Brendon Hartley (új-zélandi, Toro Rosso) 1:19.823, 119 kör 6. Fernando Alonso (spanyol, McLaren-Renault) 1:19.856, 57 kör 7. Carlos Sainz, Jr. (spanyol, Renault) 1:20.042, 88 kör* 8. Romain Grosjean (francia, Haas-Ferrari) 1:20.237, 78 kör 9. Kimi Räikkönen (finn, Ferrari) 1:20.242, 49 kör 10. Lance Stroll (kanadai, Williams) 1:20.349, 63 kör* 11. Nico Hülkenberg (német, Renault) 1:20.758, 102 kör 12. Esteban Ocon (francia, Force India) 1:20.805, 130 kör 13. Charles Leclerc (monacói, Alfa Romeo Sauber) 1:20.918, 160 kör 14. Szergej Szirotkin (orosz, Williams) 1:22.350, 80 kör *: csak délelőtt tesztelt
TESZT BARCELONA 2. HÉT, 3. NAP 1. Sebastian Vettel (német, Ferrari) 1:17.182, 188 kör 2. Kevin Magnussen (dán, Haas-Ferrari) 1:18.360, 149 kör 3. Pierre Gasly (francia, Toro Rosso) 1:18.363, 169 kör 4. Nico Hülkenberg (német, Renault) 1:18.675, 79 kör* 5. Carlos Sainz Jr. (spanyol, Renault) 1:18.725, 66 kör 6. Stoffel Vandoorne (belga, McLaren) 1:18.855, 147 kör 7. Marcus Ericsson (svéd, Alfa Romeo Sauber) 1:19.244, 145 kör 8. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 1:19.296, 84 kör 9. Valtteri Bottas (finn, Mercedes) 1:19.532, 97 kör* 10. Robert Kubica (lengyel, Williams) 1:19.629, 73 kör* 11. Sergio Pérez (mexikói, Force India) 1:19.634, 155 kör 12. Max Verstappen (holland, Red Bull TAG Heuer) 1:19.842, 187 kör 13. Lance Stroll (kanadai, Williams) 1:20.262, 63 kör
*: Csak délelőtt vezettek.
TESZT BARCELONA 2. HÉT, 4. NAP 1. Kimi Räikkönen (finn, Ferrari) 1:17.221, 157 kör 2. Fernando Alonso (spanyol, McLaren-Renault) 1:17.784, 93 kör 3. Carlos Sainz Jr. (spanyol, Renault) 1:18.092, 45 kör 4. Daniel Ricciardo (ausztrál, Red Bull TAG Heuer) 1:18.327, 92 kör 5. Romain Grosjean (francia, Haas-Ferrari) 1:18.412, 181 kör 6. Valtteri Bottas (finn, Mercedes) 1:18.825, 104 kör 7. Brendon Hartley (új-zélandi, Toro Rosso) 1:18.949, 156 kör 8. Esteban Ocon (francia, Force India) 1:18.967, 163 kör 9. Charles Leclerc (monacói, Alfa Romeo Sauber) 1:19.118, 75 kör 10. Szergej Szirotkin (orosz, Williams) 1:19.189, 105 kör* 11. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 1:19.464, 97 kör* 12. Lance Stroll (kanadai, Williams) 1:19.954, 27 kör *: csak délelőtt vezetett
A leggyorsabb körök sorrendje a második teszthétről:
1. Sebastian Vettel Ferrari 1:17.182 2. Kimi Räikkönen Ferrari 1:17.221 3. Fernando Alonso McLaren-Renault 1:17.784 4. Daniel Ricciardo Red Bull TAG Heuer 1:18.047 5. Carlos Sainz Jr. Renault 1:18.092
6. Kevin Magnussen Haas-Ferrari 1:18.360 7. Pierre Gasly Toro Rosso 1:18.363 8. Lewis Hamilton Mercedes 1:18.400 9. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:18.412 10. Valtteri Bottas Mercedes 1:18.560 11. Nico Hülkenberg Renault 1:18.675
12. Stoffel Vandoorne McLaren-Renault 1:18.855
13. Brendon Hartley Toro Rosso 1:18.949 14. Esteban Ocon Force India 1:18.967 15. Charles Leclerc Alfa Romeo Sauber 1:19.118 16. Szergej Szirotko Williams 1:19.189 17. Marcus Ericsson Alfa Romeo Sauber 1:19.244 18. Robert Kubica Williams 1:19.629 19. Sergio Pérez Force India 1:19.634 20. Max Verstappen Red Bull TAG Heuer 1:19.842 21.Lance Stroll Williams 1:19.954
TESZT BARCELONA 2. HÉT, 1. NAP 1. Sebastian Vettel (német, Ferrari) 1:20.396, 171 kör 2. Valtteri Bottas (finn, Mercedes) 1:20.596, 86 kör * 3. Max Verstappen (holland, Red Bull TAG Heuer) 1:20.649, 130 kör 4. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 1:20.808, 91 kör 5. Pierre Gasly (francia, Toro Rosso) 1:20.973, 54 kör 6. Kevin Magnussen (dán, Haas-Ferrari) 1:21.298, 96 kör 7. Nico Hülkenberg (német, Renault) 1:21.432, 48 kör * 8. Carlos Sainz, Jr. (spanyol, Renault) 1:21.455, 91 kör 9. Szergej Szirotkin (orosz, Williams) 1:21.588, 42 kör * 10. Sergio Pérez (mexikói, Force India) 1:21.643, 93 kör 11. Marcus Ericsson (svéd, Alfa Romeo Sauber) 1:21.706, 120 kör 12. Stoffel Vandoorne (belga, McLaren-Renault) 1:21.946, 38 kör 13. Lance Stroll (kanadai, Williams) 1:22.937, 86 kör *: csak délelőtt vezetett
TESZT BARCELONA 2. HÉT, 2. NAP 1. Daniel Ricciardo (ausztrál, Red Bull TAG Heuer) 1:18.047, 165 kör 2. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 1:18.400, 90 kör* 3. Valtteri Bottas (finn, Mercedes) 1:18.560, 85 kör 4. Sebastian Vettel (német, Ferrari) 1:19.541, 66 kör* 5. Brendon Hartley (új-zélandi, Toro Rosso) 1:19.823, 119 kör 6. Fernando Alonso (spanyol, McLaren-Renault) 1:19.856, 57 kör 7. Carlos Sainz, Jr. (spanyol, Renault) 1:20.042, 88 kör* 8. Romain Grosjean (francia, Haas-Ferrari) 1:20.237, 78 kör 9. Kimi Räikkönen (finn, Ferrari) 1:20.242, 49 kör 10. Lance Stroll (kanadai, Williams) 1:20.349, 63 kör* 11. Nico Hülkenberg (német, Renault) 1:20.758, 102 kör 12. Esteban Ocon (francia, Force India) 1:20.805, 130 kör 13. Charles Leclerc (monacói, Alfa Romeo Sauber) 1:20.918, 160 kör 14. Szergej Szirotkin (orosz, Williams) 1:22.350, 80 kör *: csak délelőtt tesztelt
TESZT BARCELONA 2. HÉT, 3. NAP 1. Sebastian Vettel (német, Ferrari) 1:17.182, 188 kör 2. Kevin Magnussen (dán, Haas-Ferrari) 1:18.360, 149 kör 3. Pierre Gasly (francia, Toro Rosso) 1:18.363, 169 kör 4. Nico Hülkenberg (német, Renault) 1:18.675, 79 kör* 5. Carlos Sainz Jr. (spanyol, Renault) 1:18.725, 66 kör 6. Stoffel Vandoorne (belga, McLaren) 1:18.855, 147 kör 7. Marcus Ericsson (svéd, Alfa Romeo Sauber) 1:19.244, 145 kör 8. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 1:19.296, 84 kör 9. Valtteri Bottas (finn, Mercedes) 1:19.532, 97 kör* 10. Robert Kubica (lengyel, Williams) 1:19.629, 73 kör* 11. Sergio Pérez (mexikói, Force India) 1:19.634, 155 kör 12. Max Verstappen (holland, Red Bull TAG Heuer) 1:19.842, 187 kör 13. Lance Stroll (kanadai, Williams) 1:20.262, 63 kör
*: Csak délelőtt vezettek.
