Mintha a kettő kizárná egymást. Miért? Aki analógot hallgat az mellette nem hallgathat digitálist vagy fordítva? Először is, elsősorban zenét hallgatunk és nem különféle formátumokat, készülékeket. Az, hogy ki hogyan és miért úgy hallgat zenét ahogy, az mindenkinek a magánügye. :)
Engem sem érdekelne és nem is nézném le, ha a 8k-s OLED tévék és a Dolby Atmos világában, valaki analóg filmvetítőgépen nézné a Chaplin filmeket.
A digitális formátum is régóta létezik. Nem azt mondom, hogy rossz a digitális formátum, azt sem állítom, hogy csak az analóg a jó. De aki kiröhögi a régi analóg technikákat, annak fingja nincsen erről az egész hifi és audiofil témáról.
" Az analóg zenehallgatás - és azon belül főleg a mono - az már inkább nosztalgia és hóbort. "
Ez sem feltétlenül igaz. Az utóbbi években az LP eladások száma nőtt. Másrészt maga a lemezgyűjtés is egyfajta hobby sokaknak.
Már eleve ósdi, elavult és macerás a vinyl és az összes analóg műsorhordozó, legyen az magnószalag vagy audio kazetta. A digitális források kényelmesebbek és praktikusabbak. Hangminőség tekintetében nyilván nem rossz az analóg sem, viszont jó a digitális is. A digitális formátum a jövő. Az analóg zenehallgatás - és azon belül főleg a mono - az már inkább nosztalgia és hóbort.
A hi-fi (high fidelity) fogalma előbb létezett, mint a sztereó. Tehát nagy logika nem kell hozzá, hogy rájöjjön az ember, hogy lehet-e monoban jó minőségben zenét hallgatni. Van tér, van dinamika a mono hangzásban.
Mellesleg, tekintve hogy lehet kapni mono hangszedőket, be lehet szerezni régebbi kiadású mono LP-ket (vagy akár újakat is, hiszen akadnak néha mono remaster-ek is), így semmi akadálya nincsen annak, hogy 2024-ben is hallgass monoban zenét.
Feltettem egy másik Lionel Hampton lemezt, amit az Audio Fidelity Inc adott ki 1958-ban.
utánanéztem ennek a lemezkiadónak. Ök nem “igazi” stero tecnikát használtak, hanem “binaural”, amit egy müfejes mikrofon vesz fel. Technikailag nálam jártasabbak gondolom jobban értik mi a különbség a binaural és stereo között. Mindenesetre nagyon meglepöen jól adja vissza a térhatást, mozogna a szobában.
Lionel Hampton and Orchestra. Lionel plays drums, vibes, piano. Audio Fidelity AFLP 1849
Nagyon jó emlékeztetö volt , kösz ! Lionel Hampton ! Honapok óta nem hallhattam. Most feltettem Hanpton and His Paris All Stars Jazz Time Paris, 1953 szeptember 28-i lemezét. Szenzációs !!
Ha már vinyl és jazz. Nem régiben szereztem be 2 db Lionel Hampton lemezt, mindkettő mono. :)
Ezenkívül - noha ez már nem jazz - egy Pablo Casals lemezzel - ami szintén mono - is bővült a gyűjteményem.
Szerintem az LP még egy darabig nem fog kimenni a divatból. Annyiszor hallottam már több évvel ezelőtt, hogy nem megszűnik a CD, a DVD és a Blu-ray is. Aztán, ugyanúgy lehet újonnan kapni a legújabb filmeket is DVD és Blu-ray formátumban. Ahogyan vannak újonnan CD formátumban is zenei kiadványok. Nem mindenki van rákattanva a Netflix-re, Disney+ -ra, Spotify-ra, Tidal-ra és egyéb streaming platformokra.
A fizikai hanghordozókra szerintem mindig lesz valamekkora igény.
Visszanézve 2023-as fogysztásomra, talán ha 3 CD- vettem úgy, hogy célzottan azt kerestem. Vetten 6-8 CD-t úgy, hogy szembe jöttek, nem lehetett ott hagyni mint jazz törtéteti érdekességet.
De amit látok, 2023-ban sok új és régi vinyl lemez került hozzám. Felfedeztem egy pár lemezkiadót, amik nagyon jó minöségü vinylekke jöttek ki. Ha bemegyek egy lemezboltba, mindig van akit kerülgetni kell, többen turkálnak… Ez nagyon jó…. Meddig tart. Az elsö 33 1/3 standardizált , 12 hüvelykes vinyl 1948-ban jelent meg a Columbiánál. Múlt héten hozott ki a postás 2 lemezt, és szóba elegyedve mondta, hogy a 18 éves fia szenvedyesen gyüjt vinyl rock and roll-t.
Egy 75+ éves hangrögzitési technológia megint siker… Lehet, hogy csak elkerülte a figyelmem, amit sajnos nem láttam magyar lemezkiadót….Magyar XXI-ik századi jazz-t csak CD-n találtam eddig
Minden LP PVC (vinyl) alapú, ami majdnem átlátszó (ettöl cinyl, és nem bakelit, de ez egy másik történet)
Állitólag a szén adalék ak van valami kedvezö hatása: jobb a kopásállósága, és valamivel csökkenti a az elektrosztatilusságot. Nincs két felvélem, egy fekete egy nem fekete, nem tudom a hangzást összehasonlitani.
De a feteke vinylnek van egy óriási elönye: szempveg nélkül látom a barázdákat !
Én sajna bebuktam egyet. Egy két lemezes Buddy Guy album egyik oldala etched. Nem kicsit baxott fel, amikor megláttam, hogy a zenét három oldalra zsúfolták, csakhogy a negyedikre ilyen etched faxság kerülhessen.
Színes lemezem van pár, szerintem mind piros. A régi piros Pablok, illetve van piros Contemporary Records is.
Meglepődnél, hogy a klasszikus fekete lemez valójában hányféle keverékből van.
Van modern Classic Records lemezem, áttetsző, Clarity SVP 2 vinilen, szerintem kibaxott jó, nagyságrendekkel alacsonyabb a barázdazaj. Azon van csend. És sztatikusan sem töltődik fel.
A klasszikus fekete színű lemez az igazi. Nekem is csak 2 db színes lemezem van (a kb. 400 darabból), ez a zöld színű Sinatra, meg van egy fehér színű lemezem is, a Miles Davis – In A Silent Way .
engem tökéletesen kielégít az egyszerű fekete színű lemez is, ezen az őspanterán sincs se kép, se bemarás, az az 5 húros dingwall béz tényleg ott lóg felette a falon;):
Én még nem is láttam bemart/vésett vinylt. Tudom, hogy létezik ez az etched fajta is, de még nem volt ilyen a kezemben. Színesek már igen. Vannak olyanok nekem is. Ez a Project Lazarus lemezem is ilyen.