TESZT BARCELONA 2. HÉT, 4. NAP 1. Kimi Räikkönen (finn, Ferrari) 1:17.221, 157 kör 2. Fernando Alonso (spanyol, McLaren-Renault) 1:17.784, 93 kör 3. Carlos Sainz Jr. (spanyol, Renault) 1:18.092, 45 kör 4. Daniel Ricciardo (ausztrál, Red Bull TAG Heuer) 1:18.327, 92 kör 5. Romain Grosjean (francia, Haas-Ferrari) 1:18.412, 181 kör 6. Valtteri Bottas (finn, Mercedes) 1:18.825, 104 kör 7. Brendon Hartley (új-zélandi, Toro Rosso) 1:18.949, 156 kör 8. Esteban Ocon (francia, Force India) 1:18.967, 163 kör 9. Charles Leclerc (monacói, Alfa Romeo Sauber) 1:19.118, 75 kör 10. Szergej Szirotkin (orosz, Williams) 1:19.189, 105 kör* 11. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 1:19.464, 97 kör* 12. Lance Stroll (kanadai, Williams) 1:19.954, 27 kör *: csak délelőtt vezetett
TESZT BARCELONA 2. HÉT, 1. NAP 1. Sebastian Vettel (német, Ferrari) 1:20.396, 171 kör 2. Valtteri Bottas (finn, Mercedes) 1:20.596, 86 kör * 3. Max Verstappen (holland, Red Bull TAG Heuer) 1:20.649, 130 kör 4. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 1:20.808, 91 kör 5. Pierre Gasly (francia, Toro Rosso) 1:20.973, 54 kör 6. Kevin Magnussen (dán, Haas-Ferrari) 1:21.298, 96 kör 7. Nico Hülkenberg (német, Renault) 1:21.432, 48 kör * 8. Carlos Sainz, Jr. (spanyol, Renault) 1:21.455, 91 kör 9. Szergej Szirotkin (orosz, Williams) 1:21.588, 42 kör * 10. Sergio Pérez (mexikói, Force India) 1:21.643, 93 kör 11. Marcus Ericsson (svéd, Alfa Romeo Sauber) 1:21.706, 120 kör 12. Stoffel Vandoorne (belga, McLaren-Renault) 1:21.946, 38 kör 13. Lance Stroll (kanadai, Williams) 1:22.937, 86 kör *: csak délelőtt vezetett
TESZT BARCELONA 2. HÉT, 2. NAP 1. Daniel Ricciardo (ausztrál, Red Bull TAG Heuer) 1:18.047, 165 kör 2. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 1:18.400, 90 kör* 3. Valtteri Bottas (finn, Mercedes) 1:18.560, 85 kör 4. Sebastian Vettel (német, Ferrari) 1:19.541, 66 kör* 5. Brendon Hartley (új-zélandi, Toro Rosso) 1:19.823, 119 kör 6. Fernando Alonso (spanyol, McLaren-Renault) 1:19.856, 57 kör 7. Carlos Sainz, Jr. (spanyol, Renault) 1:20.042, 88 kör* 8. Romain Grosjean (francia, Haas-Ferrari) 1:20.237, 78 kör 9. Kimi Räikkönen (finn, Ferrari) 1:20.242, 49 kör 10. Lance Stroll (kanadai, Williams) 1:20.349, 63 kör* 11. Nico Hülkenberg (német, Renault) 1:20.758, 102 kör 12. Esteban Ocon (francia, Force India) 1:20.805, 130 kör 13. Charles Leclerc (monacói, Alfa Romeo Sauber) 1:20.918, 160 kör 14. Szergej Szirotkin (orosz, Williams) 1:22.350, 80 kör *: csak délelőtt tesztelt
TESZT BARCELONA 2. HÉT, 3. NAP 1. Sebastian Vettel (német, Ferrari) 1:17.182, 188 kör 2. Kevin Magnussen (dán, Haas-Ferrari) 1:18.360, 149 kör 3. Pierre Gasly (francia, Toro Rosso) 1:18.363, 169 kör 4. Nico Hülkenberg (német, Renault) 1:18.675, 79 kör* 5. Carlos Sainz Jr. (spanyol, Renault) 1:18.725, 66 kör 6. Stoffel Vandoorne (belga, McLaren) 1:18.855, 147 kör 7. Marcus Ericsson (svéd, Alfa Romeo Sauber) 1:19.244, 145 kör 8. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 1:19.296, 84 kör 9. Valtteri Bottas (finn, Mercedes) 1:19.532, 97 kör* 10. Robert Kubica (lengyel, Williams) 1:19.629, 73 kör* 11. Sergio Pérez (mexikói, Force India) 1:19.634, 155 kör 12. Max Verstappen (holland, Red Bull TAG Heuer) 1:19.842, 187 kör 13. Lance Stroll (kanadai, Williams) 1:20.262, 63 kör
TESZT BARCELONA 2. HÉT, 1. NAP 1. Sebastian Vettel (német, Ferrari) 1:20.396, 171 kör 2. Valtteri Bottas (finn, Mercedes) 1:20.596, 86 kör * 3. Max Verstappen (holland, Red Bull TAG Heuer) 1:20.649, 130 kör 4. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 1:20.808, 91 kör 5. Pierre Gasly (francia, Toro Rosso) 1:20.973, 54 kör 6. Kevin Magnussen (dán, Haas-Ferrari) 1:21.298, 96 kör 7. Nico Hülkenberg (német, Renault) 1:21.432, 48 kör * 8. Carlos Sainz, Jr. (spanyol, Renault) 1:21.455, 91 kör 9. Szergej Szirotkin (orosz, Williams) 1:21.588, 42 kör * 10. Sergio Pérez (mexikói, Force India) 1:21.643, 93 kör 11. Marcus Ericsson (svéd, Alfa Romeo Sauber) 1:21.706, 120 kör 12. Stoffel Vandoorne (belga, McLaren-Renault) 1:21.946, 38 kör 13. Lance Stroll (kanadai, Williams) 1:22.937, 86 kör *: csak délelőtt vezetett
TESZT BARCELONA 2. HÉT, 2. NAP 1. Daniel Ricciardo (ausztrál, Red Bull TAG Heuer) 1:18.047, 165 kör 2. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 1:18.400, 90 kör* 3. Valtteri Bottas (finn, Mercedes) 1:18.560, 85 kör 4. Sebastian Vettel (német, Ferrari) 1:19.541, 66 kör* 5. Brendon Hartley (új-zélandi, Toro Rosso) 1:19.823, 119 kör 6. Fernando Alonso (spanyol, McLaren-Renault) 1:19.856, 57 kör 7. Carlos Sainz, Jr. (spanyol, Renault) 1:20.042, 88 kör* 8. Romain Grosjean (francia, Haas-Ferrari) 1:20.237, 78 kör 9. Kimi Räikkönen (finn, Ferrari) 1:20.242, 49 kör 10. Lance Stroll (kanadai, Williams) 1:20.349, 63 kör* 11. Nico Hülkenberg (német, Renault) 1:20.758, 102 kör 12. Esteban Ocon (francia, Force India) 1:20.805, 130 kör 13. Charles Leclerc (monacói, Alfa Romeo Sauber) 1:20.918, 160 kör 14. Szergej Szirotkin (orosz, Williams) 1:22.350, 80 kör *: csak délelőtt tesztelt
TESZT BARCELONA 2. HÉT, 3. NAP 1. Sebastian Vettel (német, Ferrari) 1:17.182, 188 kör 2. Kevin Magnussen (dán, Haas-Ferrari) 1:18.360, 149 kör 3. Pierre Gasly (francia, Toro Rosso) 1:18.363, 169 kör 4. Nico Hülkenberg (német, Renault) 1:18.675, 79 kör* 5. Carlos Sainz Jr. (spanyol, Renault) 1:18.725, 66 kör 6. Stoffel Vandoorne (belga, McLaren) 1:18.855, 147 kör 7. Marcus Ericsson (svéd, Alfa Romeo Sauber) 1:19.244, 145 kör 8. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 1:19.296, 84 kör 9. Valtteri Bottas (finn, Mercedes) 1:19.532, 97 kör* 10. Robert Kubica (lengyel, Williams) 1:19.629, 73 kör* 11. Sergio Pérez (mexikói, Force India) 1:19.634, 155 kör 12. Max Verstappen (holland, Red Bull TAG Heuer) 1:19.842, 187 kör 13. Lance Stroll (kanadai, Williams) 1:20.262, 63 kör
F1, TESZT BARCELONA, 1. NAP 1. Daniel Ricciardo (ausztrál, Red Bull TAG Heuer) 1:20.179, 105 kör 2. Valtteri Bottas (finn, Mercedes) 1:20.349, 58 kör * 3. Kimi Räikkönen (finn, Ferrari) 1:20.506, 80 kör 4. Nico Hülkenberg (német, Renault) 1:20.54, 73 kör * 5. Fernando Alonso (spanyol, McLaren-Renault) 1:21.339, 51 kör 6. Carlos Sainz Jr. (spanyol, Renault) 1:22.168, 26 kör 7. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 1:22.327, 25 kör 8. Brendon Hartley (új-zélandi, Toro Rosso-Honda) 1:22.371, 93 kör 9. Lance Stroll (kanadai, Williams-Mercedes) 1:22.452, 46 kör * 10. Romain Grosjean (francia, Haas-Ferrari) 1:22.578, 55 kör 11. Marcus Ericsson (svéd, Alfa Romeo Sauber) 1:23.408, 63 kör 12. Nyikita Mazepin (orosz, Force India-Mercedes) 1:25.628, 22 kör * 13. Szergej Szirotkin (orosz, Williams-Mercedes) 1:44.148, 28 kör
*: csak délelőtt körözött
BARCELONA, 2. NAP 1. Sebastian Vettel (német, Ferrari) 1:19.673, 98 kör 2. Valtteri Bottas (finn, Mercedes) 1:19.976, 95 kör 3. Stoffel Vandoorne (belga, McLaren-Renault) 1:20.325, 37 kör 4. Max Verstappen (holland, Red Bull TAG Heuer) 1:20.326 67 kör 5. Carlos Sainz Jr. (spanyol, Renault) 1:21.212, 65 kör 6. Pierre Gasly (francia, Toro Rosso-Honda), 1:21.318, 82 kör 7. Robert Kubica (lengyel, Williams-Mercedes), 1:21.495, 48 kör 8. Szergej Szirotkin (orosz, Williams-Mercedes) 1:21.822, 52 kör 9. Esteban Ocon (francia, Force India-Mercedes) 1:21.841, 79 kör 10. Charles Leclerc (monacói, Alfa Romeo Sauber) 1:22.721 , 81 kör 11. Kevin Magnussen (dán, Haas-Ferrari) 1:22.727, 36 kör
BARCELONA, 3. NAP 1. Fernando Alonso (spanyol, McLaren-Renault) 2:18.545, 11 kör 2. Daniel Ricciardo (ausztrál, Red Bull TAG Heuer) 2 kör * 3. Brendon Hartley (új-zélandi, Toro Rosso-Honda) 2 kör * 4. Marcus Ericsson(svéd, Alfa Romeo Sauber) 1 kör * 5. Robert Kubica (lengyel, Williams-Mercedes) 1 kör *
12. Romain Grosjean Haas-Ferrari) 0 kör *: Nem teljesített mért kör. A többi versenyző nem járt a pályán.
BARCELONA, 4. NAP 1. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 1:19.333, 69 kör 2. Stoffel Vandoorne (belga, McLaren-Renault) 1:19.854, 110 kör * 3. Sebastian Vettel (német, Ferrari) 1:20.241, 120 kör 4. Kevin Magnussen (dán, Haas-Ferrari) 1:20.317, 96 kör 5. Fernando Alonso (spanyol, McLaren-Renault) 1:20.929, 51 kör 6. Carlos Sainz Jr. (spanyol, Renault) 1:20.940, 60 kör 7. Lance Stroll (kanadai, Williams-Mercedes) 1:21.142, 54 kör 8. Sergio Pérez (mexikói, Force India) 1:21.973, 65 kör 9. Max Verstappen (holland, Red Bull) 1:22.058, 35 kör 10. Pierre Gasly (francia, Toro Rosso) 1:22.134, 128 kör 11. Nico Hülkenberg (német, Renault) 1:22.507, 49 kör * 12. Valtteri Bottas (finn, Mercedes) 1:22.789, 60 kör * 13. Charles Leclerc (monacói, Sauber) 1:22.808, 59 kör 14. Marcus Ericsson (svéd, Sauber) 1:23.825 * 15. Szergej Szirotkin (orosz, Williams-Mercedes) 1:31.979, 47 kör * *: Csak délelőtt vezetett
AZ ELSŐ BARCELONAI TESZT ÖSSZESÍTETT EREDMÉNYLISTÁJA 1. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 1:19.333 (94 kör) 2. Sebastian Vettel (német, Ferrari) 1:19.673 (218) 3. Stoffel Vandoorne (belga, McLaren) 1:19.854 (147) 4. Valtteri Bottas (finn, Mercedes) 1:19.976 (212) 5. Daniel Ricciardo (ausztrál, Red Bull) 1:20.179 (107) 6. Kevin Magnussen (dán, Haas) 1:20.317 (132) 7. Max Verstappen (holland, Red Bull) 1:20.326 (102) 8. Kimi Räikkönen (finn, Ferrari) 1:20.506 (80) 9. Nico Hülkenberg (német, Renault) 1:20.547 (122) 10. Fernando Alonso (spanyol, McLaren) 1:20.929 (113) 11. Carlos Sainz Jr. (spanyol, Renault) 1:20.940 (151) 12. Lance Stroll (kanadai, Williams) 1:21.142 (100) 13. Pierre Gasly (francia, Toro Rosso) 1:21.318 (229)
14. Robert Kubica (lengyel, Williams-Mercedes) 1:21.495 (48) * 15. Szergej Szirotkin (orosz, Williams) 1:21.822 (127) 16. Esteban Ocon (francia, Force India) 1:21.841 (79) 17. Sergio Pérez (mexikói, Force India) 1:21.973 (65) 18. Brendon Hartley (új-zélandi, Toro Rosso) 1:22.371 (95) 19. Romain Grosjean (francia, Haas) 1:22.578 (55) 20. Charles Leclerc (monacói, Sauber) 1:22.808 (140) 21. Marcus Ericsson (svéd, Sauber) 1:23.408 (143)
22. Nyikita Mazepin (orosz, Force India-Mercedes) 1:25.628 (22) *
F1, TESZT BARCELONA, 1. NAP 1. Daniel Ricciardo (ausztrál, Red Bull TAG Heuer) 1:20.179, 105 kör 2. Valtteri Bottas (finn, Mercedes) 1:20.349, 58 kör * 3. Kimi Räikkönen (finn, Ferrari) 1:20.506, 80 kör 4. Nico Hülkenberg (német, Renault) 1:20.54, 73 kör * 5. Fernando Alonso (spanyol, McLaren-Renault) 1:21.339, 51 kör 6. Carlos Sainz Jr. (spanyol, Renault) 1:22.168, 26 kör 7. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 1:22.327, 25 kör 8. Brendon Hartley (új-zélandi, Toro Rosso-Honda) 1:22.371, 93 kör 9. Lance Stroll (kanadai, Williams-Mercedes) 1:22.452, 46 kör * 10. Romain Grosjean (francia, Haas-Ferrari) 1:22.578, 55 kör 11. Marcus Ericsson (svéd, Alfa Romeo Sauber) 1:23.408, 63 kör 12. Nyikita Mazepin (orosz, Force India-Mercedes) 1:25.628, 22 kör * 13. Szergej Szirotkin (orosz, Williams-Mercedes) 1:44.148, 28 kör
*: csak délelőtt körözött
BARCELONA, 2. NAP 1. Sebastian Vettel (német, Ferrari) 1:19.673, 98 kör 2. Valtteri Bottas (finn, Mercedes) 1:19.976, 95 kör 3. Stoffel Vandoorne (belga, McLaren-Renault) 1:20.325, 37 kör 4. Max Verstappen (holland, Red Bull TAG Heuer) 1:20.326 67 kör 5. Carlos Sainz Jr. (spanyol, Renault) 1:21.212, 65 kör 6. Pierre Gasly (francia, Toro Rosso-Honda), 1:21.318, 82 kör 7. Robert Kubica (lengyel, Williams-Mercedes), 1:21.495, 48 kör 8. Szergej Szirotkin (orosz, Williams-Mercedes) 1:21.822, 52 kör 9. Esteban Ocon (francia, Force India-Mercedes) 1:21.841, 79 kör 10. Charles Leclerc (monacói, Alfa Romeo Sauber) 1:22.721 , 81 kör 11. Kevin Magnussen (dán, Haas-Ferrari) 1:22.727, 36 kör
A keddi tesztbeosztás: Mercedes: Valtteri Bottas Ferrari: Sebastian Vettel Red Bull: Max Verstappen Force India: Esteban Ocon Williams: Szergej Szirotkin/Robert Kubica Renault: Carlos Sainz Toro Rosso: Pierre Gasly Haas: Kevin Magnussen McLaren: Stoffel Vandoorne Sauber: Charles Leclerc
BARCELONA, 3. NAP A VÉGEREDMÉNY 1. Fernando Alonso (spanyol, McLaren-Renault) 2:18.545, 11 kör 2. Daniel Ricciardo (ausztrál, Red Bull TAG Heuer) 2 kör * 3. Brendon Hartley (új-zélandi, Toro Rosso-Honda) 2 kör * 4. Marcus Ericsson(svéd, Alfa Romeo Sauber) 1 kör * 5. Robert Kubica (lengyel, Williams-Mercedes) 1 kör *
A tervezett szerdai tesztbeosztás: Mercedes: Lewis Hamilton, Valtteri Bottas Ferrari: Kimi Räikkönen Red Bull: Daniel Ricciardo Force India: Sergio Pérez Williams: Lance Stroll, Robert Kubica Renault: Nico Hülkenberg, Carlos Sainz Jr. Toro Rosso: Brendon Hartley Haas-Ferrari: Romain Grosjean McLaren-Renault: Fernando Alonso Alfa Romeo Sauber: Marcus Ericsson
*: Nem teljesített mért kör. A többi versenyző nem járt a pályán.
F1, TESZT BARCELONA, 1. NAP 1. Daniel Ricciardo (ausztrál, Red Bull TAG Heuer) 1:20.179, 105 kör 2. Valtteri Bottas (finn, Mercedes) 1:20.349, 58 kör * 3. Kimi Räikkönen (finn, Ferrari) 1:20.506, 80 kör 4. Nico Hülkenberg (német, Renault) 1:20.54, 73 kör * 5. Fernando Alonso (spanyol, McLaren-Renault) 1:21.339, 51 kör 6. Carlos Sainz Jr. (spanyol, Renault) 1:22.168, 26 kör 7. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 1:22.327, 25 kör 8. Brendon Hartley (új-zélandi, Toro Rosso-Honda) 1:22.371, 93 kör 9. Lance Stroll (kanadai, Williams) 1:22.452, 46 kör * 10. Romain Grosjean (francia, Haas-Ferrari) 1:22.578, 55 kör 11. Marcus Ericsson (svéd, Alfa Romeo Sauber) 1:23.408, 63 kör 12. Nyikita Mazepin (orosz, Force India) 1:25.628, 22 kör * 13. Szergej Szirotkin (orosz, Williams) 1:44.148, 28 kör
*: csak délelőtt körözött
BARCELONA, 2. NAP 1. Sebastian Vettel (német, Ferrari) 1:19.673, 98 kör 2. Valtteri Bottas (finn, Mercedes) 1:19.976, 95 kör 3. Stoffel Vandoorne (belga, McLaren-Renault) 1:20.325, 37 kör 4. Max Verstappen (holland, Red Bull TAG Heuer) 1:20.326 67 kör 5. Carlos Sainz Jr. (spanyol, Renault) 1:21.212, 65 kör 6. Pierre Gasly (francia, Toro Rosso-Honda), 1:21.318, 82 kör 7. Robert Kubica (lengyel, Williams), 1:21.495, 48 kör 8. Szergej Szirotkin (orosz, Williams) 1:21.822, 52 kör 9. Esteban Ocon (francia, Force India) 1:21.841, 79 kör 10. Charles Leclerc (monacói, Alfa Romeo Sauber) 1:22.721 , 81 kör 11. Kevin Magnussen (dán, Haas-Ferrari) 1:22.727, 36 kör
F1, TESZT BARCELONA, 1. NAP 1. Daniel Ricciardo (ausztrál, Red Bull TAG Heuer) 1:20.179, 105 kör 2. Valtteri Bottas (finn, Mercedes) 1:20.349, 58 kör * 3. Kimi Räikkönen (finn, Ferrari) 1:20.506, 80 kör 4. Nico Hülkenberg (német, Renault) 1:20.54, 73 kör * 5. Fernando Alonso (spanyol, McLaren-Renault) 1:21.339, 51 kör 6. Carlos Sainz Jr. (spanyol, Renault) 1:22.168, 26 kör 7. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 1:22.327, 25 kör 8. Brendon Hartley (új-zélandi, Toro Rosso-Honda) 1:22.371, 93 kör 9. Lance Stroll (kanadai, Williams) 1:22.452, 46 kör * 10. Romain Grosjean (francia, Haas-Ferrari) 1:22.578, 55 kör 11. Marcus Ericsson (svéd, Alfa Romeo Sauber) 1:23.408, 63 kör 12. Nyikita Mazepin (orosz, Force India) 1:25.628, 22 kör * 13. Szergej Szirotkin (orosz, Williams) 1:44.148, 28 kör
F1: Harc Rosberg trónjáért – megjelent az NSM új száma
Megjelent a Nemzeti Sport Magazin legújabb, Formula–1-gyel foglalkozó száma.
2017-ben 10 csapat 20 pilótája vág neki a küzdelmeknek. Magazinunkban részletesen bemutatjuk az összes csapatot és pilótát, sőt számos érdekességet is összeszedtünk a főszereplőkről, akikről néhány, eddig talán kevésbé ismert kulisszatitok is kiderül.
Lesz egy nagy hiányzó is, hiszen a címvédő Nico Rosberg visszavonult, így nem lesz ott a rajtnál – a róla készült írásban arra is kerestük a választ, miért dönthetett így. Összeszedtük az esztendő további nagy hiányzóit, kiemelten foglalkozunk a Ferrari-krízisével és azokkal a fizetős pilótákkal, akik a múltban nem sok vizet zavartak.
A szabályváltozások mindig érdekesek, infografika segítségével hasonlítottuk össze a tavalyi és az idei autókat, s persze az Ecclestone-sztori sem maradhatott ki: az elmúlt évtizedek meghatározó figurája mit adott a sportágnak, és vajon milyen lesz nélküle az F1?
Szokás szerint bemutatjuk az összes helyszínt, mindenhol felidézünk olyan sztorikat a múltból, amelyek valamiért elválaszthatatlanok az adott pálya történetétől. Hazai és külföldi szakírókat faggattunk, kíváncsiak voltunk többek között arra, mit szólnak Rosberg visszavonulásához, ahhoz, hogy Bottas foglalta el a helyét a Mercedesnél, és melyik futamokat ejtenének ki azért, hogy újak kerülhessenek be a körforgásba.
A végére pedig egy csemege: szupervilágbajnokot hirdettünk – a Nemzeti Sport Magazin legújabb számában arra is fény derül, ez mit is jelent pontosan, és ki lett a befutó.........
„Most komolyan! Az ég szerelmére!” – így szóltak Vettel 2016-os rádiós legjobbjai
Lehet őt szeretni és nem szeretni miatta, aligha férhet kétség hozzá, hogy ha rádiózásról van szó Sebastian Vettel, „adása” az egyik legérdekesebb a rajtrácson. Csokorba szedtük idei legemlékezetesebb megnyilvánulásait, melyek egyben 2016-os szezonjáról, helyzetéről és a Ferrarinál uralkodó hangulatról is szemléletes képet fest.
Kína, ütközés Kimi Räikkönennel az első kanyarban: „Rendben, ütköztem. Esélyem sem volt elkerülni. Az egyik Red Bull úgy jött a belső íven, mint egy őrült, és nekimentem Kiminek” – kommentálta elsőre az esetet sűrű bocsánatkérések után. „Kvjat támadása öngyilkos volt. Végig látszott, hogy ütközés lesz belőle, esély sem volt ilyen tempóval bevenni a kanyart” – tisztázta aztán kicsit később az általa torpedónak is nevezett Kvjattal történt esetét.
Oroszország, Danyiil Kvjat kétszer is belerohan:
„A ki******* ég szerelmére, ember! Ki a ****?! Ó, kiestem! Ütköztem! Valaki megütötte ki******* hátsó részem a kettes kanyarban, aztán valaki újra megütötte a ki******* hátsó részemet a hármasban is. Most komolyan! Mi a ****** csinálunk itt?!” – forrongott 200 feletti pulzusszámmal a falban.
Spanyolország, a Daniel Ricciardo elleni csata után: „****** meg! Ha nem kerülöm el, egyenest az autómba megy. Most komolyan, mit csinálunk itt? Versenyzünk vagy pingpongozunk?!”
Azok a lassú lekörözöttek… „Tűntessétek el a forgalmat az útból! Mamma mia, mi a pokol folyik itt?!” – tette fel a kérdést Kanadában a lekörözések során. „Csökken a gumi hőmérséklete, mint a veszedelem. Nem is tudom, Alonso talán buszos kiránduláson van Bakuban” – panaszkodott régi ellenfelére az azerbajdzsáni szabadedzésen. „Gyerünk már, kék zászló! *****, ez nevetséges! Gyerünk már, most komolyan!” – türelmetlenkedett a Magyar Nagydíjon. „Most komolyan, ez nevetséges! Ez nevetséges! Elveszítem a második helyet a semmiért. ****!” – mondta Japánban. „Kék zászló! Ez nem lehet igaz!” – jött az újabb panasz. „Irgalmas ég, menjen már! Mit akartok tudni? Gyors pálya, nehéz előzés, időt vesztesz egy másik autó mögött. Ez nevetséges!” – mondta az egyik Manorral való találkozás után Szuzukában.
Austin, ingerülten Riccardo Adami versenymérnökkel: „Rendben, Sebastian, kicsit kihagy a hátsó szárnyunk, amit már te is észrevehettél.” – „Igen, egy kicsit! Jó vicc, folytasd csak!”
Mexikó, viccesen, de nem viccből: „Biztonságban vagyunk? Kimehetek pisilni?” – tett fel szokatlan kérdést az időmérő első szakaszának végén. És komolyan gondolta: az „engedély” után valóban sietve távozott a garázsból…
Mexikó, verbális ámokfutás: „Mekkora idióta! Teljesen ******” – adott jelentést Fernando Alonso elmeállapotáról a szabadedzésen. És a java csak vasárnap jött. „Mozdulj, mozdul már a ********* ég szerelmére! Ő egy ******, ez ő!” – jellemezte a versenyen a pályát levágó, de őt nem elengedő Max Verstappent. „Én vagyok az egyetlen, vagy ti is látjátok, amit én? Egyszerűen felhozza rám Ricciardót, *****!” – jött a következő dühöngő üzenet. „Tudod, mit? Itt az üzenetem Charlie-nak: Menj a ******! Komolyan, menj a ******!” – küldött aztán sajátos üdvözletet a versenyigazgató Charlie Whitingnak is, ami miatt majdnem bajba is került az FIA-nál.
Brazília, veszélyben a csapattárssal: „Ez őrület, most komolyan! Ez hülyeség! Piros zászló! Erre van szükség! (…) Igen, extrém esőgumi kell, de mindenekelőtt le kell állítani a versenyt. Ez így nem megy. Hány embernek kell még balesetbe kerülnie? Majdnem nekimentem Kiminek az egyenes közepén! Nem látni semmit” – hangzott brazíliai panasza Kimi Räikkönen baleste után, melynek szerinte nem is szabadott volna megtörténnie, ha az FIA idejében cselekszik.
Rosberg jó döntésnek tartja, hogy abbahagyta a versenyzést
A Formula-1-től váratlanul visszavonult Nico Rosberg elmondta, jó döntésnek tartja, hogy világbajnoki címe után jövőre már nem versenyez az elitsorozatban.
„Teljesítettem a küldetésem, pályafutásom csúcsán hagyom abba a versenyzést, mostantól új feladatokon dolgozhatok” – mondta a német pilóta a Frankfurter Allgemeine Zeitung keddi lapszámában.
A versenyző – egyelőre nem tisztázott szerepkörben – a Formula–1-ben szeretne maradni. Hozzátette: reméli, korábbi csapattársával, Lewis Hamiltonnal – akivel gyerekkoruk óta egymás ellen versenyeztek – a jövőben jobb lesz a viszonya, mint az utóbbi években volt.
Rosberg váratlanul, öt nappal azután jelentette be visszavonulását, hogy csapattársával, Lewis Hamiltonnal szemben megnyerte pályafutása első világbajnoki címét a szezonzáró Abu-Dzabi Nagydíjon.
A német pilóta helyére a szakértők és a sajtó szerint két jelölt van: a Williams finn versenyzője, Valtteri Bottas, valamint a Mercedes német tesztpilótája, a 2016-ban Manorral versenyző Pascal Wehrlein..
F1: út a csúcsig – így jutott el Rosberg a világbajnoki címig
Nico Rosberg Abu-Dzabiban megszerezte élete első Formula–1-es világbajnoki címét. Habár édesapja ugyanezt véghezvitte 1982-ben, Nicónak keményen meg kellett dolgoznia azért, hogy idáig jusson. Íme, karrierje fontos állomásai!
Nico Erik Rosberg 1985. június 27-én született Wiesbadenben, Nyugat-Németországban. Édesapja, Keke Rosberg Finnország első F1-es világbajnoka, édesanyja, Sina német. Karrierje elején kettős színekben indult, de mivel ez a magasabb kategóriákban már nem volt megengedett, a németet választotta, hiszen az egykori NSZK-ban született, és még finn édesapjával is németül beszél.
NICO ROSBERG
Nemzetisége: német Született: 1985. június 27., Wiesbaden Magasság/testsúly: 178 cm/67 kg Első futam: 2006, Bahreini Nagydíj Csapatai: Williams (2006–2009), Mercedes (2010–2016) GP-rajtok: 206 Győzelmek: 23 Dobogós helyezések: 57 Pole pozíciók: 30 Leggyorsabb körök: 20 Vb-pontok: 1594.5 Legjobb vb-helyezés: 1. (2016)
A BIZTOS TÁMASZ
Párját – akit két évvel ezelőtt vett feleségül – gyerekkora óta ismeri, de csak többéves együttélés után kérte meg a kezét Monacóban, egy jachton. Vivian Sibold, vagyis most már Vivian Rosberg mellesleg Hamburgból származik, és belsőépítészetet tanult többek között Milánóban. Elismert a szakmájában, ő tervezte meg például a korábbi F1-es istálló, a Lotus motorhome-ját, tavaly pedig megvalósítva egyik álmát: fagylaltozót nyitott Ibizán – ahova mellesleg gyakran járnak kikapcsolódni a családdal. A Vivi's Creameryről több értékelésben is Ibiza legjobb fagyizójaként olvashatunk. A párt mellesleg nem sokkal az esküvő után utolérte a gyerekáldás. Kislányuk, Alaia 2015. augusztus 30-án született Monacóban.
Habár teljesen németnek vallja magát, kiskorától Monacóban él. Mint szinte minden autóversenyző, Rosberg is gokartozással kezdte. Tizenegy éves korában már versenyezett, néhány éven belül jöttek is a szép eredmények, 2000-ben például – Lewis Hamilton csapattársaként – második lett a Formula A gokart Európa-bajnokságban, de ekkor Formula Super A futamokon is indult.
Két évvel később autókra váltott, és rögtön az első évében megnyerte a német Formula–BMW sorozatot. Ekkor még csak 17 éves volt, de jó teljesítményével felkeltette a Formula–1-es Williams-istálló figyelmét, amelytől tesztlehetőséget kapott. Egészen Max Verstappen 2014-es tesztjéig a Toro Rossóval, Rosberg volt a legfiatalabb versenyző, aki valaha F1-es autót vezetett.
Édesapja, Keke Rosberg aktív pályafutása után saját motorsportcsapatot alapított, amellyel több sorozatban is jelen volt, Nico például 2003-ban és 2004-ben Formula–3 Euroseriesben szereplő Team Rosberg színeiben versenyezhetett.
2005-ben már csak egy lépés választotta el az F1-től, ugyanis az elavult F3000-es sorozatot váltó GP2-ben szerepelt a Nicolas Todt által alapított ART Grand Prix színeiben. A szezon alatt végig szoros csatában volt az F1-et később szintén megjáró Heikki Kovalainennel, s az év végén Rosberg diadalmaskodott, így ő lett a GP2 első bajnoka. Ezt követően, 2005 novemberében a Williams bejelentette, hogy a következő idényben Nico Rosberg lesz Mark Webber csapattársa az F1-es istállónál.
Az F1-es debütálás is pazarul sikerült Rosberg számára, hiszen a 2006-os szezonnyitó Bahreini Nagydíjon a két pontot érő hetedik helyen végzett, ráadásul ő futotta a verseny leggyorsabb körét, amivel megdöntötte Fernando Alonso rekordját, és ő lett a sportág legfiatalabb versenyzője, akinek ez sikerült (Max Verstappen az idei Brazil Nagydíjon vette el a rekordját). A szezon hátralévő részében csak egyszer szerzett pontot, amikor a Nürburgringen (Európai Nagydíj) a 22. helyről rajtolva a hetedik helyen intették le. Első évében négy pontjával a 17. helyen végzett.
2007-ben új csapattársat kapott a tapasztalt osztrák versenyző, Alexander Wurz személyében. Rosberg remekelt az időmérőkön, a szezon második felében pedig a versenyeken is egyre jobb eredményeket ért el, így legyőzte csapattársát, és a világbajnoki tabella 9. helyén végzett. Wurz nem indult a szezonzárón, helyére Nakadzsima Kazukit ültették, s a következő szezonban is a japán lett Rosberg csapattársa.
Rosbergnek nem okozott nehézséget legyőznie a japánt, ráadásul a 2008-as szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon megszerezte F1-es pályafutása első dobogós helyezését, a harmadik helyen intették le Lewis Hamilton és Nick Heidfeld mögött. A vb hátralévő részében akadtak nehézségei gyenge autója miatt, de Szingapúrban újra dobogóra állhatott. A második lett, s csak majdnem egy év elteltével derült ki, hogy Nelsinho Piquet a Renault utasítására, szándékosan törte össze az autóját, amivel sikeresen győzelemhez segítette csapattársát, Fernando Alonsót. Habár a Renault vezetőségét megbüntették a csalásért, Alonso elsőségét nem vették el, így Rosbergnek még várnia kellett első futamgyőzelmére. A szezont a 13. helyen zárta 17 ponttal.
2009-ben utolsó idényét teljesítette a Williams színeiben, és már jó ideje pletykáltak a távozásáról. Csapattársa továbbra is Nakadzsima volt, de míg a japánnak egyetlen pontot sem sikerült szereznie a vb-n, ő 34.5 egységet gyűjtve a hetedik helyen végzett az összetettben. A szezont követően pedig a címvédő Brawn GP-t felvásárló Mercedes-istálló bejelentette: a következő évadban Nico Rosberg lesz az egyik versenyzője!
Rosberg akkor még azt hitte, hogy Jenson Button csapattársa lesz, de a brit időközben átigazolt a McLarenhez, Rosberg pedig nem mást kapott csapattársnak, mint a sportág legsikeresebb versenyzőjét, a három év kihagyás után visszatérő Michael Schumachert.
2010-ben az összetett hetedik helyén végzett, dobogóra állhatott Malajziában, Kínában és Silverstone-ban is, mindegyik viadalon a harmadik helyet szerezte meg. Könnyedén legyőzte hétszeres világbajnok csapattársát mindhárom évben, amikor együtt versenyeztek. 2011-ben szintén hetedik lett a világbajnoki pontversenyben, ekkor azonban nem sikerült dobogóra állnia. 2012-ben jött a nagy áttörés, Kínában megszerezte pályafutása első F1-es győzelmét, ami egyben a Mercedes első diadala volt konstruktőrként 1955 óta. Ebben az évben Monacóban is dobogóra állt (második lett), a szezont pedig a világbajnoki tabella 9. helyén fejezte be.
A 2012-es világbajnoki sorozat végén Michael Schumacher bejelentette, hogy végleg visszavonul a Formula–1-ből, és mint később kiderült, Rosberg új csapattársa a McLarentől átigazoló Lewis Hamilton lett. A két versenyző akkor még örült a közös munkának, hiszen gyerekkoruk óta ismerték egymást, az F1 előtti pályafutásuk is hasonlóan alakult.
2013-ban Rosberg alulmaradt Hamiltonnal szemben (a brit az összetett negyedik helyen végzett, Rosberg a hatodik lett), ám a futamgyőzelmek tekintetében sikerült legyőznie, ő kétszer – Monacóban és Silverstone-ban –, Hamilton viszont csak egyszer (Hungaroring) nyert.
A Mercedes második F1-es aranykora a 2014-es évvel vette kezdetét. A szabályváltoztatásokkal, amelyek főként a motort érintették, a német istálló került a mezőny élére. Egész évben mindössze egyszer fordult elő, hogy nem valamelyik versenyzőjük nyerte meg az időmérőt, míg a 19 versenyből 16-ot megnyertek. Rosberg és Hamilton szinte végig szoros csatában volt az egyéni világbajnoki címért, a szezonzáróra 17 pontos különbséggel érkeztek.
Rosberg állt akkor hátrébb, de az akkori szabályok szerint az utolsó versenyen dupla pontokat osztottak, vagyis ha Rosberg nyert volna, és Hamilton pedig legfeljebb a harmadik helyen végez, a német elorozta volna a bajnoki címet. Ehhez mindent meg is tett, az időmérőn megszerezte a pole-t, a versenyen azonban elromlott az autója – a futamgyőzelem és a világbajnoki cím is a csapattársáé lett.
2015-ben Hamilton az előző évnél jóval könnyebben hódította el a világbajnoki címet, de Rosberg – akinek addig mindössze három futamgyőzelme volt az évből – az utolsó három futamon verhetetlennek bizonyult. Bár Hamilton addigra bebiztosította vb-elsőségét, a következő évet nézve meghatározóvá vált, hogy Rosberg zsinórban három győzelmet aratott.
A 2016-os idény nem is indulhatott volna jobban Rosberg számára. Az első négy viadalt magabiztosan megnyerte, így összesen már hét győzelemnél járt egyhuzamban. Az ötödik futamon, Barcelonában azonban – amikor Rosberg előnye már 43 pont volt az összetettben csapattársával szemben – összeütköztek Hamiltonnal az első körben, és mindketten kiestek.
Ezt követően a brit került lendületbe, és Monacóban megszerezte évadbeli első győzelmét, a Magyar Nagydíjat követően pedig átvette a vezetést az összetettben Rosbergtől. Az élen azonban nem sokáig állt, hiszen négy futammal később, Szingapúrban ismét Rosberg került a bajnoki tabella élére, és az elsőségét egészen a szezon végéig meg tudta tartani. Igaz, hogy utolsó futamgyőzelmét Japánban aratta, ám ezzel 33 pontos előnyre tett szert Hamiltonnal szemben, aki már nem tudta megelőzni. Még úgy sem, hogy a hátralévő négy versenyt a brit nyerte meg...
A szezonzáróra 12 pontra olvadt a német előnye, de Hamilton taktikázása ellenére is meg tudta tartani a második helyet a versenyen, ezzel pedig életében először és 34 évvel édesapja bajnoki címe után ő is Formula–1-es világbajnoknak mondhatja magát.
Nagyon hálásak lehetünk érte, hogy a szezon közben feloldották a rádiós korlátozásokat, hiszen a Mercedes csapaton belüli üzenetei egy extra színt adtak az évzáró Abu Dhabi Nagydíjnak.
44. kör
A csapat Hamiltonnak:
- Oké, Lewis, tényleg fel kell venned a tempót, 44 elejét kell autózni, mert Vettel valós fenyegetést jelent.
46. kör
Rosberg a csapatnak:
- Ez a tempó nagyon lassú, szóval talán egy ponton megcserélhetnénk a sorrendet, és ha a leintés előtt Lewis még mindig második, akkor visszaengedem. Tudom, hogy ez nagyon hülye kérés, de igazán lassan megy. Pontosan úgy csinálja… az 1-es szektorban gyors, szóval nehéz a helyzetem.
47. kör
A csapat Hamiltonnak és a válasz:
- Oké, Lewis, ez egy utasítás. A győzelemhez 45,1-et kell autózni.
- Azt javasolnám, srácok, hogy hagyjatok minket versenyezni.
49. kör
A versenymérnök és Rosberg párbeszéde:
- Hét kör van hátra. A különbség Verstappenhez képest 1,5. Egyértelmű, hogy feltart téged.
- Azon gondolkodom, hogy csinálok valamit. Ennél sokkal gyorsabb tudnék lenni.
- Igen, vettem.
51. kör
Paddy Lowe is rászól Hamilton fülére:
- Lewis, itt Paddy. Gyorsítanod kell a győzelemhez, ez egy utasítás.
- Paddy, éppen vezetem a versenyt és egészen jól érzem magam.
52. kör
Rosberget emlékeztetik, hogy nem katasztrófa, ha Vettel megelőzi:
- Oké, szóval négy kör van hátra. Ne feledd, a harmadik hely belefér, egy sérülés viszont nem, szóval csak óvatosan Vettellel.
54. kör
Hamiltonból már a végső elkeseredettség szól:
- Lewis, 45-ös köröket kell megcélozni ahhoz, hogy itt nyerhessünk.
"Épp most veszítem el a világbajnokságot, szóval nem igazán érdekel, hogy ezt a versenyt megnyerem vagy sem."
55. kör
A Mercedes egy pillanatra sem engedi el Rosberg kezét:
- Ez az utolsó kör. Próbálj DRS-en belülre kerülni Lewishoz. Ne feledd, csak egy harmadik helyre van szükséged!
Rosberg lesz a világbajnok Abu-Dzabiban, ha… …dobogós helyen végez. …negyedik, ötödik vagy hatodik lesz, s Hamilton nem nyer. …hetedik vagy nyolcadik lesz, s Hamilton legfeljebb 3. …Hamilton nem áll dobogóra – ha Hamilton negyedik, s Rosberg nem szerez pontot, 367–367 pontjuk lesz, 9–9 győzelem után Rosberg a második helyek összevetésében 4–3-mal jobbnak bizonyul
Hamilton lesz a világbajnok Abu-Dzabiban, ha… …nyer, s Rosberg legfeljebb negyedik. …második lesz, s Rosberg legfeljebb 7. – ebben az esetben 373–373 lesz, 9–9 győzelem és 4-4 második hely után Hamilton a harmadik helyek összevetésében 4–2-vel jobbnak bizonyul. …harmadik lesz, Rosberg pedig legfeljebb 9.
Rosberg világbajnok lesz a Brazil Nagydíjon, ha… …nyer. …második, miközben Hamilton legfeljebb negyedik. …harmadik, miközben Hamilton legfeljebb hatodik. …negyedik, miközben Hamilton legfeljebb nyolcadik. …ötödik, miközben Hamilton legfeljebb kilencedik. …hatodik, miközben Hamilton legfeljebb tizedik.
A 2016-os szezont követően Felipe Massa nem áll többé rajthoz a száguldó cirkuszban. Ezt maga az érintett jelentette be a hétvégén megrendezendő Olasz Nagydíj ikonikus helyszínén, Monzában.
Massa 2002-ben került az autóversenyzés királykategóriájába. Első évében egyből versenyzői ülést kapott a Saubernél. Következő esztendejét a Ferrari tesztpilótájaként töltötte, majd 2004-ben visszakerült első csapatához, és további két éven keresztül versenyezhetett náluk.
A 2006-os évadra visszatérhetett a maranellói istállóhoz, azonban ezúttal már – Michael Schumacher csapattársaként – hétről hétre versenyképes autóban mérhette össze magát a legjobbakkal.
2008-ban kis híján világbajnoki címet szerzett, ráadásul hazai pályán: a szezonzáró Brazil Nagydíj előtt hét ponttal állt Lewis Hamilton mögött, ami azt jelentette, hogy Massának az első két hely valamelyikén, Hamiltonnak pedig az ötödik pozíciónál hátrébb kellett volna végeznie ahhoz, hogy a Ferrari versenyzője lehessen világbajnok. Massa ugyan megnyerte az interlagosi futamot, ám a fiatal brit az utolsó körben megelőzte az addig ötödik helyen autózó Timo Glockot, így végül a brit lett az összesített győztes.
Karrierje másik emlékezetes – és sajnálatos – pillanata éppen a Hungaroringen következett be, 2009-ben: az időmérő edzés második szakaszában a pálya egyik gyors szakaszán haladva egy Rubens Barrichello autójáról leszakadó rugó fejen találta. Massát életveszélyes sérülésekkel szállították kórházba, ám hosszú rehabilitáció után teljesen felépült. Abban a szezonban viszont már nem állhatott rajthoz.
2014-ben a Williams csapatához igazolt, és 2016 végén jár le a szerződése, amelyet nem hosszabbítanak meg, így az év végén távozik a 35 esztendős pilóta. Mindezidáig 41 alkalommal állhatott dobogóra, és 11-szer látta meg elsőként a kockás zászlót.
Ide vágyott az F1 új hőse, de amint lehet, tovább is állna
A Formula–1-ben Max Verstappennel együtt immár 24 főből áll azoknak a tábora, akik egyszer ünnepeltek futamgyőzelmet pályafutásuk során. A fiatal F1-es versenyzők álma, hogy egyszer bekerüljenek ebbe a társaságba, de amint ide jutnak, máris a „menekülésen” dolgoznak. 23-an azonban örökre itt rekedtek, róluk írunk összeállításunkban.
1. Luigi Fagioli (olasz) 1951, Francia Nagydíj (Alfa Romeo, 7. rajthely, a 7. versenyén) Futamok: 7. További dobogós helyezések: 5 Az olasz 53 évesen minden idők legidősebb futamgyőztese, és ez már az idők végezetéig így marad, még ha sikere sántít is... Az 1950-es szezont az Alfa Romeóval végigversenyző Fagiolit ugyanis a következő szezonban csak a Francia GP-re hívták vissza vb-futamra, s menet közben kényszerből autót cserélt Juan Manuel Fangióval. Az argentin elsőként ért célba a Fagiolival rajtoló géppel, míg az „öreget" az időközben megszerelt másik kocsival a 11. helyen intették le. Az akkori szabályok szerint így is ünnepelhetett.
2. Piero Taruffi (olasz) 1952, Svájci Nagydíj (Ferrari, 2. rajthely, a 7. versenyén) Futamok: 18. További dobogós helyezések: 4 Az Alfa Romeo kivonulása után a Ferrari lett a vb legnagyobb esélyese, de a két legjobb olasz pilótája közül Alberto Ascari az Indy 500-ra készült a Svájci Nagydíj ideje alatt, míg Luigi Villoresi közúti baleset után lábadozott. A Scuderia két olaszt, Nino Farinát és Piero Taruffit, valamint a francia André Simont nevezte Bremgartenben, s bár az edzésen és a futamon is Farina volt a leggyorsabb, műszaki hibája után a Ferrari egyik megbízható kiegészítő embere állt az élre, és végül simán nyert.
3. Luigi Musso (olasz) 1956, Argentin Nagydíj (Ferrari, 3. rajthely, a 14. versenyén) Futamok: 24. További dobogós helyezések: 6 A Mercedes kivonulása után Juan Manuel Fangio a Ferrarihoz szerződött, ahol a Maseratitól érkező Musso lett a csapattársa. Az idénynyitó Argentin Nagydíjon a pole-ból induló Fangiónak gondjai támadtak az autójával, és a táv negyedénél kiszállt belőle. A negyedik helyen haladó Musso kocsiját (gépét) kérte el, és meg is kapta. Az argentin előtt haladók lelassultak, az angol Stirling Mosst pedig megelőzte, így elsőként ért célba. Musso, akárcsak öt évvel korábban Fagioli, Fangióval osztozott egyetlen F1-es győzelmén, s honfitársához hasonlóan nem ő ült az elsőként leintett autóban.
4. Jo Bonnier (svéd) 1959, Holland Nagydíj (BRM, 1. rajthely, a 16. versenyén) Futamok: 104. További dobogós helyezések: – A jégralin nevelkedő svéd a 15 fős mezőnyben megszerezte az első rajtkockát, de a második körben elvesztette az első helyet. Végig nagy csatát vívott az 1959-es világbajnoki címet Cooperjével megnyerő ausztrál Jack Brabhammel és a BRM-et a verseny előtt tesztelő, végül mégis Cooperrel induló Stirling Moss-szal, s a végén ő maradt az élen. Ez volt a BRM első győzelme és az egyetlen 1962-ig, amikor a brit Graham Hill a vb-t is megnyerte a gyártóval. Bonnier 1971-ig versenyzett az F1-ben, mielőtt az 1972-es Le Mans-i 24 órás viadalon halálos balesetet szenvedett.
5. Giancarlo Baghetti (olasz) 1961, Francia Nagydíj (Ferrari, 12. rajthely, az 1. versenyén) Futamok: 21. További dobogós helyezések: – Hihetetlen karrier az olaszé. 1961-ben lépett fel a Formula Juniorból az F1-be, s élete első három versenyét megnyerte. Előbb a vb-be be nem számító siracusai és nápolyi futamon diadalmaskodott, majd jött az F1-es Francia Nagydíj, amelyen a gyári Ferrarik kiesése után a második helyen találta magát az Olasz Szövetség által nevezett Ferrarival Dan Gurney Porschéja mögött, és az utolsó kanyarból kigyorsítva megelőzte az amerikait. Soha többé nem nyert F1-es futamot, s még csak dobogón sem állt.
6. Innes Ireland (brit) 1961, Amerikai Nagydíj (Lotus, 8. rajthely, a 20. versenyén) Futamok: 50. További dobogós helyezések: 3 Az Olasz Nagydíjon mindkét vb-címet bebiztosító, de a német Wolfgang von Tripset gyászoló Ferrari nem utazott el az Egyesült Államokba. A győzelemért Stirling Moss és Jack Brabham csatázott, de fél távnál mindketten kiálltak. Az első hely így a magát a 3. helyre előreverekedő Innes Irelandé lett. Ez volt a Lotus-istálló első F1-es győzelme, „hálából" Colin Chapman 1962-re kitette a csapatból Irelandet.
7. Lorenzo Bandini (olasz) 1964, Osztrák Nagydíj (Ferrari, 7. rajthely, a 21. versenyén) Futamok: 42. További dobogós helyezések: 7 Először rendeztek vb-futamot a zeltwegi légibázison, amelyen a pálya iszonyúan hepehupás volt, a versenyzők joggal tartottak attól, hogy az autók kényes felfüggesztését szétveri a 105 körös verseny. A brit John Surtees és Dan Gurney is a felfüggesztés meghibásodása miatt esett ki az élről, fél távnál Bandini ölébe hullott az első hely, és elég előnye volt ahhoz, hogy autóját kímélve is nyerjen hat másodperccel az amerikai Richie Ginther előtt.
8. Richie Ginther (amerikai) 1965, Mexikói Nagydíj (Honda, 3. rajthely, a 47. versenyén) Futamok: 52. További dobogós helyezések: 13 Ginther bő egy évvel később Mexikóvárosban kárpótolta magát. A Ferrarinál és a BRM-nél jó hírnevet szerzett magának tesztpilótaként, így a Honda kiszemelte fejlesztő pilótának. A konstrukció az év végére összeállt, Mexikóban a skót Jim Clark kiesése után az amerikai visszaverte Dan Gurney támadását, és megszerezte a Honda, valamint a Goodyear első F1-es győzelmét.
9. Ludovico Scarfiotti (olasz) 1966, Olasz Nagydíj (Ferrari, 2. rajthely, a 4. versenyén) Futamok: 10. További dobogós helyezések: – John Surtees 1964-es vb-címe után tíz szűk esztendő következett a Ferrari számára. Az angol 1966 derekán elhagyta a vergődő olasz istállót, a helyére Gianni Agnelli FIAT-elnök unokaöccse, Ludovico Scarfiotti került. A Német Nagydíjat feladta, de Monzában jött a tündérmese: a 2. helyről indulva ugyan visszaesett a hetedik helyre, a 13. körben már ismét az élen volt. Lerázta az üldözőboly egymást előzgető tagjait, és élete győzelmét aratta.
10. Peter Gethin (brit) 1971, Olasz Nagydíj (BRM, 11. rajthely, a 16. versenyén) Futamok: 30. További dobogós helyezések: – Ez volt az utolsó monzai futam, amelyen a szélárnyéknak köszönhetően szinte folyamatosan előzgették egymást az autók az egyenesekben. A befejező körben a Parabolicába menet öten bízhattak még a győzelemben, végül az utolsó kanyar előtt még a harmadik helyen álló Gethin helyezkedett és gyorsított ki legjobban, a svéd Ronnie Peterson egy, a francia Francois Cevert kilenc századdal (!) kapott ki Gethintől. A 2003-as Olasz Nagydíjig ez volt minden idők leggyorsabb versenye. A teljes futam megtekinthető itt!
11. Francois Cevert (francia) 1971, Amerikai Nagydíj (Tyrrell, 5. rajthely, a 20. versenyén) Futamok: 46. További dobogós helyezések: 12 Monzában három, addig futamgyőzelem nélkül álló pilóta állt dobogóra, de Cevert-nek csupán egy hónapot kellett várnia az áttörésre. A New Yorkhoz közeli Watkins Glenben csapattársa, a skót Jackie Stewart autójának meghibásodása után a táv negyedénél állt az élre, és kényelmesen, 40 másodperces előnnyel nyert. Két évvel később ugyanitt szenvedett halálos balesetet.
12. Jean-Pierre Beltoise (francia) 1972, Monacói Nagydíj (BRM, 4. rajthely, a 48. versenyén) Futamok: 84. További dobogós helyezések: 7 Cevert sógora, az idén január 5-én 77 évesen Dakarban elhunyt Beltoise a szakadó esőben megrendezett Monacói GP-n ellenfél nélkül maradt. A negyedik helyről rajtolva az első körben az élre állt, és fél percet vert a szintén esőmenőnek tartott a belga Jacky Ickxre.
13. Carlos Pace (brazil) 1975, Brazil Nagydíj (Brabham, 6. rajthely, a 40. versenyén) Futamok: 71. További dobogós helyezések: 5 Mit nem adnának érte a brazilok, ha az idén is egy Martini-festésű fehér autó nyerne Interlagosban helyi pilótával a volánnál... Negyven éve ez történt, Pacénak kellett hozzá szerencse, hiszen hiába előzte meg a verseny harmadánál brabhames csapattársát, az argentin Carlos Reutemannt, az élen álló Jean-Pierre Jarier-vel nem tudott mit kezdeni. Ám a félperces előnnyel vezető francia autója tönkrement, Pace pedig köszönte szépen, Emerson Fittipaldi előtt megnyerte a futamot a pályán, amely már az ő nevét viseli.
14. Jochen Mass (német) 1975, Spanyol Nagydíj (McLaren, 11. rajthely, a 18. versenyén) Futamok: 104. További dobogós helyezések: 7 A német bőven megérdemelte győzelmét, de sohasem fog felhőtlen örömmel visszagondolni rá. A Montjuich Park utolsó versenyén a német Rolf Stommelen vezetett, de Hilljéről (a kétszeres világbajnok csapatában versenyzett) leszakadt a hátsó légterelő, autója megcsúszott és a nézők közé repült. Ő súlyosan megsérült, négy néző meghalt. A szervezők nem tudták, mit tegyenek, négy körig még ment a verseny, ezalatt Mass megelőzte Jacky Ickxet, és amikor leintették a versenyt, ő állt az élen.
15. Vittorio Brambilla (olasz) 1975, Osztrák Nagydíj (March, 8. rajthely, a 23. versenyén) Futamok: 74. További dobogós helyezések: – A Spanyol Nagydíjhoz hasonlóan az Osztrák GP-n is felezték a pontokat, mert nem teljesítette a mezőny a versenytáv 75 százalékát. Ezúttal az eső volt túlságosan intenzív, és Mark Donohue edzésen történt balesete (egy pályabíró meghalt, az amerikai kórházban volt, két nappal később ő is elhunyt) után nem akartak kockáztatni. Brambilla sorra előzte meg a riválisokat, a 19. körben az élre állt, a 29. körben leintették a futamot. Az olasz a kockás zászló láttán megcsúszott, és a falnak ütközött, de végül teljesítette ünneplő körét.
16. Gunnar Nilsson (svéd) 1977, Belga Nagydíj (Lotus, 3. rajthely, a 21. versenyén) Futamok: 31. További dobogós helyezések: 3 Változatos időben rendezték meg a zolderi futamot, amelynek elején Nilsson az egyik kerékcsavar meghibásodása miatt a 2. helyről visszaesett a nyolcadikra. Ám azon a napon nem volt jobb a mezőnyben a svédnél, visszaküzdötte magát, a 70 körös futam 50. körében az osztrák Niki Laudát megelőzve ismét vezetett. Nagy karriert futhatott volna be, de a következő évben rákbetegségben elhunyt.
17. Alessandro Nannini (olasz) 1989, Japán Nagydíj (Benetton, 6. rajthely, a 61. versenyén) Futamok: 76. További dobogós helyezések: 8 Alain Prost és Ayrton Senna belharca a Japán Nagydíjon ért a tetőpontjára, a francia a sikánban becsukta a kaput az előzni készülő brazil előtt, mindketten kisodródtak a pályáról. Senna újra tudott indulni, nyert, de utólag kizárták, mert a pályabírók megtolták az autóját. A győzelem Nannini ölébe hullt. Az ő F1-es pályafutását helikopterbaleset szakította félbe, leszakadt a karja.
18. Jean Alesi (francia) 1995, Kanadai Nagydíj (Ferrari, 5. rajthely, a 91. versenyén) Futamok: 201. További dobogós helyezések: 31 Elég ránézni dobogós helyezéseinek számára, vagy tudni, hogy 18 másik versenyen is az élen állt, és máris beláthatjuk, húsz éve minden idők egyik legnagyobb örömmel fogadott diadala született meg. A Gilles Villeneuve-ről elnevezett pályán a 27-es rajtszámú Ferrarival versenyző francia a 2. helyen haladt, amikor az élen álló Schumacher Benettonja hármas fokozatban ragadt, ezért lelassult, és a boxba kellett hajtania. Schumi a verseny után azt mondta, ez volt az ő ajándéka Alesinek a 31. születésnapjára – no meg a fuvar vissza a boxba, miután a Ferrariból a leintést követően kifogyott az üzemanyag.
19. Olivier Panis (francia) 1996, Monacói Nagydíj (Ligier, 14. rajthely, a 39. versenyén) Futamok: 157. További dobogós helyezések: 4 Az összeállításunkban szereplők közül a francia rajtolt a leghátrébbról, s az ő sikere volt a legváratlanabb. Még akkor sem hittek benne, amikor a leggyorsabb volt a délelőtti bemelegítésen, de a nagy esőben sorra kiestek előle, utolsóként Jean Alesi 15 körrel a vége előtt. 1930 óta először nyert francia autóval francia pilóta Monacóban.
20. Jarno Trulli (olasz) 2004, Monacói Nagydíj (Renault, 1. rajthely, a 117. versenyén) Futamok: 252. További dobogós helyezések: 10 A 2004-es szezonban az első 13 versenyből csak egyet nem Michael Schumacher nyert meg. Trulli a Renault-val Monte-Carlóban élete legjobb hétvégéjén megszerezte a pole pozíciót, és tökéletes versenyzéssel nyert. Ám a Renault vezére hamarosan Fernando Alonso lett.
21. Robert Kubica (lengyel) 2008, Kanadai Nagydíj (BMW, 2. rajthely, a 29. versenyén) Futamok: 76. További dobogós helyezések: 11 Egy évvel korábban hatalmas balesetet szenvedett Montrealban Kubica, akinek visszatérése után az is segített, hogy a boxutcában Lewis Hamilton nekiütközött a Kubica mellett álló Kimi Räikkönennek. A lengyel így megszerezte első győzelmét, amely a 2011 februárjában történt ralibalesete miatt az egyetlen maradt.
22. Heikki Kovalainen (finn) 2008, Magyar Nagydíj (McLaren, 2. rajthely, a 28. versenyén) Futamok: 111. További dobogós helyezések: 3 Csapattársként élte meg Lewis Hamilton első világbajnoki címének megszerzését. A Magyar Nagydíjon az angol korán visszaesett defekt miatt, Kovalainen Felipe Massa mögött már beletörődött a 2. helyezésbe, de a Ferrari három körrel a leintés előtt leállt.
23. Pastor Maldonado (venezuelai) 2012, Spanyol Nagydíj (Williams, 1. rajthely, a 24. versenyén) Futamok: 76. További dobogós helyezések: – Lewis Hamiltont kizárták az időmérőről, elvették a pole pozícióját, így a Barcelonában megtáltosodó Maldonado indulhatott az élről. Fernando Alonso a Ferrarival a verseny elején az élre állt, de a kerékcserékkel jobban taktikázott a Williams, Maldonado ellenállt a nyomásnak, és nyert.
24. Max Verstappen (Holland)
2016. Spanyol Nagydij (Red Bull)
Összeállításunkból kimaradtak azok az amerikaiak, akik az 1950-es években egyszer-egyszer Indy 500-at nyertek, azaz nyers statisztikai szempontból az F1 egyszeres futamgyőzteseinek számítanak. Ők Johnnie Parsons, Lee Wallard, Troy Ruttman, Bob Sweikert, Pat Flaherty, Sam Hanks, Jimmy Bryan, Rodger Ward és Jim Rathmann.
Az összeállítás az NSM Formula–1 2015-ös kiadványában jelent meg először.
Vettel vs. Kvyat torpedozás 0-3 (Vettel sok pontott vesztett eddig)
(Kina, Orosz)
Vettel–Kvjat 2.0 – a német és a Red Bull is csalódott
Sebastian Vettel az autójában ülve még nagyon mérges volt az Orosz Nagydíjon történt kiesése miatt, utána viszont higgadtabban értékelt a sajtó előtt. Pedig Szocsiban Danyiil Kvjat lökte meg kétszer is, aki Kínában is „ráijesztett” merész manőverével, és nevetve utasította el (egyébként jogtalan) vádjait. Az oroszra Vettel mellett most a Red Bull-istálló is mérges volt, hiszen éppen Kvjat manővere miatt nem szerzett pontot.
Sebastian Vettel egymás után már a második versenyen szenvedett rajtbalesetet, de amíg a Kínai Nagydíjon tovább tudott menni, Szocsiban a falban zárta a futamot. Ráadásul ezúttal Danyiil Kvjat lökte meg az első három kanyarban kétszer is. A két pilótának már Sanghajban nézeteltérése volt az első kanyarban történtek miatt, ezért Vettel különösen mérges volt a mai kiesése után.
„Kiestem, baleset. Valaki belehajtott a kocsi kib.szott hátuljába a kettes kanyarban, aztán valaki belehajtott a kocsi kib.szott hátuljába a hármas kanyarban. Őszintén, mi a f.szt csinálunk mi itt" – méltatlankodott a rádión Vettel, aki akkor még nem tudta, hogy Kvjat volt az, aki mindkétszer nekiment.
„Láttam a felvételeket, nyilvánvaló, mi történt. A kettes kanyarban nekilöktek a másik autónak, aztán a hármasban olyan nagy ütést kaptam, hogy nem tudtam elkerülni a falat – mondta már nyugodtabban Vettel. – Előfordulnak az ilyenek, de ez azért durva. Hosszú a verseny, nem kell az első körben megnyerni, mert nagyobb esély van rá, hogy balul sül el.”
Vettel meglepően higgadtan beszélt Kvjatról, de azért szerencséje van az orosznak, hogy végigment a versenyen, és nem kellett közben beszélnie Vettellel.
„Nem én hibáztam, semmit sem tehettem volna másképpen – folytatta Vettel. – Nincs bajom Danival, szerintem két hete is hibázott és most is. Persze ez nem segít rajtam. Nem tudom, miért kellene felkeresnem. Ha valakinek szüksége van egy beszélgetésre, az ő.”
Kvjat tíz másodperces stop-and-go büntetést kapott, emellett három büntetőpontot beírtak a „jogsijába", így ötnél tart, a második legrosszabb a mutatója Max Verstappen (8 pont) mögött. Eltiltás 12 pont összegyűjtése után jár. Kvjat is elmondta, hogyan élte át az első kanyarokat.
„Nem gondoltam, hogy ennyire lelassítanak a többiek ebben a kanyarban, hiába léptem a fékre, amiikor leblokkolnak a hátsó kerekek, semmit sem tehetek – fogalmazott Kvjat, aki kevésbé volt mosolygós, mint két hete Kínában. – A hármas kanyarban közvetlenül Seb mögött mentem, nem tudom, mi történt előtte, de hirtelen lassított, és nem volt időm reagálni erre.”
Kvjatot Vettel két hete jogtalanul okolta, most azonban már az orosz is elismerte, ha dühös, joggal dühös rá a német.
„Én okoztam a balesetet, nem érzem magam jól tőle, de előfordul ez az első körben. Életem legrosszabb első köre volt, általában tanulok az ilyen esetekből. Legközelebb minden rendben lesz – szólt Kvjat. – Biztosan megbeszéljük Sebbel, mást úgysem tehetünk már. Tudom, hogy most mindenki engem okol, könnyű nekem esni, felkészültem rá, rendben van.”
Kvjat felbosszantotta Christian Hornert, a Red Bull csapatfőnökét is, akinek a verseny során magyarázkodnia kellett pilótája miatt Vettel előtt, illetve azért is mérges volt, mert Kvjat a 2. kanyarban éppen Daniel Ricciardónak lökte neki Vettelt, így mindkét Red Bullnak ki kellett állnia a bokszba, és a közepesen kemény gumikra váltva esélyük sem volt a pontszerzésre.
„Az első kanyarban elszállt a versenyünk. Dani elmérte a féktávját, nekiment Sebnek, akit nekilökött Danielnek. Mindkét autó első légterelői eltörtek, a padlólemez is megsérült, és odalett a versenyünk, akárcsak Sebastiané – méltatlankodott Horner. – Sebastian a futam közben elmondta, mennyire csalódott, de csak bocsánatot tudtam kérni tőle, mert nyilvánvaló, hogy Kvjat hibája vezetett ide. A srácok nagyon lelkesek, főleg Dani akart bizonyítani hazai pályán. Elmérte, és nyilván ő is belátja, hogy elszúrta. Sajnos itt a csapat viadala véget is ért, pedig jó esélyünk volt a pontszerzésre. Ez nagyon drága hiba volt.”
Az alábbi beszélgetés hangzott el a két pilóta között:
Kvjat: Mi történt a rajtnál?
Vettel: Te kérdezed, hogy mi történt a rajtnál? Ha nem húzok balra, belénk rohansz és mind a hárman kiesünk.
Kvjat: Jó, hát...
Vettel: Nem jó. Úgy jöttél, mint egy torpedó.
Kvjat: Versenyeztünk.
Vettel: Igen, versenyeztünk, de ha tartottam volna az ívem, te is balesetet szenvedsz.
Kvjat: Hát akkor ne tartsd az ívet.
Vettel: Oké, de ott volt egy másik autó a bal oldalamon.
Kvjat: Hogy láthattam volna három autót egyszerre? Csak két szemem van.
Vettel: Nem lenne szabad, hogy így nekiütközz másoknak.
Kvjat: Nem ütköztünk.
Vettel: Te nem. Tudom, hogy ilyen a versenyzés, de ha úgy támadsz, mint egy őrült, akkor össze fogod törni az autót. Most szerencséd volt, mert Kimi autója sérült.
Kvjat: Én a dobogón vagyok, te is a dobogón vagy, szóval minden rendben.....
Több mint két évtized múltán szedett ismét versenyzőáldozatot a száguldó cirkusz: a tegnap este egy nizzai kórházban elhunyt Jules Bianchi a 26. pilóta, aki F1-es hétvégén szenvedett halálos balesetet.
1. Onofre Marimon, 1954. július 31. A Formula-1-es világbajnokság történetének első halálos áldozata, a 30 esztendős argentin a nürburgringi Német Nagydíj edzésén vesztette életét, amikor az Adenauer-híd közelében Maseratijával nem tudott bevenni egy éles kanyart, az árokba csapódott és többször átfordult. Kiszabadították, egy katolikus pap feladta neki az utolsó kenetet, majd perceken belül elhunyt.
2. Luigi Musso, 1958. július 6. A Ferrari 33 esztendős versenyzője a reims-i Francia Nagydíj tizedik körében hagyta el a pályát csapattársa, Mike Hawthorn üldözése közben, s az árokba vágódva átfordult autójával. Súlyos fejsérüléseibe még aznap belehalt a kórházban.
3. Peter Collins, 1958. augusztus 3. Két futammal Musso halála után a Ferrari egy újabb versenyzőjét veszítette el. A 26 éves brit a Nürburgringen szenvedett tragikus balesetet Tony Brooks üldözése közben. Autója a Pflanzgartennél hagyta el a pályát, s Musso balesetéhez hasonlóan átfordult a tengelye körül egy árokba csapódva. Collins kirepült az autóból, s egy fának csapódva végzetes fejsérüléseket szenvedett, melyekbe a kórházban halt bele.
4. Stuart Lewis-Evans, 1958. október 25. Az 1958-as szezonzáró ismét gyászba borította a Formula-1-et: a Vanwall 28 esztendős pilótája motorhiba miatt szenvedett balesetet a casablancai Marokkói Nagydíjon, s súlyos égési sérülései következtében hat nappal balesetét követően egy angliai kórházban elhunyt.
5. Chris Bristow, 1960. június 19. A Formula-1 egyik legfeketébb napja, az egyetlen futam, mely két versenyző halálát hozta, először a privát Cooperrel versenyző 22 éves Chris Bristow-t ragadta el. A brit versenyző a spái Belga Nagydíjon, a Burnenville kanyarban szenvedett halálos balesetet, amikor autójával kivágódott a pályáról és egy drótkerítésbe csapódott, amit esélye sem volt túlélni.
6. Alan Stacey, 1960. június 19. A Lotus 26 éves versenyzője mindössze öt körrel élte túl honfitársát: a szemtanúk beszámolója szerint egy madárral ütközött, aminek következtében elvesztette eszméletét, balesetet szenvedett, autója pedig rommá tört és kiégett.
7. Wolfgang von Trips, 1961. szeptember 10. A bajnoki címért harcoló 33 esztendős német gróf a Formula-1 legtöbb áldozattal járó balesetében vesztette életét: a monzai Olasz Nagydíj második körében Jim Clarkkal ütközve a pálya mellett álló nézők közé repült az autója, akik közül tizenöten meghaltak, akárcsak a Ferrarijából kirepülő, s a betonnak csapódó pilóta.
8. Carel Godin de Beaufort, 1964. augusztus 2. A sportszerető holland nemes harmincévesen vesztette életét a Nürburgringen, amikor az egyik edzésen Porschéja hirtelen elhagyta a pályát, s autójából kirepülve súlyos sérüléseket szenvedett. Kórházba szállították, de az életét már nem lehetett megmenteni, s három nap múlva elhunyt.
9. John Taylor, 1966. szeptember 8. A mindössze ötödik futamán rajthoz álló 33 esztendős brit versenyző az 1966-os Német Nagydíj első körében ütközött össze egy privát Brabham volánja mögött a Matrát vezető Jacky Ickxszel. Súlyos égési sérülésekkel szabadították ki az autóból, melyekbe négy héttel később belehalt.
10. Lorenzo Bandini, 1967. május 10. A Ferrari 31 esztendős, egyszeres futamgyőztes pilótája a Monacói Nagydíjat vezető Hulme üldözése közben vesztette el uralmát autója felett. A 312-es a pálya széli szalmabálák közé csapódott és lángra kapott, Bandini pedig beszorult. Az olasz versenyző szörnyű égési sérüléseket szenvedett, s hiába tettek meg mindent az orvosok, három nap múlva elhunyt.
11. Jo Schlesser, 1968. július 7. A 40 esztendős francia csak azért állt rajthoz hazai versenyén a Honda kísérleti autójával, mert John Surtees életveszélyesnek tartotta azt, s nem volt hajlandó beülni. A roueni futam második körében Schlesser kicsúszott a pályáról, az RA302-es magnéziumborítása pedig azonnal belobbant. Esélye se volt a túlélésre.
12. Gerhard Mitter, 1969. augusztus 1. A 33 esztendős, csehszlovákiai születése német versenyző egy F2-es BMW-vel nevezett be az 1969-es Német Nagydíjra, ám az egyik edzésen, a gyanú szerint műszaki hiba miatt, súlyos balesetet szenvedett a Schwedenkreuznál, melyet nem élt túl.
13. Piers Courage, 1970. június 21. Frank Williams barátja és versenyzője, a brit Piers Courage 28 évesen vesztette életét Zandvoortban, amikor a Williams által futtatott De Tomasója műszaki hiba miatt kivágódott a pályáról a Tunnel Oostnál. A pálya melletti emelkedőre felfutó versenygép darabokra szakadt és lángra kapott, de Courage feltehetőleg azonnal meghalt, amikor az egyik leszakadó kerék eltalálta a fejét.
14. Jochen Rindt, 1970. szeptember 5. A Lotus 28 esztendős, a világbajnoki cím felé lépdelő versenyzője számára a monzai Parabolicában ért véget a száguldás, amikor az Olasz Nagydíj edzésén a korlátnak csapódott. Az osztrák pilóta nem rendeltetésszerűen használta az övét, hogy tűz esetén minél gyorsabban ki tudjon szabadulni az autóból, így viszont épp a biztonsági öv okozott halálos nyaksérüléseket, amikor alácsúszott. A hátralévő versenyeken már nem érték utol, ő lett a Formula-1 egyetlen posztumusz bajnoka.
15. Roger Williamson, 1973. július 29. Mindössze második versenyén vett részt a March 25 éves ifjú brit tehetsége Zandvoortban, amikor az abroncs hibája miatt felborult autójával. Williamson nem szenvedett súlyos sérüléseket az eset során, ám az égő autó alá szorult. A sportbírók semmit sem tettek, tétlenül nézték, ahogy a brit pilóta halálra ég, az élete kockáztatásával őt megmenteni próbáló David Purley erőfeszítései pedig önmagukban kevésnek bizonyultak.
16. Francois Cevert, 1973. október 6. A Tyrrell 29 éves francia szívtiprója épp azelőtt vesztette életét, hogy Jackie Stewart visszavonulását követően ő lehetett volna a világbajnok csapat vezérpilótája. Cevert a Watkins Glen-i USA Nagydíj edzésén követett el végzetes hibát, autója az egyik korlátról a másiknak csapódott – fejjel lefelé... A francia pilóta azonnal meghalt, amikor a korlát valósággal kettészelte az autót.
17. Peter Revson, 1974. március 22. A Shadow istálló kétszer hagyta el gyászba borulva Dél-Afrikát, első alkalommal a McLarentől érkező 35 esztendős amerikai versenyző halála miatt. Revson a kyalami futam szabadedzésén halt meg, amikor felfüggesztéshiba miatt autója valósággal rátekeredett a korlátra és lángra kapott.
18. Helmuth Koinigg, 1974. október 6. Karrierje második F1-es futama egyben az utolsó is volt a 25 esztendős osztrák pilóta számára. Surtees TS16-osával műszaki hiba miatt szenvedett balesetet Watkins Glenben, autója a korlátnak rohanva annak alsó részét átszakította, a felsőt viszont nem, így a viszonylag alacsony sebesség ellenére sem volt esélye az életben maradásra.
19. Mark Donohue, 1975. augusztus 19. A 38 esztendős amerikai az Osztrák Nagydíj edzésén szenvedett balesetet a Penske istálló March 751-esével. Egy abroncs hibája okozta a bukást az Österreichring leggyorsabb kanyarjában, az autó egy oszlopnak csapódott, s egy sportbíró életét vesztette a szétrepülő törmelékek miatt. Úgy tűnt, hogy Donohue kisebb sérülésekkel megúszta az esetet, ám erős fejfájás gyötörte, így egy grazi kórházba került, ahol másnap kómába esett és elhunyt.
20. Tom Pryce, 1977. március 5. A Formula-1 történetének egyik legfelkavaróbb balesetében vesztette életét a Shadow 27 esztendős walesi tehetsége. Pryce a kyalami pálya célegyenesében gázolt halálra egy a csapattársa kigyulladó autójához rohanó sportbírót, akinek a kezében lévő tűzoltókészülék épp a versenyző fejét találta el, végzetes sérüléseket okozva neki.
21. Ronnie Peterson, 1978. szeptember 11. A monzai Olasz Nagydíj rajtjánál történt tömegbalesetben a 34 esztendős svéd versenyző Lotusa a korlátnak csapódott és kigyulladt. Amikor Hunt, Regazzoni és Depailler kihúzták, eszméleténél volt, ám súlyos lábsérüléseket szenvedett. Az intenzív osztályra került, s miután egyeztettek vele állapotáról, megműtötték. Bár ekkor úgy tűnt, hogy legfeljebb karrierje sorsáért kell aggódni, az éjszaka során állapota nagyon sokat romlott, s másnap reggel embólia következtében elhunyt.
22. Gilles Villeneuve, 1982. május 8. A Ferrari 32 esztendős kanadai csillaga a zolderi Belga Nagydíj időmérő edzésén szenvedett végzetes balesetet, miután nem értették meg egymást Jochen Mass-szal. A lassan haladó német versenyző jobbra húzódott, hogy elengedje az ideális íven száguldó Villeneuve-öt, épp abban a pillanatban, amikor a kanadai meg akarta előzni őt. Az autó a levegőbe emelkedett, Villeneuve pedig kirepült belőle, és a kerítésnek csapódott. Még vert a szíve, amikor megérkeztek az orvosok, kórházba vitték, ám nyaktörésén már nem lehetett segíteni...
23. Riccardo Paletti, 1982. június 13. Az 1982-es Kanadai Nagydíj rajtját annak ellenére sem szakították félbe, hogy a pole-ban álló Didier Pironi egyértelműen jelezte, hogy autója lefulladt. Az Osella mindössze második versenyén rajthoz álló 23 esztendős olasz pilótája már nem tudta elkerülni a Ferrarit, s 180 kilométer per óra körüli sebességgel belerohant. Palletti súlyos mellkasi sérülést szenvedett, s a helyzetet tovább rontotta, hogy az autó lángra kapott – a lelátón ülő édesanyja szeme láttára. Huszonöt percig tartott, mire kiszabadították, kórházba vitték, de már nem lehetett rajt segíteni – egyes feltételezések szerint halálában az is közrejátszott, hogy a tűz eloltására szolgáló habtól mérgezést kapott.
24. Roland Ratzenberger, 1994. április 30. A harmadik F1-es hétvégéjén részt vevő harminchárom esztendős osztrák versenyző Simtekjének első szárnya a San Marinó-i Nagydíj időmérő edzésén sérült meg. Nem hajtott a bokszba, hanem elment egy újabb gyorskörre, ami végzetes döntésnek bizonyult: a szárny a Villeneuve-kanyarban leszakadt, így 315 kilométer per órás sebességgel a betonfalnak csapódott. A kórházban már csak a halál beálltát tudták megállapítani, az osztrák pilóta koponyaalapi törést szenvedett.
25. Ayrton Senna, 1994. május 1. Ratzenberger halálának másnapján, máig vitatott okokból szenvedett halálos balesetet a 34 esztendős háromszoros világbajnok brazil legenda, Ayrton Senna. Williamse az imolai futam hetedik körében csapódott a falnak 230 kilométer per óra körüli tempónál, s bár a balesetnek önmagában nem kellett volna végzetesnek lennie, autója jobb első kereke, illetve annak felfüggesztése halálos fejsérüléseket okozott neki.
26. Jules Bianchi, 2015. július 17. A Marussia 25 esztendős francia versenyzője a 2014 októberi esős Japán Nagydíjon vesztette el uralmát autója felett a Dunlop-kanyarban. A kicsúszás teljesen ártalmatlan lett volna, ha nincs a bukótérben egy munkagép, mely épp Adrian Sutil balesetet szenvedő autóját akarta biztonságba helyezni. A 92 G erejű becsapódás következtében Bianchi diffúz axonális sérülést szenvedett, s kómába esett, melyből sosem ébredt fel. Kilenc és fél hónappal a balesetet követően egy nizzai kórházban hunyt el.
F1: hivatalossá vált a 2016-os versenynaptár, 21 futammal
A Nemzetközi Automobil-szövetség hivatalossá tette a 2016-os Formula–1-es versenynaptárt, amely 21 futamot foglal magába, közte az augusztus 7-i Magyar Nagydíjat, amely a szezon 12. állomása lesz.
A naptárba visszakerül a Német Nagydíj, amelynek hockenheimi megrendezése eddig sem volt kérdéses, az idén a nürburgringi verseny maradt el. Új érkező Azerbajdzsán, amely baki utcáin az Európai Nagydíjnak ad otthont.
Változás, hogy helyet cserél az Orosz és a Malajziai Nagydíj, előbbi tavaszra, utóbbi őszre kerül át, párba állítva a közeli Szingapúri GP-vel.
A 21 verseny ellenére csak áprilisban rajtol a szezon, s november utolsó vasárnapján ér véget.
Az FIA arról is döntött, hogy a túl sok motor használatáért a rajtbüntetésen felül a versenyen nem büntetik a pilótákat, illetve hogy a Honda egy plusz motort büntetés nélkül használhat az idén.
A 2016-OS VERSENYNAPTÁR Április 3.: Ausztrál Nagydíj (Melbourne) Április 10.: Kínai Nagydíj (Sanghaj) Április 24.: Bahreini Nagydíj (Szahír) Május 1.: Orosz Nagydíj (Szocsi) Május 15.: Spanyol Nagydíj Barcelona) Május 29.: Monacói Nagydíj (Monte-Carlo) Június 12.: Kanadai Nagydíj (Montreal) Június 26.: Brit Nagydíj (Silverstone) Július 3.: Osztrák Nagydíj (Red Bull Ring) Július 17.: Európai Nagydíj (Baki) Július 31.: Német Nagydíj (Hockenheim) Augusztus 7.: MAGYAR NAGYDÍJ (Hungaroring) Augusztus 28.: Belga Nagydíj (Spa-Francorchamps) Szeptember 4.: Olasz Nagydíj (Monza) Szeptember 18.: Szingapúri Nagydíj (Marina Bay) Szeptember 25.: Malajziai Nagydíj (Sepang) Október 9.: Japán Nagydíj (Szuzuka) Október 23.: Amerikai Nagydíj (Austin) Október 30.: Mexikói Nagydíj (Mexikóváros) November 13.: Brazil Nagydíj (Interlagos) November 27.: Abu-dzabi Nagydíj (Jasz Marina)